Geen gasverbruik weergave: Sensoren worden ingeregeld | Eneco Community
vraag

Geen gasverbruik weergave: Sensoren worden ingeregeld

Reputatie 2
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 39 reacties
Sinds afgelopen donderdag heb ik geen weergave meer van het gasverbruik. Toon geeft de melding "sensoren worden ingeregeld". Het blauwe lampje van de analoge meter van het gas knippert heel snel, terwijl het lampje van het stroom continue brand.

Ik heb de Toon bij de ketel al een paar minuten losgekoppeld en ook het scherm een paar minuten van de muur gehaald, maar helaas zonder resultaat.

Wie kan me hiermee helpen?

51 Reacties

Heb je de meteradapter al even van het stroom gehad? En daarna even stroom en gas gebruiken (waterkoker aan, warm water laten lopen voor een minuut of vijf)
Reputatie 2
Badge
Ja, ik heb de meteradapter ook van het stroom afgehaald. Heb op gas gekookt en gedoucht, maar volgens Toon geen verbruik (stroommeter werkt wél).
Het lijkt er op dat de sensor niet meer reageert op het spiegeltje (een grijs vlakje) tussen de cijfers. Meestal bij het cijfer 6
Heb je de sensor al eens uit z’n houder gehaald en gecontroleerd of het ronde gaatje van de houder met fixactiestikker goed gepositioneerd is?

Ken je het stappenplan voor controle?
Wil je daar een link voor?
Meteradapter loskoppelen, van stroom afhalen en opnieuw koppelen volgens de menu instructies.
Reputatie 2
Badge
Het lijkt er op dat de sensor niet meer reageert op het spiegeltje (een grijs vlakje) tussen de cijfers. Meestal bij het cijfer 6
Heb je de sensor al eens uit z’n houder gehaald en gecontroleerd of het ronde gaatje van de houder met fixactiestikker goed gepositioneerd is?

Ja, de sensor had ik als eerste nagekeken. Dacht in eerste instantie dat ie verschoven was, maar dat is niet het geval.

Ken je het stappenplan voor controle?
Wil je daar een link voor?

Link is altijd welkom!

Meteradapter loskoppelen, van stroom afhalen en opnieuw koppelen volgens de menu instructies.

Reeds gedaan, maar zonder succes.
Hier is de link die ik bedoelde:

https://www.eneco.nl/-/media/eneco/pdf/toon-thermostaat-support/enecotoonstappenplanbevestigensensorhoudersenfixatiestickers.ashx?la=nl-nl

Maar wellicht dat je die controle dus al gedaan hebt. De positie luistert erg nauw; is millimeterwerk.

Heb je ook het zwarte knopje aan zijkant meteradapter ingedrukt en ingedrukt gehouden tot dat de ledjes even flitsen?
Maak, als alles niet lukt, een foto van je gasmeter zodat een moderator morgen kan beoordelen of wellicht jouw gasmeter een lastige voor sensoren is, zodat Eneco op haar kosten misschien Slimme meters voor je aan gaat vragen.
Reputatie 2
Badge
Bedankt voor de link @Brandje, maar dit was mij inderdaad al bekend.
Overigens ziet Toon ook geen storing.

Reputatie 2
Badge
Als die laatste rij cijfers rond gaat, zie je dan wel een grijs vlakje(spiegeltje) voorbij komen?

Zie je op Toon®️ nog steeds staan dat de senosoren worden ingeregeld?

Oké, thx voor de foto’s.

De houder voor de sensor moet, als ik het goed zie, volgens mij minimaal 1 a 2 millimeter naar rechts toe.
De sensor/ledje wordt m.i. nu niet goed getriggerd door het spiegeltje.
Vandaar dat ik meldde dat het milimeter werk is.

Als je fixatiestikkers slecht hechten/plakken aan het glas kan Eneco je een nieuwe set toezenden.
Reputatie 2
Badge
Het lijkt inderdaad dat de sensor iets naar rechts moet, maar dat is optisch bedrog. De foto is namelijk iets te ver van rechts gemaakt. Als ik recht voor de teller kijk, dan zit het gaatje van de sensorhouder precies goed.
Aangezien de sensor niet aanslaat op de huidige stand, ben ik bang dat je toch een herpositionering moet toepassen.
Geef anders een verbeterde foto; dat maakt de overweging voor Eneco ook makkelijker.
Reputatie 6
Hi @Joost
Zou je voor mij nog 1 riedel aan handelingen kunnen proberen? (De meetmodule softwarematig van Toon ontkoppelen en opnieuw koppelen)

1. Haal de meetmodule uit de meterkast, kabeltjes los en plaats deze binnen 2 meter van Toon.
2. Verwijderen: Klik op Menu > Instellingen > Energiemeting > Potloodje achter meetmodules > Prullenbakje achter meetmodule 1 > klik op verwijderen > Klik het knopje op de meetmodule enkele keren kort in.
3. Herstellen: Houdt het knopje op de meetmodule 10 seconden ingedrukt. Pas loslaten wanneer de 2 lampjes kort aan&uit gaan.
4. Koppelen: Klik op Menu > Instellingen > Energiemeting > klik op het plusje achter meetmodule > klik op koppelen > klik het knopje op de meetmodule enkele keren kort in.

Laat vervolgens even weten wat het resultaat is natuurlijk.

Groet Vinny
Reputatie 7
Badge +9
Hi @Joost
Zou je voor mij nog 1 riedel aan handelingen kunnen proberen? (De meetmodule softwarematig van Toon ontkoppelen en opnieuw koppelen)

1. Haal de meetmodule uit de meterkast, kabeltjes los en plaats deze binnen 2 meter van Toon.
2. Verijwderen: Klik op Menu > Instellingen > Energiemeting > Potloodje achter meetmodules > Prullenbakje achter meetmodule 1 > klik op verwijderen > Klik het knopje op de meetmodule enkele keren kort in.
3. Herstellen: Houdt het knopje op de meetmodule 10 seconden ingedrukt. Pas loslaten wanneer de 2 lampjes kort aan&uit gaan.
4. Koppelen: Klik op Menu > Instellingen > Energiemeting > klik op het plusje achter meetmodule > klik op koppelen > klik het knopje op de meetmodule enkele keren kort in.

Laat vervolgens even weten wat het resultaat is natuurlijk.

Groet Vinny

Verijwderen of Verwijderen ? (😝 Kon het niet laten om ook eens en keer de taalverbeteraar uit te hangen.. Grapje @Vinny )
Reputatie 6
@mAiden Goed dat je mij scherp houdt op de maandag ochtend haha!
Reputatie 2
Badge
@Vinny ik zal de stappen vanavond uitvoeren. Ik zie trouwens dat de meterstand van electra ook niet meer goed door komt. Mijn 'sluipverbruik' is normaal minimaal 60, nu heb ik maar 5,7 volgens Toon.

Reputatie 2
Badge
@Vinny, ik heb de stappen doorlopen, maar blijft ook nu weer hangen op de melding "sensoren worden ingeregeld".

@Joost

Ik neem het even over van Vinny 🙂 Bedankt voor het doorlopen van de stappen, jammer dat het niet opgelost is. Voor de rest ziet alles er prima uit. Heb je de stappen inclusief het herpositioneren zoals @brandje aangaf doorlopen?

Groet,
Dionne
Reputatie 2
Badge
Hoi @Dionne,

Ja, ik heb de sensor nog even nagekeken en nog ietsje verschoven. Als je er recht voor staat dan zit het gaatje waar de sensor doorheen kijkt precies op het laatste cijfer.

De registratie van het stroomverbruik baart me ook zorgen. Via de app zie ik dat het huidige stroomverbruik continue tussen 600 en 8.000 Watt heen en weer springt. Ik heb de computer en TV aanstaan (samen goed voor ong. 130-140 Watt en verder springt af en toe de koelkast en vriezer aan. Echter, 8.000 Watt kan nooit juist zijn (dat haal ik alleen als de frituur, oven, wasmachine en droger tegelijk aanstaan en geen van alleen staat nu aan).
Reputatie 7
Badge +9
Hoi @Dionne,

Ja, ik heb de sensor nog even nagekeken en nog ietsje verschoven. Als je er recht voor staat dan zit het gaatje waar de sensor doorheen kijkt precies op het laatste cijfer.

De registratie van het stroomverbruik baart me ook zorgen. Via de app zie ik dat het huidige stroomverbruik continue tussen 600 en 8.000 Watt heen en weer springt. Ik heb de computer en TV aanstaan (samen goed voor ong. 130-140 Watt en verder springt af en toe de koelkast en vriezer aan. Echter, 8.000 Watt kan nooit juist zijn (dat haal ik alleen als de frituur, oven, wasmachine en droger tegelijk aanstaan en geen van alleen staat nu aan).

8.000watt kan je niet halen. Stoppenkast is afgezekerd op 16a of terwijl 3680watt per groep (gemiddeld huishouden beschik over 4 groepen.)

Wil je 8.000watt kunnen halen, dien je hoofdstop 36a te zijn.

Sorry voor het off-topic gaan ?
Hoi Joost,

Kijk even op je ferrarismeter wat je C-Waarde moet zijn.

En eigenlijk vermoed ik dat die sensor ook niet geheel goed zit geplakt.
Reputatie 2
Badge
8.000watt kan je niet halen. Stoppenkast is afgezekerd op 16a of terwijl 3680watt per groep (gemiddeld huishouden beschik over 4 groepen.)

Ben blij dat ik nog niet gek ben 😉

375 r/kWh, maar die had ik na het opnieuw koppelen van de meetmodule al ingesteld.

375 r/kWh, maar die had ik na het opnieuw koppelen van de meetmodule al ingesteld.

Perfect!
Dan moet het daar dus ook de positie van de sensor zijn die je parten speelt.
Reputatie 2
Badge
@Brandje, de positie van de sensor is goed, deze is niet verschoven (net als dat bij het gas niet het geval was. Daarnaast is de registratie vans gas/electra afgelopen maanden altijd perfect geweest.En kabouters ben ik in de meterkast nog niet tegengekomen 😉

Ter info een plaatje van het stroomverbruik, zoals Toon denkt dat het is:

Ik geloof graag dat het altijd goed is geweest.
Bij mij heeft dat 2 jaar zo gewerkt. Ik weet er alles van.
Maar toch blijft het sensor gebeuren een zwakke schakel. Fixatie plakkers kunnen uitdrogen, enz

Uiteraard kan je meteradapter ook defect zijn gegaan.
Dus morgen zal een moderator een nadere afweging moeten maken.
Wordt vervolgd.

Reageer