Foutmelding na installatie nieuwe meteradapter i.c.m. eigen kabel. | Eneco Community
beantwoord

Foutmelding na installatie nieuwe meteradapter i.c.m. eigen kabel.

• 10 mei 2019
  • 16 reacties
  • 429 Bekeken

Ik heb sinds gisteren een Toon abonnement, dus eindelijk kon ik oa. de meteradaptor aansluiten
op mijn Stedin slimmemeter.
In eerste instantie werkte het, het stroomverbruik werd nu in de Toon aangegeven, echter toen
ik naar bed ging en alle lichten en apparaten uitgingen bleef het schermt 546 watt aangeven.
Wat bleek de Meteradaptor communiceerde niet meer met de Toon.
Vanmorgen met een aardige dame van de helpdesk gebeld, die in de achtergrond het ea. kon checken.
De metermodule was zichtbaar maar inderdaad geen data overdracht tussen de slimmemeter/adapter
naar de Toon.
Dus eerst gebeld met Stedin die aangaven dat de meter naar behoren werkte, men baseerde dit op
het feit dat de meter data had doorgestuurd naar hun netwerk, echter ik begreep van Ziggo dat soms
de p1 port van de slimmemeter niet geaciveert is of niet goed werkt.

Ik heb op de meteradapter fw 35/39 en de Toon draait op 5.2.1.1.

Ik heb al een fabrieks-reset gedaan, de meteradapter als div keren ontkoppeld / verwijdert en weer
aangemeld maar met uitzondering van gisteren 12.00 tot 23.00, totaal geen goede werking.

Omdat ik niet de originele p1 kabel had, heb ik voorlopig 3 andere telefoonkabels gebruikt, ik krijg binnen
10 dagen een Eneco p1 kabel toegestuurd. (weet niet of dit de boosdoener is?)

Maar heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen doen om de boel goed aan de gang te krijgen?

Vast mijn hartelijke dank.
icon

Beste antwoord door ChantalS 10 mei 2019, 19:44

Hi @poly penko

Welkom op het forum! Goed dat je hier je vraag stelt. De boosdoener is inderdaad de kabel. Om de slimme meter uit te kunnen lezen heb je een P1 kabel van Eneco nodig.

Groet,

Chantal
Bekijk origineel

16 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Hi @poly penko

Welkom op het forum! Goed dat je hier je vraag stelt. De boosdoener is inderdaad de kabel. Om de slimme meter uit te kunnen lezen heb je een P1 kabel van Eneco nodig.

Groet,

Chantal
Verdere conclusies trekken is niet juist als je niet zeker weet of je een juiste kabel gebruikt tussen de meetmodule en de P1 poort.
Zo’n kabel moet 4 adering zijn en de aders mogen niet geswitcht zijn.

Mijn advies zou zijn: wacht de originele kabel af die je van Eneco gaat krijgen.
Bedankt voor je snelle reactie, die wordt door jullie opgestuurd dus helaas even afwachten.

Wel vreemd dat het gisteren toch even gewerkt heeft.

Is het ev een kwestie van draden anders in de connector aansluiten?

Dan maak ik zelf een nieuwe kabel voor de time being?

Zal nu even de adaptor eruit halen anders blijft de Toon de foutmelding C12 C 15 geven.
Als je een 4 aderige platte kabel hebt, dan zet je er gewoon 1 of 2 nieuwe RJ11 blokjes op, waarbij je op moet letten dat aan beide kanten de volgorde van de aders gelijk is en het vergrendel lipje dezelfde kant uitwijst.
Is de meteradapter 35/39 wel nog geschikt om met een landis+gyr a350 te communiceren?
Reputatie 6
Badge +2
@poly penko

Ja de meteradapter met firmware 35/39 is geschikt.

Groet,

Chantal
oke tks. en nu geduldig wachten niet mijn sterkste eigenschap.
Als je een 4 aderige platte kabel hebt, dan zet je er gewoon 1 of 2 nieuwe RJ11 blokjes op, waarbij je op moet letten dat aan beide kanten de volgorde van de aders gelijk is en het vergrendel lipje dezelfde kant uitwijst.

Had ik al gemaakt, maar ook deze kabel zoals twee andere kant en klare versie werken dus niet.

Ben dus heel benieuwd of de Eneco p1 kabel wel gaat werken.

Ik hoop van wel.
Zo even een nieuwe 4 aderige p1 kabel gemaakt, probleem wat ik nu heb is om de meetmodule te herstellen en opnieuw te koppelen aan de Toon. Tot nu toe is het nog niet gelukt om de meetmodele te herstellen en koppelen, zou ik dat toch een niet goed werkende module hebben?

op de module staat pn6500-1300-7200
Firmware 35/39 geeft aan dat je de juiste meetmodule hebt ook voor slimme meters.

Heb je deze methode gebruikt ivm koppelen meetmodule:

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/nieuwe-meetmodule-installeren-ontkoppelen-en-koppelen-19826
Heb de Adaptor weer kunnen koppelen (niet zonder slag en stoot) krijg de niet verbonden

De adaptor geen bij kwaliteit 5 grijze sterretjes, gisterne had ik af en toe 1 of 2, de meterkast
is ongeveer 10 / 12 verwijdert van de huiskamer waar de Toon hangt.

Als ik nu de kwaliteit controleer dan krijg ik even 10 procent en dan kapt de meting al weer,
normaal loopt deze op naar 100 procent.

Duidt dit op een kapotte Adaptor? of Toon?

Heb ook net een soft re-set gedaan van de Toon, helpt allemaal niets.
Een afstand van 8 tot 10 meter is meestal probleemloos.
Maar bij jou ga ik er toch vanuit dat je een repeater zou moeten gebruiken.
Als je die echt nodig hebt, verstrekt Eneco die gratis.
Nog nog even getest , plaats ik de Meetadaptor vlakbij de Toon 5 sterretjes ontvangst, maar ik de gang kast vaak maar 1 of geen, dus denk toch dat de afstand tussen de apparaten te groot is en een repeater
noodzakelijk voor de goede werking.
Precies, dat bedoelde ik dus!😉
Wellicht dat een moderator dat maandag op afstand ook even zal willen checken.
Vandaag de nieuwe p1 kabel ontvangen, direct tussen de slimme meter en Meetadaptor
geplaatst en direct werden de Stroom Wattage weergegeven op de Toon.

Bedankt iedereen voor de reacties/tips en suggesties.
Mooi zo!
Zo zie je maar weer dat de originele kabel, zoals eerder verwacht, de oplossing zou zijn.
Veel plezier weer met je Toon®️ en nu via de slimme meters😀

Reageer