Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016 | Eneco Community
vraag

Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

305 Reacties

Ook hier geen gas gegevens. ISKRA ME382 met DSMR 2.2
Enexis heeft via chat aangegeven te werken aan analyse oorzaak en mogelijke oplossing. Zodra oplossing beschikbaar is zullen alle apparaten voorzien van software versie 2.2 worden aangepast. Afzonderlijke storingsmeldingen op huisadres waren daarvoor niet nodig. Vervangen meter door andere met hogere softwareversie was alleen mogelijk tegen betaling van de kosten van €72,60. Afwachten dus.
Badge
Zojuist een nieuwe slimme meter gehad en ook een nieuwe gas meter helemaal up to date.

Toon geeft nu wel aan:

Stroom Min 128292038
GAs Min 737382729

Wat moet ik nu doen? wachten resetten? zodat ik weer schoon begin?
Badge
Nog steeds geen gasverbruik zichtbaar
Badge
Ik ben zojuist gebeld door Liander op Texel waar ik woon. Morgen om 09;00 uur komen ze een nieuwe slimme meter bij mij monteren!!!! Jeeej!!!!!!

Dan vraag ik mij af hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik heb gebeld en krijg dit:

Zojuist een zeer geanimeerd gesprek gehad met een medewerkster van de Liander storingsdienst.
Het kwam op mij over als een 'ik scheep jou als klant af want je stelt vervelende vragen'!

Omdat ik hier op het forum las dat er al een vervanging van de slimme meter plaats zou vinden bij een Eneco klant waardoor het probleem met het uitlezen van de gaswaarden verholpen zou zijn, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik Liander gebeld om dan ook een afspraak te maken met een monteur. Het verhaal wat ik toen doorkreeg daar zakte mijn zojuist op mijn vrije dag aangetrokken jogginbroek van af!
Liander is niet van plan om vervanging te doen, gaat dat ook niet doen want zij zijn met andere netbeheerders om tafel om een oplossing te bedenken voor dit probleem.
Ook heb ik het fout zegt deze medewerkster want het gaat niet om de elektrameter maar om de gasmeter. De "slimme meter waar U het over heeft (ISKRA ME382, DSMR 2.2) heeft niks te maken met de storing van de gasmeter. Die slimme meter gaan wij natuurlijk niet vervangen want dat is een dure kwestie. Als we bij iedere klant moeten langsgaan die al een slimme meter heeft dan komen wij achter op het schema bij klanten die nog geen slimme meter hebben".
Ik gaf aan dat er al bij iemand op Texel een vervanging ging plaatsvinden met het nieuwste type slimme meter, kreeg ik weer het verhaal dat "U haalt 2 dingen door elkaar. De ISKRA is een elektrameter en geen gasmeter. Er is een probleem met het uitlezen van Gas en niet elektra! Wij zijn nu geenszins van plan om de Landis & Gyr meters te gaan vervangen. Wat U gehoord heeft klopt niet. Ik noteer Uw klacht en dan wordt U ter zijner tijd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen". Prettige dag nog mijnheer".
Badge
Ja zulke dingen had ik al verwacht , op texel zijn de toon gebruikers op 1 hand te tellen, en aangezien Liander op texel een eigen afdeling heeft net als bijvoorbeeld KPN zijn ze hier sneller dan aan de vaste wall.
Zojuist een nieuwe slimme meter gehad en ook een nieuwe gas meter helemaal up to date.

Toon geeft nu wel aan:

Stroom Min 128292038
GAs Min 737382729

Wat moet ik nu doen? wachten resetten? zodat ik weer schoon begin?

Hoi Toy,

Gefeliciteeert!
Je hoeft niets te doen; vannacht om 24:00 zal de zaak weer normaal zijn.
Ja zulke dingen had ik al verwacht , op texel zijn de toon gebruikers op 1 hand te tellen, en aangezien Liander op texel een eigen afdeling heeft net als bijvoorbeeld KPN zijn ze hier sneller dan aan de vaste wall.

Duidelijk! Op de wall zijn ze nog aan het vergaderen:P , denk ik.
Maar Toy welke meter en welke DSMR heb je nu gekregen?
Effe alleen voor mijn interesse.
Badge
Ik heb nu een LAndis+Gyr G4.2? en ook gelijk een nieuwe stroom meter.

Omdat mijn Toon al een keer gerest is geweest was ik al mijn data al kwijt, ik heb ervoor gekozen om Toon nogmaals de fabrieksrest te geven om hem helemaal schoon te maken en dit jaar op 0 te starten.

De data van gas en Stroom staan nu op 0.

voor de zekerheid nog even gebeld met eneco omdat er geen moderator reageert op mijn vraag. Deze jongen verteld mij dat het onmogelijk is dat ze al bij mij een nieuwe meter plaatsen... hahahaa ..

Hij zegt wel dat het verbruik van gas wel tot 2 weken kan duren voordat dat te zien is omdat toon een verbinding moet opbouwen met de gasmeter.. nou we gaan het allemaal wel zien.
Badge
https://www.liander.nl/sites/default/files/Liander-Landis_Gyr_E06H4056_3455-20150331.pdf
Hoi Toy,

Schitterend hè zo'n reactie............
Dan heb je een goed merk, vind ik, heb ik ook, en je hebt vrijwel zeker dus 4.2, dat is op dit moment de nieuwste.

Met versie 4.2 is volgens mij het op afstand afsluiten er uit gesloopt, niet zo interessant dus.

Tja als je al een onderbroken data-opbouw had, vind ik het wel logisch dat je nu schoon schip maakt!

Dat 2 weken verhaal vertelt hij m.i. verkeerd.
Je gasmeter kan er tot 14 dagen over doen om de koppeling met je slimme stroommeter te maken.
Maar vaak is het al in 1 of 2 dagen geregeld.
Bij een slimme meter werkt de P1 aansluiting met je adapter altijd meteen, dus ook Toon, alleen dan moet zoals hier gemeld de koppeling wel gerealiseerd zijn.
https://www.liander.nl/sites/default/files/Liander-Landis_Gyr_E06H4056_3455-20150331.pdf

Ik heb exact dezelfde! Een perfect apparaat!
Badge
Schitterend hè zo'n reactie............
Dan heb je een goed merk, vind ik, heb ik ook, en je hebt vrijwel zeker dus 4.2, dat is op dit moment de nieuwste.

Met versie 4.2 is volgens mij het op afstand afsluiten er uit gesloopt, niet zo interessant dus.

Tja als je al een onderbroken data-opbouw had, vind ik het wel logisch dat je nu schoon schip maakt!

Dat 2 weken verhaal vertelt hij m.i. verkeerd.
Je gasmeter kan er tot 14 dagen over doen om de koppeling met je slimme stroommeter te maken.
Maar vaak is het al in 1 of 2 dagen geregeld.
Bij een slimme meter werkt de P1 aansluiting met je adapter altijd meteen, dus ook Toon, alleen dan moet zoals hier gemeld de koppeling wel gerealiseerd zijn.

Okej, ja het stroom wat ik nu verbruik zie ik idd op Toon gelijk. alleen het verbruik tot nu toe niet, maar ik hoop dan dat als ik morgen wakker word en ik kijk dat er iets staat...
Zo hoort het ook, als je morgen uit de douche komt en je CV is reeds aangesprongen, dan ongeveer 1 uur later zie je wellicht het eerste gas-verbruik in je Toon verschijnen!
Jij zit in ieder geval goed en ook op je mooie eiland:D
Badge
ik verbruik s'nachts gemiddeld 0,5 kuub om het water warm te houden volgens mij... dus als ik wakker word pak ik gelijk mijn mobiel check ik de toon app en dan spring ik uit bed als het weer werkt en anders slaap ik uit:P
Vanmorgen contact gehad met Enexis. Aardige medewerker aan de telefoon gehad. Probleem was bekend en ze zijn het aan het onderzoeken. Medewerker begreep dat ik het vervelend vond dus ben doorgezet naar de klachtenafdeling. Daar weer verder gepraat en een klacht ingediend. Deze word binnen 30dagen opgepakt met het verzoek dat ik een nieuwe meter met DSMR 5.0 krijg. Dit is misschien wat hoog gegrepen maar nooit geschoten is altijd mis. Bij ontwikkelingen word ik via de mail/telefoon op de hoogte gehouden.
Hoi Renate,

Je hebt gelijk hoor; vragen staat vrij en niet geschoten is ook mis.

Maar stel je er niet teveel van voor hè, zoals ik eerder heb uitgelegd inzake DSMR 5.0.

Goed dat je in ieder geval je storing hebt vast laten leggen!
Badge
Denk dat ik maar gewoon 73 euro uit ga geven voor een nieuwe slimme elektra en gasmeter. Dan ben ik van dat 'afwachten' gedoe af. De kans dat de ISKRA ME382 met versie 2.2 in de toekomst weer problemen gaat opleveren is groot. Zeker gezien de ontwikkelingen bij slimme thermostaten en eventueel gekoppelde accessoires. Het is al eens eerder gebleken dat de ISKRA iets nieuws niet begreep.
Denk dat ik maar gewoon 73 euro uit ga geven voor een nieuwe slimme elektra en gasmeter. Dan ben ik van dat 'afwachten' gedoe af. De kans dat de ISKRA ME382 met versie 2.2 in de toekomst weer problemen gaat opleveren is groot. Zeker gezien de ontwikkelingen bij slimme thermostaten en eventueel gekoppelde accessoires. Het is al eens eerder gebleken dat de ISKRA iets nieuws niet begreep.

Hoi Ton,

Je stelling, met name je laatste zin, is dus helemaal juist.
Als je het er voor over hebt, dan weet je zeker dat je DSMR 4.X krijgt!
Goeie keuze!

Ik heb hier ook over nagedacht Ton. Ik baal alleen vreselijk dat ik 3 jaar geleden een nieuwe meter (3fase) heb moeten betalen en nu weer. Dit heb ik ook aangegeven bij Enexis. Ik woon in nieuwbouw huis en vrienden van mij hebben ook Toon maar die werkt nog steeds omdat hun nog een 1 fase meter hebben met DSMR hoger als 2.2 Het is nu toch al balen dan wacht ik wel even de 30 dagen af
Hoi Renate,

Maar stel je er niet teveel van voor hè, zoals ik eerder heb uitgelegd inzake DSMR 5.0.

Het voordeel is toch dat de DMSR 5.0 vaker uitleest, bij gas is het echt een groot verschil. Het word dan bijna echt live meekijken op je Toon 😉
Hoi Renate,

Het voordeel is toch dat de DMSR 5.0 vaker uitleest, bij gas is het echt een groot verschil. Het word dan bijna echt live meekijken op je Toon ;)

Klopt helemaal voor je Toon is dat het enige grote voordeel.
Zie de door mij eerder geplaatste link met info daarover!
Maar let op ik heb ook gewezen op het je niet "rijk" rekenen, want als ze bv genoeg voorraad hebben liggen van 4.x dan maak je mi geen kans!
Dat heb je met die "boeven", want ze hebben het alleenrecht; je kan niet even wisselen van Netbeheerder in Nederland.
Reputatie 6
Badge +2
http://www.netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsbericht/?newsitemid=1892450304

kijk hier maar ff zijn er hard mee bezig
Ook hier geen gas gegevens. ISKRA ME382 met DSMR 2.2
Enexis heeft via chat aangegeven te werken aan analyse oorzaak en mogelijke oplossing. Zodra oplossing beschikbaar is zullen alle apparaten voorzien van software versie 2.2 worden aangepast. Afzonderlijke storingsmeldingen op huisadres waren daarvoor niet nodig. Vervangen meter door andere met hogere softwareversie was alleen mogelijk tegen betaling van de kosten van €72,60. Afwachten dus.

Update: mag reactie Renate eveneens formele klacht ingediend met verzoek om herstel dan wel vervangen slimme meter door versie 5.0
http://tweakers.net/nieuws/107133/sommige-slimme-gasmeters-geven-sinds-1-januari-stand-niet-door.html

bericht maakt melding van 400.000 getroffen klanten.

Het probleem doet zich voor bij alle netbeheerders in Nederland, met uitzondering van Stedin en Westland Infra. De elektrameters van Iskra waarbij het probleem zich voordoet, hebben een blauwe knop. De serienummers beginnen met KA6P, KAL7, ZBBD of ZBEV.
http://tweakers.net/nieuws/107133/sommige-slimme-gasmeters-geven-sinds-1-januari-stand-niet-door.html

bericht maakt melding van 400.000 getroffen klanten.

Het probleem doet zich voor bij alle netbeheerders in Nederland, met uitzondering van Stedin en Westland Infra. De elektrameters van Iskra waarbij het probleem zich voordoet, hebben een blauwe knop. De serienummers beginnen met KA6P, KAL7, ZBBD of ZBEV.

Is bekend!
Lees maar even terug!
Ook de de link met identieke inhoud staat op de site van de Netbeheerders, staat op het forum!

Kijk ook even in het andere topic om een volledig beeld te krijgen!

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/geen-gasverbruik-zichtbaar-op-toonslimme-meters-10188?sort=dateline.desc#comments

Daar zie je dat Folkert van Eneco reeds afgelopen maandag een algemene storingsmelding al heeft geplaatst!!