Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016 | Eneco Community
vraag

Geen gasverbruik op Toon sinds 01-01-2016


Reputatie 1
Badge
Hoi

Vanaf vannacht geeft Toon geen gasverbruik meer aan. Connecties zijn goed. Ik heb alles al meerdere malen gereset. Meters zijn nieuw en slim.

Groet Corstian

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

305 Reacties

Ook een harde reset?
hier het zelfde probleem gas blijft sinds de jaarwisseling op 0 euro staan
Reputatie 5
Badge +4
Hier hetzelfde probleem, ook geen verbruik in week 53, dag, maand en jaar.
Bij stroom werkt het ook niet goed in de grafiek. Daar alleen maar verbruik in het jaar 2016. Dus niet in
week 53 en maand januari, wel op dag.
De grafieken zijn nog niet vrij van bugs.
Heb deze problemen al doorgegeven aan Quby.
Harde reset heeft het probleem niet opgelost.
Misschien dat het morgen weer gaat lopen.
Met week 53 is niets mis!
Je moet de maand gewoon even op december zetten.........
Week 53 behoort immers niet tot 2016.

Dus aanstaande zondagavond 3 januari 2016 om 24:00 uur wordt week 1 opgebouwd en zal dan pas in januari 2016 zichtbaar zijn.
Reputatie 1
Badge
Net ook een harde reset. Echter nog steeds geen gasverbruik te zien op Toon.
Dan even de adapter via geavanceerd in Toon verwijderen en weer aanmelden.
Reputatie 1
Badge
Gedaan. Echter nog steeds geen gasverbruik. Het lijkt erop dat dit met het overgaan naar het nieuwe jaar mis is gegaan. Zit het niet in de software? Schijnbaar ben ik ook niet de enige met dit probleem.
Reputatie 5
Badge +4
Brandje wrote:

Met week 53 is niets mis!
Je moet de maand gewoon even op december zetten.........
Week 53 behoort immers niet tot 2016.

Dus aanstaande zondagavond 3 januari 2016 om 24:00 uur wordt week 1 opgebouwd en zal dan pas in januari 2016 zichtbaar zijn.



Ja dat klopt.
Maar het loopt niet lekker. Het heeft te maken met deze week die voor een gedeelte in het oude en het nieuwe jaar loopt. Toon kan hier niet goed mee omgaan. Het is uiteindelijk een probleem in het programma.
Reputatie 1
Badge
Dan wacht ik gewoon af of het probleem zich maandag heeft opgelost. In ieder geval bedankt voor de hulp!
C. van Daalen wrote:

Gedaan. Echter nog steeds geen gasverbruik. Het lijkt erop dat dit met het overgaan naar het nieuwe jaar mis is gegaan. Zit het niet in de software? Schijnbaar ben ik ook niet de enige met dit probleem.



Dat zit uiteraard niet in de software!
Het werkt hier prima; ook de weergave per week.
Dan zal je de externe klantenservice moeten aanzetten voor beoordeling door een moderator.
HvM wrote:

Brandje wrote:

Met week 53 is niets mis!
Je moet de maand gewoon even op december zetten.........
Week 53 behoort immers niet tot 2016.

Dus aanstaande zondagavond 3 januari 2016 om 24:00 uur wordt week 1 opgebouwd en zal dan pas in januari 2016 zichtbaar zijn.




Ja dat klopt.
Maar het loopt niet lekker. Het heeft te maken met deze week die voor een gedeelte in het oude en het nieuwe jaar loopt. Toon kan hier niet goed mee omgaan. Het is uiteindelijk een probleem in het programma.



Dat zeg je verkeerd. In Toon werkt het perfect zoals het hoort!
Uiteraard de maand omzetten naar december. Week 53 behoort nu eenmaal tot vorig jaar.

Eigenlijk zou er in de App voor Toon op Afstand ook mogelijkheid moeten zijn om de standaard weergave van de lopende maand, januari 2016 dus, te wijzigen naar december.

Dus de basis Toon is perfect; alleen de App die daar de gegevens van ophaalt misschien een kleine aanvulling moeten hebben voor een week die over 2 jaren valt.
C. van Daalen wrote:

Dan wacht ik gewoon af of het probleem zich maandag heeft opgelost. In ieder geval bedankt voor de hulp!



Misschien is er zaterdag ook een moderator online!
Dus vergeet de externe toegang niet.
Badge
Hier het zelfde probleem. Geen gasverbruik meer te zien vanaf 00:00 uur net stond ook mijn huidige stroom verbruik op dit moment op 0 nou dat klopt ook niet. Terwijl de cv draaid...
Reputatie 1
Badge +1
Zins van afgeloopennacht heb ik het zelfde probleem geen geen gasverbruik aan dus ik ben niet de enegste
Reputatie 1
Badge
Hier ook hetzelfde probleem, sinds vandaag (1-1) staat het gasverbruik geheel op 0.
Ik heb even gekeken, je kunt ook de METERSTAND opvragen met het knopje rechtsboven op Toon als je in een willekeurige grafiek zit. De meterstand die ik daar zie bij Gas, is een oudere meterstand en niet de actuele meterstand.
Verder alles al gereset inderdaad, ook de meteradapter, maar dat helpt niets. Voor stroom lijkt het wel te kloppen, ook het huidige verbruik lijkt wel te kloppen.
Maar het lijkt er dus op dat de huidige meterstand gas op de een of andere manier niet 'landt' bij Toon.

Remote toegang staat aan.
Reputatie 1
Badge
Ik lees nog even de andere reacties door, maar volgens mij staan in dit topic twee problemen doorelkaar:
1) Bij sommige mensen, mijzelf inbegrepen, is sinds 1-1 0:00 het gasverbruik 0, dus bij de widget 'gasverbruik vandaag'. De meterstand die ik bij mij zie staan in Toon Gas, is die van gister, niet vandaag. Stroom werkt wel goed.
Wellicht dat dit probleem dan in combinatie is met een specifiek merk of type slimme meter? Het kan zijn dat de meter het gasverbruik in een bepaalde notatie doorgeeft en dat er iets is gebeurd met die notatie nu het 2016 is en dat Toon daarom de meterstand niet meer begrijpt? Andersom kan het ook zijn dat de slimme meter nu de gasmeterstand verkeerd 'opschrijft' natuurlijk. De bug kan op zich aan beide kanten liggen.

2) Sommige mensen hebben problemen met week 53 en de grafieken lijken daardoor wat doorgeschoven / niet helemaal goed.

Ik zou willen voorstellen dat de mensen met probleem 2 hierover een apart topic openen, omdat dit topic door de TS (topic starter) specifiek gaat over het probleem dat Toon geen gasverbruik meer registreert. En zo houden we de twee problemen gescheiden.
Hier hetzelfde probleem, met het uitlezen van de actuele gasmeterstand. Probleem ontstond sinds ergens vanochtend. Had ook het probleem met electra en uitlezen zonnepanelen. Echter na een reset en het opnieuw aansluiten van de P1 lezer lijkt electra opgelost. Zon weet ik niet want dat zie ik morgen pas.
Je hebt een harde reset gedaan op Toon?
En de adapter een reset gegeven?
Nee geen harde reset. Heb alleen de toon van de wand getrokken, net zoals de monteur het deed bij de installatie. Dat helpt vaak gaf de monteur aan. In de meterkast heb ik 'meteradaptor' uit stopcontact gehaald en daarna weer ingezet. Dat leek te helpen voor electra, maar nog niet voor gas.
Dat van de wand aftrekken zou ik maar niet meer doen, dat raden wij hier met grote klem af.
Beschadiging van grondplaat en de pennetjes aan de achterzijde Toon liggen op de loer.

De juiste manier om een harde reset te geven is om de Toon module bij je CV 1 minuutje stroomloos te maken.

Verder geef ik in dit topic aan dat je de adapter ook kunt verwijderen en opnieuw aanmelden.
Dank voor de tip van het lostrekken. Raar dat de monteur dat wel deed. MAar goed, dat terzijde.
Ik zal de adapter verwijderen en opnieuw aanmelden, kijken wat Toon dan gaat doen.
Dat is toch logisch, die komt in honderden eensgezinswoningen en blijft rennen naar zolder.
Hij hoort beter te weten en dit de klanten niet te leren.
Ook moderators zullen dit NOOIT adviseren.

Perfect! Slim is om na verwijdering Toon een harde reset te geven, zodat een volledige schone herinstallatie van de adapter plaats vindt.
Reputatie 1
Badge
Bij mij helpt dit niet. Het probleem lijkt ook niet echt te zitten in de communicatie, daar stroom wel gewoon doorgegeven wordt.
Ik vermoed daarom een bug in de software van Toon, eventueel icm een bepaald merk/type slimme meter, waardoor Toon de meterstand Gas op 1-1-16 niet meer begrijpt en daarom niet kan verwerken.
Dat, óf, er is een bug in de slimme meter zelf waardoor deze op 1-1-16 de gasstand niet meer overstuurt via de P1-poort en daardoor kan Toon deze dus überhaupt niet ontvangen.
Badge
Hier blijft het gasverbruik ook al op 0 staan, aangezien er meerdere zijn met het probleem sinds 1-1-2016 is het duidelijk een bug in de toon software. Even rustig afwachten wat ze bij Eneco gaan doen, inderdaad kans dat het vanaf 3 januari (of 4 als de week op maandag begint bij Toon) weer werkt.

Hoe dan ook is het wel slordig en vervelend, want de prognose voor januari is (potentieel) daarmee ook van slag door missende dagen. Tijd dat ze de Toon data niet alleen maar meer lokaal in Toon opslaan zodat er aanpassingen gedaan kunnen worden als correctie nodig is.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi ik heb het zelfde probleem zins het nieuwejaar ook geen gas meterstand op de toon zijn daar ook meerdere mensen die daa ook last van hebben

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen