Gasmeter geeft niks door aan Toon | Eneco Community
vraag

Gasmeter geeft niks door aan Toon

Goede morgen,

Nou heb ik een aantal weken toon, en ben er zeker blij mee alleen heb ik nog steeds geen inzage van de gas meter , nu was ik zelf niet thuis tijdens de instalatie maar hoorde dat de gasmeter geregistreerd moest worden en gekoppeld, kan ik zelf ergens zien of dat dat gelukt is het zou een weekje duren en ben nu al een aantal weken verder , of moet ik ergens iets resetten of instellen?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

37 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Recession,

We hebben dit probleem doorgegeven aan Stedin, zodat er snel inzicht komt in het gasverbruik op Toon. De meters zijn inderdaad nog niet gekoppeld, daar wordt aan gewerkt. Je hoeft niets te doen.
Super dank je wel, had begrepen dat de monteur dit zou doen, maar zo is het ook goed 🙂
Ik heb in maart slimme meters gekregen maar de meter zijn nog niet geregistreerd
Meerdere keren contact gehad met Stedin over de registratie problemen.
Het probleem zit in de meter en hebben hier nog geen oplossing voor
Ze kunnen wel op afstand de meters uitgelezen
Reactie Stedin We zijn er mee bezig maar weten niet wanneer het opgelost is
Wat mij op valt is dat er een groot aantal gebruikers hinder ondervinden wat betreft koppeling slimme meters. Zelf val ik in fe enexis regio en hier ging het heel wat soepeler.

Vrijdag geplaatst. Electra werkte en op dinsdag de gaskoppeling woensdagmiddag. Door dat ik nog niet de juiste adapter had kon ik het nog niet op toon zien maar binnen de online manager al wel mijn eerste verbruiken
Reputatie 6
Badge +1
Wat mij op valt is dat er een groot aantal gebruikers hinder ondervinden wat betreft koppeling slimme meters. Zelf val ik in fe enexis regio en hier ging het heel wat soepeler.

Wat je opvalt klopt. Het probleem centreert zich meer in het gebied van Stedin. Waarom is voor mij ook een raadsel. Zelf zit ik ook in het Enexis gebied. Dat er problemen zij met de nieuwe software slimme meters en de meetmodule van Toon, is omdat er pas heel laat bekent was dat de slimme metrs dmrs4.0 krijgen en hoe de broncode van de software er uit zou zien en hoe deze zou werken met de vorige meteradapters.
Het is niet alleen de Toon die niet werkt ik kan bv ook op website van Eneco ook geen verbruik zien
Reputatie 6
Badge +1
Het is niet alleen de Toon die niet werkt ik kan bv ook op website van Eneco ook geen verbruik zien

En dat heeft allemaal te maken et de koppeling.
Zou er wel een stroomverbruik zichtbaar moeten zijn op de site van Eneco?
Hier staat meters zijn geregistreerd maar er is nog geen data ontvangen
Zoals Jürgen al schrijft heeft dat alles te maken met de koppeling, dus als het bij jou niet werkt, werkt het ook op de site van Eneco niet, toch............
ik weet niet waar tussen de koppeling gemaakt wordt
Maar als de koppeling tussen de stroom en de gasmeter wordt gemaakt in de meterkast zou ik niet weten waarom het stroomverbruik niet zichtbaar zou zijn aangezien dit verder normaal werkt.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben ben ook maar een leek op het gebied van koppelingen
Reputatie 6
Badge +1
ik weet niet waar tussen de koppeling gemaakt wordt
Maar als de koppeling tussen de stroom en de gasmeter wordt gemaakt in de meterkast zou ik niet weten waarom het stroomverbruik niet zichtbaar zou zijn aangezien dit verder normaal werkt.
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben ben ook maar een leek op het gebied van koppelingen

Zodra er een nieuwe slimme wordt geplaatst bestaat die uit een stroom meter met p1 poort en een gasmeter, geld het volgende.Deze gasmeter kan bedraad aangesloten worden aan de stroommeter of draadloos. Echter duurt het een aantal dagen voordat de stroommeter, en dus ook de p1 poort, de gasmeter ziet en de gaswaardes doorgeeft.
Zodra voorgaande koppeling is gelukt, wordt de koppeling tussen de electrameter en de netbeheerder tot stand gebracht.
Is deze koppeling goed verlopen dan zal de netbeheerder de koppeling voltooien tussen de netbeheerde en EDSN (energie data service Nederland). Vanaf dat moment kan Eneco de datastanden ook opvragen/uitlezen en plaatsen in mijneneco

Hopelijk is het koppelgedeelte wat duidelijker.

Als je Toon geen stroowaardes doorkrijgt en kan het zijn dat je slimme meter drm4.0 software heeft, en zal de meteradapter gewisseld moeten worden. Stroomwaardes zouden direct beschikbaar moeten zijn via de p1 poort. Voor gas en mijneneco geld bovenstaand koppelings verhaal.
Ok bedankt voor de uitleg het is een stuk duidelijker.
Nu maar hopen dat de stedin er snel een oplossing heeft voor de ontbrekende koppeling.
Ik wacht er nu bijna drie en een halve maand op.
Dan zou ik toch de netbeheerder maar eens gaan bellen, want 3,5 maand wachten op een koppeling vind ik toch wel echt te lang.

Je kan natuurlijk ook afwachten, zoals Danielle je adviseert.

Op afstand kunnen zij de koppeling (in je meterkast, zoals je zelf vertelde) nazien en eventueel resetten.
Maar voor het zelfde geld komen ze de meter vervangen, dat horen we hier wel vaker.
Ik heb meerdere keren contact gehad met de Sedin
De eerst 9 weken blijven ze het op afstand proberen
Hierna gaan ze pas verder kijken
Na deze negen weken weer contact gehad met de Stedin
Meter wisselen doen ze niet meer omdat het probleem in de software zou zitten
Helaas kunnen ze geen antwoord geven op welke termijn dit opgelost gaat worden
Dus wachten maar
Oke!
Ja het proberen op afstand dat kennen we.
En software problemen spelen nu al sinds een jaar.
Leek aanvankelijk opgelost te zijn, maar er kwamen toch weer klachten, zoals bij jou.

In jouw geval zal er dus eerst nieuwe software ontwikkelt moeten worden.
Pas daarna zal er m.i. een wisseling van meter plaats vinden.

Waardeloos voor jou, want een termijn per wanneer krijg je natuurlijk van niemand................

Dan zit er inderdaad niets anders op dan wachten en af en toe wellicht de "zaak" warm houden bij Stedin, toch......
Reputatie 6
Badge +1
Mijn mond valt hier weer open van verbazing. Dus door een software probleem in de meter krijgt de klant geen inzicht in zijn gebruik via de p1 poort, terwijl dit een wettelijke vereist is bij het plaatsen van een slimme meter.

De meter deugt niet, daardoor kan de klant zijn eigen gegevens niet inzien, en ze verhelpen het niet. Waarom is dit alleen bij Stedin en horen we dit niet bij andere netbeheerders?

Stedin moet de meter gewoon vervangen, met een meter die wel software technische goed is. Desnoods door een ander merk. Dit hoeft geen probleem van de kant te zijn. Daarbij kun je je ook afvragen, ofdat de software wel het juiste verbruik meet. Immers is nu toegegeven dat de meter niet functioneert, zoals deze behoord te functioneren. Ik merk aan dat dit te ver gezocht is, maar toch uitsluitsel is er niet, want de software communiceert en geeft dus ook de waardes door.:? En verkeerde waardes is gerelateerd aan je rekening, dus portomonee.
Hoi Jürgen,

Gewoon vervangen dacht ik ook is gewoon de oplossing, maar zolang de software dus niet deugd zal de nieuwe meter dus ook niet deugen.
Als ik het nu begrijp zijn we weer terug naar af zo'n 8 maanden geleden toen voor het eerst er software problemen in de slimme meters werden geconstateerd.

En de standen daar is uiteraard niets mis mee, nee het betreft de koppeling met je leverancier.
Het stroomverbruik wordt wel inderdaad wel goed geregistreerd en weergegeven op Toon
Ik denk ook niet dat ik de enige ben met dit probleem aangezien de Stedin klantenservice direct wist wat het probleem is
Morgen maar weer eens contact opnemen met de Stedin
Het is niet zo dat ze dit uit zichzelf doen helaas , ik denk prioriteit 0,0
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Jürgen,

Gewoon vervangen dacht ik ook is gewoon de oplossing, maar zolang de software dus niet deugd zal de nieuwe meter dus ook niet deugen.
Als ik het nu begrijp zijn we weer terug naar af zo'n 8 maanden geleden toen voor het eerst er software problemen in de slimme meters werden geconstateerd.

En de standen daar is uiteraard niets mis mee, nee het betreft de koppeling met je leverancier.

Maar leg mij dan eens uit dat we dit horen bij Stedin meters en niet bij meters van Enexis, leander, cogas en bv endinet. Ik kan maar 2 redenen bedenken. A) we horen niks van die klanten, of die zitten niet bij Eneco. Of b) de rest gebruikt andere meters, dus zijn er meters die wel goed zijn, en weigerd stedin die te plaatsen tbv (ja wat. Geld?)
Reputatie 6
Badge +1
Het stroomverbruik wordt wel inderdaad wel goed geregistreerd en weergegeven op Toon
Ik denk ook niet dat ik de enige ben met dit probleem aangezien de Stedin klantenservice direct wist wat het probleem is
Morgen maar weer eens contact opnemen met de Stedin
Het is niet zo dat ze dit uit zichzelf doen helaas , ik denk prioriteit 0,0

Optie 1 schriftelijke klacht indienen. Kijk even hier voor meer info ( http://www.consuwijzer.nl/thema/slimme-meter-loket)
Daarna optie 2: naar de geschillencommisie.
Badge +5
Optie 3: klant bekijk het maar.
Reputatie 7
Badge +7
Stedin / Joulz / Eneco een pot nat of te wel 1 bedrijf
dus Eneco wat is hier aan de hand
Reputatie 7
Badge +6
@Tibor,

Jammer dat de gasmeter nog niet gekoppeld is, ondanks dat het al een tijd loopt. We hebben het in april doorgegeven aan Stedin en ze geven inderdaad geen termijn aan wanneer dit opgelost wordt. Als wij het konden oplossen hadden we het uiteraard gedaan. Het is niet anders dan afwachten.
Reputatie 6
Badge +1
Optie 3: klant bekijk het maar.

Nee dat is geen optie, maar het draaideur effect. Echter is het aan de klant de keuze, wanneer hij uit die draaideur stapt en verder gaat.
Vandaag maar weer gebeld met de stedin en het gaat gebeuren
Er komt een monteur kijken naar het probleem
De 28e is de grote dag ik ben benieuwd