Gasverbruik zonder dat verwarming aan staat | Eneco Community

Gasverbruik zonder dat verwarming aan staat

Badge
  • Liefhebber (level 10)
  • 73 reacties
Goede middag,

Ik weet niet of ik in de juiste lokatie zit, toch maar geprobeert.
De instelling in Toon is 22.30 uur slapen (15 graden) tot 7.30 uur thuis (19 graden)
de temperatuur in de ruimte waar Toon hangt komt niet onder de 20 graden om 23.30 uur 21,5 graden
Toch zie ik op grafiek dat er in de nacht van 12 tot 2 en van 3 tot 6 en van 7 tot 9 uur gas word gebruikt
het is niet veel ongeveer 80 liter totaal.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

72 Reacties

Goede middag,

Ik weet niet of ik in de juiste lokatie zit, toch maar geprobeert.
De instelling in Toon is 22.30 uur slapen (15 graden) tot 7.30 uur thuis (19 graden)
de temperatuur in de ruimte waar Toon hangt komt niet onder de 20 graden om 23.30 uur 21,5 graden
Toch zie ik op grafiek dat er in de nacht van 12 tot 2 en van 3 tot 6 en van 7 tot 9 uur gas word gebruikt
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is.

Hoi PIm,

Heeft jouw CV een boiler en wordt er constant een klein voorraadje tapwater warm gehouden?
@Pim,

Dit warm houden geeft uiteraard een comfort verhoging als je warm water tapt. Je hoeft minder lang te wachten.
Het geef een behoorlijke besparing als je een ECO-stand hebt en die gebruikt.
Maar nog beter is om de stand UIT te kiezen.

P.s. Je zit met je vraag inderdaad in een verkeerd topic, maar een moderator kan dat a.s. maandag herstellen voor je.
Reputatie 4
Badge

Wel leuk om te weten, hier is het ook gemiddeld 80 liter. Vond het eigenlijk wel veel, maar na dit te zien lijkt het me vrij normaal.
Badge
@Pim,

Dit warm houden geeft uiteraard een comfort verhoging als je warm water tapt. Je hoeft minder lang te wachten.
Het geef een behoorlijke besparing als je een ECO-stand hebt en die gebruikt.
Maar nog beter is om de stand UIT te kiezen.

P.s. Je zit met je vraag inderdaad in een verkeerd topic, maar een moderator kan dat a.s. maandag herstellen voor je.

Goede morgen Ton en andere forum leden,

Er zit geen boiler in mijn installatie, maar er wordt elke nacht om de zefde tijden gas  (ge)verbruikt van 12 tot 2, 3 tot 6 en van 7 tot 9 uur.
Ik zal de handleiding van de CV er op naslaan, (je weet wel RTFM) misschien dat ik daar wijzer van word.
Reputatie 6
Badge +1

Er zit geen boiler in mijn installatie, maar er wordt elke nacht om de zefde tijden gas  (ge)verbruikt van 12 tot 2, 3 tot 6 en van 7 tot 9 uur.

Goede Moggel,

weet je dan100% zeker Pim?. De reden dat ik het vraag is dat er eigenlijk in iedere cv een kleine boiler zit, die zorgt voor de eerste warmwater behoefte zodra je de warm waterkraan open draait. Je voelt dit ook altijd omdat je eerst ( bij mij dan) warm water krijgt, koud water en dat dan weer op temperatuur komt. De eerste aanzet komt dan uit je boilertje die zich in de cv zit.

kijk even in het boekje bij warm water, want je kunt dit intern boilertje ook gedeeltelijk uitschakelen. Echter bij mij gebruik ik ook altijd gas in de nacht. Ook rond die tijden.
@Pim, inderdaad zit er in jouw CV-ketel geen boiler in de gebruikelijke zin wel te verstaan. In veel moderne ketels wordt het tapwater verwarmd door het cv-water in een platenwarmtewisselaar. Als er geen warmwater wordt getapt, zorgt de comfortstand voor een periodieke opwarming van de warmtewisselaar. Zie blz. 14 van de handleiding bij 3.3.3 Ik zou me dus om die 80 liter niet zo druk maken. Als je het uitschakelt en je vraagt dan warm water, verspil je weer extra (koud) water en extra gas voor het van koud op temperatuur brengen, vooral als je vaak kleine beetjes warmwater vraagt. Het is altijd moeilijk om te bepalen wat nu zuiniger is.

Goede Moggel,

weet je dan100% zeker Pim?. De reden dat ik het vraag is dat er eigenlijk in iedere cv een kleine boiler zit, die zorgt voor de eerste warmwater behoefte zodra je de warm waterkraan open draait. Je voelt dit ook altijd omdat je eerst ( bij mij dan) warm water krijgt, koud water en dat dan weer op temperatuur komt. De eerste aanzet komt dan uit je boilertje die zich in de cv zit.

kijk even in het boekje bij warm water, want je kunt dit intern boilertje ook gedeeltelijk uitschakelen. Echter bij mij gebruik ik ook altijd gas in de nacht. Ook rond die tijden.

Precies Jürgen, dat bedoelde ik ook gezien het zeer geringe aantal liters gas.
In mijn CV zit ook een heel klein warmwatervaatje wat zorgt voor de 1e aanvoer van warmwater.
Ik ben nieuwsgierig wat zijn onderzoekje oplevert.
Maar Toon Econoom heeft het voorwerk al gedaan.
Met zijn laatste volzin ben ik het eens, het is gewoon een keuze en moeilijk te bepalen wat zuiniger is!
Bij mij heb ik het comfort duidelijk laten prefaleren!
Ik heb het voorverwarmen van het warmwatervaatje gewoon afgezet en ivm comfort in de keuken (waar we gemiddeld 20 sec moesten wachten op warm water) een close-in boiler geplaatst.
Daar en tegen maakt het iets langer wachten voor de douche m.i. geen fluit uit.
Reputatie 6
Badge +1
@Pim, inderdaad zit er in jouw CV-ketel geen boiler in de gebruikelijke zin wel te verstaan. In veel moderne ketels wordt het tapwater verwarmd door het cv-water in een platenwarmtewisselaar. Als er geen warmwater wordt getapt, zorgt de comfortstand voor een periodieke opwarming van de warmtewisselaar. Zie blz. 14 van de handleiding bij 3.3.3 Ik zou me dus om die 80 liter niet zo druk maken. Als je het uitschakelt en je vraagt dan warm water, verspil je weer extra (koud) water en extra gas voor het van koud op temperatuur brengen, vooral als je vaak kleine beetjes warmwater vraagt. Het is altijd moeilijk om te bepalen wat nu zuiniger is.

Dank je wel Tóon Econoom. Ik begrijp dat je het geen boilertje mag noemen, maar ik bedoelde hetzelfde. Allen zo technisch ben ik op dit gebied ook niet aangelegd.

ik heb hem eerst aangehad en toen verbruikte ik beduidend meer gas dan nu. Gas kost mij 66 cent terwijl water 48. En zoveel water verspeel ik niet, in mijn optiek dat dat het extra gasverbruik overtreft.
Badge

Bedankt Forum leden,

Het viel mij op, omdat ik dacht er is toch geen reden om de CV te starten als de omgeving ’s  temperatuur ruim 20 graden is en Toon is afgesteld op 15 graden.Maar in ieder geval bedankt  voor het mee denken
Dank je wel Tóon Econoom. Ik begrijp dat je het geen boilertje mag noemen, maar ik bedoelde hetzelfde. Allen zo technisch ben ik op dit gebied ook niet aangelegd.

ik heb hem eerst aangehad en toen verbruikte ik beduidend meer gas dan nu. Gas kost mij 66 cent terwijl water 48. En zoveel water verspeel ik niet, in mijn optiek dat dat het extra gasverbruik overtreft.

Het is een kwestie van kiezen voor comfort of ietsjes besparen.
Hoewel.....in de zomer gaat het voorverwarmen ook overdag gewoon door en x keer 80 liter gas loopt dan ook behoorlijk op.
Eigenlijk zou ik Pim adviseren nu het stookseizoen over is om een paar maanden te kijken hoeveel extra gas dat kost (het doorstoken in de zomer!)
Dan is de keuze om het wellicht uit te zetten nog makkelijker te nemen.
Badge

Het is een kwestie van kiezen voor comfort of ietsjes besparen.
Hoewel.....in de zomer gaat het voorverwarmen ook overdag gewoon door en x keer 80 liter gas loopt dan ook behoorlijk op.
Eigenlijk zou ik Pim adviseren nu het stookseizoen over is om een paar maanden te kijken hoeveel extra gas dat kost (het doorstoken in de zomer!)
Dan is de keuze om het wellicht uit te zetten nog makkelijker te nemen.

Ja Ton, je hebt wel gelijk want de 80 liter is alleen in de nachtelijke uren, overdag is het moeilijk te bepalen wat het verbruik zal zijn, omdat er dan meer handelingen plaats vinden die het gas verbruik beinvloeden.
Ja Ton, je hebt wel gelijk want de 80 liter is alleen in de nachtelijke uren, overdag is het moeilijk te bepalen wat het verbruik zal zijn, omdat er dan meer handelingen plaats vinden die het gas verbruik beinvloeden.

Hoi Pim,

Dat is zo, maar via je grafiek kan je zien hoe vaak het gebeurt en jijzelf geen warmte vraag had/hebt.
Dan krijg je toch een aardig idee hoeveel het verbruik is.
Ik zou zo'n controle via Toon elke dag even doen ivm dat je de volgende dag niet meer precies weet hoe of wat.
Badge

Hoi Pim,

Dat is zo, maar via je grafiek kan je zien hoe vaak het gebeurt en jijzelf geen warmte vraag had/hebt.
Ik zou zo'n controle via Toon elke dag even doen ivm dat je de volgende dag niet meer precies weet hoe of wat.

Oke Ton

Ik ga er morgen mee beginnen, omdat er nu al veel dingen gebeurd zijn die invloed hebben op het verbruik.

Hoi Pim,

Oke Ton

Ik ga er morgen mee beginnen, omdat er nu al veel dingen gebeurd zijn die invloed hebben op het verbruik.

Hoi Pim,

Verstandig!
Want dat kan je een wel overwogen keuze maken.
Laat ons je uitslag nog even weten.
Andere forummers hebben daar ook weer baat bij!
Reputatie 4
Badge
Handig toch zo'n Toon, ik merk nu ook dat nu de verwarming minder aanstaat dat het tapwater wat meer verwarmt wordt.
Logisch eigenlijk, maar normaal sta je daar niet zo bij stil.
Reputatie 2
Badge +1
@Pim

Ik heb je vraag en alle reacties verplaatst naar dit nieuwe topic omdat je vraag niet thuis hoort in het topic over de software update.
Badge
Goede morgen forum leden,

Ik heb het  gas verbruik 2 dagen bij gehouden, ik kwam tot de volgende uitslag het gemiddelde stille verbruik was 159 liter per dag, dus dat is het verbruik zonder mijn vraag naar gas.
Nu heb ik tap water voorverwarmen in de Toon uit gezet, waar ik anders van 00.00 uur tot 08.00uur 80 liter stil verbruik had is het nu 9 liter.
Ik zie bij de vraag naar warmwater geen verschil, nu moet ik wel zeggen dat de leidingen van de installatie naar de tap punten kort zijn.
Dus voor mij heeft het geen enkele zin om de functie voorverwarmen van het tap water in de Toon aan te zetten, of ik moet iets over het hoofd zien.

Graag jullie reactie
Uiteindelijk gaat het jou, denk ik, ook om het besparen. 
Dus zou ik deze instellingen aanhouden. 
Badge
Goede morgen forum leden,

Ik heb het  gas verbruik 2 dagen bij gehouden, ik kwam tot de volgende uitslag het gemiddelde stille verbruik was 159 liter per dag, dus dat is het verbruik zonder mijn vraag naar gas.
Nu heb ik tap water voorverwarmen in de Toon uit gezet, waar ik anders van 00.00 uur tot 08.00uur 80 liter stil verbruik had is het nu 9 liter.
Ik zie bij de vraag naar warmwater geen verschil, nu moet ik wel zeggen dat de leidingen van de installatie naar de tap punten kort zijn.
Dus voor mij heeft het geen enkele zin om de functie voorverwarmen van het tap water in de Toon aan te zetten, of ik moet iets over het hoofd zien.

Graag jullie reactie

Ik heb de voorverwarmfunctie ook niet aan staan, dit scheelt echt in gasgebruik. Maar ook hier is de afstand tussen ketel en verste tappunt niet zo groot.
Mocht het van de zomer te lang duren voordat er warm water uit de kraan komt, dan is die functie zo weer (tijdelijk) aangezet. 😛
Sinds vorige week donderdag hebben wij Toon en sinds 1 maand de "slimme"meter van Stedin. Wat opvalt is dat Toon verbruik van gas registreert wanner er geen verbruik van gas is de cv slaat s'nachts niet aan, hoe ik dit weet wij slapen naast het hok waar de cv hangt. Ik slaap heel licht dus snel wakker. Gebruik van douche in de nacht is er niet en er wordt ook niet gekookt. Overdag is er precies het zelfde aan de hand, geen gebruik cv, douche en gasfornuis toch is er registratie van gasverbruik. 
Elke dag tot nu toe is er +/- 600 liter gas verbruikt.
Is dit normaal?
Badge
Ruud,

Hebben jullie toevallig een ketel met voorraad boiler ?
Ruud,

hallo Michael,
Nee, we hebben een HR/ VR ketel Intergas
Reputatie 4
Badge
Kan zijn dat het tapwater wordt verwarmd ?
Toon werkt modulerend, kan dus zijn dat de ketel iets minder geluid maakt dan normaal en je het net daardoor niet hoort.
Reputatie 2
Badge +1
@Ruud100

Welkom op het forum.
Ik heb je vraag verplaatst naar dit topic omdat hier een soortgelijke vraag is gesteld waar op geantwoord is.
Badge
Ruud,

hallo Michael,
Nee, we hebben een HR/ VR ketel Intergas

Die heb ik ook, daar zit een functie in die een kleine hoeveelheid water warm houdt, zodat je vrij direct warm water hebt (comfort) als je de kraan open draait. Je kunt deze functie aan laten, op eco zetten (dan denkt de ketel mee wanneer je meestal warm water nodig bent) of uit. Ik heb deze functie uitstaan, omdat mijn ketel vrij dichtbij de watertappunten zit. Standaard staat deze functie echter aan.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen