Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters) | Eneco Community

Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

274 Reacties

@Brandje ik had het wel begrepen maar wilde alleen delen wat de beheerder hier te melden heeft. Wachten op een patch dan maar.
Oke, dat begreep ik niet uit te reactie, vandaar!
Wachten op een patch........

Voor Toon? Voor de slimme meter?

Ik vermoed en hoop dat ik gelijk krijg, dat het met een reset geregeld kan worden.

Maar uit andere berichten kon je lezen dat er nu al melding is van vervanging van de slimme meter, dus............
Reputatie 5
Badge +5
Het volgende staat op de site SlimmemeterPotal:

Bericht namens netbeheerders

Verstoring op uitlevering van gasmeterstanden.

Schieten we ook niet zoveel mee op, maar wat wel duidelijk is dat het probleem bij het netbeheer ligt.
Badge
Zojuist een zeer geanimeerd gesprek gehad met een medewerkster van de Liander storingsdienst.
Het kwam op mij over als een 'ik scheep jou als klant af want je stelt vervelende vragen'!

Omdat ik hier op het forum las dat er al een vervanging van de slimme meter plaats zou vinden bij een Eneco klant waardoor het probleem met het uitlezen van de gaswaarden verholpen zou zijn, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik Liander gebeld om dan ook een afspraak te maken met een monteur. Het verhaal wat ik toen doorkreeg daar zakte mijn zojuist op mijn vrije dag aangetrokken jogginbroek van af!

Liander is niet van plan om vervanging te doen, gaat dat ook niet doen want zij zijn met andere netbeheerders om tafel om een oplossing te bedenken voor dit probleem.
Ook heb ik het fout zegt deze medewerkster want het gaat niet om de elektrameter maar om de gasmeter. De "slimme meter waar U het over heeft (ISKRA ME382, DSMR 2.2) heeft niks te maken met de storing van de gasmeter. Die slimme meter gaan wij natuurlijk niet vervangen want dat is een dure kwestie. Als we bij iedere klant moeten langsgaan die al een slimme meter heeft dan komen wij achter op het schema bij klanten die nog geen slimme meter hebben".
Ik gaf aan dat er al bij iemand op Texel een vervanging ging plaatsvinden met het nieuwste type slimme meter, kreeg ik weer het verhaal dat "U haalt 2 dingen door elkaar. De ISKRA is een elektrameter en geen gasmeter. Er is een probleem met het uitlezen van Gas en niet elektra! Wij zijn nu geenszins van plan om de Landis & Gyr meters te gaan vervangen. Wat U gehoord heeft klopt niet. Ik noteer Uw klacht en dan wordt U ter zijner tijd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen". Prettige dag nog mijnheer"

Nou, beste Eneco en mede forumgebruikers....moet ik nu aan de drank om dit gesprek te gaan verwerken? :-)
Wat schiet ik hier nu mee op? Volgens mij niets!
Misschien dat Eneco enigszins kan bemiddelen voor klanten die niet lang willen wachten op een eventuele softwarematige oplossing, maar dat er gewoon een monteur gaat langskomen die de nieuwste DSMR 5.0 type slimme meter bij de klant gaat plaatsen. Klant is koning toch?
Reputatie 6
Badge +2
net contact gehad met Cogas voor de status van dit probleem
ben netjes te woord gestaan mevrouw kon mij melden dat er achter de schermen druk wordt gewerkt om dit probleem op te lossen waarschijnlijk door een softwareupdate welke dan grootschalig zal worden toegepast.
Hoi Ton,

Goed dat je dit even met ons deelt.
Leuk jouw omschrijving van een "lastige klant", daar hebben ze natuurlijk een hekel aan als ze iemand treffen met technischer vragen dan gemiddeld.

Wat zij vertelt is opzich logisch want er is inderdaad een probleem met de uitlezing van gasstanden en ter beschikking stellen van gaswaardes aan de P1 poort.

Dat laatste gebeurt toch echt in de slimme stroommeter en daar draait software DSMR 2.2 op.
Hoe dan ook de gaswaardes worden ergens verstoord. De finesses weten wij ook helaas niet.

Ik ben bang dat deze medewerkster toch niet alle ins en outs van het probleem kent.
In de algemene storingsmelding die Folkert namens de Netbeheerders aan ons doorgaf wordt toch echt de slimme Iskra meter als boosdoener aangemerkt.

Helaas zal het, nu de 2e werkdag in het nieuwe jaar net is aangebroken, nog te vroeg zijn voordat we ECHTE uitsluitsel kunnen verwachten van de Netbeheerders; laat staan dat we weten te horen krijgen hoe de oplossing zal zijn.

@Toy op Texel is in ieder geval een bofkont!!

Wat de andere Netbeheerders doen qua DSMR 5.x is natuurlijk, zoals ik al meldde afhankelijk van hun voorraden als het al tot vervanging komt.
Ze zijn namelijk niet verplicht de DSMR 5.0 dan te plaatsen, want DSMR 4.0 is tot op heden een perfect werkende software.
Even gebeld met Enexis (niet iedereen heeft Liander). Zij zijn ook op de hoogte. Er wordt aan gewerkt en het euvel wordt binnenkort hersteld. Gebruiker hoeft niets te doen. Alleen rustig afwachten dus.
Even gebeld met Enexis (niet iedereen heeft Liander). Zij zijn ook op de hoogte. Er wordt aan gewerkt en het euvel wordt binnenkort hersteld. Gebruiker hoeft niets te doen. Alleen rustig afwachten dus.

Hoi Richard,

Is allemaal bekend; lees het topic maar terug!
Goed dat je uiteraard je eigen Netbeheerder ook je storing hebt gemeld.
We zijn nu gewoon even aan het na-discussiëren.
Ja ja, dat weet ik allemaal wel. Ik reageer op Folkert. Die heeft het alleen over Liander.

En als reactie op MathijsR: er bestaan ook ander thermostaten met Apps, die op afstand instelbaar zijn. Daar kun je ook nog de druk in je cv-systeem op aflezen, iets wat ik bij Toon nog niet heb ontdekt.
Inmiddels heeft de media het nieuws ook opgepakt:
http://tweakers.net/nieuws/107133/sommige-slimme-gasmeters-geven-sinds-1-januari-stand-niet-door.html
Dan wachten we maar af dus .................
Reputatie 4
Badge +1
Even de kont tegen de krib gooien.
Als er geen (of vlug genoeg) oplossing komt wellicht komt er actie als we eens flink aan het "gele" kabeltje trekken 😉.
Blijkbaar zijn het alleen de klanten die er last van hebben.
Als de gasleverancier niet meer kan uitlezen verwacht ik een wat snellere actie.

Ik heb zwaar het vermoeden dat men wacht totdat week 53/1 voorbij is en dat het probleem zich zo oplost.

Let op dit is GEEN ADVIES!!
Het is zo maar een "brainwave"
Reputatie 7
Badge +8
Je kunt er vergif op innemen dat dit komt doordat de timestamps op die communicatieberichten niet meer correct gezet worden door de gasmeter of niet meer correct gelezen worden door de stroommeter. Naar alle waarschijnlijkheid worden de standen nog wel verstuurd maar door de stroommeter gezien als 'uit het verleden', d.w.z. vroeger dan de laatste gerapporteerde stand van einde 2015. En dan worden ze gewoon stil genegeerd en wordt die 'meest recente' stand van 2015 aangehouden.

Ik gok dat daar wel een hele grote kern van waarheid in zit..
Even de kont tegen de krib gooien.
Als er geen (of vlug genoeg) oplossing komt wellicht komt er actie als we eens flink aan het "gele" kabeltje trekken 😉.
Blijkbaar zijn het alleen de klanten die er last van hebben.
Als de gasleverancier niet meer kan uitlezen verwacht ik een wat snellere actie.

Ik heb zwaar het vermoeden dat men wacht totdat week 53/1 voorbij is en dat het probleem zich zo oplost.

Let op dit is GEEN ADVIES!!
Het is zo maar een "brainwave"

Wat een grapjas ben jij!
Eerst moesten we bij Eneco zijn voor de storing, terwijl we al wisten dat het probleem bij de Netbeheerder zit en nu weer een vreemde brainwave????
Volg je het topic wel?
Het is simpelweg een softwareprobeem op je meter en afwachten is nu de enige remedie tot je netwerkbeheerder dat probleem heeft opgelost.
Intussen loopt je gasmeter gewoon door dus er is geen vuiltje aan de lucht!
Reputatie 4
Badge +1
Beste Brandje,

Even reagerend op "Volg jij dit topic wel" zal die vraag beantwoorden met een wedervraag . .
"Lees jij wel goed?"

Zal het eens langzaam verklaren . .
Tot nu toe wordt er richting klant (wij dus) erg weinig gedaan.

De behoefte er snel iets aan te doen heeft men ook niet!! Aangezien de meterstanden nog steeds keurig worden doorgegeven aan de energiemaatschappij maar niet naar "Toon".

Het verwijderen van het gele kabeltje zorgt er voor dat ook de energie maatschappij je meter niet meer kan uitlezen.
De gevolgen daarvan laat ik aan je fantasie over . .

Wat betreft "Eerst moeten we bij eneco zijn?"
Blijkt dat je idd niet goed leest . .
Ik geef aan dat je bij de leverancier moet zijn die de dienst "Toon" aan je levert.

De Europese wetgeving is hier erg duidelijk over.

Anders gooi een kwartje in de googlematic en zoek eens op "Garantie bij wie moet ik zijn?"

hieronder een stukje uit consuwijzer.
De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen."

Wel even goed lezen aub.
Reputatie 4
Badge +1
Ik ben geen Gawalo expert, echter wel in ICT dus redelijk gewend aan storingzoeken.

Jumping to conclusions?

De feiten op een rijtje.
Combinatie van Toon met ISKRA ME 382 meter DSMR versie 2.2 levert problemen op.

Toon geeft de gasstand NIET aan:
Hetgeen niet wil zeggen dat hij de gegevens niet krijgt maar ze in elk geval niet vertoont (of juist interpreteerd).

De energieleverancier krijgt blijkbaar wel gegevens (de Stand?) van de meter door.
Het koppelen aan de "dag" of "week" hoeft niet per definitie op de Iskra te gebeuren dit kan immers een doodnormale interne klok van Toon zijn of connectie met met een NTP (100% juiste tijd) klok.

Al vrij vlug wordt hier de oorzaak gelegd bij de ISKRA ME 382 meter.
Dit is niet per definitie de waarheid, we kunnen net zo goed beweren dat de software van Toon niet kan omgaan met week 53/1 in combi met de ISKRA ME 382 meter DSMR versie 2.2

Ik durf er een pilsje onder te verwedden dat TOON komt met een update en dat niet de meter een update krijgt.
Elke ICT'r weet dat software koppelingen tussen 2 systemen vaak een bron zijn van ellende.

Ergo, Laat dit door de "Toon" leverancier uitzoeken en leg niet per definitie de bal bij de energiemaatschappij, Je "Toon" leverancier is tenslotte verantwoordelijk voor de levering van de dienst "Toon".

Hoe hij dat doet zal me een zorg wezen, van mij part logt hij dagelijks remote in en veranderd de meterstand op Toon.

p.s.
ik werk trouwens niet bij een energie leverancier:-)
Heel goed verwoord Henk2, heb het gele kabeltje ook al op spanning gezet.
Elke maand wordt er wel gewoon een bedrag afgeschreven, daar zijn ze wel snel mee, of TOON nu wel of niet naar behoren werkt.
Ik lees het al weer je bent echt een grapjas en haal jij het kabeltje er maar uit hoor.
Wie weet als straks op afstand je netbeheerder de software repareert, dan kan je wel raden wat er bij jou gebeurt!

Qua consuwijzer heb je het helaas ook nog niet door!
Met Toon is niets mis; Toon is afhankelijk van derden; dus Eneco zal altijd voor je proberen te bemiddelen, dat zie je ook door de melding van Folkert, maar de derde is in dit geval verantwoordelijk.

Er zijn ook zat klanten die geen Toon hebben en met zelfde probleem zitten, ook die zullen zich tot hun netbeheerder moeten richten. Immers er is storing in de meter! En ook bij je netbeheer ben je klant, dat de wet bepaald heeft dat de incasso via de leverancier loopt laat dat onverlet!
Als je een stroomstoring hebt bel je ook Eneco niet; nee je belt je Netbeheerder!
Over de software lees ik verder niets in je verhaal, dus ik denk dat je het topic toch nog niet helemaal hebt begrepen.

Ergo als je slim bent dan blijf je van dat gele netwerkkabeltje af!
Let op dit is wel een goed bedoeld ADVIES!

Zou er iets met Toon zijn dan gaat je verhaal helemaal op; nu dus niet! Dan moeten we uiteraard bij Eneco zijn.

Dat je niet bij een leverancier werkt dat had ik al begrepen ivm je reactie...........
Reputatie 3
Badge
Beste mensen, het ligt NIET aan Toon.

Het is inmiddels bij alle netbeheerders bekend dat het aan sommige meters ligt. Ook ik heb zo'n meter en heb geen Toon. De standen op de meter lopen prima door, maar worden niet doorgegeven aan de beheerder, hierdoor zie ook ik mijn gasstanden niet via o.a. Slimmemeterportal en Enelogic.
Reputatie 4
Badge +1
Wordt een beetje flauw van je Brandje.

Dit is dan ook mijn laatste persoonlijke reactie naar jou.

De dienst die je bij je energie leverancier afneemt is de levering van gas tegen betaling.
Niet meer en niet minder.
De dienst die je bij Toon afneemt is (o.a.) het weergeven van deze gasstand.

Waar haal je de conclusie vandaan dat er een storing in je meter zit?
Maak jij die dingen of reviseer je ze?

Het enige wat jij en de meesten hier weten is uitsluitend dat Toon geen meterstand weergeeft.
Omdat er een GGD is van de Iskra meter trek je de conclusie dat het aan de meter ligt.

Een stukje software bestaat mogelijk uit tientallen verschillende koppelingen, voor elk type /leverancier een apart geschreven interface.

Als de ooraak bij de energieleverancier ligt kun je mij dan verklaren waarom hij WEL de energiestand kan uitlezen?

Als jouw TV plotseling geen beeld meer geeft is dat dan de schuld van Ziggo? of zou het kunnen dat er iets fout in je TV zit?

Het is inmiddels bij alle netbeheerders bekend dat het aan sommige meters ligt. Ook ik heb zo'n meter en heb geen Toon. De standen op de meter lopen prima door, maar worden niet doorgegeven aan de beheerder, hierdoor zie ook ik mijn gasstanden niet via o.a. Slimmemeterportal en Enelogic.

Hoi reinoud,

Dat is uitgebreid in het topic aan de orde geweest!
Vandaar dat ik ook wijs op lees het topic eens door.
Sommige hebben nog steeds niet door wanneer je bij je Netbeheerder moet zijn en wanneer bij Eneco.
En dat verhaal over het gele kabeltje is helemaal ridicuul!
Reputatie 4
Badge +1

Kijk . .iemand die net iets verder kijkt dan zijn neus lang is.
Wordt een beetje flauw van je Brandje.

Dit is dan ook mijn laatste persoonlijke reactie naar jou.

De dienst die je bij je energie leverancier afneemt is de levering van gas tegen betaling.
Niet meer en niet minder.
De dienst die je bij Toon afneemt is (o.a.) het weergeven van deze gasstand.

Waar haal je de conclusie vandaan dat er een storing in je meter zit?
Maak jij die dingen of reviseer je ze?

Het enige wat jij en de meesten hier weten is uitsluitend dat Toon geen meterstand weergeeft.
Omdat er een GGD is van de Iskra meter trek je de conclusie dat het aan de meter ligt.

Een stukje software bestaat mogelijk uit tientallen verschillende koppelingen, voor elk type /leverancier een apart geschreven interface.

Als de ooraak bij de energieleverancier ligt kun je mij dan verklaren waarom hij WEL de energiestand kan uitlezen?

Als jouw TV plotseling geen beeld meer geeft is dat dan de schuld van Ziggo? of zou het kunnen dat er iets fout in je TV zit?

Je bent echt een grapjas!
Klik eens op de link van Netbeheer en je bent er helemaal uit!
Zit je gele kabeltje weer op z'n plaats?
En steek ook je licht eens op hoe dat gaat met het uitlezen van meterstanden............, want als je denkt dat de leverancier wel kan uitlezen, tja dan is een verdere discussie zinloos en geef je daarbij aan het ECHT niet te begrijpen.

Wil je je wel nog wat leren, tja dan heb ik daar nog wel een link voor!
Reputatie 3
Badge
Voor de laatste keer: http://www.netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsbericht/?newsitemid=1892450304

en nu is de discussie gesloten.
Reputatie 4
Badge +1
Afijn,

Ik vraag me af of iedereen die een defect aan zijn auto heeft ook direct met de fabrikant belt.
Nee je gaat naar je leverancier, ook al is het een defect vanaf fabriek.
Je leverancier is volgens de Europese wetgeving verantwoordelijk.

Al ligt het defect bij je energieleverancier dan nog is degene die de dienst aan je levert verantwoordelijk voor de goede werking van het apparaat.

Voor hen die net iets verder willen kijken verwijs ik je naar

http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/

Als je dit doorleest zie je wie verantwoordelijk is voor de goede afhandeling en dat is niet per definitie ook degene die de veroorzaker van de fout is.

Laat diegene van wie je TOON afneemt zijn werk doen.

Brandje,
Het stigmatiseren van posters verteld veel over je zelf, en dat is niet bepaald "ridicuul"

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen