Gas wordt niet geregistreerd (er is wel verbruik) en storingsmelding | Eneco Community
beantwoord

Gas wordt niet geregistreerd (er is wel verbruik) en storingsmelding

Badge +5
@ Folkert, de laatste weken en ook vandaag is erven onderbreking in de gasverbruik weergave en dat begint dan met een storingsmelding.
Na het verwijderen van de meteradapter uit het stopcontact, reset van toon en ook verwijderen van de meteradapter en opnieuw volgens het menu weer aanbrengen reset enz. blijft de groene led van de meteradapter branden en blijven de sensoren ingeregeld worden. Geen gasverbruik dus.
De vorige keer dat dit gebeurde duurde het een halve dag voordat de situatie weer gasverbruik aangaf.
Wat is hier aan de hand, ik wordt hier niet vrolijk van.
Ik heb het forum doorgelezen en de adviezen van Brandje mbt verwijderen van de meteradapter opgevolgd maar geen verbruik. Hij blijft inregenen en de groene led blijft aan.
De externe toegang staat aan.
Folkert, graag je reactie.
icon

Beste antwoord door Yobotje 2 mei 2014, 13:38

@Folkert en forumleden

Vandaag is de Eneco monteur geweest en heeft vastgesteld dat de meteradapter een slecht contact aan de gas connector heeft cq het snoer hiervan niet goed is. Beide zijn vervangen inclusief de telwerkopnemer op de gasmeter.

Na vervanging van de adapter met snoer en opnemer ontstond een inregelprobleem als verassing zodanig dat de inregeling van de gasmeter plots weer teniet werd gedaan (de groene led ging weer continu branden) omdat de elektrische impuls niet goed op tijd "meekwam" (?). Voor mij is dit te technisch maar de monteur heeft dit nog niet eerder meegemaakt en zal dit terugkoppelen. Voor mij heeft dit meegespeeld in het herstel na een storing zodanig dat er urenlang geen verbinding mbt gas ingeregeld werd.

Voorlopig zal ik na een storing zowel gas als elektra verbruikers aan / bij moeten zetten tot beide groene LED's op de adapter niet meer continu branden.
De kwaliteit van de verbinding op Toon wordt na 24 uur pas actueel en is een moment opname.

Er is ook een Repeater achtergelaten om de zwakkere ontvangst momenten te overbruggen.
Ik heb weer een hoop geleerd van dit mooie interessante product.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

124 Reacties

Badge +5
@ Folkert, de laatste weken en ook vandaag is erven onderbreking in de gasverbruik weergave en dat begint dan met een storingsmelding.
Na het verwijderen van de meteradapter uit het stopcontact, reset van toon en ook verwijderen van de meteradapter en opnieuw volgens het menu weer aanbrengen reset enz. blijft de groene led van de meteradapter branden en blijven de sensoren ingeregeld worden. Geen gasverbruik dus.
De vorige keer dat dit gebeurde duurde het een halve dag voordat de situatie weer gasverbruik aangaf.
Wat is hier aan de hand, ik wordt hier niet vrolijk van.
Ik heb het forum doorgelezen en de adviezen van Brandje mbt verwijderen van de meteradapter opgevolgd maar geen verbruik. Hij blijft inregenen en de groene led blijft aan.
De externe toegang staat aan.
Folkert, graag je reactie.

Aanvulling:
Inmiddels heeft de Meteradapter weer verbinding met Stroom / Gas maar worden er geen sterren weergegeven.
Er wordt nu wel gas en elektra verbruik weergegeven
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Het duurt 24 uur voordat je kan zien hoe sterk je verbinding is tussen je Toon en je meteradapter.
Ik zie inderdaad een aantal onderbrekingen in het elektra en gasverbruik de afgelopen weken.
Wat je kan proberen is de meteradapter omdraaien in het stopcontact, of eventueel ergens anders in de meterkast te plaatsen (d.m.v. verlengsnoer).
In veel gevallen helpt dit, als de verstoringen door bijv. de straling van de elektriciteitskast wordt veroorzaakt.
Mocht dit niet het gewenste effect hebben kunnen we een repeater plaatsen bij je om het signaal te versterken.
Badge +5
Hallo Folkert, bedankt voor je reactie.
De meteradapter zit zover mogelijk verwijdert van router, beveiliging, telefoon en groepenkast. Hij zit echter op 3,5 meter van Toon en zie geen kans dit te verbeteren zonder hak- en breekwerk of Toon uit de woonkamer te verwijderen.
Nu, vanmiddag, wel gasregistratie, de groene adapterled is niet meer continu aan maar er zijn geen sterren in het tabblad Energiemeters bij meteradapter.
Wat is je voorstel?
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Aangezien de afstand maar 3,5 meter is zou dit goed moeten werken. Als het signaal op de een of andere manier verstoord wordt af en toe kan het helpen om deze om te draaien of te verplaatsen in de meterkast.
24 uur na een reset van de meteradapter kun je zien hoe sterk de verbinding is, als deze 2 sterren of minder aangeeft zou het kunnen helpen om een repeater te plaatsen. Dan nog zouden we eerst adviseren allereerst de meteradapter om te draaien of te verplaatsen.
Badge +5
Ik zal eerst de adviezen opvolgen en daarna het resultaat vermelden.
Badge +5
@ Folkert, de kwaliteit van de verbinding wordt inmiddels met 5 sterren weergegeven. Zoals je zegt 24 uur later.
Nadat deze storing voor het eerst optrat heb ik de adapter al omgekeerd en desondanks is het nog 3 keer gebeurt.
De adapter zit onderin de meterkast ver van dimmers en ander soort stoorzenders direct op een vast stopcontact dus geen verlengsnoer zodat er ook geen inductie optreedt maar waarom verliest de adapter de verbinding?

Biedt een Repeater een betere minimum waarde om de verbinding in stand te houden?
Graag je reactie.
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Een repeater versterkt het signaal van de meteradapter dat uit je meterkast komt. Als je een verbinding van 5 sterren hebt betekent dat het signaal zeer sterk is, als dit signaal verstoort wordt dan zal een repeater hoogstwaarschijnlijk geen uitkomst bieden. Ik zie de afgelopen 24 uur geen gaten in je verbruik, daar moet wel bij gezegd worden dat wij storingen in het verbruik, die korter duren dan 5 minuten, niet kunnen zien. Heb je zelf actie moeten ondernemen na de verstoringen of herstelde dit zichzelf nu?
Badge +5
Hallo Folkert, ik heb na jouw bericht van de 24 uur wachttijd alvorens de kwaliteit zichtbaar is niets ondernomen. Het heeft zichzelf hersteld.
Verder weet ik niet wat ik nog kan doen, hooguit de adapter aan de andere kant van de metalen gasmeter aansluiten. Hij komt dan iets dichterbij Toon zonder dat er metaal van de gasmetebehuizing tussen zit.
Jammer dat de verbinding om onverklaarbare reden soms wegvalt.

Btw: Vannacht is tijdens onderhouds werkzaamheden van xs4all de internet verbinding 3x weggevallen gelukkig zonder gevolgen voor Toon, adapter en Vergelijkingsregistratie.
Badge +5
@ Folkert.
Schiet mij maar lek: vanavond is het aantal sterren gedaald naar één betreffende de meteradapter. Er staat verder niets aan, geen verlichting, dimmers, of magnetron etc.
Wat ik nu ga doen is de adapter verplaatsen en controleren hoe het morgen is.
Badge +5
Vanmorgen, donderdag, geen verbinding met gas, geen ingeregelde adapter, geen vergelijk ondanks de omgekeerde verplaatste adapter.
Alleen elektra geeft weer.
Folkert, wat nu.
Reputatie 7
Badge +6
@Yobotje

Ik zorg ervoor dat een monteur contact met je opneemt, hij kan dan de meteradapter controleren en deze eventueel vervangen en/of een repeater plaatsen.
Hoi Folkert,

Komt er nog een update voor de bug genoemd in de header van dit topic?
Na enge uren geen gasverbruik komt er vaak het driehoekje dat er storing is in de energiemeter voor gas.
Nou die is er uiteraard niet, nee er wordt gewoon, omdat we uit het stookseizoen zijn weinig tot geen gas verbruikt.
Maar de storingsadapter slaat dan geheel ten onrechte alarm.
Uiteraard neem ik geen enkele reactie op het driehoekje, maar het is wel irritant!

De externe toegang klantenservice staat nog steeds aan.
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

De storingsmelding die Yobotje krijgt is terecht aangezien er vaak een storing tussen de meteradapter en zijn Toon ontstaat, maar deze titel zou inderdaad ook op dat issue kunnen slaan;)
Ik zal de titel van dit topic aanpassen om verwarring te voorkomen.
De bug die jij beschrijft staat in dit topic. Helaas hebben we alleen nog voorbeelden met foto's van AndyDenise, en is het voor ons lastig om te achterhalen wat er aan de hand is aanegezien in de logs niets vreemd te zien is tot nu toe. Dus als je ook de tijdstippen en evt. een foto wil posten in dat topic zouden we dat zeer op prijs stellen!
Badge +5
Vanmorgen de meteradapter terug naar zijn oorspronkelijke plek weer aangesloten en vrij snel daarna weer gasregistratie.
Nu nog 24 uur op de sterretjes wachten en het bezoek van de servicemonteur morgen.
Wordt vervolgd:?
@Brandje

De storingsmelding die Yobotje krijgt is terecht aangezien er vaak een storing tussen de meteradapter en zijn Toon ontstaat, maar deze titel zou inderdaad ook op dat issue kunnen slaan;)
Ik zal de titel van dit topic aanpassen om verwarring te voorkomen.
De bug die jij beschrijft staat in dit topic. Helaas hebben we alleen nog voorbeelden met foto van AndyDenise, en is het voor ons lastig om te achterhalen wat er aan de hand is aanegezien in de logs niets vreemd te zien is tot nu toe. Dus als je ook de tijdstippen en evt. een foto wil posten in dat topic zouden we dat zeer op prijs stellen!

Hoi Folkert,

Bedankt voor je reactie. Ik kon het andere topic niet zo gauw vinden.
Als vanmiddag het driehoekje nog komt, zal ik daar een foto posten.
Overigens Folkert als ik op je link klik krijg ik geen respons...........
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

Bedankt!
Badge +5
@Folkert en forumleden

Vandaag is de Eneco monteur geweest en heeft vastgesteld dat de meteradapter een slecht contact aan de gas connector heeft cq het snoer hiervan niet goed is. Beide zijn vervangen inclusief de telwerkopnemer op de gasmeter.

Na vervanging van de adapter met snoer en opnemer ontstond een inregelprobleem als verassing zodanig dat de inregeling van de gasmeter plots weer teniet werd gedaan (de groene led ging weer continu branden) omdat de elektrische impuls niet goed op tijd "meekwam" (?). Voor mij is dit te technisch maar de monteur heeft dit nog niet eerder meegemaakt en zal dit terugkoppelen. Voor mij heeft dit meegespeeld in het herstel na een storing zodanig dat er urenlang geen verbinding mbt gas ingeregeld werd.

Voorlopig zal ik na een storing zowel gas als elektra verbruikers aan / bij moeten zetten tot beide groene LED's op de adapter niet meer continu branden.
De kwaliteit van de verbinding op Toon wordt na 24 uur pas actueel en is een moment opname.

Er is ook een Repeater achtergelaten om de zwakkere ontvangst momenten te overbruggen.
Ik heb weer een hoop geleerd van dit mooie interessante product.
Straks zal de update 2.7 uitgerold worden. Dan zal het driehoekje probleem ook wel over zijn.
Badge +5
@ Folkert.

Al zo'n 3 tot 4 dagen deze week (30) verliest de meteradapter van de gasmeting zijn verbinding. De blauwe led knippert en de groene led brandt continue en er wordt in Toon's grafiek geen verbruik weergegeven van dat tijdstip.
Zonder in te grijpen hersteld het zich spontaan maar nu de laatste 2 dagen valt de verbinding binnen een 10 tal minuten weer weg. Geen gasverbruik in de grafiek dus. De sterren blijven steeds 5 stuks in het display en er is geen storingsmelding. Toegang klantenservice staat aan.

Folkert hoe lang laat je dit zo, wat moet hier gebeuren?
Het is zo frustrerend dat na enkele weken het ge...k weer terug keert en ik al van alles heb geprobeerd.
Badge +5
@ Folkert en Lesley.

Vanmorgen heb ik telefonisch met Lesley afgesproken foto's van de gasgrafiek toe te sturen.
Vandaag zo'n 5 dagen achter elkaar en een keer of 4-5 over de dag verspreidt gaat de gassensor blauw knipperen en dan wordt er geen verbruik in de grafiek getoond.
Op vrijdag 25 juli omstreeks 18:30 geen registratie.
Op zaterdag 26 juli zie ik dat ook terwijl er wel warmwaterverbruik was.
Op zondag 27 juli van 20 tot ca 21:30 constant verbruik en ook 3 gasvlammetjes in het "vandaag" gasblokje terwijl het kraansymbooltje niet aanwezig was.
Vanmorgen weer hetzelfde verhaal, knipperende blauwe led en geen verbruik van vanacht omstreeks 00:00 van het warmwater verbruik.

Folkert en Lesley, dit is zo frustrerend omdat het al maanden (niet in deze frequentie) zo is en ik meer op de gassensor let dan op wat werkelijk belangrijk is in Toon. Help me aub van dit probleem af.

Overigens wordt er de laatste dagen geen storing weergegeven tenzij dat ik de meteradapter verwijder.
@ Folkert en Lesley.

Vanmorgen heb ik telefonisch met Lesley afgesproken foto's van de gasgrafiek toe te sturen.
Vandaag zo'n 5 dagen achter elkaar en een keer of 4-5 over de dag verspreidt gaat de gassensor blauw knipperen en dan wordt er geen verbruik in de grafiek getoond.
Op zondag 27 juli van 20 tot ca 21:30 constant verbruik en ook 3 gasvlammetjes in het "vandaag" gasblokje terwijl het kraansymbooltje niet aanwezig was.
Vanmorgen weer hetzelfde verhaal, knipperende blauwe led en geen verbruik van vanacht omstreeks 00:00 van het warmwater verbruik.

Folkert en Lesley, dit is zo frustrerend omdat het al maanden (niet in deze frequentie) zo is en ik meer op de gassensor let dan op wat werkelijk belangrijk is in Toon. Help me aub van dit probleem af.

Overigens wordt er de laatste dagen geen storing weergegeven tenzij dat ik de meteradapter verwijder.

Onvoorstelbaar dat jij (vermoedelijk) door plaksensoren deze problemen hebt.
Mijn opstelling zie de foto zit al bijna 2 jaar op

dezelfde plaats.

Ik betwijfel dan ook zeer of het aan de sensor ligt.

Ik vermoed dat het in de rest van de keten zit.

Maar hoe dan ook het wordt tijd Theo dat je van dit vervelende probleem wordt verlost!
Ik volg dit draadje dan ook met meer dan gemiddelde interesse.
Badge +5
@ Folkert en Lesley.

Onvoorstelbaar dat jij (vermoedelijk) door plaksensoren deze problemen hebt.
Mijn opstelling zie de foto zit al bijna 2 jaar op

dezelfde plaats.

Ik betwijfel dan ook zeer of het aan de sensor ligt.

Ik vermoed dat het in de rest van de keten zit.

Maar hoe dan ook het wordt tijd Theo dat je van dit vervelende probleem wordt verlost!

De positie van de sensor lijkt me niet fout.

KLopt zo te zien zit ie niet fout, hoewel ik 'm het liefst nog iets meer naar rechts zou zetten.
Tenslotte is het van belang dat het spiegeltje (kleine grijze valkje) goed geraakt wordt.

Ik kan het bij mij niet meer zien, maar ik dacht dat het grijze vlakje rechts van het (een) cijfer zat........