Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters) | Eneco Community

Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters)

Reputatie 7
Badge +6
Beste forumgebruikers,

Bij een aantal klanten met slimme meters wordt geen gasverbruik uitgelezen. Dit is bekend en dit is gemeld. Ik verwacht hier op zijn vroegst maandag meer duidelijkheid over.

Groet,

Folkert

update 04-01-2016

Liander geeft aan dat er inderdaad een storing is aan een groot deel van de gasmeters die gekoppeld zijn aan een Iskra DSMR 2.2+ type 382 Elektra-meter. Deze elektrameters hebben een serienummer welke begint met KA6P KAL7 ZBBD of ZBEV. Deze elektrameters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk identificeerbaar.

Update 05-01-2016

Netbeheer Nederland heeft ook een artikel geplaatst op hun site.

Update 07-01-2016

Helaas nog geen nieuws over een oplossing. Ik wil alleen aangeven dat wanneer de meters het weer gaan doen dat jullie een piek op het gasverbruik gaan zien. Het ontbrekende verbruik komt dan op de dag terecht dat we de meters weer kunnen uitlezen met Toon.

Update 11-01-2016

Vanaf aankomende zaterdag beginnen de netbeheerders met de uitrol van een update om dit issue te herstellen. Hiermee wordt onder andere de stand weer automatisch doorgegeven aan Toon. De uitrol van deze update neemt enkele weken in beslag. Zie ook: http://www.netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsbericht/?newsitemid=1909751808

Update 06-10-2016
Andere vragen over slimme meters? Neem dan hier een kijkje!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

274 Reacties

Badge
Nog even een updaten omtrent gesprek wat ik heb gehad met diverse medewerkers van Liander. Het heeft niet zoveel zin om Liander te bellen met de vraag om de updaten te pushen. Mensen die gebeld zouden hebben en wat later ineens inzicht hebben in het gasverbruik...dat is pure toeval! De uitrol gebeurt landelijk. Daar kan niets aan veranderd worden. De netwerkbeheerders zijn afhankelijk van de fabrikant welke de update regionaal aanlevert. Dus bespaar je de kosten van een telefoontje naar Liander en een heleboel heen en weer slingeren tussen afdelingen. Ik heb de coördinator van het team Liander gesproken en deze gaf mij aan dat het gewoon afwachten is voor een ieder.
Reputatie 4
Badge +4
Topics samenvoegen door een moderator?
Reputatie 4
Badge +1
Ik ben geen Gawalo expert, echter wel in ICT dus redelijk gewend aan storingzoeken.

Jumping to conclusions?

De feiten op een rijtje.
Combinatie van Toon met ISKRA ME 382 meter DSMR versie 2.2 levert problemen op.

Toon geeft de gasstand NIET aan:
Hetgeen niet wil zeggen dat hij de gegevens niet krijgt maar ze in elk geval niet vertoont (of juist interpreteerd).

De energieleverancier krijgt blijkbaar wel gegevens (de Stand?) van de meter door.
Het koppelen aan de "dag" of "week" hoeft niet per definitie op de Iskra te gebeuren dit kan immers een doodnormale interne klok van Toon zijn of connectie met met een NTP (100% juiste tijd) klok.

Al vrij vlug wordt hier de oorzaak gelegd bij de ISKRA ME 382 meter.
Dit is niet per definitie de waarheid, we kunnen net zo goed beweren dat de software van Toon niet kan omgaan met week 53/1 in combi met de ISKRA ME 382 meter DSMR versie 2.2

Ik durf er een pilsje onder te verwedden dat TOON komt met een update en dat niet de meter een update krijgt.
Elke ICT'r weet dat software koppelingen tussen 2 systemen vaak een bron zijn van ellende.

Ergo, Laat dit door de "Toon" leverancier uitzoeken en leg niet per definitie de bal bij de energiemaatschappij, Je "Toon" leverancier is tenslotte verantwoordelijk voor de levering van de dienst "Toon".

Hoe hij dat doet zal me een zorg wezen, van mij part logt hij dagelijks remote in en veranderd de meterstand op Toon.

p.s.
ik werk trouwens niet bij een energie leverancier:-)
Ik lees het al weer je bent echt een grapjas en haal jij het kabeltje er maar uit hoor.
Wie weet als straks op afstand je netbeheerder de software repareert, dan kan je wel raden wat er bij jou gebeurt!

Qua consuwijzer heb je het helaas ook nog niet door!
Met Toon is niets mis; Toon is afhankelijk van derden; dus Eneco zal altijd voor je proberen te bemiddelen, dat zie je ook door de melding van Folkert, maar de derde is in dit geval verantwoordelijk.

Er zijn ook zat klanten die geen Toon hebben en met zelfde probleem zitten, ook die zullen zich tot hun netbeheerder moeten richten. Immers er is storing in de meter! En ook bij je netbeheer ben je klant, dat de wet bepaald heeft dat de incasso via de leverancier loopt laat dat onverlet!
Als je een stroomstoring hebt bel je ook Eneco niet; nee je belt je Netbeheerder!
Over de software lees ik verder niets in je verhaal, dus ik denk dat je het topic toch nog niet helemaal hebt begrepen.

Ergo als je slim bent dan blijf je van dat gele netwerkkabeltje af!
Let op dit is wel een goed bedoeld ADVIES!

Zou er iets met Toon zijn dan gaat je verhaal helemaal op; nu dus niet! Dan moeten we uiteraard bij Eneco zijn.

Dat je niet bij een leverancier werkt dat had ik al begrepen ivm je reactie...........
Beste mensen, het ligt NIET aan Toon.

Het is inmiddels bij alle netbeheerders bekend dat het aan sommige meters ligt. Ook ik heb zo'n meter en heb geen Toon. De standen op de meter lopen prima door, maar worden niet doorgegeven aan de beheerder, hierdoor zie ook ik mijn gasstanden niet via o.a. Slimmemeterportal en Enelogic.

Hoi reinoud,

Dat is uitgebreid in het topic aan de orde geweest!
Vandaar dat ik ook wijs op lees het topic eens door.
Sommige hebben nog steeds niet door wanneer je bij je Netbeheerder moet zijn en wanneer bij Eneco.
En dat verhaal over het gele kabeltje is helemaal ridicuul!
Reputatie 6
Badge +2
ja ik vindt het ook vrij lang duren om een stukje software aan te passen volgens mij vinden ze het niet zo belangrijk omdat de meter wel doorloopt
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Helaas nog geen nieuws over een oplossing. Ik wil alleen aangeven dat wanneer de meters het weer gaan doen dat jullie een piek op het gasverbruik gaan zien. Het ontbrekende verbruik komt dan op de dag terecht dat we de meters weer kunnen uitlezen met Toon. Dit is ook in mijn openingspost gezet.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Vanaf aankomende zaterdag beginnen de netbeheerders met de uitrol van een update. Hiermee wordt onder andere de stand weer automatisch doorgegeven aan Toon. De uitrol neemt enkele weken in beslag.
Reputatie 5
Badge +5
ik heb cogas gebeld en die zeggen dat ze het niet handmatig kunnen doen de update dat dit landelik wordt geregeld maar gaven wel aan dat het voor 31-1- geregeld is
nee ik heb nog geen gebruik op gas

Oh, dat is jammer. Ik heb regelmatig contact gehad met Enexis, hebben mij ook een paar keer terug gebeld, misschien heb ik voorrang gehad, dat zou kunnen.
Maar er zit in ieder geval beweging in!
Sinds 15 jan heb al, heb geduld. Het kan even duren. duren!

Is het niet een beetje verwarrend wat je schrijft?

Sorry, zat een vervelend scherm bij mijn mobiele, sommige woorden waren niet zichtbaar!!
Reputatie 5
Badge +6
Slimmemeterportal, werkt de dagstanden nu bij, maar ik op 15 januari dan 37m3 verwacht en niet 1,37m3.

Ik heb nu een gat tussen 1 januari en 15 januari.
Ik hoor dat bij andere het totaal op 14 januari verschenen is, maar bij mij niet.
Slimmemeterportal, werkt de dagstanden nu bij, maar ik op 15 januari dan 37m3 verwacht en niet 1,37m3.

Ik heb nu een gat tussen 1 januari en 15 januari.
Ik hoor dat bij andere het totaal op 14 januari verschenen is, maar bij mij niet.

Hoeft totaal geen probleem te zijn.
Met terugwerkende kracht probeert SlimmemeterPortal altijd iedere dag weer de ontbrekende data op te halen.
Bij mij is gister wel de gasdata opgehaald:

Maar soms komt ontbrekende gasdata bij mij ook voor; heel vreemd, want dan is bv de stroomdata wel opgehaald.
En enkele dagen later is de zaak weer normaal.
Reputatie 5
Badge +6
Dankje voor de tip, maar als Slimmemeterportal, dit wel per dag kan corrigeren, waarom kan/doet Eneco dit dan niet? (alles is in Toon/Eneco nu op 15 januari gegooid)
Dankje voor de tip, maar als Slimmemeterportal, dit wel per dag kan corrigeren, waarom kan/doet Eneco dit dan niet? (alles is in Toon/Eneco nu op 15 januari gegooid)

Ik gaf mijn sreendump alleen maar even als voorbeeld.
Bij mij hoefde niets per dag gecorrigeerd te worden; de daar vermelde gasdata is het werkelijke verbruik.
Je kon alleen dan zien dat het ophalen van data goed werkt.

En let op Eneco is geen partij he?
Je Netbeheerder haalt de data op en Eneco gebruikt dat; dus als je Netbeheerder het niet doet, doet Eneco ook niets.

Ik hoopte dat het Portal gezien de altijd aanwezig curve bij gas een herberekening achteraf zou doen, maar dat lijkt ijdele hoop!
Eneco en zeker Toon kunnen dat niet want die werken niet met zo'n temperatuur-curve!
Reputatie 5
Badge +6
Dus de storing was bij jou niet van toepassing?

Dat verklaard dan dat bij jou wel elke dag in januari per dag gevuld is.

Het zou mooi zijn als de correctie dus per dag gevuld word.
Dus de storing was bij jou niet van toepassing?

Dat verklaard dan dat bij jou wel elke dag in januari per dag gevuld is.

Het zou mooi zijn als de correctie dus per dag gevuld word.

Nee gelukkig niet; ik heb DSMR 4.0 dus ik was gevrijwaard; ik heb alleen maar "mee zitten denken", omdat er meteen verkeerde conclusies worden getrokken en na 1 dag had ik met m'n vragen en terug-meldingen van meedenkende forumleden, al door dat het, voornamelijk, aan Iskra en DSMR 2.2 lag, vandaar!
Badge
Hier nog steeds niks. Dacht dat Liander zou 'pushen'. Niets van dat al!
Misschien dat Liander een later moment kiest, zoals bv een werkdag, dus wie weet morgen.
Bij de meldingen die ik voorbij zag komen de afgelopen 3 dagen, zat Liander toch ook niet bij?
Badge
hallo ik ben ook bij liander heb wel weer gas meting op Eneco en toon
Sinds wanneer?
Sinds vannacht?
Badge
ik zie weer gas meting op toon zins vrijdag 15.01.2016
Hier ook weer sinds afgelopen vrijdag 15-1-2016 (in de avond) de standen beschikbaar. Combinatie
DSMR 2.2
ISKRA
ENEXIS
Badge
Hang met Liander aan de lijn. Medewerker geeft aan dat zij de updaten niet kunnen 'pushen'! Een ieder zal geduld moeten hebben. Kan dus enkele weken duren dat 400.000 meters de updaten hebben
Badge
Nog even een updaten omtrent gesprek wat ik heb gehad met diverse medewerkers van Liander. Het heeft niet zoveel zin om Liander te bellen met de vraag om de updaten te pushen. Mensen die gebeld zouden hebben en wat later ineens inzicht hebben in het gasverbruik...dat is pure toeval! De uitrol gebeurt landelijk. Daar kan niets aan veranderd worden. De netwerkbeheerders zijn afhankelijk van de fabrikant welke de update regionaal aanlevert. Dus bespaar je de kosten van een telefoontje naar Liander en een heleboel heen en weer slingeren tussen afdelingen. Ik heb de coördinator van het team Liander gesproken en deze gaf mij aan dat het gewoon afwachten is voor een ieder.

Bedankt voor de update, Ton!
Badge
'Updaten' moet natuurlijk 'update' zijn. Telefoon vulde dat al voor mij in 🙂 kon dat niet meer veranderen