Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters) | Eneco Community

Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters)

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

274 Reacties

Prima hoor!
Je hebt helemaal gelijk!
Badge
Klopt. Werd mij inderdaad ook verteld. Lander kan prima mijn verbruik op afstand uitlezen dus als TOON het verbruik niet registreert dan zou het aan de zijde van Eneco moeten liggen. Gezien eerdere problemen met software en slimme meter werd ook door Eneco met een patch verholpen. Nogmaals...ikzelf heb de wijsheid niet in pacht maar als een medewerker van Lander zegt dat zij alles kunnen uitlezen en de TOON niet, wie moet ik als klant dan geloven. Hoop niet dat het een kastje naar de muur spelletje gaat worden en dat Eneco zich hard gaat maken om uit te vinden waar het probleem ligt zodat zij ons als klant kunnen uitleggen wat er gaat gebeuren om het op te lossen.
Hoi Ton,

Die patch die jij noemt bedoelde ik eerder, toen speelde dat ook bij DSMR 2.2 en toen heeft Quby een hotfix gemaakt. En toen was het opgelost.
Als Liander kan uitlezen, waarom dat Eneco niet en Slimmemeterporal ook niet en ook niet andere derden die genoemd werden.

Het uitlezen loopt via www.edsn.nl; een database voor meterstanden; kan Liander het uitlezen dan zit die data ook in die base, waar iedere leverancier voor haar klanten de data ophaalt.

Nog even en we worden uit de droom gehaald.
Ook ik ben getroffen. Ik heb geen idee op welk DSMR wij draaien maar ik zie wel onze gas en elektra meter voorbij komen. Ik heb wel contact gehad met Eneco omdat ik nogal wat problemen had met de installatie van Toon. 31-12-2015 hebben ze dit voor een deel verholpen en deed mijn meteradapter het weer. 01-01-2016 deed hij weer niks. Folkert wees me op dit topic. Fijn om te zien dat dit een actief forum is en dat je hier snel en (deels) duidelijkheid kan krijgen over problemen. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen.
Hoi Renate,

Maar je weet toch wel welke slimme meter je hebt?
Reputatie 2
Badge
Hoi Ton,

Die patch die jij noemt bedoelde ik eerder, toen speelde dat ook bij DSMR 2.2 en toen heeft Quby een hotfix gemaakt. En toen was het opgelost.
Als Liander kan uitlezen, waarom dat Eneco niet en Slimmemeterporal ook niet en ook niet andere derden die genoemd werden.

Het uitlezen loopt via www.edsn.nl; een database voor meterstanden; kan Liander het uitlezen dan zit die data ook in die base, waar iedere leverancier voor haar klanten de data ophaalt.

Nog even en we worden uit de droom gehaald.

We worden ongetwijfeld uit de droom gehaald (onaangename droom), maar ik ga toch maar eneco bellen morgen. Al is het maar voor de registratie, zodat je de, ongetwijfeld komende, update als eerste krijgt.

We worden ongetwijfeld uit de droom gehaald (onaangename droom), maar ik ga toch maar eneco bellen morgen. Al is het maar voor de registratie, zodat je de, ongetwijfeld komende, update als eerste krijgt.

Gelijk heb je!
Reputatie 4
Badge +1
Bij mij het zelfde probleem.
wilde eerst niet reageren omdat de anderen dat al uitgebreid genoeg hebben gedaan.

Waarom dan toch nog ...

Een stukje terug wordt aangegeven dat "De bal bij de netwerkbeheerder ligt".
Hier wil ik toch even op inhaken. De bal ligt in dit geval NIET bij de netwerkbeheerder maar gewoon bij degene bij wie je een contract hebt mbt tot TOON. Jij neemt een dienst af bij deze TOON leverancier (winkel) deze is verantwoordelijk voorhet goed functioneren van het apparaat en ook degene die de garantie dient te waarborgen.

Denk maar eens aan het bekende spotje waarbij de winkel je doorstuurd naar de fabrikant, helaas dus, de winkel is volgens de wet verantwoordelijk.

Mocht bovenstaande vervelend overkomen, dat is niet echt de bedoeling, het is meer "De aap op de juiste schouder zetten."
Eneco (mijn geval) zal zich hier terdege van bewust zijn en daarna handelen.
Ik heb daar ook het volste vertrouwen in.

groet
Henk
Badge
Al gepost in het andere topic, maar hier lijkt het meer actueel. Ik heb dus sinds 01-01-2016 ook geen gasverbruik meer zichtbaar in Toon.

Mijn meter lijkt echter wel af te wijken van alle andere posts die ik gelezen heb.

Mijn slimme meter: Landis+Gyr E350 met DSMR 2.2+ van STEDIN.net als netbeheerder.
Mijn gasmeter: UNIFLO G6SRV M12
Ook ik heb sinds de jaarwisseling geen gasverbruikweergave meer op de Toon.

Heb ook de ISKRA ME282

DSMR versie kan ik zo snel niet vinden,.. Heel het boeltje is in 2013 geplaatst.

Zometeen toch Eneco even bellen voor registratie van het probleem op ons adres.
Reputatie 7
Badge +6
UPDATE

Liander geeft aan dat er inderdaad een storing is aan een groot deel van de gasmeters die gekoppeld zijn aan een Iskra DSMR 2.2+ type 382 Elektra-meter. Deze elektrameters hebben een serienummer welke begint met KA6P KAL7 ZBBD of ZBEV. Deze elektrameters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk identificeerbaar.
Reputatie 6
Badge +2
ok folkert,

ik heb z,n meter beginnende met KA6P
en wat kan ik doen eraan ?
moet ik cogas oo gaan bellen ?
Reputatie 7
Badge +8
Beste forumgebruikers,

Bij een aantal klanten met slimme meters wordt geen gasverbruik uitgelezen. Dit is bekend en dit is gemeld. Ik verwacht hier op zijn vroegst maandag meer duidelijkheid over.

Groet,

Folkert

UPDATE 04-01-2015

Liander geeft aan dat er inderdaad een storing is aan een groot deel van de gasmeters die gekoppeld zijn aan een Iskra DSMR 2.2+ type 382 Elektra-meter. Deze elektrameters hebben een serienummer welke begint met KA6P KAL7 ZBBD of ZBEV. Deze elektrameters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk identificeerbaar.

Dus toch de netbeheerder..
Ja ja zo zie maar weer dat we gezamenlijk in het afgelopen weekend de juiste conclusie hebben getrokken!!!
Maar wat gaan de Netbeheerders daar aan doen??
Aah, fijn om te weten,... Het vriest hier sinds vannacht, dus was ik benieuwd wat het verbruik was,.. Maar kon niks zien, zo kwam ik hier op dit forum achter, en blijkt het bij de netwerkbeheerder te liggen.

Dit was me ten tijde van het bericht alhier daarstraks ook al telefonisch verteld. En blijkbaar kan de netwerkbeheerder het op afstand oplossen, tenminste dat is mij door de telefoon verteld.
Reputatie 7
Badge +8
Aah, fijn om te weten,... Het vriest hier sinds vannacht, dus was ik benieuwd wat het verbruik was,.. Maar kon niks zien, zo kwam ik hier op dit forum achter, en blijkt het bij de netwerkbeheerder te liggen.

Dit was me ten tijde van het bericht alhier daarstraks ook al telefonisch verteld. En blijkbaar kan de netwerkbeheerder het op afstand oplossen, tenminste dat is mij door de telefoon verteld.

De enne kan het op afstand, de ander kan dat weer niet..
Aan ok,... We gaan het wel meemaken. Het is ook maar mijn eerste storing in combinatie met Toon in bijna drie jaar tijd.
Is er iemand die kan aangeven wat te doen ,ofwel Eneco of de Netbeheerder . Deze laten vooralsnog niets van zich horen. Een berichtje in toon zal veel kunnen oplossen of geruststellen.
Reputatie 6
Badge +2
ik kreeg net te horen van eneco whatsapp klantenservice dat wij niets hoeven te doen dat hun contact hebben met de netbeheerders
Reputatie 3
Badge
Ik heb geen Toon, maar lees mijn slimmer meters af via Slimmemeterportal en Enelogic. Deze beide sites geven ook geen gasverbruik aan sinds vrijdag 1 januari. Dus ligt het niet (alleen) aan Toon.
Is er iemand die kan aangeven wat te doen ,ofwel Eneco of de Netbeheerder . Deze laten vooralsnog niets van zich horen. Een berichtje in toon zal veel kunnen oplossen of geruststellen.

Dan heb je niet goed terug gelezen, want Folkert heeft keurig een update vanuit Eneco gegeven!
ik kreeg net te horen van eneco whatsapp klantenservice dat wij niets hoeven te doen dat hun contact hebben met de netbeheerders

Precies, gewoon afwachten en hopen uiteraard zoals we in het weekend al meldde, dat het inderdaad op afstand geregeld kan worden!
Reputatie 4
Badge +4
Ik vind het wel frappant dat de storing (toevallig) is opgetreden bij de jaarwisseling. Overigens mijn netbeheerder is Enexis en ik heb ook een iskra me 382 met serienummer KA6P. Er zit niets anders op dan maar af te wachten wat er gaat gebeuren.
Hoi Wim,

In het software wereldje zijn jaarwisselingen juist bekend om storingen, dus frappant vind ik het niet!
Eerder logisch, want dan weet je bijna zeker dat het een software probleem is!!
Reputatie 4
Badge +4
Hallo Ton,

Bij de overgang van 2014 naar 2015 is bij mijn weten geen storing geweest.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen