Geen communicatie met CV-ketel | Eneco Community

Geen communicatie met CV-ketel

• 9 september 2012
  • 53 reacties
  • 4875 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 120 reacties
Ik krijg op mijn Toon ongeveer 20 keer per dag het bericht "Geen communicatie met CV-ketel"
Op dit moment gebruik ik de CV ketel niet, dus is het niet zo erg, maar ik vraag me af hoe dit gaat als
straks de verwarming weer aan gaat...
Is het aan te raden om deze storing bij Eneco te melden? (hoe?)

Bijkomend probleem is dat de Toon erg slecht reageerd, het kost me bijna een kwartier om na twee dagen zo'n 50 berichten te verwijderen..

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

53 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
De communicatie met de CV ketel verloopt over de bestaande bedrading, deze zou dus praktisch storingsloos moeten verlopen. In dit geval is óf de bedrading baar de CV ketel niet goed gemonteerd óf het Toon kastje heeft problemen. Ik zou haast denken het laatste want je geeft al aan dat alles erg traag op Toon.
Ik zou eerst eens proberen om Toon een reset te geven (kleine knopje op de onderkant van Toon). Toon start dan opnieuw op (gegevens blijven bewaard). Kijk dan of Toon wat beter reageert en of de storing nu weg blijft. Als dit niet het geval is zou ik een storing bij Eneco melden.
Reputatie 3
Badge
Controleer ook even de aansluiting van de draden van de CV ketel aan de ketel adapter.
Bij mij was een van de draden niet goed geïnstalleerd en afgebroken.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Iedere dag moet ik zeker 30 tot 40 berichten verwijderen erg vervelend.
Bedrading heb ik gecontroleerd en zelfs opnieuw vast geschroefd.
Aangezien dit ook niet hielp heb ik telefonisch contact gezocht met Eneco.
Het schijnt dat Toon met bepaalde CV ketels deze storing (eigenlijk is er niks aan de hand) veroorzaakt.
Ik heb thuis het merk AWB Thermomaster 3HR24T.
Het probleem is dus bij Eneco bekend en zij gaan een software update uitbrengen.
Ik hoop alleen dat deze update snel uit komt want dit is erg vervelend.
Iemand van Eneco met een release datum?
Reputatie 3
Badge
edit: antwoord is door mausberg al geven. bedankt voor je antwoord en welkom op het forum.
Reputatie 2
Badge

Ik heb thuis het merk AWB Thermomaster 3HR24T.

Die heb ik dus ook...

Wachten op de update dan maar. (hopen dat deze komt voordat het stookseizone begint...)
Reputatie 3
Badge
Ik had een eerste update al wel verwacht, maar blijkbaar zijn er nog te weinig klachten binnengekomen om te zorgen voor bepaalde oplossingen. aan de andere kant natuurlijk super als toon niet zo heel veel beginnersfouten heeft.

en nee, je moet niet naar het forum kijken want daar heb je over het algemeen natuurlijk alleen maar de problemen waar advies over gevraagd wordt.
Reputatie 2
Badge
Ik heb er nu een nieuw probleem bij; naast het niet reageren op drukken op het display lijkt het nu net of er soms een onzichtbare vinger op drukt;
Het display licht op en vervolgens worden er een aantal schermen geopend en gesloten. na een tijdje stopt het weer vanzelf...
Controleer ook even de aansluiting van de draden van de CV ketel aan de ketel adapter.
Bij mij was een van de draden niet goed geïnstalleerd en afgebroken.
Als één van de draden losgeraakt of afgebroken is, dan zie je dat onmiddelijk op het Toon-display. Namelijk dat ie het niet meer doet. De Toon-display ontvangt namelijk ook zijn voeding via die twee draadjes.
Kans op breuk/loslaten is aanwezig omdat de keteladapter meestal op een ronde buis wordt vastgezet met een t-wrap. Daardoor zal hij er niet afvallen, maar kan nog wel schuiven. Aangezien er ook niet is voorzien in een trekontlasting, kunnen daardoor draadjes losraken.
Aanbeveling voor de monteurs: plak voor de bevestiging met een t-wrap eerst een stukje dubbelzijdig tape op de achterkant van de keteladapter. Dan zal die niet meer (zo makkelijk) schuiven.
Reputatie 3
Badge
@toon econoom. ik zie aan 1 kant 3 draadjes uit mijn adapter komen. (1 hangt los) mogelijk dat hmay o die manier een gebroken draadje bedoeld. Als je vraag welke kleur los hangt (zou het niet weten). kom nou niet dagelijks op zolder om is even naar me cv ketel te kijken. ;)

Maar is niet 1 draadje voor stroom en de ander voor signalen tussen ketel en toon?
Mijn thermostaatkabel van woonkamer naar ketel is maar twee-aderig. Toon zelf gebruikt ook alleen maar twee draadjes.
Ook de keteladapter heeft aan beide kanten een connector voor slechts twee draden.
Als de kabel in jouw woning drie-aderig is, wordt één daarvan niet gebruikt.
Zolang het Toon-display beeld geeft, heb je de twee goede draadjes aangesloten op de keteladapter aangesloten. :)
Stuursignalen voor de ketel gaan ook over deze twee draadjes.
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor je reactie Toon Econoom. Gelukkig is het beter geregeld dan een externa stroomvoorziening aan de kant van toon zelf. had je tegen je muur een rare stroomdraad lopen. goed over nagedacht.
Na ruim 2 weken plotseling geen last te hebben gehad van deze melding (geen communicatie met cv ketel) is het sinds vandaag weer feest.
Ik had geen melding gehad van een update of zoiets.
Bijkomend probleem... mijn cv slaat niet als ik via Toon de kachel wil aanzetten 😕
Het begint toch echt kouder te worden.
Reputatie 3
Badge
Laat eneco morgen een monteur voor je komen. Als die dan geen duidelijk antwoord kan geven op het probleem zou ik een nieuwe toon vragen. Althans een afspraak maken hè voor een bezoek. Morgen zal niet direct lukken. Was een harde reset of fabrieksreset niet voldoende?
Reputatie 2
Badge
Na ruim 2 weken plotseling geen last te hebben gehad van deze melding (geen communicatie met cv ketel) is het sinds vandaag weer feest.
Ik had geen melding gehad van een update of zoiets.
Bijkomend probleem... mijn cv slaat niet als ik via Toon de kachel wil aanzetten 😕
Het begint toch echt kouder te worden.

Bijna dezelfde ervaring als jij (en ook dezelfde CV ketel); Opeens zijn de foutmeldingen weer terug!

Mijn ketel lijkt overigens prima te reageren op Toon, maar de eerste keer duurde het wel even voordat er iets gebeurde
Kostte me wel heel veel tijd om het programma gestart te krijgen aangezien het touchscreen niet of nauwelijks werkt...
Bijna dezelfde ervaring als jij (en ook dezelfde CV ketel); Opeens zijn de foutmeldingen weer terug!

Mijn ketel lijkt overigens prima te reageren op Toon, maar de eerste keer duurde het wel even voordat er iets gebeurde
Kostte me wel heel veel tijd om het programma gestart te krijgen aangezien het touchscreen niet of nauwelijks werkt...

Fout meldingen heb ik nu geen last meer van.

Ik heb inmiddels wel de kachel aan de praat gekregen.
De instelling van de cv (via Toon) heb ik handmatig van opentherm naar aan/uit gewijzigd.
Vervolgens doet de cv het dan wel.
Het vreemde is als ik controleren doet dat deze weer op opentherm springt.
Volgens de specificaties ondersteund mijn cv opentherm.
Overigens heb ik geen problemen met het touchscreen.
Reputatie 3
Badge
Bij mij kwamen er 4 toons bij de installatie bij kijken. 1 deed touchscreen ook bijna niet van. Blijkbaar een lading toons die dit probleem hebben.
Reputatie 2
Badge
Toon is zojuist vervangen, nu dus weer een prima werkend touchscreen.
De communicatie foutmeldingen blijven helaas, maar de ketel reageert goed, dus ik leer er maar mee leven.
Reputatie 3
Badge
Mee leven. Daar betaal je geen 120 euro voor. Dus niet accepteren lijkt mij
Reputatie 2
Badge +1
Die heb ik dus ook...

Wachten op de update dan maar. (hopen dat deze komt voordat het stookseizone begint...)

@Rocco

Het probleem is bekend bij AWB ketels en we werken aan een update.
Bedankt voor je geduld.
Reputatie 2
Badge
De ketel wordt nog steeds goed aangestuurd, dus ik kan wel even wachten op een update.
Blijkbaar is het max. aantal berichten dat Toon kan 'onthouden' 50, dus ik laat hem nu gewoon vollopen tot 50.

Wel jammer dat de verzamelde data niet kan worden overgezet in de nieuwe Toon. nu ben ik mijn historie van de laatste 2 maanden kwijt 😞
Reputatie 2
Badge +1
...
Wel jammer dat de verzamelde data niet kan worden overgezet in de nieuwe Toon. nu ben ik mijn historie van de laatste 2 maanden kwijt :-(

@Rocco

Op dit moment is dat inderdaad nog niet mogelijk. Ik heb het doorgegeven aan de softwareontwikkelaars voor Toon als verbeterpunt.
...
Wel jammer dat de verzamelde data niet kan worden overgezet in de nieuwe Toon. nu ben ik mijn historie van de laatste 2 maanden kwijt :-(

@Rocco

Op dit moment is dat inderdaad nog niet mogelijk. Ik heb het doorgegeven aan de softwareontwikkelaars voor Toon als verbeterpunt.

Wel jammer dat dit zo lang duurt.
Weken geleden vertelde een vrouw van Eneco dat dit probleem bekend was en dat er spoedig een update komt. Ik had lange tijd geen problemen maar na vervangen van het kastje tussen CV en Toon zijn ze weer terug...
Toon vanaf het begin maanden geleden. Alleen maar foutmeldingen met de AWB Thermomaster van 2 maanden oud. Dus Opentherm.
2 keer al een monteur gehad en sinds vanochtend een ernstige fout.
Ketel aangezet op 20 graden en sloeg niet meer af. Het werd 24 graden in de kamer. Mijn vrouw riep mij en het vlammetje op de toon was weg.
Kon dus de ketel niet afzetten. Toon losgekoppeld van de muur en dit hielp niet. De kachel bleef branden.
Toen heb ik de voeding van de adapter losgetrokken en stopte de ketel met branden.
Dit is een levensgevaarlijke situatie als je weg bent of met vakantie, Ik heb dit ook zeer hoog opgenomen tegen Eneco.
Er zou over 3 dagen een monteur komen maar dat accepteerde ik niet. Uiteindelijk komt hij morgenmiddag.
Mijn ervaring is na 2 interventies dat een monteur niet binnen een aantal uren komt maar na dagen. Dus bij een storing zonder verwarming kunt u op enkele dagen rekenen en in de kou zitten. Dit is ook door beide partijen bevestigd.
Ik ben een techneut en soft- en hardware deskundige en geloof heilig dat er nog vele fouten in het systeem zitten. Verder heeft men te weinig monteurs voor deze problemen en de klanten met een ketel van Eneco gaan voor.
Ik kan nog wel even doorgaan maar ik wil snel een oplossing en nodig iedereen uit om per mail en telefoon z'n beklag te doen.
De ruyter op het forum zegt dat het wel meevalt maar dat is niet zo. Eneco had dit nog een jaar moeten uitstellen.
Ik overweeg wel sancties als dit niet binnen enkele weken volledig word opgelost.
Reputatie 3
Badge
Indien u mij bedoeld Wil ik graag even iets rechtzetten. Ik heb totaal geen verstand van techniek in die zin, maar weet wel dat veel mensen Toon hebben besteld en er altijd een handje vol zijn die problemen ondervinden. Daarop heb ik  gezegd dat de klachten daarom ook wel mee vallen in vergelijking met de geplaatste toons. Ik heb nooit gezegd dat toon geen fouten kan bevatten die gevaarlijk zijn. Graag je reactie.
Geachte heer,
Het probleem en de reactie van mensen van Eneco zijn naief. Daar bedoel ik mee dat alles wel meevalt qua problemen, Niet iedereen heeft zin om op deze wijze te reageren of kunnen dat niet. Rond de middag heeft mijn zoon ook al gebeld met mij dat de ketel niet AAN gaat, dus er zijn er veel meer dan u denkt. Hij heeft geen zin om op deze manier z'n beklag te doen. Ik kom uit de technische en commerciele wereld en weet hoe dat gaat bij grote instellingen. Als Eneco dit niet snel oplost verliest men de markt en ook klanten denk ik. Meer als een maand geleden heeft men mij ook al beloofd op de firmwareupdate toe te passen. U moet nu de fabrikant en softwaremaker eens heel snel achter de broek zitten en de klanten op de hoogte te houden. Overigens weet ik niet of u van Eneco bent ja of nee. Alles is een beetje "vaag" vind ik.