Geen gasverbruik te zien: blijft staan op "sensoren worden ingeregeld" | Eneco Community
vraag

Geen gasverbruik te zien: blijft staan op "sensoren worden ingeregeld"

Reputatie 1
Badge +2
Tot op heden krijg ik geen gasverbruik door op mijn Toon.
Omdat ik voor mijn elektra een slimme meter heb, wordt deze doorgegeven via meetmodule 1 via de P1 poort. Dit komt perfect binnen en vanaf het eerste uur.

Mijn gasmeter is analoog en zit daarom aangesloten op meetmodule 2 via een sensor. Tot op heden (nu 1 week aangesloten) nog helemaal niks qua verbruik te zien in Toon.

Wat heb ik al gedaan:
  • Toon harde reset gegeven (door de ketelmodule een paar minuten van de stroom te halen);
  • Meetmodule verwijderd en opnieuw gekoppeld (koppeling succesvol);
  • Update gedaan van beide meetmodules (hebben beide de laatste versie 0.25/0.13);
  • Verbinding gecontroleerd (5 sterren);
  • Meetmodule gewisseld met die van de stroom (hieruit trek ik de conclusie dat beide meetmodules prima werken, want die ik voorheen voor elektra gebruikte geeft ook geen gas door en degene die ik voor gas in gebruik had, werkt wel prima met elektra);
  • Sensor gecontroleerd (kan nog zijn dat deze niet goed zit aangebracht, maar deze zit in ieder geval horizontaal, de houder zit op de juiste plek, en het blauwe lampje (die knippert als een volwaardige discotheeklamp) zit ook precies voor het "oogje" van de gasmeter).
  • Ketel, verwarming, warm water, etc. worden wel prima aangestuurd en ook de teller op de gasmeter loopt prima door.
Wat zegt Toon:
  • Bij Energiemeting staat een groen vinkje;
  • Bij de status staat "sensoren worden ingeregeld", maar dus nu al meer dan 1 week;
  • Gemeten verbruik is 0,00.
Wat kan ik hier zelf nog aan doen, of hoe is dit op te lossen?
Ik heb inmiddels de externe toegang open gezet in Toon.

Alvast bedankt!

Gr. Richard

5 Reacties

Heb je een juiste keuze gemaakt in de submenu’s via het potloodje?
Dus de ene meetmodule alleen stroom kiezen en slimme meter; P1
Dus de gas keuze moet uit staan.

De andere meetmodule alleen gas kiezen en analoog; dus sensor.

Dus de stroom keuze moet uit staan.
Reputatie 1
Badge +2
Hallo Brandje,

Die instellingen heb ik voor de zekerheid ook nog even nagekeken, maar die staan inderdaad goed.
Dus meetmodule 1: alleen voor elektra en slimme meter, P1 en meetmodule 2: alleen voor gas en analoog met sensor.

Beide potlootjes zie je ook bij de modules alleen de waarde die deze moet meten zwart; de andere optie is greyed-out.

Gr. Richard
Reputatie 7
Badge +6
@Richard_86_H

Ik zie dat de meetmodule op de gasmeter nog steeds aan het inleren is. Wanneer je een analoge gasmeter hebt dan draait er op een cijfer in het meest rechtse vakje een reflecteren spiegeltje mee. Wanneer de sensor op dit vakje een aantal keren heeft opgepikt moet het gasverbruik zichtbaar zijn op Toon. Niet elke gasmeter heeft zon spiegeltje, en in dat geval, is het niet mogelijk het gasverbruik uit te lezen. Ook kan het zijn dat de sensor niet goed gepositioneerd is, hoe de sensor op de gasmeter geplaatst moet worden kun je hier lezen.
Reputatie 1
Badge +2
Hallo Folkert,

Ik heb de sensor toch nog maar 1 keer opnieuw geplaatst en prompt geeft Toon aan dat de sensor verbonden is. Blijkbaar toch nog echt een halve millimeter die het verschil heeft gemaakt :-(

Meting wordt dus nu herkend en er wordt ook verbruik geregistreerd.
Vraag me alleen af of de eerste metingen ook nog een soort van inleerperiode kent, want het geregistreerde verbruik lijkt me buitenproportioneel hoog te zijn.

Als voorbeeld vandaag, waarbij nu al 12,3 m3 gasverbruik is gemeten, terwijl we de avond nog in moeten. Dat lijkt me veel te hoog, daar ik de afgelopen jaren op een gemiddelde van 1550 m3 per jaar zit.

Nog even aankijken maar en anders het werkelijke verbruik van de gasmeter maar eens monitoren. Dat kan nu niet, want de sensor zit er volledig voor.

Gr. Richard
Reputatie 6
Badge
Goedemorgen @Richard_86_H

Een verbruik van 12,3 m3 lijkt mij inderdaad ook wat aan de hoge kant. Zelf staat de externe toegang tot je Toon uit, waardoor ik niet kan meekijken. Ben je in de mogelijkheid, graag dat je deze dan aan zet via Menu > Toon support. Voor nu heb ik wel een aantal tips voor je:
  • maak de meetmodule voor gas 30 seconden stroomloos. Na terugplaatsing zal de meetmodule weer inleren. Wil je dan de warmwaterkraan in de badkamer opendraaien om het inleer-proces te versnellen?
  • wil je ook bijhouden wat de gasmeter registreert? Het beste meetmoment is dan van 0.00 uur tot 0.00 uur.
Mocht je na het opnieuw inleren van je meetmodule en na het zelf bijhouden van je verbruik via de gasmeter nog steeds hoge verbruikswaarden tegenkomen op Toon, in tegenstrijd met het verbruik op je gasmeter, dan horen we dat uiteraard graag!

Groet, Urgel

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen