Geen verbruiks meting bij nieuwe slimme meter | Eneco Community
beantwoord

Geen verbruiks meting bij nieuwe slimme meter

• 21 februari 2018
  • 23 reacties
  • 490 Bekeken

Vandaag zijn nieuwe slimme meters geplaatst, en nu is er in Toon geen verbruik meer zichtbaar, van zowel gas als electra.
De firmware van de meter-adapter is 35/37
Als ik bij het scherm energiemeters kijk, zie ik allemaal groene vinkjes, en hij geeft aan: Slimme meter.
Bij instellingen staat er achter meteradapter: Sensoren worden ingeregeld. Dat is toch niet nodig bij een slimme meter?
Wat moet ik doen?
icon

Beste antwoord door Saida 21 februari 2018, 18:46

Hoi @Frans101257,

Fijn dat je slimme meters hebt. Jouw meteradapter is inderdaad ongeschikt voor de slimme meters en ik heb bij deze een nieuwe meteradapter besteld. Deze kan je binnen 2 weken bij je thuis verwachten. Mocht het niet lukken met koppelen, horen wij dit graag!
Bekijk origineel

23 Reacties

Je hoeft niets verder te doen.
Je meteradapter is ongeschikt voor slimme meters en kan ook niet geüpdatet worden.
Als een moderator jouw topic morgen leest zal die waarschijnlijk een nieuwe meteradapter per post aan je toe laten sturen.
Reputatie 3
Badge
Hoi @Frans101257,

Fijn dat je slimme meters hebt. Jouw meteradapter is inderdaad ongeschikt voor de slimme meters en ik heb bij deze een nieuwe meteradapter besteld. Deze kan je binnen 2 weken bij je thuis verwachten. Mocht het niet lukken met koppelen, horen wij dit graag!
@Brandje en@Saida,

Bedankt voor jullie snelle reactie, ik wacht de nieuwe adapter af.

Groet,
Frans
@Saida,
Dag Saida,

We zijn nu inmiddels twee weken verder, maar ik heb nog geen nieuwe meteradapter ontvangen.
Is er wellicht iets misgegaan?

Groet,

Frans
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Frans,
Ik heb de bestelling nagekeken, deze staat er wel in bij ons, maar is vertraagd. Sorry!
Als je in de loop van volgende week de meteradapter nog niet binnen hebt onverhoopt, wil je het dan laten weten?
Hallo,

Ik heb de meteradapter binnengekregen, aangesloten volgens de bijgevoegde beschrijving, en het werkt weer!

Ik heb alleen twee vragen:
1- tijdens het koppelen van de adapter kreeg ik de melding dat er nieuwe firmware was voor de adapter. Ik heb de opdracht gegeven om de firmware te updaten, dat is echter gefaald. Toch werkt het systeem nu. Is het nodig om de firmware-update toch nog een keer te proberen? (Van een dichterbij dan de meterkast) en zo ja, wat levert dat op?
En
2- wat doe ik met de oude meter adapter? Terugsturen? Weggooien?

Met vriendelijke groet,
Frans
Hoi Frans,

De update zou ik zeker doen, omdat dat voor een stabielere werking zorgt.
Niet updaten zal bij toekomstige sw updates van Toon problemen geven met je meteradapter.

De oude meteradapter wil Eneco niet terug.
Er wordt meestal geadviseerd bij het klein electrisch afval deze adapter aan te bieden.
Bedankt, Brandje

Ga ik doen!

Groet,

Frans
Bij mij zijn afgelopen maandag 25 juni ook slimme meters geplaatst. Na de installatie geeft Toon wel het gasverbruik weer maar geen elektriciteit. Vreemd, want ik heb begrepen dat de gegevens van de gasmeter worden doorgegeven via de alectriciteitsmeter. Waar gaat het mis?
Bij mij zijn afgelopen maandag 25 juni ook slimme meters geplaatst. Na de installatie geeft Toon wel het gasverbruik weer maar geen elektriciteit. Vreemd, want ik heb begrepen dat de gegevens van de gasmeter worden doorgegeven via de alectriciteitsmeter. Waar gaat het mis?

Vrijwel altijd is het juist anders om.
Toch voor de zekerheid wat is de firmware van jouw meteradapter; kijk even op Toon bij software.
Anders zou mijn advies zijn om toch je Netbeheerder even te bellen?
De firmware van de meteradapter kan ik nergens vinden wel het productnummer (6599-1500-0201) en het serienummer (16-35-025-002).
De laatste update van Toon is v 4.16.8. Kunt u hier wat mee?
Ja daar kan ik wel wat mee, maar de firmware van de meteradapter zegt veel meer.
Kijk even op Toon®️ bij:

Menu/instellingen/Energiemeting

Druk op het potloodje achter meetmodules
Druk in het volgende scherm bij Meetmodule1 weer op het potloodje.
Je ziet dan de softwareversie.

Dat is dan dit scherm:

De softwareversie is 0.25/0.13
De softwareversie is 0.25/0.13

Ik vermoedde het al, maar zekerheid voor alles.
Dat is dus perfect!
Je hebt in ieder geval exact de juiste meteradapter.
Het witte kabeltje moet (helaas) ook gecontroleerd worden. Het moet 4 aderig zijn en de aders mogen niet geswitcht zijn.
Controleer dat svp nog even.
Bij mij ziet dat scherm er zó uit:
Bij mij ziet dat scherm er zó uit:

Jazeker goed dat je ook de foto plaatst, daarom werkt de verbruiksweergave niet goed.
Toon denkt dat er sensoren zijn aangesloten, maar in werkelijkheid is dat de P1 poort.
Ontvangt jouw meteradapter geen data uit die poort dan zie je dus wat je nu ziet.

Dat kan dus nu nog aan een fout kabeltje liggen of jouw communicatiemodule van de slimme die de P1 poort bedient werkt nog niet of is defect.
En voor dat laatste zou je je Netbeheerder moeten inschakelen.
Het witte kabeltje is het originele dat Toon heeft meegeleverd bij de installatie.
Het witte kabeltje is het originele dat Toon heeft meegeleverd bij de installatie.

Dat zal best, maar daar zitten helaas foutieve bij.
Vandaar mijn advies om die controle te doen.
Ik heb op Toon bij de instellingen aangegeven dat ik slimme meters heb (stond nog op analoog). Het probleem is hiermee, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, opgelost.
Vooralsnog blijven de groene ledlampjes van de meteradapter wel knipperen.
Waarom heeft de installateur van de slimme meters daar niets aan gedaan of melding van gemaakt., vraag ik me af
Toch bedankt voor uw reacties..
Graag gedaan je had een mooi voorbeeld aan mijn foto.
De monteur die de slimme meters plaats is van Netbeheer Nederland en houdt zich niet bezig met aangesloten apparatuur van derden op de P1 poort.
Gelukkig is er Eneco en/of het forum om dat op te lossen.
Als er nog nadere vragen zijn hoor ik het wel weer.
Is het gebruikelijk dat de groene ledjes van de meteradapter blijven knipperen of gaan die na verloop van tijd vanzelf weer uit?
Ja het knipperen van de ledjes geeft aan dat er data wordt verwerkt en dat de meteradapter in werking is.
Uitzetten ledjes kan niet.
Oké, reuze bedankt voor uw medewerking.

Reageer