Geen registratie op Toon van slimme meter | Eneco Community
vraag

Geen registratie op Toon van slimme meter

• 25 februari 2015
  • 11 reacties
  • 1757 Bekeken

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 9 reacties
Hallo,

Ben nieuw hier en kom meteen met een probleem :)

Vandaag heeft Endinet bij mij slimme meters geplaatst omdat mijn "oude" meters niet met onze vriend Toon konden werken.
Toon is twee weken geleden geïnstalleerd door Eneco.
Volgens de installatie monteur van Eneco was het na installatie van de meters echt helemaal plug-and-play. Ik moest alleen de P1 kabel aansluiten en alles zou werken. TOP!

Maar helaas, meter adapter wil niet verbinden met P1 van de meter

Na het lezen van dit forum al volgende stappen ondernomen
- Soft reset
- Meteradapter afgemeld en weer aangemeld (incl. met knopje op drukken op meter adapter)
- Kabel tussen meter en meter adapter vervangen
- Hard reset (ketel module 1 min. van stroom)
- En dit alles in de meest exotische volgordes.

Helaas niets helpt.
Meter adapter wordt wel gezien door toon maar bij de P1 verbinding blijft de error staan.

Wel zie ik dat de software versie van de meter adapter 35/37 aangeeft, en ik lees hier van alles over nieuwe software/versies van dat ding.

Nu is mijn vraag? is het zo simpel dat het dan aan deze "versie" 35/37 ligt. Alle andere opties heb ik al bijna uitgesloten.
Als het aan de meteradapter ligt is het vreemd immers ding is pas twee weken "oud" .

Wat gegevens.
software versie toon: 2.9.15
Firmware ketel: 35
Firmware meteradapter 35/37
Slimme meter: Landys Gyr+ E350 (geïnstalleerd door Endinet)

Ik sta open voor tips hoe nu verder.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

11 Reacties

Als het goed is heb je een oude versie van je adapter.
Deze kan niet communiceren met DSMR 4.0 van de slimme meter.
De firmware hiervoor zou 35/39 moeten zijn.

Dus Eneco zal morgen wel een nieuwe adapter per post aan je toe sturen.
Badge
Thnx foor de snelle reactie @Brandje.

Blijft vreemd dat ze niet direct de nieuwste versie leveren bij nieuwe installaties. Kost ze extra (onnodig) geld en soms ontevreden klanten (ben ik nog niet hoor).

Ik zie een kans voor kosten besparing óf ze hebben nog een grote hoeveelheid oude versies voorverpakt ergens in het magazijn liggen wat ook op moet 🙂 Kwestie van kosten / baten analyse.

Maar goed, hopen dat ik snel een nieuwe meteradapter krijg.
Graag gedaan.
Maar je maakt een denkfout.
De slimme meters worden niet door Eneco geïnstalleerd maar door je Netbeheerder.
Dus Stedin of Liander.
Die hebben niets te maken met Toon©️.
Daarom gaat het in deze situaties fout.
Overigens is dan ook hier op het forum diverse keren behandeld.

Ook kan het zijn dat je wel de juiste adapter hebt, maar dat tijdens de update naar 2.9.15 de adapter niet dicht genoeg bij Toon©️ is gehouden, zodat de update van de adapter mislukt, ondanks dat er 5 ***** in het menu van Toon©️ staat bij sterkte verbinding.

Dit alles kan Eneco op afstand bekijken; doe voor de zekerheid ook je externe klantentoegang even aan.

Dus vervelend, maar via deze melding op het forum komt alles goed.
Badge
@brandje. Komt er een notificatie dat ze een nieuwe adapter opsturen? of moet ik het ergens aanvragen?
Klantentoegang staat nu ook aan.

Even wat betreft mijn "denkfout", ik denk dat we langs elkaar praten. Mijn slimme meter is geplaatst door Endinet (net beheerder) Mijn Toon is twee weken geleden geleverd door Eneco.

Dan blijf ik het vreemd vinden dat als Eneco weet dat de nieuwe slimme meters niet werken met de "oude" adapters waarom ze dan nog steeds "oude" versies uitleveren bij nieuw Toon's
Waarbij de klant zelf achteraf moet initiëren om ze omgeruild te krijgen.
Is geen echte win-win.

klantervaring is toch bijzonder vreemd

1) Je schaft iets nieuw aan.
2) Tijdens installatie hoor je "uw oude meters werken niet met deze oplossing"
3) Wij zorgen dat u nieuwe meters krijgt via uw netbeheerder. Tot zover uitstekend!
4) Meters worden door netbeheerder vervangen door de nieuwe slimme versies
5) Je net aangeschafte Toon werkt (nog) niet
6) Je moet zelf gaan zoeken wat de fout is
7) Op dit forum kom je dan zelf achter de oplossing/fout
😎 Dan zijn er behulpzame gebruikers (compliment aan @brandje) die je helpen
9) Je moet dan zelf een aanvraag indienen om je net nieuw aangeschafte oplossing werkend te krijgen.
10) Intussen verneem je niets van Enenco?

Kortom kost nogal wat moeite om de zo mooi aangeprezen oplossing werkend te krijgen.

Maar goed we wachten af tot mijn meteradapter zal worden omgeruild en eea werkt.
@brandje. Komt er een notificatie dat ze een nieuwe adapter opsturen? of moet ik het ergens aanvragen?
Klantentoegang staat nu ook aan.

Even wat betreft mijn "denkfout", ik denk dat we langs elkaar praten. Mijn slimme meter is geplaatst door Endinet (net beheerder) Mijn Toon is twee weken geleden geleverd door Eneco.

Dan blijf ik het vreemd vinden dat als Eneco weet dat de nieuwe slimme meters niet werken met de "oude" adapters waarom ze dan nog steeds "oude" versies uitleveren bij nieuw Toon's
Waarbij de klant zelf achteraf moet initiëren om ze omgeruild te krijgen.
Is geen echte win-win.

klantervaring is toch bijzonder vreemd

1) Je schaft iets nieuw aan.
2) Tijdens installatie hoor je "uw oude meters werken niet met deze oplossing"
3) Wij zorgen dat u nieuwe meters krijgt via uw netbeheerder. Tot zover uitstekend!
4) Meters worden door netbeheerder vervangen door de nieuwe slimme versies
5) Je net aangeschafte Toon werkt (nog) niet
6) Je moet zelf gaan zoeken wat de fout is
7) Op dit forum kom je dan zelf achter de oplossing/fout
😎 Dan zijn er behulpzame gebruikers (compliment aan @brandje) die je helpen
9) Je moet dan zelf een aanvraag indienen om je net nieuw aangeschafte oplossing werkend te krijgen.
10) Intussen verneem je niets van Enenco?

Kortom kost nogal wat moeite om de zo mooi aangeprezen oplossing werkend te krijgen.

Maar goed we wachten af tot mijn meteradapter zal worden omgeruild en eea werkt.

Voor zo ver ik weet, weet Eneco simpel weg niet dat er Slimme Meters gaan komen!!
Er gaat bij aanvraag en plaatsing geen enkel signaal naar de leverancier.
Pas enkele dagen later krijgt via de Netbeheerder de leverancier door dat er Slimme meters zijn geplaatst. Dit is uiteraard van belang voor de facturering.

Vervolgens is er geen koppeling/signaalwerking binnen Eneco, die zorgt voor deze controle.
Het sterft natuurlijk ook uit wat het gaat steeds minder voorkomen.

Dus hoe vervelend ook; de bal ligt bij de klant.
Als die z'n voorwerk goed doet en bv bij dit forum uitkomt, dan kan hij/zij vooraf dit soort zaken regelen.

Verder hangt het m.i. af van hoe slim de monteur is en of hij/zij überhaupt kan weten dat de nieuwe adapter van belang is!
Badge
Eneco kan wel weten dat er slimme meters worden geplaatst. Kwestie van interne communicatie en pro-actief handelen.

De monteur die Toon plaatst komt van Eneco (althans word ingehuurd via een derde partij, maar dat boeit mij als klant niet. Ik doe immers zaken met Eneco).

Het is de monteur van Eneco die constateert dat de "oude" meters vervangen moeten worden, ik als klant kan dat niet weten. Ik heb immers geen studie gedaan in gas en elektra meters.

Het is de monteur van Eneco die ZELF de aanvraag doet bij de Netbeheerder voor een prioriteit plaatsing van slimme meters.

Het is de monteur van Eneco die MIJ als klant vooraf exact verteld welk type slimme meter er geplaatst gaat worden.

DUS dezelfde monteur van Eneco kan dan retourmelden aan zijn opdrachtgever (Eneco) dat er op dit adres slimme meters met nieuwe software worden geplaatst en dat de huidige hardware niet zal werken.

Immers ik als klant mag verwachten dat zij zelf op de hoogte zijn van problemen die ook zij hier zeer uitgebreid kunnen lezen. En sterker nog waarop ze reageren.
Met deze melding kan Eneco dus al pro-actief gaan handelen voordat ik als klant dit moet gaan ontdekken.

Het is de monteur van Eneco die zegt, als de meter geplaatst is, kabeltje in de meter en hoppa!

Wat achteraf dus niet werkt.

De klant KAN vooraf geen onderzoek doen op dit forum, hij/zij heeft geen kennis van welke firmware op welke meter werkt. De klant is in deze volledig afhankelijk van twee partijen die blijkbaar onderling niet uitblinken in communicatie.

Alles heeft dus idd te maken met de slimheid van de monteur en de afspraken die ze met elkaar maken.

En de monteur van Eneco, (ook als is die ingehuurd) is voor mij als klant een verlengstuk van Eneco. Derhalve ben in teleurgesteld in dit hele verhaal en zie ik ruimte voor verbetering.
Eneco kan wel weten dat er slimme meters worden geplaatst. Kwestie van interne communicatie en pro-actief handelen.

De monteur die Toon plaatst komt van Eneco (althans word ingehuurd via een derde partij, maar dat boeit mij als klant niet. Ik doe immers zaken met Eneco).

Het is de monteur van Eneco die constateert dat de "oude" meters vervangen moeten worden, ik als klant kan dat niet weten. Ik heb immers geen studie gedaan in gas en elektra meters.

Het is de monteur van Eneco die ZELF de aanvraag doet bij de Netbeheerder voor een prioriteit plaatsing van slimme meters.

Het is de monteur van Eneco die MIJ als klant vooraf exact verteld welk type slimme meter er geplaatst gaat worden.

DUS dezelfde monteur van Eneco kan dan retourmelden aan zijn opdrachtgever (Eneco) dat er op dit adres slimme meters met nieuwe software worden geplaatst en dat de huidige hardware niet zal werken.

Immers ik als klant mag verwachten dat zij zelf op de hoogte zijn van problemen die ook zij hier zeer uitgebreid kunnen lezen. En sterker nog waarop ze reageren.
Met deze melding kan Eneco dus al pro-actief gaan handelen voordat ik als klant dit moet gaan ontdekken.

Het is de monteur van Eneco die zegt, als de meter geplaatst is, kabeltje in de meter en hoppa!

Wat achteraf dus niet werkt.

De klant KAN vooraf geen onderzoek doen op dit forum, hij/zij heeft geen kennis van welke firmware op welke meter werkt. De klant is in deze volledig afhankelijk van twee partijen die blijkbaar onderling niet uitblinken in communicatie.

Alles heeft dus idd te maken met de slimheid van de monteur en de afspraken die ze met elkaar maken.

En de monteur van Eneco, (ook als is die ingehuurd) is voor mij als klant een verlengstuk van Eneco. Derhalve ben in teleurgesteld in dit hele verhaal en zie ik ruimte voor verbetering.

Dat je teleurgesteld bent is begrijpelijk; dat gold voor een ieder (ik zelf idemdito) bij dit gebeuren.
Alle mooie mogelijkheden ten spijt gaat het nu eenmaal verkeerd.
De enige die proactief in deze situatie kan zijn is uiteraard de monteur die namens Eneco de Toon©️ plaatst. De vraag is hoe hij/zij daarop geinstrueerd is; daar heb ik geen mening over.

Bij de huidige plaatsingen zal het vrijwel niet mee voorkomen; het sterft uit.

Ik vind wel dat je te simpel alles probeert te weerleggen, zonder dat je zelf enig of wat meer meedenken wenst te doen. Studie in gas en stroommeters is uiteraard geen vereiste; alle info is simpel weg te googlen; binnen enkele seconden heb je een verwijzing naar een topic.

Ook de klant mag best proactief zijn; als je de beslissing hebt genomen een Toon©️ te nemen dan ga je toch informatie inwinnen?
Hoeft niet natuurlijk; is niet verplicht, maar dan kan je zomaar tegen probleempjes oplopen.

Ergo de hele werkwijze verdient niet de schoonheidsprijs van de kant van Eneco, maar zelf een beetje redzaamheid tentoon spreiden is wel een pré zonder dat een heuse studie ergens van gemaakt behoeft te worden; dat heeft meestal een ander al gedaan.
Badge
Ik denk dat we hier samen niet gaan uitkomen :)

Ik probeer alles zeker simpel te weerleggen. Immers het is ook allemaal niet zo moeilijk.

Als ik vooraf een product koop ga ik op zoek op internet. Maar het komt als nieuwe klant niet in mij op om te gaan zoeken welke firmware bij welke gas / electra meter past.

Als nieuwe klant ben ik benieuwd wat het ding allemaal kan en wat voor voordelen er zijn.
Sterker nog ik had de handleidingen van Toon al voor de levering. Staat overigens niets in over mogelijk problemen. Ik lees alleen maar voordelen.

Als ik een nieuwe auto koop ga ik toch vooraf me toch ook totaal geen zorgen maken over welke firmware er in de ECU van de auto zit. En met hoeveel newtonmeter ik de wielmoeren moet aandraaien.
Ik wil weten hoe hard dat ding kan, wat het verbruik is en wat de meerprijs is voor metallic lak.
En als de auto geleverd wordt wil ik de sleutel om kunnen draaien en vertrekken. Meer wil je toch niet weten als gewone gebruiker.?
Als freak wil je weten hoe je kunt chiptunen, hoe je de verlichting kan vervangen door LED's en hoeveel PK je krijgt met een nieuwe luchtfilter.

Kan me niet voorstellen dat iedere Toon gebruiker een type " freak" moet zijn om gewoon zijn electra, gas en verwarming te kunnen regelen met een touchscreen.

Misschien ook te simpel gesteld allemaal. Maar prima ik zie graag zaken simpel. Het leven is al complex genoeg 😉
Reputatie 7
Badge +6
@FrankL,

De conclusie van Brandje is inderdaad juist, er is een oude meteradapter geïnstalleerd die niet overweg kan met slimme meters. De verkeerde meteradapters zijn met de monteur meegegaan, het is een fout geweest. De nieuwe meteradapter krijg je uiterlijk binnen 2 weken toegestuurd.
Bedankt voor je terugkoppeling en we zijn op de hoogte van dit probleem. Het had anders gekund zonder dat je er veel tijd en moeite aan kwijt was geweest, sorry daarvoor.
Badge
Hi Danielle,

Bedankt voor je bericht en de oplossing.
(nog steeds tevreden Eneco klant, ondanks m'n klaagzang 🙂 )
Reputatie 7
Badge +6
@FrankL,

Graag gedaan! Goed om te vernemen dat je nog steeds tevreden bent. 😉 Het komt verder in orde!