Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters) | Eneco Community

Geen gasverbruik zichtbaar op Toon (slimme meters)


Reputatie 7
Badge +6
Beste forumgebruikers,

Bij een aantal klanten met slimme meters wordt geen gasverbruik uitgelezen. Dit is bekend en dit is gemeld. Ik verwacht hier op zijn vroegst maandag meer duidelijkheid over.

Groet,

Folkert

update 04-01-2016

Liander geeft aan dat er inderdaad een storing is aan een groot deel van de gasmeters die gekoppeld zijn aan een Iskra DSMR 2.2+ type 382 Elektra-meter. Deze elektrameters hebben een serienummer welke begint met KA6P KAL7 ZBBD of ZBEV. Deze elektrameters hebben een blauwe drukknop en zijn zo gemakkelijk identificeerbaar.

Update 05-01-2016

Netbeheer Nederland heeft ook een artikel geplaatst op hun site.

Update 07-01-2016

Helaas nog geen nieuws over een oplossing. Ik wil alleen aangeven dat wanneer de meters het weer gaan doen dat jullie een piek op het gasverbruik gaan zien. Het ontbrekende verbruik komt dan op de dag terecht dat we de meters weer kunnen uitlezen met Toon.

Update 11-01-2016

Vanaf aankomende zaterdag beginnen de netbeheerders met de uitrol van een update om dit issue te herstellen. Hiermee wordt onder andere de stand weer automatisch doorgegeven aan Toon. De uitrol van deze update neemt enkele weken in beslag. Zie ook: http://www.netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsbericht/?newsitemid=1909751808

Update 06-10-2016
Andere vragen over slimme meters? Neem dan hier een kijkje!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

274 Reacties

Hoi Folkert,

Bedankt voor de terugkoppeling!
Weet je ook dat het vermoedelijk de Iskra gebruikers zijn met DSMR 2.2?
Reputatie 6
Badge +2
bedankt folkert voor de terugkoppeling
ik heb ook een ISKRA ME 382 DSMR versie 2.2
Reputatie 5
Badge +5
Blijkt dat het probleem toch is gelokaliseerd. Hier ook een ISKRA ME 382 meter DSMR versie 2.2.
Had vanmorgen ook al gezien dat er op de slimme meter portal geen gasverbruik werd geregistreerd.
Er is dus een probleem bij de netbeheerder. Kunnen ze met spoed aan de slag! Mag ook wel voor dat geld wat er maandelijks in die pot wordt gestort!!

Verder mag je je ook af gaan vragen in hoeverre ze de zaakjes goed voor elkaar hebben bij die clubs.

Enfin, hierdoor loopt in ieder geval de registratie op Toon dus ook de mist in.
En dat is toch één van de pijlers van Toon waar het om draait............
Klopt via het melden van het merk en DSMR versie kwam ik er al gauw achter!
Nu is de netbeheerder aan zet!
Het 'lijkt' inderdaad buiten Essent/Toon te liggen, want de genoemde website slimmemeterportal heeft hetzelfde probleem en bij mij geeft Anna Inzicht van NLE ook geen gasverbruik meer weer.
Het lijkt? Nou laat "lijkt" maar weg, want Folkert heeft al in het andere topic een bevestiging gegeven.

Toch goed hè, dat via de meldingen hier en doorvragen we uiteindelijk deze conclusie konden trekken en verkleinen tot vermoedelijk het merk en versie van DSMR.

Dat is duidelijk de kracht van dit forum!
Hier ook dezelfde problemen, geen standen van het gasverbruik.
Heb ook een ISKRA ME 382 meter DSMR versie 2.2
Reputatie 6
Badge +2
Volgens mij is het probleem toch dat week 53 niet wordt herkend door de software
Volgens mij is het probleem toch dat week 53 niet wordt herkend door de software

Zoals ik al eerder meldde geeft Toon week 53 perfect weer!
Omdat week 53 in 2015 valt, dien je de maand die op januari 2016 staat even aan te klikken en dan terug te gaan naar december.
En viola de week staat er keurig!
Niets aan de hand dus!
Reputatie 6
Badge +2
Ij bedoel met de software van de slimmem meter
Ij bedoel met de software van de slimmem meter

Oké nu duidelijk!
De software DSMR 2.2 op de slimme meter werkt niet met een weekaanduiding.
Dat werkt per dag. Immers de afname via de P1 poort ten behoeve van derden die maken met hun eigen software pas dat onderscheidt.
Er is enige tijd geleden ook al een probleem geweest met de DSMR 2.2 en kennelijk is door de software makers van het Netbeheer niet gezien dat bij 1-1-2016 er ook problemen konden ontstaan.
Niet alles komt bij testen boven water, dat blijkt soms bij Toon ook.
Het blijft nou eenmaal software.......
Maar wie weet doet een reset net als bij Toon wonderen.
Badge
Hier ook een ME382, netbeheerder Landerd. Ik neem aan dat Eneco Maandag contact op gaat nemen met diverse netbeheerders zodat niet iedere individuele klant met een TOON en slimme meter hoeft te bellen.
Badge
Hier ook een ME382, netbeheerder Landerd. Ik neem aan dat Eneco Maandag contact op gaat nemen met diverse netbeheerders zodat niet iedere individuele klant met een TOON en slimme meter hoeft te bellen.

Landerd moet natuurlijk Liander zijn. Smartphone ging het voor mij invullen maar kon het mobiel niet meer wijzigen
Het is maar net de vraag of Eneco weet welke meter in de woningen van haar Toon klanten zijn geïnstalleerd.
Ik denk het niet!
Uiteraard weten de diverse Netbeheerders dat wel.
Ik hoop dat een eerdere genoemde algemene reset vruchten afwerpt!

Die info hoop ik wel van Eneco te krijgen.
Afwachten dus; het is in ieder geval bij Eneco bekend meldde Folkert vanmiddag!
Reputatie 4
Badge +4
Juist terug van een paar dagen weggeweest. En ja geen gasverbruik op Toon. En ja een Iskra ME 382 meter, DSMR 2.2 bj 2012. Netbeheerder Enexis. Voor de volledigheid: de gasmeter is een Landys & Gyr G350, bj 2013. Ook op slimmemeterportal geen data van het gasverbruik binnengekomen.
Hoi Wim,

Tja dan ben je inderdaad ook de sjaak!
Reputatie 4
Badge +4
Was me al duidelijk Ton, maar ik wilde het toch maar vermelden.
Badge
Contact gehad met een monteur van Liander. Deze had e.e.a. al vernomen. Die wijst met de vinger naar de software van Eneco/Toon omdat zij op afstand prima de waarden van de klant kunnen uitlezen. Schieten wij als klant dus niks mee op! Ik verwacht maandag toch wel antwoord van Eneco.
Hoi Ton,

De vraag is of dat klopt. Ik heb namelijk laten controleren in dat topic of SlimmemeterPortal ook niet kon uitlezen.
En dat klopte.

Ook in dat topic hebben forumleden gebeld met hun netbeheerder en daar werd bevestigd dat er een probleem was.
Dus ik ga voorlopig nog even uit van een probleem met DSMR 2.2 draaiend op de Iskra.
Reputatie 6
Badge +2
Het zal mij niets verbazen dat het morgen ineens wel allemaal weer normaal werkt ivm met weeknrs
Hier ook een ISKRA type ME382 van Liander, de elektra waarden worden goed weergeven maar de gas verbruikswaarden worden niet meer getoond, de combinatie is een ISKRA type ME382 met een Uniflo gasmeter. Het aangeven van de waarden is gestopt op 1 januari 2016 op 31 december 2015 is alles nog wel correct. ik krijg inderdaad de indruk dat het probleem niet direct gerelateerd aan de TOON is daar ik de P1 poort gesplitst heb met een galvanische scheiding en de data in de TOON en Domoticz binnen haal.
Ook geeft mijn SlimmemeterPortal.nl vanaf 1 januari geen gasverbruik meer weer. Ik zal in ieder geval op maandag ook contact met Liander opnemen om te zien wat zij te vertellen hebben.

Groeten,

Gerwin
Hoi Gerein,

Ook bij jou zal dus DSMR 2.2 op de slimme meter draaien.
En die combinatie geeft de problemen inderdaad!
Reputatie 2
Badge
Contact gehad met een monteur van Liander. Deze had e.e.a. al vernomen. Die wijst met de vinger naar de software van Eneco/Toon omdat zij op afstand prima de waarden van de klant kunnen uitlezen. Schieten wij als klant dus niks mee op! Ik verwacht maandag toch wel antwoord van Eneco.
Ojee. Dat klinkt naar een kastje - muur verhaal...
Bij mij dus ook geen gas meterstanden meer.
Als het morgen nog niet werkt ga ik maar bellen met eneco. Tenslotte zie ik op de Toon niets, terwijl de meter zelf wel gewoon registreert. En Toon is Eneco.
Bellen met Eneco is zinloos, die weten het al; zie de melding van Folkert.
Bellen met je Netbeheerder is slimmer, want de storing zit daar, als je tenminste het merk slimme meter hebt waar we steeds over hebben.
Reputatie 2
Badge
Bellen met Eneco is zinloos, die weten het al; zie de melding van Folkert.
Bellen met je Netbeheerder is slimmer, want de storing zit daar, als je tenminste het merk slimme meter hebt waar we steeds over hebben.

Mijn aanspreekpunt blijft toch Eneco. Mijn netwerkbeheerder schijnt geen probleem te hebben met het uitlezen op afstand. En dus kan die mij factureren. Dat Toon het niet meer goed doet kan toch niet hun probleem zijn.