Gasmeterstand onleesbaar: Toon zit in de weg! | Eneco Community
beantwoord

Gasmeterstand onleesbaar: Toon zit in de weg!

Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 266 reacties
Vandaag moest ik de meterstand gas aan Eneco doorgeven: het "oog" van Toon zit echter in de weg; wat te doen? 
icon

Beste antwoord door Hans H 19 december 2012, 10:11

Ik zou er zelf niet aan gaan knoeien. Grote kans dat de sensorhouder loskomt en daarna niet meer goed plakt of niet goed teruggeplaatst wordt.
De installatie door Eneco mag niet de aanleiding zijn dat jij niet meer kunt voldoen aan je verplichting om desgevraagd je meterstanden door te geven.
Neem contact op met Eneco om de sensor opnieuw te laten plaatsen, zodat jij in het vervolg normaal je meterstanden kunt aflezen.

Bedankt voor je advies,. Ik heb Eneco zojuist gebeld. Zij zeggen dat ik de sensor zelf uit zijn houder moet klikken, dan de meterstand moet opnemen, de sensor terug in de houder klikken, en dat e.e.a. geen negatieve gevolgen voor de werking of de opgeslagen gegevens van Toon kan hebben. Een monteur wordt voor deze klus niet gestuurd...

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

54 Reacties

De monteur bellen die de sensor heeft geplaatst, want de plaatsing is dan wel erg slordig!
Als je zelf de sensor met plakstrip er afhaalt, krijg je wellicht aanhechtingsproblemen.
Reputatie 3
Badge
Ik kon toen ik de sensors nog had, het sensor even los halen. De houder eronder was doorzichtig en ik kon de cijfers er doorheen lezen. Lukt dit bij jou niet?
Badge

Ik kon toen ik de sensors nog had, het sensor even los halen. De houder eronder was doorzichtig en ik kon de cijfers er doorheen lezen. Lukt dit bij jou niet?

Ja, ik kan de sensoor proberen los te trekken. Maar, is Toon dan niet " van slag" ?
Reputatie 3
Badge
De ene seconden dat Toon denkt dat je stroom of gas verbruikt. Wanneer je ze eraf haalt kan je licht op die sensors krijgen. Bij gas kreeg ik toen een 0.1 m3 erbij en bij stroom viel de schade mee. Een kleine piek van 400 watt of zoiets. De sensors hoefden bij mij niet weer ingeregeld worden.
Reputatie 2
Badge +1
@Hans H

Zoals Jeroen aangeeft is de houder van de sensor doorzichtig en kan het geen kwaad om de sensor tijdelijk uit de houder te halen. Ik ben benieuwd of het is gelukt.
Bedankt voor het meedenken Jeroen.
Reputatie 2
Badge +1
@Brandje

Niet elke gasmeter is hetzelfde waardoor bij sommige gasmeters de houder horizontaal geplaatst moet worden. Dit betekent dat de meter dan moeilijker uit te lezen is.

@Brandje

Niet elke gasmeter is hetzelfde waardoor bij sommige gasmeters de houder horizontaal geplaatst moet worden. Dit betekent dat de meter dan moeilijker uit te lezen is.

Klopt, want bij mij zit de plak-sensor zo schuin geplakt dat ik net de cijfers voor de komma kan lezen!!
Kennelijk is dat bij mijn gasmeter geoorloofd. En via diverse tests weet ik inmiddels dat de communicatie (gelukkig) goed is.
De vraag is of de monteur dat wellicht bij "Hans H" vergeten is......
Badge
Kan ik een foto plaatsen als antwoord op dit forum?Dan kan ik laten zien hoe het er uit ziet!
Hg
Hans
Reputatie 3
Badge
Foto plaatsen kan maar wat is de meerwaarde? Het loshalen kan je toch gewoon doen?
Ik zou er zelf niet aan gaan knoeien. Grote kans dat de sensorhouder loskomt en daarna niet meer goed plakt of niet goed teruggeplaatst wordt.
De installatie door Eneco mag niet de aanleiding zijn dat jij niet meer kunt voldoen aan je verplichting om desgevraagd je meterstanden door te geven.
Neem contact op met Eneco om de sensor opnieuw te laten plaatsen, zodat jij in het vervolg normaal je meterstanden kunt aflezen.
Helemaal mee eens. Ook ik adviseerde de Eneco/monteur te bellen!
Niet voor niets heeft de 1e installatie door een monteur plaats gevonden.
Is dat niet juist/goed gedaan, dan dient dat gewijzigd te worden.
Badge

Bedankt voor je advies,. Ik heb Eneco zojuist gebeld. Zij zeggen dat ik de sensor zelf uit zijn houder moet klikken, dan de meterstand moet opnemen, de sensor terug in de houder klikken, en dat e.e.a. geen negatieve gevolgen voor de werking of de opgeslagen gegevens van Toon kan hebben. Een monteur wordt voor deze klus niet gestuurd...
Jammer dat nu dus niet gecontroleerd wordt of de sensor niet verkeerd geplakt zit. De sensor kan dan wel z'n werk goed doen, maar de klant dient ook met opgeplakte sensor de stand af te kunnen lezen. 
Ik zou hiermee dan ook geen genoegen mee hebben genomen simpel weg omdat ik nog steeds elke week de standen noteer. 
Elke week de sensor los nemen is uiteraard van de gekke. 
Dit moet storingen gaan opleveren!!

Maar dit telefoontje heeft in ieder geval weer wat duidelijkheid gebracht. 
Reputatie 3
Badge
Persoonlijk vind ik dit ook niet horen bij de installatie garantie. Kijken of je sensor goed zit is niet zo heel moeilijk, maar goed dat is mijn mening. Bij mij kon het niet anders dan over de cijfers heen plakken
Precies dat is mijn mening ook! En zeker in mijn geval! Ik zie het al iedere week de sensor er af trekken om de stand af te kunnen lezen......
Betreurenswaardige reactie van Eneco. Hun installatie veroorzaakt het niet meer kunnen aflezen van de meter, dan behoren zij dit probleem op te lossen.
Bij een nette installatie moet dit gewoon kunnen. Slechts bij heel oude(rwetse) meters kan er een probleem zijn. Dan wordt het ook wel tijd om die meters te vervangen. Je betaalt best wel een flink bedrag voor het huren/gebruiken van die meters en zelfs voor het aflezen daarvan. Alleen dat laatste laten ze meestal ook maar aan de klant over. Dan hoeven ze je het ook niet nog eens extra moeilijk te maken.
Badge

Persoonlijk vind ik dit ook niet horen bij de installatie garantie. Kijken of je sensor goed zit is niet zo heel moeilijk, maar goed dat is mijn mening. Bij mij kon het niet anders dan over de cijfers heen plakken

huh,... "kijken of je sensor goed zit is niet zo moeilijk"... Huh.. nee dat is inderdaad niet zo moeilijk. Beetje domme reactie..  Dat was dan ook niet de vraag. De vraag is; als je ziet dat de sensoor NIET goed zit, wat dan?
Eneco doet dus niet voor je en wat ben je nu van plan??
Reputatie 3
Badge
sorry, ik dacht dat het aflezen van de standen een probleem was en niet het feit dat de sensor niet goed zit. sorry hoor met mijn "domme" reactie. Ik zie verder dat de houder eventueel los kan komen te zitten. maar dit is nog NIET gebeurd. dus ik snap je boze reactie naar mij toe niet helemaal.

Eneco geeft aan dat je ze los kan halen wat ik ook al is heb gedaan toen ik nog geen slimme meter had. zelfs nog uitgelegd dat mijn toon niet van slag raakte.

als Eneco niet wil komen zou ik vragen of Tempus 2 nieuwe plakkerjes opstuurd zodat je ze zelf opnieuw kan opplakken zonder dat je iets met lijm of iets anders gaat klooien. er is een topic over alternatieven maar zou gewoon nieuwe plakkertjes vragen. Bij mij zaten er toen extra plakkers bij. die kan ik eventueel opsturen als ik ze nog kan vinden. zal ik ze zoeken voor je?
Badge
Toon Econoom wrote:

Betreurenswaardige reactie van Eneco. Hun installatie veroorzaakt het niet meer kunnen aflezen van de meter, dan behoren zij dit probleem op te lossen.
Bij een nette installatie moet dit gewoon kunnen. Slechts bij heel oude(rwetse) meters kan er een probleem zijn. Dan wordt het ook wel tijd om die meters te vervangen. Je betaalt best wel een flink bedrag voor het huren/gebruiken van die meters en zelfs voor het aflezen daarvan. Alleen dat laatste laten ze meestal ook maar aan de klant over. Dan hoeven ze je het ook niet nog eens extra moeilijk te maken.

Voor de duidelijkheid heb ik een bijlage bijgevoegd met de huidige ( onleesbare) situatie. Ik wil inderdaad wekelijks mijn meterstand opnemen: natuurlijk kan ik de meteropnemer wel 1 of 2 keer verwijderen, maar dat gaat na 3 keer problemen geven. Nu praat jij over "een oudewetse meter, bij een nette installatie moet het kunnen": mijn vraag is: hoe?

Voor de duidelijkheid heb ik een bijlage bijgevoegd met de huidige ( onleesbare) situatie. Ik wil inderdaad wekelijks mijn meterstand opnemen: natuurlijk kan ik de meteropnemer wel 1 of 2 keer verwijderen, maar dat gaat na 3 keer problemen geven. Nu praat jij over "een oudewetse meter, bij een nette installatie moet het kunnen": mijn vraag is: hoe?

Dan heeft mijn monteur het toch wel even beter gedaan/geplaatst.........https://[/img].
En dan bedoel ik uiteraard niet de stand van de sensor, want die staat bij Hans H. mooi uitgericht, maar aflezen van de verbruikscijfers is inderdaad bedroevend...........

Als ik dat elke week zo zou moeten aflezen, nou dan zou ik toch wel heel snel een klacht bij Eneco indienen!!!!

Bij mij staat de sensor dan wel niet "mooi", maar veel belangrijker, de verbruikscijfers van de meter zijn perfect af te lezen en de sensor doet perfect z'n werk!!
Badge

En dan bedoel ik uiteraard niet de stand van de sensor, want die staat bij Hans H. mooi uitgericht, maar aflezen van de verbruikscijfers is inderdaad bedroevend...........

Als ik dat elke week zo zou moeten aflezen, nou dan zou ik toch wel heel snel een klacht bij Eneco indienen!!!!

Bij mij staat de sensor dan wel niet "mooi", maar veel belangrijker, de verbruikscijfers van de meter zijn perfect af te lezen en de sensor doet perfect z'n werk!!

Hartelijk dank voor je reactie en vooral: de foto: op deze manier begrijp ik nu hoe de oplossing er uit moet zien: Daar heb ik veel aan!
Hartelijk dank.
Graag gedaan! 
Jammer dat Eneco je zo heeft afgescheept. 
Want je ziet duidelijk dat er een andere wijze is. 
Het hangt er ook van af welke monteur je thuis krijgt uiteraard. 

Last je nog even weten hoe je het gaat oplossen??
Reputatie 2
Badge +1
@Hans H

In de doos van Toon zit een extra setje houders. Als je niet tevreden bent over de huidige plaatsing van de sensoren kan je proberen de sensorhouder opnieuw te plaatsen. We kunnen je hier telefonisch mee helpen als je dat wilt. Laat het me even weten!

Naar aanleiding van dit topic neem ik jullie reacties mee als verbetering voor het installatieproces. Bedankt!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen