Foutmelding 6 op Toon | Eneco Community

Foutmelding 6 op Toon

  • 16 september 2012
  • 33 reacties
  • 5727 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 225 reacties
Hoi,

Vanavond sinds het eerst dat ik Toon heb mijn verwarming aangezet. Helaas na enkele minuten schiet  de ketel in een foutmelding en reset zich. De foutmelding is F6 en volgens het boekje is dat een ventilator fout. Er wordt gesuggereerd dat de connector op de printplaten nagekeken moet worden. Ik vind dit erg vreemd want bij warmwater doet de ketel het wel gewoon en daarbij draait de ventilator ook.

Ik denk dat ik morgen eerst eens de oude thermostaat terug ga hangen. Maar misschien heeft iemand nog een idee? Kan het aan het OpenTerm protocol liggen?
de oude thermostaat is een Honeywell modulation en mijn ketel is een Agpo.

Ik hoop dat iemand een idee heeft.

Frank

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

33 Reacties

Reputatie 3
Badge
Zou de monteur met voorrang laten langskomen ivm garantie op Toon. De moderator zal op je bericht reageren. Heb je zelf nog wat geprobeerd zoals een reset?
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb Toon gereset en ook de CV ketel. Helaas zonder resultaat. Vanavond maar een even de oude thermostaat terugplaatsen. Dan weet ik in ieder geval of het probleem door Toon veroorzaakt wordt

Wordt vervolgd...
Reputatie 3
Badge
Wanneer je zelf gaat klooien heb je geen garantie op je je toon. Nu het nog geen winter is en warm water wel werkt zou ik de monteur afwachten.
Reputatie 3
Badge
Als de foutmelding betrekking heeft op je cv ketel moet je zelf bepale of toon gelijk heeft of niet. Die kosten zijn namelijk voor jezelf en kan tempus ook ik rekening brengen al daar de oorzaak ligt. Kijk wat jij denkt en beslis welke onderhoudsmonteur je wilt inschakelen. Garantie kan vervallen en overleg met Eneco welke stappen je mag ondernemen zonder dat je garantie kwijt raakt

Denk je ook aan stoomvoorziening aangezien je nu externe stroom hebt
Reputatie 5
Badge +3
Een update van het ventilator probleem:

Even een andere thermostaat aan de ketel gehangen. Dit is ook een openterm. De ketel werkt dan normaal. Even in het service menu gekeken. De minimale snelheid van de ventilator die het gas/lucht mengesel in de brander blaast is ingesteld op 35%. Met de oude termostaat blijft deze op 35% en de ketel geeft geen foutcode. Daarna Toon weer aangesloten. De verwarming aangezet en in het service menu gekeken wat er gebeurt. De ventilator zakt  onder de 30% (dit is de minimum waarde) en de ketel geeft weer foutcode F6. 

Even een andere OpenTerm thermostaat geleend (Honeywell). Deze aangesloten en de ketel werkt normaal. Toon weer aangesloten en alle draden nog eens gecontroleerd maar helaas...

Mijn conclusie is: Of de ketelmodule is defect. Of het OpenTerm van Toon klopt niet met de Agpo econfort 225C. Misschien is er ook iemand die deze combinatie?

Hopelijk  leest iemand van Eneco mee: Graag reactie.

Ik zou de ketel ook via de Aan/uit regeling kunnen aansluiten. Maar daarvoor heb ik Toon niet aangeschaft!!!

Dan hou ik liever mijn oude Thermostaat.
Reputatie 7
Badge +6
@VdB

Ik heb je probleem voorgelegd aan onze software specialisten, zodra ik een antwoord heb laat ik je dit weten!
Reputatie 7
Badge +6
@VdB

Onze softwarespecialisten nemen contact met je op. Dit hebben we telefonisch met je besproken en we hopen dat ze snel een oplossing vinden voor dit probleem.
Reputatie 3
Badge +4
Bij ons geeft  de Toon om de 2 dagen een fout meding code 104 even later krijg je bericht storing verholpen . De ketel zelf geeft geen fout codes. Het gaat om een Daalderop Multysolar .
Reputatie 2
Badge +1
@PieterMary
Wat staat er in de handleiding van je cv ketel bij foutmelding 104?
Reputatie 3
Badge +4
@PieterMary
Wat staat er in de handleiding van je cv ketel bij foutmelding 104?


De ketel heeft  geen 3 cijferige foutcodes alleen  byv: A01 of D04
Even een linkje van storingscodes  http://www.gebruikershandleiding.com/Daalderop-Multisolar-Storing-Blokkering/preview-handleiding-58329.html
Reputatie 2
Badge +1
@Pietermary

Ik heb het probleem voorgelegd bij de softwarespecialisten. Zodra ik meer weet hoor je dat in dit topic.
Hallo Joep e.a.,

Toon geeft periodiek (maar niet regelmatig) een foutcode 104 door van mijn Daalderop CombiFort 32/80 ketel.
Ik kan deze exacte code niet vinden in de handleidingen van Daalderop (die ik kan downloaden).
Ook lijkt mij dit geen mankement aan mijn ketel: ik ervaar geen enkel probleem en ketel is recent nog geserviced (zonder bevindingen).

Kun je me hierbij helpen? Is dit ook een software incompatibiliteit tussen Toon en Daalderop?

Mvgr, Tjalling
Reputatie 2
Badge +1
@Tjalling

Leuk dat je de weg naar het forum hebt gevonden, welkom.
Bedankt voor het doorgegeven van je foutmelding. De situatie wordt onderzocht. Als ik meer weet dan laat ik dat weten.

Groet, Joep
Reputatie 3
Badge +4
@PieterMary, ik kreeg afgelopen week dezelfde 104 melding inderdaad aangemeld en daarna weer verholpen melding. Wij hebben een Daaldrop Combipact 24/33. @Joep Het is geen Daaldrop foutmelding, ik heb dat gevraagd aan een monteur die bij ons was voor het jaarlijkse onderhoud.
Reputatie 3
Badge +4
@PieterMary n Joep, bij ons afgelopen periode ook 1 malig de 104 voorbij zien komen, aangemeld en binnen dezelfde tijd ook weer verholpen.
Volgens monteur was het geen Daaldrop foutmelding (het is een Combipact 24/33 van Daaldrop) ca. 1 jaar oud. Omdat de monteur bij de onderhoudsbeurt de foutmeldingen checked in het geheugen van de ketel kwam er wel de melding "CH" uit maar ik weet niet of die gerelateerd kan worden aan de 104 melding op Toon want ik weet niet wanneer die code zich heeft voorgedaan. 
Badge +1
Hallo,

Ik lees de verhalen over storingsmeldingen van cv ketels, en nou wil het geval dat ik veel last heb van storings code 5 op een Intergas Combi Kompakt HR 30/36.
Dit gebeurd alleen als ik lauw water uit de kraan tap.
Deze code heeft temaken met een vlamfout, als de ketel terug moduleerd dan valt hij uit.
Ik weet niet of dit in relatie staat met Toon, heb eigenlijk niet me oude thermostaat geprobeerd.
Ik heb de ketel nu anders afgesteld en probleem is weg.
Ik denk meld het toch even hier, mochten er meer mensen problemen hebben met Toon in combinatie met Intergas
Reputatie 2
Badge +1
@Pietermary @Tjalling Tursiops

De foutcode 104 die op Daalderop ketels voorkomt is een “collector” voor interne fouten van de regelunit. Dit heeft Daalderop bij ons aangegeven. De melding treedt doorgaans erg kort op en hier zullen jullie niks van merken.
Op het moment dat de storing langdurig optreedt moet de regelunit worden vervangen. Dit is in de situaties die jullie hebben omschreven niet van toepassing.
Reputatie 3
Badge +4
@Pietermary @Tjalling Tursiops

De foutcode 104 die op Daalderop ketels voorkomt is een “collector” voor interne fouten van de regelunit. Dit heeft Daalderop bij ons aangegeven. De melding treedt doorgaans erg kort op en hier zullen jullie niks van merken.
Op het moment dat de storing langdurig optreedt moet de regelunit worden vervangen. Dit is in de situaties die jullie hebben omschreven niet van toepassing.
Dankje voor deze info , de regel unit is pas vervangen dus dat zit nu wel snor.
Reputatie 3
Badge
jij hebt niet echt geluk he met toon. 🙂
Reputatie 3
Badge +4
jij hebt niet echt geluk he met toon. :)
echt wel hij doet het fantastisch  heb het nog nooit zo warm gehad in die 13 jaar als dat we de Toon hebben een hele nieuwe belevenis ?
Reputatie 3
Badge
de instalatiem foutmelding op de cv. geen fijne start lijkt me toch?
Reputatie 3
Badge +4
Als je goed heb gelezen is er niks aan de hand   :    De foutcode 104 die op Daalderop ketels voorkomt is een “collector” voor interne fouten van de regelunit. Dit heeft Daalderop bij ons aangegeven. De melding treedt doorgaans erg kort op en hier zullen jullie niks van merken.
Op het moment dat de storing langdurig optreedt moet de regelunit worden vervangen. Dit is in de situaties die jullie hebben omschreven niet van toepassing.
Reputatie 3
Badge
ik lees idd verkeerd. de regelunit is PAS vervangen... sorry
Reputatie 2
Badge
Was er een oplossing voor de F6 fout? Ik heb een Agpo Ultima 5 en hebben hetzelfde probleem sinds installatieprocedure van mijn Toon. Ik heb deze fout niet met het warme water, maar alleen by mijn CV
Reputatie 5
Badge +3
De F6 code blijkt bij een aantal Agpo ketels op te treden in combinatie met Toon op OpenTerm. Dit heeft te maken met een bepaalde versie van de besturingsprint. Als het goed is wordt het OpenTerm protocol van Toon hier op aangepast. Het heeft te maken met een marge van de ventilatorsnelheid die in deze softwareversie erg krap afgesteld staat. De Agpo dealer kan deze versie printplaat wel aanpassen maar als het goed is lost het probleem zich in komende software updates van Toon vanzelf op.

Bij mij is de printplaat door Agpo aangepast. Toon werkt nu met OpenTerm. Maar heb nu het volgende probleem: als de temperatuur bijna gehaald is ontstaat de volgende situatie. Toon verlaagd de aanvoer temperatuur van de ketel om doorschieten van de temperatuur in de kamer te voorkomen. De ketel schiet in een Q stand. Dit is de anti-pendel stand. Deze wordt aangehouden totdat de aanvoer temperatuur 10 graden gezakt is. Pomp blijft al die tijd lopen en vlammetje blijft oplichten op thermostaat Toon want deze denkt dat de ketel nog brandt. Hier gaat soms 10 minuten overheen. Daarna slaat de ketel weer aan en de aanvoertemperatuur gaat weer omhoog. Maar helaas wordt al gauw de maximum temperatuur weer gehaald en schiet de ketel weer in anti-pendel stand. Zo gaat het de hele tijd door. Gevolg is dat de kamertemperatuur niet bereikt wordt en de pomp continu draait. Deze situatie is niet echt gewenst. Daarom heb ik Toon weer via aan/uit gezet. 

Uiteraard is dit niet mijn bedoeling. Graag ook reactie van Eneco/ Quby hoe dit opgelost kan worden.