Geen gas registratie | Eneco Community
beantwoord

Geen gas registratie

• 30 september 2018
  • 26 reacties
  • 593 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 30 reacties
Allen, mijn Toon registeerd al een aantal maanden geen gas meer. Nu voor de winter wil ik dat eigenijk weer goed krijgen. Wat ik heb gedaan:

Aantal keer met Support aan de lijn gehangen. Reset van Toon en meteradapter heeft geen zin gehad. Meestal " moet" ik ophangen omdat Toon aangeeft dat de sensor aan het inlezen is. Iemand enig idee wat er aan e hand kan zijn. De sensor lijkt goed voor de gasteller te zitten (laatste cijfertje).
icon

Beste antwoord door Urgel 3 oktober 2018, 18:07

@sddu

Als je de sensoren zonder resultaat op gas hebt omgewisseld dan zit het probleem eerder in je kabel, aangezien beide sensoren wel elektriciteit meten. Ik stuur je hierbij een nieuwe kabel toe. Deze heb je met uiterlijk 10 werkdagen binnen.

Groetjes, Urgel
Bekijk origineel

26 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Zie je de sensor wel blauw licht geven? Zo nee, dan is de sensor stuk.
Zo ja, kijk dan even of de sensor misschien vies is geworden of het scherm van de gasmeter vies zodat de reflecties niet opgevangen worden.
Reputatie 1
Badge
ja, beide sensoren geven blauw licht. In de Toon zie ik ook groene vinkjes bij de sensoren
en dus geen storing.....
Hoi @sddu

De gasstand kwam voorheen wel gewoon goed door? En de stroom komt nu dus nog wel goed door?
De positie van de sensorhouder kan iets verschoven zijn. Het luistert erg nauw.
Wil je eens een foto maken van de sensorhouder op de gasmeter zonder de sensor er in?
Reputatie 5
Badge +1
@ssdu

Welkom op het Toon forum! Wat gek dat het gasverbruik niet doorkomt. Ik kan me goed voorstellen dat je dit wil oplossen voordat het winter is, want in deze periode vindt natuurlijk het meeste gasverbruik plaats.

Bedankt voor het aan zetten van de externe toegang. Ik zie dat de gassensor op inleren staat, dus dat betekent deze niet goed vast zit op de gasmeter. Zoals @Brandje aangeeft, wil je een foto posten van de positie van de houder zonder sensor?

Groet,
Mitchel
Reputatie 1
Badge
Bijgevoegd een foto. Ik heb de sensor ook al een tijdje met de hand op het cijfer gehouden..... registreert niets helaas....
Reputatie 1
Badge
Hoi @sddu

De gasstand kwam voorheen wel gewoon goed door? En de stroom komt nu dus nog wel goed door?
De positie van de sensorhouder kan iets verschoven zijn. Het luistert erg nauw.
Wil je eens een foto maken van de sensorhouder op de gasmeter zonder de sensor er in?

zie hieronder
Reputatie 1
Badge
@ssdu

Welkom op het Toon forum! Wat gek dat het gasverbruik niet doorkomt. Ik kan me goed voorstellen dat je dit wil oplossen voordat het winter is, want in deze periode vindt natuurlijk het meeste gasverbruik plaats.

Bedankt voor het aan zetten van de externe toegang. Ik zie dat de gassensor op inleren staat, dus dat betekent deze niet goed vast zit op de gasmeter. Zoals @Brandje aangeeft, wil je een foto posten van de positie van de houder zonder sensor?

Groet,
Mitchel

zie hierboven
Volgens mij zit de houder iets te veel naar rechts. Ik zou bij Eneco een nieuwe setje fixactieplakkers vragen en de sensorhouder dan opnieuw plakken.
Reputatie 7
Badge +6
@sddu

Heb je de doos van toon nog? Daar zit een extra setje in, dan kun je het meteen uit proberen. Zo niet dan stuur ik je een nieuw setje op.
Reputatie 1
Badge
@sddu

Heb je de doos van toon nog? Daar zit een extra setje in, dan kun je het meteen uit proberen. Zo niet dan stuur ik je een nieuw setje op.

ik plak hem er even opnieuw op..... uurtje wachten en dan horen jullie weer
Reputatie 1
Badge
Hoe lang moet de sensor inleren voordat hij iets registreert richting Toon?
Reputatie 7
Badge +6
@sddu

De sensor wordt ingeleerd nadat het zilveren vakje een aantal keren voorbij is gekomen. Vaak wanneer je warm water gebruikt of wanneer de verwarming aanslaat, gaat dit binnen enkele minuten.
Als je even wat extra gas gebruikt via bv tappen warm water dan kan het zo geregeld zijn.
Reputatie 1
Badge
@sddu

De sensor wordt ingeleerd nadat het zilveren vakje een aantal keren voorbij is gekomen. Vaak wanneer je warm water gebruikt of wanneer de verwarming aanslaat, gaat dit binnen enkele minuten.

oke, verwarming is nu aan (10 minuten of zo). nog steeds geen registratie helaas. Sticker zit er echt recht voor nu. Lampjes branden blauw....
Reputatie 7
Badge +6
@sddu

Je zou eens kunnen proberen om de sensoren om te wisselen, mocht het gas dan wel uitgelezen worden dan stuur ik je een nieuw sensor snoer op.
Reputatie 1
Badge
@sddu

Je zou eens kunnen proberen om de sensoren om te wisselen, mocht het gas dan wel uitgelezen worden dan stuur ik je een nieuw sensor snoer op.

Oké, probeer ik straks ff
Reputatie 1
Badge
@sddu

gedaan, geen verandering helaas. Als ik de sensoren omdraai blijft stroom netjes registreren, gas niet.

Ikzelf heb het vermoeden dat de ontvanger (waar de draden in zitten) defect is....
Reputatie 7
Badge +2
@sddu

Als je de sensoren zonder resultaat op gas hebt omgewisseld dan zit het probleem eerder in je kabel, aangezien beide sensoren wel elektriciteit meten. Ik stuur je hierbij een nieuwe kabel toe. Deze heb je met uiterlijk 10 werkdagen binnen.

Groetjes, Urgel
Reputatie 1
Badge
@sddu

Groetjes, Urgel

Ik hen je electra kabel ook al gebruikt voor het gas.... geen resultaat helaas
Reputatie 5
Badge +1
@sddu

Goed dat je dit kenbaar maakt, want de kabels horen gewoon te werken. Ik zie dat mijn collega @Urgel twee sensorkabels heeft aangevraagd, dus ook een voor de elektrasensor.

Wil je het me laten weten of de storing is verholpen na het aansluiten van de kabels?

Groet,
Mitchel
Reputatie 1
Badge
@sddu

Goed dat je dit kenbaar maakt, want de kabels horen gewoon te werken. Ik zie dat mijn collega @Urgel twee sensorkabels heeft aangevraagd, dus ook een voor de elektrasensor.

Wil je het me laten weten of de storing is verholpen na het aansluiten van de kabels?

Groet,
Mitchel

Ik had nog een. Ieder kabel liggen van een eerdere melding. Als ik die aan de gassensor hang registreerd hij nog steeds niets..... electra wekt wel gewoon.

Samenvattend:
Andere sensor, andere kabel, beide nieuw.... geen resultaat. Zoals al gemeld denk ik dat het zenderkasje (waar de sensoren op aangesloten zijn) defect is. Ik heb al een keer een reset van toon gedaan dus opnieuw aanmelden van de zender richting de Toon heeft ook geen resultaat ....
Reputatie 6
Badge +2
@sddu

Uit nieuwsgierigheid vraag ik mij af of er een reflectievakje aanwezig is op de gasmeter. Deze zit in het laatste rode telwerk in het cijfer 0, 6 of 9. Als je de warm water kraan open zet gaat dat telwerk draaien. Zodra de 0, 6 of 9 langs komt is er een glinstering zichtbaar. Dit is de glinstering die de sensor oppakt. Wil je dat aub uitproberen?

Zonder reflectievakje heeft een sensor helemaal geen zin en moeten er slimme meters geplaatst worden.

Ik hoor het graag.

Tina
Reputatie 1
Badge
@sddu

Uit nieuwsgierigheid vraag ik mij af of er een reflectievakje aanwezig is op de gasmeter. Deze zit in het laatste rode telwerk in het cijfer 0, 6 of 9. Als je de warm water kraan open zet gaat dat telwerk draaien. Zodra de 0, 6 of 9 langs komt is er een glinstering zichtbaar. Dit is de glinstering die de sensor oppakt. Wil je dat aub uitproberen?

Zonder reflectievakje heeft een sensor helemaal geen zin en moeten er slimme meters geplaatst worden.

Ik hoor het graag.

Tina

Hallo Tina,
ik heb even gekeken en inderdaad.... die lijkt ik niet te hebben. Maar ik kan me ook niet herinneren dat ik die in mijn oude huis wel had.... Is er ergens een lijst van compatible gasmeters? Dan weten we zeker of mijn meter wel geschikt is....
Reputatie 5
Badge +1
@sddu

Goed dat je dit kenbaar maakt! We hebben bij deze dan de boosdoener gevonden. Het zilveren reflectievakje op de gasmeter zorgt ervoor dat de sensor erop kan reflecteren. Op die manier wordt er dan verbruik doorgegeven aan Toon. Heb je geen reflectievakje, dan komt het verbruik ook niet door.

Ik vraag me uit nieuwsgierigheid af wat je bedoelt met het feit of je dit reflectievakje in je oude woning wel had? Wie heeft Toon bij jou op je huidige adres geinstalleerd?

Ik hoor het graag van je.

Groet,
Mitchel
Reputatie 1
Badge
@sddu

Goed dat je dit kenbaar maakt! We hebben bij deze dan de boosdoener gevonden. Het zilveren reflectievakje op de gasmeter zorgt ervoor dat de sensor erop kan reflecteren. Op die manier wordt er dan verbruik doorgegeven aan Toon. Heb je geen reflectievakje, dan komt het verbruik ook niet door.

Ik vraag me uit nieuwsgierigheid af wat je bedoelt met het feit of je dit reflectievakje in je oude woning wel had? Wie heeft Toon bij jou op je huidige adres geinstalleerd?

Ik hoor het graag van je.

Groet,
Mitchel

Dat had ik zelf gedaan.... maar ik begrijp dus dat het echt noodzakelijk is. Ik heb maar een slimme meter aangevraagd. Dan gaat het vast weer werken. Dank voor jullie ondersteuning in elk geval. Telefonisch kwam ik er niet uit!!

Reageer