Gasverbruik niet zichtbaar bij slimme meters. | Eneco Community
beantwoord

Gasverbruik niet zichtbaar bij slimme meters.

Reputatie 1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 7 reacties
Beste,

Vandaag Toon geinstalleerd nadat ik er eentje van iemand heb overgenomen. Wij hebben een Slimme stroom meter maar een oude gasmeter met een digitaal cijfer display, 4 (rode) cijfers achter de komma.

Toen ik het in wilde stellen kon ik voor de stroom meting kiezen uit 2 opties, Analoog en P1. De Laser was niet bescikbaar (grijs) in het menu. Hiervoor heb ik P1 gekozen.

Daarna de gas meting ingeven. Hier kan ik ook alleen uit P1 kiezen ? Dit terwijl ik het analoge moet gebruiken. Eerste instantie leek het erop dat de sensor niet werkte, er kwam geen blauw knipperend licht ui de unit.

Ik heb de meet module en sensor even van de stroom etc af gehaald. Nu zie ik constant die blauwe led op het display schijnen op de gasmeter. Alleen kan ik nog steeds niet analoog selecteren uit het menu op Toon.

Tijdens de verse installatie vanuit fabrieks instellingen gaf de unit aan dat er geen software updates waren. Alleen kreeg ik net wel een update melding voor de meetmodule, deze is ook gedaan. Alleen veranderd er weinig aan de selectie keuze voor de gas meting.

Is dit een instelling? Of is de opnemer defect? Ben heel benieuwd , bedankt alvast !
icon

Beste antwoord door Brandje 2 februari 2019, 16:32

Allereerst graag gedaan!👍👍
Ik denk dus dat je nu pas de koppeling hebt geëffectueerd. 😉
De harde reset deed de rest.

Fijn dat het nu werkt en is het aanpleisteren ook mooi gelukt?
Fijn weekend!

PS:
het gasverbruik wordt ook voor oudere periodes opgehaald. Maar niet op letten.
Vanavond na 24:00 uur werkt alles zo als het hoort😉

Bekijk origineel

14 Reacties

Op 1 meetmodule een combi maken met analoog en digitaal (P1) kan niet.
Dus dient voor de analoge gasmeter een 2e meetmodule bij Eneco aangevraagd te worden.
Dat doen ze alleen als je een abonnement alsluit.
Dat heb je toch nodig want jouw 2e hands Toon®️ dient ontkoppeld te worden van de oude eigenaar. Dat kan via 088 895 59 59
Je krijgt dan een activatiecode; doet een fabrieksherstel en Toon®️ vraagt om die code.
Dan pas zal alles goed werken.
Reputatie 1
Bedankt voor de snelle reactie .Okey grappig, dat kan ik nergens vinden. Dat kan zonder extra kosten aangevraagd worden ?

Ik heb natuurlijk een abbo afgesloten want door die fabrieks reset kan ik er anders helemaal niks mee :-)

ik ben alleen benieuwd of mijn gas meter geschikt is, ik zie nergens een ledje branden of een soort flits.

Het 3e cijfer achter de komma springt ook op willekeurige cijfers. Er zit voor de rest ook nergens zo’n p1 aansluiting op de gasmeter

Op deze domme digitale gasmeter kan je op de cijferreeks geen sensor plakken.
Een P1 poort zit er niet op; dat werkt alleen bij een slimme gasmeter via een koppeling met je slimme stroommeter.

Ik ken deze gasmeter overigens niet, maar knippert het ledje rechts niet als je gas verbruikt?
Even nader voor je uitgezocht.
Het is wel degelijk een slimme gasmeter en die dient dus aan je slimme stroommeter draadloos gekoppeld te worden.

https://www.stedin.net/~/media/files/stedin/slimme-meter/handleiding-slimme-meter-g-flonidan-g4-g6-srt.pdf

Lukt dat niet dan je Netbeheerder bellen, die dient te zorgen dat de koppeling werkt.
Reputatie 1
Okey bedankt, de gas meter zou via P2 met de slimme stroom meter verbinding moeten maken zo lijkt het ?

Kan niks vinden over een draadloze verbinding tussen de stroom en gas meter.

Maar ik kan echt 0 stekker aansluitingen vinden op het apparaat. Laat staan 4 zoals in de beschrijving 🙂 . Ik ga effe verder op onderzoek. Maar dat opnemertje op display kan ik sowieso achterwege laten dus.
Dat laatste klopt zeker weten!
Nee de koppeling gaat niet via de P1 poort op de stroommeter, die P1 poort is puur voor 3e’n zoals Toon®️ om data vanaf te halen.

De koppeling gaat dus draadloos en de monteur van Stedin dient dat te regelen.
Of je moet in de handleiding dat terug kunnen vinden om het zelf te doen.

Maar heb je op Toon®️ bij de meetmodule voor instelling gas daar ook de P1 keuze gemaakt?
Want wie weet werkt het dan gewoon wel.

Ook kan de gasmeter in storing staan, maar dat kan je Netbeheerder je wel vertellen.
Reputatie 1
Er zijn een paar tegenstrijdigheden.

https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/mijn-slimme-gasmeter-communiceert-niet-met-mijn-slimme-elektriciteitsmeter

Als die niet gekoppeld zou zijn zou er ook geen uitlees mogelijkheid zijn voor de energie maatschappij om gas te meten, ik hoef zelf niks op te geven qua meterstanden , dus ik denk dat ie wel 'gekoppeld' is ?

En ja dat klopt, zoals ik in het eerste bericht had vermeld is het juist de enige mogelijkheid in het menu om voor gas P1 te kiezen nadat ik P1 voor stroom had gekozen.

Nu staat er trouwens als ik in de meetmodule info kijk dat de sensoren ingeregeld worden, moet ik misschien even de meetmodule van stroom afhalen en daarna de P1 aansluiten ? Omdat ik nu elke keer ook de Mini jack aansluiting er op deed?
Ja, dat is een goeie van jou!
Maak de meetmodule idd even 30 sec stroomloos.
Slim is ook Toon®️ even een harde reset te geven; dus je ketelmodule van Toon bij je CV even 1 minuutje ook stroomloos maken.
Reputatie 1
Is het display loshalen dan ook voldoende ? Voor de harde reset.
Jazeker! Kan ook maar ivm mogelijke beschadigingen heeft dat niet mijn voorkeur
Reputatie 1
Toevallig moet ik achter het scherm nog even iets bijwerken van het spachtelputz dus dat is voor mij 1 vliegen in 1 klap ;-)

Moet ik die meetmodule ook opnieuw kpppelen ?
Reputatie 1
Lijkt erop dat het werkt! Maar wat nu heeft geholpen weet ik niet precies heb alles tegelijk gedaan.

Display eraf , meer module stroomloos en knopje op gasmeter in gedrukt.

er kwam een pijltje in display als ik knopje indrukte, en direct ba stroom er weer op meetmodule en daarna p1 stekker erin was direct verbruik zichtbaar van het gas.

Dach alleen dat die ook actueel was (realtime) maar dat is het niet. Toon geeft in ieder geval iets aan!

Bedankt !
Allereerst graag gedaan!👍👍
Ik denk dus dat je nu pas de koppeling hebt geëffectueerd. 😉
De harde reset deed de rest.

Fijn dat het nu werkt en is het aanpleisteren ook mooi gelukt?
Fijn weekend!

PS:
het gasverbruik wordt ook voor oudere periodes opgehaald. Maar niet op letten.
Vanavond na 24:00 uur werkt alles zo als het hoort😉
Reputatie 1
ok, tja durf het niet te zeggen. Bijwerken is ook gelukt , blij met spack bijwerker haha.

ik hou het in de gaten. Heb de bovenste 2 tegels op de toon naar 3 dagen verbruik van stroom en gas gezet . Komt goed

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen