Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016 | Eneco Community
vraag

Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016

Reputatie 1
Badge
Hoi

Vanaf vannacht geeft Toon geen gasverbruik meer aan. Connecties zijn goed. Ik heb alles al meerdere malen gereset. Meters zijn nieuw en slim.

Groet Corstian

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

305 Reacties

Badge
Ik heb net met Enexis gebeld, het probleem was al meerdere keren gemeld bij hun.
Ze zijn er dan ook druk mee bezig om een oplossing te vinden voor alle mensen met dit probleem. Het gaat idd alleen om de Iskra meter. Ze weten niet op welke termijn ze een oplossing hebben....

Maar er is op het advies van de medewerker van Enixis een klacht ingediend. Hiermee heb ik de betrouwbaarheid van de meter in twijfel getrokken. Als er nu niet binnen afzienbare tijd een oplossing komt of dat er op korte termijn (na het oplossen)weer een nieuwe storing ontstaat met deze meter kom ik eerder in aanmerking voor een nieuwe meter van een ander type.
hier het zelfde probleem gas blijft sinds de jaarwisseling op 0 euro staan
Ik heb net met Enexis gebeld, het probleem was al meerdere keren gemeld bij hun.
Ze zijn er dan ook druk mee bezig om een oplossing te vinden voor alle mensen met dit probleem. Het gaat idd alleen om de Iskra meter. Ze weten niet op welke termijn ze een oplossing hebben....

Maar er is op het advies van de medewerker van Enixis een klacht ingediend. Hiermee heb ik de betrouwbaarheid van de meter in twijfel getrokken. Als er nu niet binnen afzienbare tijd een oplossing komt of dat er op korte termijn (na het oplossen)weer een nieuwe storing ontstaat met deze meter kom ik eerder in aanmerking voor een nieuwe meter van een ander type.

Kijk jij bent een voorbeeld van slimheid!

Je hebt gewoon de Netbeheerder gebeld, in tegenstelling wat door sommige hier allemaal wordt beweerd dat je bij Eneco moet zijn!

Je wordt meteen (nog) beter geïnformeerd en je krijgt wellicht nog (eerder) een nieuwe slimme meter en daar gaat het uiteindelijk om!

Het is nu de 2e grote storing met DSMR 2.2; de vorige heeft Quby/Eneco via een update nog opgelost, maar de vraag is hoe het nu gebeurt. Hopelijk kan de Netbeheerder op afstand het e.e.a. regelen.

Fijn dat je de extra info met ons deelt!!
Badge

Je hebt gewoon de Netbeheerder gebeld, in tegenstelling wat door sommige hier allemaal wordt beweerd dat je bij Eneco moet zijn!

Je wordt meteen (nog) beter geïnformeerd en je krijgt wellicht nog (eerder) een nieuwe slimme meter en daar gaat het uiteindelijk om!

Het is nu de 2e grote storing met DSMR 2.2; de vorige heeft Quby/Eneco via een update nog opgelost, maar de vraag is hoe het nu gebeurt. Hopelijk kan de Netbeheerder op afstand het e.e.a. regelen.

Fijn dat je de extra info met ons deelt!!

Je moet inderdaad bij de netbeheerder zijn (in mijn geval is dat Enexis) dat hebben ze zelf ook aangegeven dat de fout in de meter zit... anders hoeven zij ook niet opzoek naar een oplossing.

Ook heb ik aangegeven dat het al de tweede grote storing was voor dit type meter, en als zij anders van mening waren ze dit forum maar eens moesten raadplegen.
Zo als ik en anderen hier vaak melden moet je helaas de Netbeheerder altijd flink achter de broek zitten.
Er zijn er daar (bij Netbeheer) dus nog, die net als sommige forumleden hier denken dat je bij Eneco moet zijn. Bij sommige issue's is dat inderdaad zo, maar die weten we heus wel!

Aan m'n hoela!!

Denk ook even aan de site www.klacht.nl
hier hetzelfde. echter heb ik als gasmeter een UNIFLO G4SMV van Liander
wat ik wel vreemd vindt is dat het probleem blijkbaar bekend is maar dat je niet op de hoogte wordt gesteld van Eneco of van Liander.
Hoi Renate,

Je hebt gelijk hoor; vragen staat vrij en niet geschoten is ook mis.

Maar stel je er niet teveel van voor hè, zoals ik eerder heb uitgelegd inzake DSMR 5.0.

Goed dat je in ieder geval je storing hebt vast laten leggen!

Het voordeel is toch dat de DMSR 5.0 vaker uitleest, bij gas is het echt een groot verschil. Het word dan bijna echt live meekijken op je Toon 😉
Ook hier geen gas gegevens. ISKRA ME382 met DSMR 2.2
Enexis heeft via chat aangegeven te werken aan analyse oorzaak en mogelijke oplossing. Zodra oplossing beschikbaar is zullen alle apparaten voorzien van software versie 2.2 worden aangepast. Afzonderlijke storingsmeldingen op huisadres waren daarvoor niet nodig. Vervangen meter door andere met hogere softwareversie was alleen mogelijk tegen betaling van de kosten van €72,60. Afwachten dus.

Update: mag reactie Renate eveneens formele klacht ingediend met verzoek om herstel dan wel vervangen slimme meter door versie 5.0
http://tweakers.net/nieuws/107133/sommige-slimme-gasmeters-geven-sinds-1-januari-stand-niet-door.html

bericht maakt melding van 400.000 getroffen klanten.

Het probleem doet zich voor bij alle netbeheerders in Nederland, met uitzondering van Stedin en Westland Infra. De elektrameters van Iskra waarbij het probleem zich voordoet, hebben een blauwe knop. De serienummers beginnen met KA6P, KAL7, ZBBD of ZBEV.

Is bekend!
Lees maar even terug!
Ook de de link met identieke inhoud staat op de site van de Netbeheerders, staat op het forum!

Kijk ook even in het andere topic om een volledig beeld te krijgen!

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/geen-gasverbruik-zichtbaar-op-toonslimme-meters-10188?sort=dateline.desc#comments

Daar zie je dat Folkert van Eneco reeds afgelopen maandag een algemene storingsmelding al heeft geplaatst!!
Badge
Zo hoort het ook, als je morgen uit de douche komt en je CV is reeds aangesprongen, dan ongeveer 1 uur later zie je wellicht het eerste gas-verbruik in je Toon verschijnen!
Jij zit in ieder geval goed en ook op je mooie eiland:D

Ja hoor wat denk je ?

ALLES WERKT WEER !!!!!!!;);););)
Badge
nu nog bij ons ben bang dat het niet zo snel gaat als dat we zouden willen
vindt het ook akelig stil erom heen

Kom lekker op Texel wonen 😉
Met week 53 is niets mis!
Je moet de maand gewoon even op december zetten.........
Week 53 behoort immers niet tot 2016.

Dus aanstaande zondagavond 3 januari 2016 om 24:00 uur wordt week 1 opgebouwd en zal dan pas in januari 2016 zichtbaar zijn.
Reputatie 1
Badge
Net ook een harde reset. Echter nog steeds geen gasverbruik te zien op Toon.
Reputatie 1
Badge
Gedaan. Echter nog steeds geen gasverbruik. Het lijkt erop dat dit met het overgaan naar het nieuwe jaar mis is gegaan. Zit het niet in de software? Schijnbaar ben ik ook niet de enige met dit probleem.
Badge
Hier blijft het gasverbruik ook al op 0 staan, aangezien er meerdere zijn met het probleem sinds 1-1-2016 is het duidelijk een bug in de toon software. Even rustig afwachten wat ze bij Eneco gaan doen, inderdaad kans dat het vanaf 3 januari (of 4 als de week op maandag begint bij Toon) weer werkt.

Hoe dan ook is het wel slordig en vervelend, want de prognose voor januari is (potentieel) daarmee ook van slag door missende dagen. Tijd dat ze de Toon data niet alleen maar meer lokaal in Toon opslaan zodat er aanpassingen gedaan kunnen worden als correctie nodig is.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi ik heb het zelfde probleem zins het nieuwejaar ook geen gas meterstand op de toon zijn daar ook meerdere mensen die daa ook last van hebben
Hoi M.Frenken,

Ik heb zelf ook een Landis Gyr 350 met DSMR 4.0; er is ook een versie 4.2 in omloop.
De versie 4.0 werkt prima!
Reputatie 6
Badge +2
gebeld met cogas dat moet bij een monteur doen kan niet op afstand bij mij schijnt die man van de storingsdienst wist nog eens wat ik bedoelde dus ik moet wachten tot maandag
Ben natuurlijk wel benieuwd of ze dit weekend nog hulp bieden of pas maandag...surprise!

Hoi Toy,

Een reset zou toch gewoon moeten kunnen.............
Badge
Ben natuurlijk wel benieuwd of ze dit weekend nog hulp bieden of pas maandag...surprise!

Ik heb net met Enexis gebeld, de klanten service kan mij maandag misschien verder helpen.
De storing monteur kan hier niks aan doen.
Badge
We houden elkaar op de hoogte als ik iets hoor van Liander horen jullie het ook!
Zie ook de melding van Folkert enkele minuten geleden in een nieuw gestart topic!!

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/geen-gasverbruik-zichtbaar-op-toonslimme-meters-10188
Reputatie 5
Badge +5
Laten we maar hopen dat dit probleem snel is opgelost!

De betrouwbaarheid van slimme meters en netbeheerders heeft wel een behoorlijke deuk opgelopen door dit akkefietje!
Is niet de eerste keer hoor. Vorige jaren hebben we al genoeg problemen met DSMR versie 2.2 gehad.
Toen kon het via een firmware wijzing opgelost worden.
Nu dus voor als nog niet!
Reputatie 5
Badge +5
Toch ook maar even gebeld met Liander.
Bijzonder aardige medewerkster.
Ze gaan het in eerste instantie op afstand proberen op te lossen.
Bij haar was trouwens dit (landelijke) probleem nog niet bekend.