Gas wordt niet geregistreerd (er is wel verbruik) en storingsmelding | Eneco Community
beantwoord

Gas wordt niet geregistreerd (er is wel verbruik) en storingsmelding

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

124 Reacties

Badge +5
Toontjelager wrote:

Yobotje wrote:

Verder is de verbindings kwaliteit van de Slimme Stekker 5 sterren.

Ik denk dat je bedoeld met je meteradapter.

Nee ook de Slimme Stekker!
Yobotje wrote:

Brandje wrote:

Hoi Theo,

Kijk nog eens svp!

Bij mij zijn de sensoren nu ingeregeld en het gasverbruik van 1 uur geleden is ook zelfs al geregistreerd op het homescherm.

Het blauwe sensortje voor het gas brandt constant!

Hier is alles nu dus goed ingeregeld.

Neemt niet weg dat is soms enkele seconden het driehoekje nog wel zie verschijnen.
Ben nieuwsgierig of dat de komende dagen ook zo blijft.

Hoi Ton, omstreeks 21:30 is bij mij de blauwe led continu gaan branden, de groene led uitgegaan en het gasverbruik in de weergave wordt weer vermeld vanaf dat moment. Is vanaf dat moment ook verbonden met 5 sterren.
Wat eerder verbruikt is tijdens het knipperen is niet weergegeven. Zal wel zo horen.

Verder is de verbindings kwaliteit van de Slimme Stekker 5 sterren.
Ben benieuwd wat de app's toe te voegen hebben.

Hoi Theo,

Nou perfect dus en gelijk als bij mij!
Vanmorgen werkte de gas-weergave prima en het driehoekje heb ik verder niet gezien.

Jammer is dat bij jou vandaag de adapter weer is uitgevallen.
Gelukkig heeft Folkert je nu een m.i. prima aanbod gedaan!
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Dat de sensoren opnieuw worden ingergeeld dat heeft te maken met een automatische herstart van de meteradapter, dit gebeurt doordat er een bericht van Toon niet aankomt in de meteradapter. Hierdoor zie je dat de gassensoren op inregelen staan totdat er genoeg gas verbruikt wordt(spiegeltje is 3 keer langsgekomen). Ik begrijp dat het verbruik niet automatisch weer opgepakt wordt bij je, en het probleem is in onderzoek bij de softwarebeheerders, alleen de oplossing kan nog wel even op zich laten wachten. Om het probleem op te lossen kun je slimme meters bestellen bij je netbeheerder en een kopie van de rekening naar ons toe sturen/mailen, zodat we deze aan je kunnen vergoeden. Dit issue hebben we alleen gezien bij analoge meters, de verwachting is dan ook dat het probleem hiermee opgelost is.
Badge +5
Folkert wrote:

@Yobotje

Dat de sensoren opnieuw orden ingergeeld dat heeft te maken met een automatische herstart van de meteradapter, dit gebeurt doordat er een bericht van Toon niet aankomt in de meteradapter. Hierdoor zie je dat de gassensoren op inregelen staan totdat er genoeg gas verbruikt wordt(spiegeltje is 3 keer langsgekomen). Ik begrijp dat het verbruik niet automatisch weer opgepakt wordt bij je, en het probleem is in onderzoek bij de softwarebeheerders, alleen de oplossing kan nog wel even op zich laten wachten. Om het probleem op te lossen kun je slimme meters bestellen bij je netbeheerder en een kopie van de rekening naar ons toe sturen/mailen, zodat we deze aan je kunnen vergoeden. Dit issue hebben we alleen gezien bij analoge meters, de verwachting is dan ook dat het probleem hiermee opgelost is.

@Folkert, bedankt. Ik zal Stedin benaderen en je op de hoogte houden.
Nou een nette oplossing, toch.....
Badge +5
Hoop dat het goed gaat met koppelen etc. Ben goed voorbereid!
Oké dan kan bij eventueel langer wachten het geen verrassing zijn.
Badge +5
De aanvraag per email naar Stedin is de deur euh, router, uit en bevestigd via de email.
Ben benieuwd of dit werkelijk drie maanden gaat duren. Rustig afwachten.

Wordt vervolgd. 😉
Yobotje wrote:

De aanvraag per email naar Stedin is de deur euh, router, uit en bevestigd via de email.

Wordt vervolgd. ;)

@Yobotje.
Het kan zo maar meevallen. Die software problemen met die slimme meters lijken toch wel aardig opgelost. Het probleem is vaak, dat de monteur de meter niet wakker maakt. Je kunt het zelf ook. De heel prettige fantastische monteur van Stedin, en dat meen ik echt, kwam bij mij binnen met de gasmeter Landys Gr. 350. Dat was nu juist de meter, die in de Hoeksche waard allerlei problemen opleverde met de koppeling. Daar is ook een heel topic over. Toe ik hem dat meldde, zei hij, dat die problemen nu echt waren opgelost. Maar nu komt het: als ik er geen vertrouwen in had, mocht ik ook een andere kiezen. Die had hij ook in de auto liggen. Dat is toch echt service. Waar kom je dat nog tegen? Ik heb het risico genomen en de Landys laten plaatsen. Ziet er zeer geavanceerd uit en heeft een verlichte display. Koppeling aan electrameter: geen probleem. Je kent mijn configuratie. Mijn zoon heeft dezelfde electrameter, maar een andere gasmeter. Hij heeft helemaal nog nooit een probleem gehad,
Yobotje wrote:

Wordt vervolgd. ;)

Mooi zo Theo!
Het hoeft natuurlijk geen 3 maanden te duren. Het hangt helemaal af van de planning in jouw buurt.
Mooi he dat verhaal van Henk.
Misschien kan jij straks ook kiezen.
En hopelijk gaat het bij de activering/koppeling goed.
Als het goed is weet je inmiddels precies wat je daar voor moet doen incl het eventueel geforceerd koppelen van de gasmeter.

Inderdaad wordt vervolgd; wie weet wordt ik ook nog eens enthousiast.
Reputatie 4
Badge
Yobotje wrote:

Wordt vervolgd. ;)

Nou ik ben benieuwd. Ik hoop dat je ons wel op de hoogte houd van de afloop, maar dat zal best wel.
Badge +5
Toontjelager wrote:

Yobotje wrote:

Wordt vervolgd. ;)

Nou ik ben benieuwd. Ik hoop dat je ons wel op de hoogte houd van de afloop, maar dat zal best wel.

Het is zeker mijn bedoeling het verloop te vermelden.
Doordat AndyDenise, Groennorm en Henka hun ervaringen hebben vermeld ben ik wat meer voorbereid om het zo maar te zeggen.

Misschien moet de naam van dit Topic verandert worden in bijvoorbeeld : met Toon naar Slimme Meters.
Maar ja da's niet aan mij.
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje,

Goed dat je gelijk de slimme meter hebt aangevraagd. Het is er even op wachten maar daarna komt alles in orde.

De titel kunnen we beter laten zoals die nu is, omdat bijvoorbeeld 'Toon naar slimme meters' eigenlijk heel het gasverbruik issue niet benoemd, waar wel dit hele topic overgaat.
In ieder geval bedankt voor je voorstel.
Badge +5
Danielle wrote:

@Yobotje,

Goed dat je gelijk de slimme meter hebt aangevraagd. Het is er even op wachten maar daarna komt alles in orde.

De titel kunnen we beter laten zoals die nu is, omdat bijvoorbeeld 'Toon naar slimme meters' eigenlijk heel het gasverbruik issue niet benoemd, waar wel dit hele topic overgaat.
In ieder geval bedankt voor je voorstel.

Goedemorgen Danielle, bedankt voor je reactie.
Inmiddels heb ik van Stedin bericht dat de aannemer aan wie de werkzaamheden zijn uitbesteed contact
met me zal opnemen.
Alvast fijn weekend.
Badge +5
Vrijdag 15-aug 2014.
De meters zijn geplaatst waarbij ook de Gasmeter wakker is gemaakt. Hij is klaar om gekoppeld te worden.
De Joulz monteur heeft de meters uitgelegd inclusief de koppeling naar Toon en gaf aan dat deze koppeling waarschijnlijk met 2 dagen geregeld zal zijn. (Oké, als het 2 weken duurt dan kijk ik daar niet van op.)
Hij gaf mij de indruk goed bekend te zijn met Toon.

@Brandje: In de KWh zit inderdaad een GPRS simkaart die voor de data-verbinding zorgt.

@Moderator: is er nu een software update nodig ivm de verwisselde tellerstanden dag en dal?

Wordt vervolgd.
Badge +5
Vervolg Slimmemeters

Later op de dag de meterstanden maar eens vergeleken met Toon en wat blijkt:

Nog geen gasmeter gekoppeld maar wel een meterstand in Toon. Waarom is dit?

Op de kWh meter zijn laag en hoog tarief met elkaar verwisseld. Laag tarief 18.1 heeft overdag (voor 23:00) 2 Kw geregistreerd. Hoog tarief 18.2 heeft nog geen verbruik geregistreerd.
In Toon staat dit precies andersom.

@Danielle, moet de wisseling in Toon bij mij ook software matig aangepast worden en waarom staat ook bij meterstand 1 een getal terwijl dat in dit geval ook 0 zou moeten zijn net als bij de gasmeterstand?

Maandag maar eens bellen naar Stedin om de aansluiting te laten wijzigen in de kWh meter.
Yobotje wrote:

Vervolg Slimmemeters

Op de kWh meter zijn laag en hoog tarief met elkaar verwisseld. Laag tarief 18.1 heeft overdag (voor 23:00) 2 Kw geregistreerd. Hoog tarief 18.2 heeft nog geen verbruik geregistreerd.

@Danielle, moet de wisseling in Toon bij mij ook software matig aangepast worden en waarom staat ook bij meterstand 1 een getal terwijl dat in dit geval ook 0 zou moeten zijn net als bij de gasmeterstand?

Maandag maar eens bellen naar Stedin om de aansluiting te laten wijzigen in de kWh meter.

@yobotje,
De verwisselde tellerstanden hebben we allemaal. Ik ook.
Dat van de meterstanden is heel vreemd. Veel te hoge standen voor nieuwe meters. Er wordt natuurlijk direct wat verbruikt maar niet zo veel. Ik vraag me af of je wel nieuwe spullen hebt gekregen. Heb je gecontroleerd na montage of de standen op de meters wel nagenoeg op 0 stonden?
Badge +5
Henka wrote:

Yobotje wrote:

Vervolg Slimmemeters

@yobotje,
De verwisselde tellerstanden hebben we allemaal. Ik ook.
Dat van de meterstanden is heel vreemd. Veel te hoge standen voor nieuwe meters. Er wordt natuurlijk direct wat verbruikt maar niet zo veel. Ik vraag me af of je wel nieuwe spullen hebt gekregen. Heb je gecontroleerd na montage of de standen op de meters wel nagenoeg op 0 stonden?

Hallo Henk, de slimme meterstanden stonden op 0, daar heb ik goed opgelet, alleen de Toon tellerstanden stonden niet op 0.
(Zie volgend bericht)
Badge +5
Vervolg zaterdag 16 aug.
Het blijkt dat de hoog tarief kWh teller (18.2) nog niet is gebruikt, die staat nog steeds op 0 en de dal tarief teller (18.1) staat inmiddels op 6 kWh. Geen verandering sinds vrijdag middag voor wat betreft tarief teller.
Zo te zien geen verwisseling van meterstanden in de kWh meter maar slechts een teller (daltarief 18.1) in gebruik.

Op Toon staan nog steeds de hoge meterstanden voor kWh en gas maar het ziet er naar uit dat ik ook aan het terugleveren ben.....
In het plaatje staat inmiddels een negatief bedrag en blauwe streep. (Zie foto)

Zou dat nou allemaal te maken hebben met een foutief aangesloten KWh meter?
Zoals gezegd maandag Stedin resp. Joulz bellen om dat rare KWh tarief te herstellen.
@Yobotje,
Dat verhaal van die gasmeter gaat echt boven mijn paasei. Ik zie een rode driehoek, dus de gasmeter zal niet gekoppeld zijn. Toch ziet Toon een meterstand. Kan nooit van de domme meters zijn, want die kon Toon niet inlezen. Hoe kan dat nou? Je zou haast denken, dat het de stand van de buren is.
Dat van dat dal en dagtarief is wel normaal. De monteur ging bij mij weg, toen alles geregistreerd werd op telwerk 1. Hij zei, dat het wel degelijk goed geregistreerd wordt en dat Stedin, dat binnen enige tijd zou regelen. Ik weet niet precies hoe lang het duurde, maar na enige tijd was het voor elkaar en bleek gewoon dat vanaf het begin dal en dagtarief hadden gelopen.
Badge +5
Henka wrote:

@Yobotje,
Dat verhaal van die gasmeter gaat echt boven mijn paasei. Ik zie een rode driehoek, dus de gasmeter zal niet gekoppeld zijn. Toch ziet Toon een meterstand. Kan nooit van de domme meters zijn, want die kon Toon niet inlezen. Hoe kan dat nou? Je zou haast denken, dat het de stand van de buren is.
Dat van dat dal en dagtarief is wel normaal. De monteur ging bij mij weg, toen alles geregistreerd werd op telwerk 1. Hij zei, dat het wel degelijk goed geregistreerd wordt en dat Stedin, dat binnen enige tijd zou regelen. Ik weet niet precies hoe lang het duurde, maar na enige tijd was het voor elkaar en bleek gewoon dat vanaf het begin dal en dagtarief hadden gelopen.

Henk, dank voor je reactie! Stel ik zeer op prijs. :$
De gasmeter is inderdaad de oorzaak van het driehoekje omdat deze nog niet gekoppeld is maar wel vreemd dat er dan toch een meterstand in Toon staat net als in de andere niet gebruikte kWh meterstand. Ik hoop dat maandag daar een reactie op komt van Danielle of Folkert.

Dat er bij jouw slimme meter alles in een teller bijeen kwam is een geruststelling voor me. Dat had de monteur wel even kunnen vermelden, toch? Zal maandag toch even navraag doen bij Joulz of Stedin hoelang dit gaat duren.

Wordt vervolgd.
@Yobotje,
Overigens heb ik direct nadat de monteur weg was de adapter en Toon voor de zekerheid gereset. Ik vermoed eigenlijk, dat jij dat ook al wel gedaan zult hebben. Dat deed ik al voordat ik controleerde of het wekte. Ik dacht: dan begin ik in ieder geval met een schone lei. Pakte goed uit.
Badge +5
Hoi Henk,nadat de spanning er weer op ging heb ik wel Toon gereset maar niet de adapter verwijderd en weer toegevoegd. Ook niet op het knopje opzij gedrukt.
Omdat alles spanningsloos is geweest en na opstarten direct het actuele KWh zichtbaar geworden. Lijkt me daarom goed.

Aanvulling: verwijderen en toevoegen en reset zojuist gedaan maar zonder resultaat. Tellerstanden blijven hetzelfde.
@Yobotje,
Ik heb afgelopen Donderdag slimme meters gekregen en zit met ongeveer hetzelfde probleem.
Mijn dubbele meter is vervangen en nu wordt in Toon alles volgens het lage tarief opgeteld. Vreemd is wel dat teller I al op 138 kWh staat terwijl deze dus op 0 had moeten staan, aangezien teller II alles optelt.
Ik hoop dat dit alles binnen afzienbare tijd wordt opgelost, want ik krijg nu al spijt van deze 'slimme' meters.
Met de oude domme meters werkte Toon perfect samen. Hou in ieder geval dit forum in de gaten, misschien vind ik hier de oplossing. De gasmeter werkt trouwens wel goed, dat is tenminste iets.. 🙂
Badge +5
Mat62 wrote:

@Yobotje,
Ik heb afgelopen Donderdag slimme meters gekregen en zit met ongeveer hetzelfde probleem.
Mijn dubbele meter is vervangen en nu wordt in Toon alles volgens het lage tarief opgeteld. Vreemd is wel dat teller I al op 138 kWh staat terwijl deze dus op 0 had moeten staan, aangezien teller II alles optelt.
Ik hoop dat dit alles binnen afzienbare tijd wordt opgelost, want ik krijg nu al spijt van deze 'slimme' meters.
Met de oude domme meters werkte Toon perfect samen. Hou in ieder geval dit forum in de gaten, misschien vind ik hier de oplossing. De gasmeter werkt trouwens wel goed, dat is tenminste iets.. :)

Onze situatie is inderdaad vergelijkbaar maar spijt heb ik niet. Het komt goed, daar vertrouw ik op.
Door de informatie uitwisseling op dit forum krijg ik meer inzicht. Ook mijn gasmeter werkt goed.
Maandag zal ik mijn vervolg weer vermelden.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen