Geen live update's maar wel melding over verbruik? | Eneco Community

Geen live update's maar wel melding over verbruik?

• 2 januari 2013
  • 24 reacties
  • 1040 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Hallo,

Ik heb geen live update's maar krijg wel vandaag een melding dat mijn verbruik te hoog zou zijn. Mijn vraag is: hoe kan dit? want ik zit bij nuon en volgens eneco kan ik geen update's krijgen omdat men mijn verbruik niet kan inzien. Ik geloof hier zelf eigenlijk niets van omdat Stedin (is eneco) de meterstanden doorgeeft aan de nuon.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

24 Reacties

Reputatie 3
Badge
Je hebt Toon via een Eneco klant gekocht? Weet je zeker dat alle gegevens gewist waren? Mogelijk heeft hij nog iets onthouden? Is Toon met internet verbonden?
Hallo,

Ik heb geen live update's maar krijg wel vandaag een melding dat mijn verbruik te hoog zou zijn. Mijn vraag is: hoe kan dit? want ik zit bij nuon en volgens eneco kan ik geen update's krijgen omdat men mijn verbruik niet kan inzien. Ik geloof hier zelf eigenlijk niets van omdat Stedin (is eneco) de meterstanden doorgeeft aan de nuon.

Maar dan begin je toch met een fabrieksreset!
Dan zijn alle gegevens verwijderd; net of ie zo uit de fabriek komt.
Reputatie 3
Badge
Vreemd als de verkoper Toon niet gereset heeft. Lekker zijn gegevens in Toon laten staan. Zou niet handig zijn. @marcel234, heb je toon zo aan de muur gehangen na aankoop of gereset mbt gegevens oude eigenaar of was je eneco klant en nu niet meer? aangezien je nog wel een account hebt.
Jazeker vreemd, maar de topicstarter z'n verhaal doet dat wel vermoeden. 
Dus is dat toch het minste wat je dan eerst moet doen!
Reputatie 4
Badge +1
Uiteraard is de toon na overname volledig hard reset. dus ex gegevens van de vorige eigenaar staan er niet meer in.
Live updates zijn buienradar en file info. Je verbruik updates komen via Eneco en zijn gratis geloof ik.
Reputatie 3
Badge
Live updates zijn buienradar en file info. Je verbruik updates komen via Eneco en zijn gratis geloof ik.

Wat zijn de Live Updates van Toon?

Toon is de eerste thermostaat met Live Updates. Deze Live Updates maken Toon pas echt bijzonder. Zij vormen het inzicht van Toon.

Dankzij de Live Updates:

Kunt u uw energieverbruik uit het verleden zien en vergelijken
Heeft u inzicht in uw energiekosten door updates van actuele tarieven
Krijgt u meldingen om bijbetalen te voorkomen en weet u wanneer u de jaarnota kunt verwachten
Leert u waar de pieken in uw verbruik vandaan komen en krijgt u grip op uw sluipverbruik
Ziet u het verschil tussen verbruik in het hoog- en laagtarief (indien van toepassing)
Ziet u via internet actuele weer- en verkeersinformatie
Bent u altijd voorzien van updates en nieuwe services
Reputatie 1
Badge
Wellicht is de koppeling tussen oude eigenaar en nieuwe nog aanwezig. Dus heeft de het support team netjes de nieuwe activatiecode aangemaakt maar is het profiel nog gekoppeld aan de oude eigenaar. Dat zou ook verklaren waarom je nog steeds live updates ontvangt. Die had waarschijnlijk wel live updates.
(Alles wat maar een beetje met Internet te maken heeft met Toon valt onder Live updates, Verbruik updates zeker)
Het Supportteam kan dat voor je uitzoeken
Reputatie 7
Badge +6
@marcel234

Ik laat dit voor je uitzoeken, zodra ik meer weet zal ik dit laten weten in een reactie.
Reputatie 7
Badge +6
@marcel234

Je hebt nu een Toon op naam van de oude klant waar de Live Updates uit staan. Om ervoor te zorgen dat er geen foutieve adviezen worden gegeven, kunnen we een activatiecode aanmaken op je eigen naam. Graag ontvang ik dan je naam en adres gegevens zodat ik dit voor je kan regelen. Ik stuur je dan een activatiecode op basis van je gegevens. Je zult dan geen adviezen meer ontvangen omdat er vanuit Eneco geen gegevens gestuurd kunnen worden als je geen klant bent van Eneco. Dit zou in de huidige situatie ook niet moeten kunnen, dit wordt momenteel onderzocht.

Toevoeging: heb je een harde reset gedaan of ben je terug gegaan naar fabrieksinstellingen?
Als je toch op onderzoek bent, wil je dan voor mij nagaan waarom en hoe een niet Eneco-klant toegang kan krijgen tot Mijn Eneco.
Ik moest daarvoor in het bezit zijn van een klantnummer, volledige NAW-gegevens, email-adres en ook nog eens bij Eneco geregistreerde meters.
Zijn er toch verschillende soorten klanten?
Reputatie 3
Badge
Misschien neemt hij 1 product af bij eneco maar kon hij hierdoor geen toon bestellen.
Als je toch op onderzoek bent, wil je dan voor mij nagaan waarom en hoe een niet Eneco-klant toegang kan krijgen tot Mijn Eneco.
Ik moest daarvoor in het bezit zijn van een klantnummer, volledige NAW-gegevens, email-adres en ook nog eens bij Eneco geregistreerde meters.
Zijn er toch verschillende soorten klanten?

Ik vind dit verontrustend! Zijn de gegevens achter de inlog wel veilig? 
Reputatie 4
Badge +1
@marcel234

Je hebt nu een Toon op naam van de oude klant waar de Live Updates uit staan. Om ervoor te zorgen dat er geen foutieve adviezen worden gegeven, kunnen we een activatiecode aanmaken op je eigen naam. Graag ontvang ik dan je naam en adres gegevens zodat ik dit voor je kan regelen. Ik stuur je dan een activatiecode op basis van je gegevens. Je zult dan geen adviezen meer ontvangen omdat er vanuit Eneco geen gegevens gestuurd kunnen worden als je geen klant bent van Eneco. Dit zou in de huidige situatie ook niet moeten kunnen, dit wordt momenteel onderzocht.

Toevoeging: heb je een harde reset gedaan of ben je terug gegaan naar fabrieksinstellingen?

Dat is prima die stuur ik je even.
IK heb de toon uiteraard terug gezet naar fabrieks instellingen nadat de live update's waren uitgezet door Eneco. Maar ik vraag me wel af, waarom kan eneco geen live update's bieden zonder dat je klant bent van Eneco? immers, de meterstanden worden nu ook doorgegeven via stedin aan de nuon, en dus is er terdege wel een mogelijkheid deze real time aan mij door te geven in de vorm van een losse live update.
Reputatie 3
Badge
Maar neem jij 1 product af van eneco?
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom

Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende klanten. Marcel234 gebruikt het account van een kennis/vriend, die bekend is als klant bij Eneco.

@Aaipad

De gegevens achter je inlog zijn veilig, wel adviseren wij om een sterk wachtwoord te kiezen, de reden dat marcel234 kan posten terwijl hij niet is ingelogd heb staat in mijn antwoord aan Toon Econoom hierboven.
Reputatie 3
Badge
Dit maakt een hoop duidelijk. Bedankt hiervoor.
@Toon Econoom
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende klanten. Marcel234 gebruikt het account van een kennis/vriend, die bekend is als klant bij Eneco.
Ik maak gebruik van veel forums en bij vrijwel al die forums is het gebruik van een account van een ander in strijd met de regels. Misbruik van een account is meestal reden om dat account te blokkeren. Maar goed, hiet gelden kennelijk andere regels. Dit valt vast binnen die regels die wel tot een harde aanpak leiden van gebruikers die een onschuldige link plaatsen.
Dit voorval is voor mij wederom een aanleiding om te pleiten voor loskoppeling van de accounts van dit forum en die voor Mijn Eneco. De veiligheid van mijn gegevens op dit forum is tot daar aan toe, maar de beveiliging van mijn gegevens op Mijn Eneco zijn voor mij van grotere zorg. Als er al zo gemakzuchtig wordt omgegaan met de toegang tot Mijn Eneco, dan maak ik mij echt zorgen over de veiligheid van de gegevens die achter die toegang worden bewaard.
Je zet als bank ook niet de voordeur open met als argument dat het geld toch in een kluis wordt bewaard.
Reputatie 3
Badge
Wat mag van Eneco? Mag je net als bij een huis onderverhuren van de bank? Mag je Toon op een ander adres beschikbaar hebben op de naam van een echte eneco klant? In dit geval kan er nog weinig mis gaan maar het idee dat de klant van eneco zijn individuele gegevens aan een derde geeft zou ik zelf al nooit doen.
Reputatie 7
Badge +6
@Marcel234

Wij kunnen alleen klantgegevens van onze systemen naar Toon sturen. Wanneer wij voor Stedin bijvoorbeeld transportkosten factureren worden je verbruiksgegevens niet naar onze systemen gestuurd en is het niet mogelijk om deze door te sturen naar Toon.
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom

Je geeft aan dat op vrijwel alle forums het gebruik van het account van een ander in strijd met de regels is.
Als iemand een account gebruikt van een ander met toestemming van diegene, is dat niet in strijd met onze regels, deze verantwoording ligt bij de accounteigenaar.
In de meeste gevallen zou dit andere forumgebruikers niet opvallen, dit is niet iets dat in de regel wordt opgemerkt. In dit geval valt het op omdat Marcel234 zelf aangeeft geen klant te zijn. Op ons forum dien je klant te zijn van Eneco om je te registreren.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt betreffende de beveiliging van Mijn Eneco. Als je je inloggegevens aan een ander geeft dan weet je dat deze persoon je gegevens kan bezichtigen op Mijn Eneco, en of deze persoon veilig met je gegevens omgaat, is dan lastig te controleren. Wij adviseren dan ook niet om je account te ‘’delen’’ met iemand anders. Zolang je je inloggegevens niet deelt met een ander dan is je informatie op Mijn Eneco veilig.
Als iemand een account gebruikt van een ander met toestemming van diegene, is dat niet in strijd met onze regels, deze verantwoording ligt bij de accounteigenaar.Ik vind het op zijn zachtst gezegd onverstandig, maar als dat het beleid is van Eneco, wie ben ik dan om dat te veroordelen.
Het is wel een duidelijk statement dat Eneco hier afgeeft. Meestal zijn de juristen wat terughoudender met dit soort uitspraken.

Ik weet alleen niet wat ik met de onderstaande tegenstrijdigheid aan moet.
In dit geval valt het op omdat Marcel234 zelf aangeeft geen klant te zijn. Op ons forum dien je klant te zijn van Eneco om je te registreren.Er is wel een hele harde koppeling tussen Forum en Mijn Eneco.

Voor wat de overige opmerkingen betreft kan ik melden dat binnen mijn (grote) IT-organisatie en ik veronderstel in de meeste andere ook, het delen en/of overdragen van accountgegevens of het laten gebruiken van die gegevens door een ander  uitdrukkelijk werd verboden. Als zo’n verbod  in de protocollen niet uitdrukkelijk zou zijn opgenomen, zou er nimmer een security-audit zijn doorstaan.
Ik voel me er niet gemakkelijk bij als een organisatie die toch vrij persoonlijke gegevens van mij in beheer heeft, zo licht denkt over en omgaat met toegangsbeveiliging en dat ook nog eens publiek maakt.
Reputatie 1
Badge
Als iemand zijn bankpas +pin aan zijn vriend/vriendin/partner/echtgenoot geeft om boodschappen te doen/vul-in...vertrouwen, verantwoordelijk etc. etc. 
Staat overal duidelijk "geef nooit...." . Wat ik wil zeggen, de verantwoordelijkheid ligt bij de eindgebruiker. Niet bij Eneco.

Al pietje puk zijn wachtwoord geeft aan een collega kan je hoog en laag springen maar dan is Pietje Puk gewoon een heeeeel klein stapje dichterbij een WW uitkering.

Marcel234 (of in dit geval zijn schaduw) is geen klant maar wil wel een probleem opgelost hebben. Prioriteit "oplossen probleem" . Methode "forum+inlog"
En dan kom je op het puntje vertrouwen. Eng begrip, ik weet het, geloof me.
Reputatie 3
Badge
@marcel234,

Is je probleem inmiddels verholpen. Heb je inmiddels een eigen activstiecode?