Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016 | Eneco Community
vraag

Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

305 Reacties

Hoi

Vanaf vannacht geeft Toon geen gasverbruik meer aan. Connecties zijn goed. Ik heb alles al meerdere malen gereset. Meters zijn nieuw en slim.

Groet Corstian

Ik heb hetzelfde probleem, Eneco storings dienst gebeld!
Reputatie 6
Badge +2
ook hier hetzelfde probleem met gasverbruik sinds 01-01-2016 geen verbruik meer te zien op TOON
en kom niet aan met de sensoren resetten dat heb ik al gedaan
zelfs mijn andere meetapparatuur van AURUM geeft geen gasverbruik aan denk dat het echt ergens bij de netbeheerders fout zit ivm met die week 53 helft oud jaar en nieuw jaar
hoop dat het snel opgelost is anders ga je misschien wel scheef lopen
Even laten weten dat bij mij Toon ook geen gasverbruik meer laat zien. Sinds klokslag 0:00 op 1-1-2016 want ik heb nog gestookt voor en na dat moment en na 0:00 is verbruik 0. En inderdaad blijft Toon de meterstand van dat moment laten zien.
Wel interessant wat RL hierboven schrijft, dat laat zien dat de storing niet in Toon zit maar in de slimme meter.
Badge
Sinds 1 jan 2:00 uur geeft toon geen gasverbruik meer door.
Ik heb alle modules al een reboot gegeven en toon al meerderen keren een reboot gegeven. Ook herik de bekabelde verbinding tussen de meter module en de meter los gehad. Tot nu toe heeft niks mogen baten.

Wat moet ik nu doen?
Reputatie 1
Badge
Even laten weten dat bij mij Toon ook geen gasverbruik meer laat zien. Sinds klokslag 0:00 op 1-1-2016 want ik heb nog gestookt voor en na dat moment en na 0:00 is verbruik 0. En inderdaad blijft Toon de meterstand van dat moment laten zien.
Wel interessant wat RL hierboven schrijft, dat laat zien dat de storing niet in Toon zit maar in de slimme meter.

Ja, en dat verklaart ook waarom hier een handjevol reacties zijn en niet 100.000.
Mijn meters zijn een M12 en een M13, maar dat zal algemeen zijn.
De stroommeter is uit 2013, type ME382 met logo van Liander.
De gasmeter uit 2012, merk Landis+Gyr en er staat E06140 op.

Overigens dat de storing dat lijkt op te treden icm met bepaalde merken en typen meters, betekent nog niet per definitie dat de fix bij de metermakers vandaan hóeft te komen.
Misschien geven de meters normaal gesproken zo de stand aan:
31-12-15-123456
en geeft de gasmeter sinds 2016 het zo door:
01-01-2016-1234569
Dan kan de oplossing van beide kanten komen, Eneco kan Toon aanpassen zodat hij ook de volledige '2016' snapt, of de meter kan aangepast worden zodat hij het weer doorgeeft zoals altijd.
Uiteraard kan dit alleen als het probleem zoiets is als dit, als de slimme meter werkelijk de gasstand niet meer uitstuurt over de P1-poort, dan moet het aan de meterkant opgelost worden.
Vraag me af of de gasstand dan ook nog wel via GPRS doorgegeven wordt aan de netbeheerder of dat nu ook niet meer goed werkt.
Ik denk dat jij het door hebt.
Want de reset methode en opnieuw koppelen van de meteradapter hebben de eerste melders al gedaan.
Dus kan de storing best wel eens in de slimme gasmeter zitten.

Uiteraard, zoals hier voor werd genoemd, zit de storing niet in de software van Toon want dan had ik zelf ook geen Gasweergave moeten hebben.

Bij mij werkt Toon perfect, ook uiteraard in de week 53 weergave!!
Alleen de App Toon op Afstand heeft er problemen mee.
Ook bij mij staat sinds de jaarwisseling het gasverbruik op 0,00 terwijl alle verbindingen werken.

Niet alle mensen hebben er last van, mogelijk het gaat om een combinatie van software versies

Software versie 3.2.14, Firmware ketelmodule 35, Firmware meteradapter 35/30
Badge
Ook wij hebben het zelfde probleem 1 jan om 2:00 uur hij toon gas ermee gestopt.
ik heb alle mogelijke maatregelen getroffen van reboot tot reset van de module en de bekabeling.

wij hebben de volgende software en firmware versies

Software versie 3.2.14, Firmware ketelmodule 35, Firmware meteradapter 35/39
Zelfde probleem bij ons. Toon werkt hier al 1,5 jaar prima maar sinds de jaarwisseling is er geen gasverbruik meer te zien terwijl er nergens iets veranderd is aan de aansluitingen/verbindingen.
Hopelijk gaat Eneco er snel mee aan de slag. Want dat het een softwareprobleem is, is wel duidelijk gezien alle reacties.
Badge
Zelfde probleem bij ons. Toon werkt hier al 1,5 jaar prima maar sinds de jaarwisseling is er geen gasverbruik meer te zien terwijl er nergens iets veranderd is aan de aansluitingen/verbindingen.
Hopelijk gaat Eneco er snel mee aan de slag. Want dat het een softwareprobleem is, is wel duidelijk gezien alle reacties.

Ik denk zelf niet dat het een software probleem is, ik heb even bij een paar vrienden gecheckt of hun deze problemen ondervinden. Dit is echter niet het geval ze hebben precies de zelfde software en firmware, ze hebben wel een ander type meter. Ik denk dat het probleem bij de meter zit.

Overigens dat de storing dat lijkt op te treden icm met bepaalde merken en typen meters, betekent nog niet per definitie dat de fix bij de metermakers vandaan hóeft te komen.
31-12-15-123456
01-01-2016-1234569
Dan kan de oplossing van beide kanten komen, Eneco kan Toon aanpassen zodat hij ook de volledige '2016' snapt, of de meter kan aangepast worden zodat hij het weer doorgeeft zoals altijd.
Uiteraard kan dit alleen als het probleem zoiets is als dit, als de slimme meter werkelijk de gasstand niet meer uitstuurt over de P1-poort, dan moet het aan de meterkant opgelost worden.
Vraag me af of de gasstand dan ook nog wel via GPRS doorgegeven wordt aan de netbeheerder of dat nu ook niet meer goed werkt.

Slimmer is het om de DSMR softwareversie op te geven.
Sommige draaien nog met bv versie 2.2 en wellicht zit het in een lage versienummer.

Zelf draait bij mij DSMR 4.0 en daar is geen enkel probleem mee!!

Als het alleen aan de kant van de netbeheerder gerepareerd moet worden dan kan het wel eens een langdurige zaak worden, maar wellicht kan Quby sneller daar een adapter-fix voor ter beschikking stellen.
Mijn Toon meet geen gasverbruik meer. Hoe los ik dat op

Ik denk zelf niet dat het een software probleem is, ik heb even bij een paar vrienden gecheckt of hun deze problemen ondervinden. Dit is echter niet het geval ze hebben precies de zelfde software en firmware, ze hebben wel een ander type meter. Ik denk dat het probleem bij de meter zit.

Dat hebben we hiervoor al vastgesteld, dat het niet aan de configuratie van Toon ligt, want ik meldde zelf al dat hier bij mij geen enkel probleem is met de gasweergave.
Ik schat in dat het te maken heeft met de DSMR versie die op de slimme meter draait in samenhang met de firmware versie op de adapter!!
Zie m'n vorige bericht.
Badge

31-12-15-123456
01-01-2016-1234569

Slimmer is het om de DSMR softwareversie op te geven.
Sommige draaien nog met bv versie 2.2 en wellicht zit het in een lage versienummer.

Zelf draait bij mij DSMR 4.0 en daar is geen enkel probleem mee!!

Als het alleen aan de kant van de netbeheerder gerepareerd moet worden dan kan het wel eens een langdurige zaak worden, maar wellicht kan Quby sneller daar een adapter-fix voor ter beschikking stellen.

Ik heb hier een ISKRA van het type ME382-D1A52-P1 (bouwjaar 2013) zitten.
Waar de problemen het zelfde mee zijn, ik vind het nogal wat om direct aan te nemen dat een bepaalde meter van een bepaald type of ouder voor de problemen zorgen. Die vangij is van een heel ander fabrikaat.
Dat is allemaal niet interessant.
Het gaat om de DSMR softwareversie die op de slimme meter draait.
Staat op de meter vermeld. Die bepaalt ook de uitsturing naar de P1 poort.
Reputatie 1
Badge
Ook hier hetzelfde probleem.

Waar lees je de DSMR-versie uit?
Helaas heb ik hier nog niemand gezien die storing had en z'n DSMR versie van de slimme meter opgeeft.
Want dan komen we verder!

Waar lees je de DSMR-versie uit?

Dat lees je niet uit!
Zoals ik al schreef staat dat OP je slimme stroommeter!!
Je gasmeter is daarmede gekoppeld.
Badge
Er staat een overzicht op de site van Enexis misschien heb hier wat aan. Het staat namelijk niet op alle meters.

https://www.enexis.nl/consument/slimme-meters/de-slimme-meter/uitlezen-en-handleiding/handleidingen
Het gaat om de DSMR versie die bij jou op je slimme meter draait.
Dat staat vermeldt op de buitenkant van de slimme stroommeter.
Reputatie 6
Badge +2
uit het overzicht van Enixis blijkt dus dat ik versie 2.2 heb van DSMR
wat ik ook graag zou willen weten is welek nebeheerders de mensen hebben met deze klachten
Nou... Ik heb een meter van Iskra, zoals in dit filmpje: https://youtu.be/kjJxiRQ5RTk
Ik zie nergens iets van een DSMR-versie staan...

Ik kan de softwareversie nergens vinden op de meter.
Nou... Ik heb een meter van Iskra, zoals in dit filmpje: https://youtu.be/kjJxiRQ5RTk
Ik zie nergens iets van een DSMR-versie staan...

Je moet even in de meterkast kijken en op de buitenzijde van de meter moet het staan!!