Gas wordt niet geregistreerd (er is wel verbruik) en storingsmelding | Eneco Community
beantwoord

Gas wordt niet geregistreerd (er is wel verbruik) en storingsmelding

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

124 Reacties

Badge +5
@ Folkert en Lesley.

Vanmorgen heb ik telefonisch met Lesley afgesproken foto's van de gasgrafiek toe te sturen.
Vandaag zo'n 5 dagen achter elkaar en een keer of 4-5 over de dag verspreidt gaat de gassensor blauw knipperen en dan wordt er geen verbruik in de grafiek getoond.
Op vrijdag 25 juli omstreeks 18:30 geen registratie.
Op zaterdag 26 juli zie ik dat ook terwijl er wel warmwaterverbruik was.
Op zondag 27 juli van 20 tot ca 21:30 constant verbruik en ook 3 gasvlammetjes in het "vandaag" gasblokje terwijl het kraansymbooltje niet aanwezig was.
Vanmorgen weer hetzelfde verhaal, knipperende blauwe led en geen verbruik van vanacht omstreeks 00:00 van het warmwater verbruik.

Folkert en Lesley, dit is zo frustrerend omdat het al maanden (niet in deze frequentie) zo is en ik meer op de gassensor let dan op wat werkelijk belangrijk is in Toon. Help me aub van dit probleem af.

Overigens wordt er de laatste dagen geen storing weergegeven tenzij dat ik de meteradapter verwijder.

Onvoorstelbaar dat jij (vermoedelijk) door plaksensoren deze problemen hebt.
Mijn opstelling zie de foto zit al bijna 2 jaar op

dezelfde plaats.

Ik betwijfel dan ook zeer of het aan de sensor ligt.

Ik vermoed dat het in de rest van de keten zit.

Maar hoe dan ook het wordt tijd Theo dat je van dit vervelende probleem wordt verlost!

De positie van de sensor lijkt me niet fout.

Nog een foto waarbij duidelijker gelet is op de lens van de camera en de positie van het passerende "spiegeltje" van het telwerk. Zij staan nagenoeg recht tegenover elkaar op de foto.

Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Vervelend dat je hier nog steeds problemen mee hebt, ik heb het voorgelegd aan de software beheerders.
Badge +5
@Yobotje

Vervelend dat je hier nog steeds problemen mee hebt, ik heb het voorgelegd aan de software beheerders.

Ja Folkert, nog steeds en ik heb een soortgelijk antwoord al eerder van je ontvangen en weet ook dat je geen oplossing uit de hoge hoed kunt toveren. Blij wordt ik er niet van (dat je niet kunt toveren).

Wil je proberen een tijdspanne in te plannen voor een alternatief plan zodat ik niet meer het gevoel heb, houdt, dat het niet te vinden is.
In hoeverre een andere Toon kan helpen weet ik niet maar wellicht is het handig dat je voorkomende issues evalueert of dat bij mij ook kan helpen.

Houdt me aub op de hoogte.
Hoi Theo,

Dus je lens zit er haarscherp voor, dan zal er dus in de rest van de keten tot Toon een storing zitten.
Gelukkig zitten ze er bovenop Theo!
Laat ons de ontwikkelingen verder weten.
Badge +5
Zal ik zeker doen!
Badge +5
@Folkert en @Brandje

Wat me opgevallen is:
Net als de vorige update is deze Toon update goed verlopen ECHTER de meteradapter update is ook nu mislukt.

Het updaten nabij Toon (op 20cm zonder aangesloten sensoren) lukte vervolgens wel maar aansluitend kwam een storingsmelding.
Na de positieve validatie de adapter verwijderd en na plaatsing in de meterkast (niet nabij Toon) en aangesloten sensoren verdwijnt de storing als de adapter weer is toegevoegd en gekoppeld.

Door de meteradapter in de meterkast te laten zitten en de sensoren aangesloten te laten wordt de meteradapter wel toegevoegd.

Hierna even de warmwater kraan open tot 2 x de groene led knippert en vervolgens gaat de blauwe led continu branden. De kwaliteit van de verbinding is 5 sterren en de sensoren worden ingeregeld.

MAAR er wordt van dat laatste watertappen GEEN gasverbruik in de gasgrafiek getoond en enkele minuten later knippert de blauwe led weer.

Folkert, Is dat ook de bedoeling????? Ik vind dat laatste en het toevoegen van de meteradapter in de meterkast vreemd. Volgens de Toon omschrijving moet dat zo dicht mogelijk bij Toon........
Of doe ik iets verkeerd ?

AANVULLING: tijdens inregelen wordt bij warmwater tappen wel het kraantje maar niet de 3 vlammetjes weergegeven!
Hoi Theo,

Zoals ik in het topic update 2.8.16 schreef ging bij mij de adapter na het 2 a3 keren valideren ook in storing.
Die storing bleef maar enkele minuten, daarna was alles weer oke.
Uiteraard staat er nu "inregelen", maar dat beschouw ik als normaal, want dat kan maximaal 24 uur duren.

Overigens staat bij mij de blauwe led ook op continu branden, maar dat hoort m.i. bij het inregelen.

Voor de zekerheid heb ik de adapter even stroomloos gemaakt en nu knippert de groen led op de adapter weer wel.
Ik wacht 24 uur eerst even af.
Reputatie 4
Badge
Ik vind dat laatste en het toevoegen van de meteradapter in de meterkast vreemd. Volgens de Toon omschrijving moet dat zo dicht mogelijk bij Toon........

Je bedoeld dat als je de adapter voor het eerst aanmeld. Dat moet inderdaad zoals omschreven zo dicht mogelijk bij toon zijn. Daarna niet meer.
Toch voor de zekerheid Toon nog even opnieuw opgestart.
De blauwe led staat nu keurig te knipperen; ook de groene led op de adapter knippert om de 5 seconden.
In het scherm staat nog keurig sensoren worden ingeregeld.
Afwachten maar!
Reputatie 4
Badge
Zo als je al zei, dat inregelen kan even duren en is volgens mij normaal. Het gebeurd altijd zo dus.
Hoi Theo,

Nu net weer even gekeken; de blauwe led is nu aan het knipperen, nadat er toch weer een poosje continue had gebrand.
Ik twijfel nu of het updaten wel goed is gegaan.

Er is geen gas verbruik en uiteraard staan de sensoren op "inregelen"
Reputatie 4
Badge
Gasverbruik komt pas na 0:00 uur.
@Folkert,

Is voor mij en o.a. Theo met plaksensoren de adapter update 33/37 goed?

Dat is uiteraard bekend en totaal niet interessant!
Reputatie 4
Badge
Niet bij iedereen bekend, dus ik zet het er voor de zekerheid maar even bij. Dus toch interesant.
Badge +5

Dat is uiteraard bekend en totaal niet interessant!

Op dit antwoord wacht ik al langer en wist dit niet (meer).
Reputatie 4
Badge
Kijk ik bedoel maar.
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

Jullie beschikken over de juiste update.
Badge +5
Hoi Theo,

Nu net weer even gekeken; de blauwe led is nu aan het knipperen, nadat er toch weer een poosje continue had gebrand.

Net om 16:50 uur ook weer even gekeken: inregelen en blauwe led knippert nog steeds.
Hoi Theo,

Net om 16:50 uur ook weer even gekeken: inregelen en blauwe led knippert nog steeds.

Hoi Theo,

Zoals ik al vertelde het inregelen duurt gemiddeld 24 uur en de blauwe sensor voor het gas knippert bij mij ook nog driftig!
Ook staat de melding van inregelen nog bij de sensoren.

Zoals gezegd na 24 uur nogmaals kijken en dan zal de inregelmelding weg zijn of je reset Toon nog even.

Ik hoor het morgen wel van je.
Hoi Theo,

Kijk nog eens svp!

Bij mij zijn de sensoren nu ingeregeld en het gasverbruik van 1 uur geleden is ook zelfs al geregistreerd op het homescherm.

Het blauwe sensortje voor het gas brandt constant!

Hier is alles nu dus goed ingeregeld.

Neemt niet weg dat is soms enkele seconden het driehoekje nog wel zie verschijnen.
Ben nieuwsgierig of dat de komende dagen ook zo blijft.
Reputatie 4
Badge
Dat is natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde. Mocht het nog niet zo zijn is het nog even afwachten tot de volgende dag, mocht je ongeduldig worden.
Badge +5
Hoi Theo,

Kijk nog eens svp!

Bij mij zijn de sensoren nu ingeregeld en het gasverbruik van 1 uur geleden is ook zelfs al geregistreerd op het homescherm.

Het blauwe sensortje voor het gas brandt constant!

Hier is alles nu dus goed ingeregeld.

Neemt niet weg dat is soms enkele seconden het driehoekje nog wel zie verschijnen.
Ben nieuwsgierig of dat de komende dagen ook zo blijft.

Hoi Ton, omstreeks 21:30 is bij mij de blauwe led continu gaan branden, de groene led uitgegaan en het gasverbruik in de weergave wordt weer vermeld vanaf dat moment. Is vanaf dat moment ook verbonden met 5 sterren.
Wat eerder verbruikt is tijdens het knipperen is niet weergegeven. Zal wel zo horen.

Verder is de verbindings kwaliteit van de Slimme Stekker 5 sterren.
Ben benieuwd wat de app's toe te voegen hebben.
Reputatie 4
Badge

Verder is de verbindings kwaliteit van de Slimme Stekker 5 sterren.

Ik denk dat je bedoeld met je meteradapter.
Badge +5
@Folkert, weet je al iets meer van de software beheerders?
Edit: maandag en dinsdag is de adapter ook uitgevallen.
Vandaag ligt hij er weer uit. (Vervolgens weer urenlang geen registratie van gasverbruik)

Hier heb ik helemaal niets aan. Laat svp iets gebeuren door een nieuwe Toon, meteradapter of monteur.
Op deze manier kan ik moeilijk verder gaan, ook niet met toekomstige uitbreidingen.

Laat svp iets gebeuren.