foutieve datum na update | Eneco Community

foutieve datum na update

• 7 januari 2013
  • 33 reacties
  • 1013 Bekeken

Ik heb bij toon alles vorige week goed gezet.
En daarna is er een update gekomen die ik heb gedaan.
Enkel na die update is de datum terug gezet en kan ik die niet meer veranderen.

Want als ik kijk bij menu/meer/systeem moet ik daar ergens de tijd kunnen veranderen.

Maar hoe kan ik dat oplossen?
Ik heb ook gekeken of er mensen zijn die niet met wachtwoord zitten achter het internet zodat ik daar eventjes kon inlogge.

Gr

Mickey mouse

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

33 Reacties

Reputatie 3
Badge
Na de update kan dit niet mee. Het digitale boekje moet anagepast worden. Je kunt Eneco vragen of ze de tijd willen aanpassen. Ze kunnen dit volgens mij op afstand doen. Toevallig internet van Ziggo?

In een ander topic wordt hier uitvoerig over gediscuseerd trouwens.
Ja ik heb het na de update.
En ik heb ook ziggo als provider.
Enkel vreemd dat ik vanmorgen de toon helpdesk had gebelt en zij enkel de advies gaven om te kijken of je ergens een verbinding kon pakken die niet van ziggo is.

Maar zal morgen weer eens bellen dat er een oplossing is en dat ze mij toestemming moeten vragen om het via afstand te gaan oplossen.

Gr

Mickey mouse
Was dat het advies van de helpdesk van Eneco? In feite is dat aanzetten tot een strafbaar feit.
ja dat was een reactie van de klantenservice van toon.
Reputatie 1
Badge
Een verbinding pakken die niet van Ziggo is, is niet meteen een strafbaar feit...je telefoon met mobiel internet is ook niet van Ziggo.
Maar @ Mickey_Mouse, wat voor Modem heb jij? En heb je er een eigen router achter staan of niet?
Ik zit achter een router van het merk sitecom.
En de modem ubee

Gr

Mickey mouse
Zou één van de moderatoren de titel svp willen aanpassen...... Ik ben geen taalpurist, maar verkeert is toch echt met een D :)
Reputatie 3
Badge
Ziggo houdt het tegen dat je toon automatisch de tijd ophaald. Eneco moet dus een passende oplossing bieden. Je kunt ook je routes uitzetten en dan toon herstartprocedure doen om te kijken of je dan wel de tijd en datum in kan stellen. Ook geen fijne oplossing. Zet niet graag me fouter uit als dit nie nodig is. Het is het proberen waard
Ik denk niet dat het ziggo is. Denk nog steeds dat het de firewall van de sitecom router is. Hier heb ik ook problemen mee gehad. Kun je gewoon uitschakelen en kijken of hij het dan wel update!
Reputatie 1
Badge
In die richting dacht ik ook al, Ik denk dat het wat specififieker is. Waarschijnlijk werd Ziggo genoemd omdat nu eenmaal half Nederlands van Ziggo is. Of omdat Ziggo routers uitlevert van Sitecom...Is die Sitecom van jezelf?
Sitecom is van mijzelf. Had het probleem met mijn Android apparaten en google play downloaden. Dat hield de router ook ineens tegen. Precies in de tijd dat toon werdt geupdate. Had het vermoeden dat het aan de firewall lach en idd na het uitschakelen daarvan deed alles het weer. Het is dus een update van sitecom die bij mij voor overlast zorgt.
Een verbinding pakken die niet van Ziggo is, is niet meteen een strafbaar feit...je telefoon met mobiel internet is ook niet van Ziggo.
Niet iedereen heeft zo'n telefoon en veel Toon-gebruikers die er wel één hebben, kunnen dat niet voor elkaar krijgen.
Eneco bedoelt hier: kijk met Toon of je een onbeveiligd netwerk van je buren kunt vinden en maak daarmee verbinding.
Vindt nou echt niemand het idioot dat je in Toon niet gewoon een verkeerde datum en/of tijd handmatig kunt corrigeren?
Alle andere apparaten die ik heb, kunnen dat gewoon. Zelfs klokken die zich richten naar een atoomklok kunnen dat.
In Toon kon dat ook voorheen, maar dat is software matig uitgeschakeld. Waarom in vredesnaam.
Ik heb nog nooit zo'n dom apparaat gehad. Vraag me af wat bij de volgende software update wordt uitgeschakeld.
Vaak krijg ik bij updates extra functionaliteit. Hier wordt het ding successievelijk ontmanteld.
Eneco kom bij zinnen.
Ziggo houdt het tegen dat je toon automatisch de tijd ophaald. Eneco moet dus een passende oplossing bieden. Je kunt ook je routes uitzetten en dan toon herstartprocedure doen om te kijken of je dan wel de tijd en datum in kan stellen. Ook geen fijne oplossing. Zet niet graag me fouter uit als dit nie nodig is. Het is het proberen waard

Ziggo houdt bij mij niets tegen! Ging goed bij de eersten installatie en ook bij de reset naar fabrieksinstellingen.

ps: pas a.u.b. de titel aan
Reputatie 1
Badge
@Toon Econoom

ik ben het helemaal met je eens en ik snap heus wat ze willen met die andere verbinding. Zodra er een unbranded versie komt van Toon (die qua software precies doet wat wij willen en die bestaat...deze versie is de uitgeklede "Eneco variant" daarvan) dan ******* ik deze meteen de deur uit.
@Toon Econoom

ik ben het helemaal met je eens en ik snap heus wat ze willen met die andere verbinding. Zodra er een unbranded versie komt van Toon (die qua software precies doet wat wij willen en die bestaat...deze versie is de uitgeklede "Eneco variant" daarvan) dan ******* ik deze meteen de deur uit.

Ik voel een jailbreak aankomen om maar even in Apple termen te roeptoeteren :p
Misschien moeten we een gebruikerscollectief vormen om Quby onder druk te zetten om niet-Eneco gemodificeerde software te leveren, plus een Quby-sticker om over het naamplaatje van Eneco te plakken. Kunnen we zelf de prijs van stroom en gas wel invoeren. Eigen tijdserver kiezen. Geen activicatie met codes.
Weer en file informatie haal je gratis van het internet. Gewoon via USB je eigen opgeslagen data uitlezen.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Vormen we samen met Quby een ontwikkelplatform voor nieuwe functionaliteit. Koppeling met domotica systemen.
Wordt het meest fantastische systeem dat op de Nederlandse markt verkrijgbaar zal zijn, zolang Eneco er maar van af blijft.
Misschien moeten we een gebruikerscollectief vormen om Quby onder druk te zetten om niet-Eneco gemodificeerde software te leveren, plus een Quby-sticker om over het naamplaatje van Eneco te plakken. Kunnen we zelf de prijs van stroom en gas wel invoeren. Eigen tijdserver kiezen. Geen activicatie met codes.
Weer en file informatie haal je gratis van het internet. Gewoon via USB je eigen opgeslagen data uitlezen.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Vormen we samen met Quby een ontwikkelplatform voor nieuwe functionaliteit. Koppeling met domotica systemen.
Wordt het meest fantastische systeem dat op de Nederlandse markt verkrijgbaar zal zijn, zolang Eneco er maar van af blijft.

Om de positieve noot er maar uit te halen; een koppeling met domoticasystemen vind ik wel een goeie! Ook het inlezen van zelf verzamelde data zie ik wel zitten. De activatiecode kan ik mee leven. Dit zou net zo goed je klantnummer kunnen zijn, maar een code zoals nu vind ik niet erg. Hoewel ik mij afvraag wat een ander aan mijn stookgegevens in zijn Toon heeft.....
Als je helemaal happy wordt van een alternatieve tijdserver moet dat m.i. ook kunnen. Het niet zelf kunnen wijzigen van de tijd is i.d.d. uit het jaar theelichtje.
Reputatie 3
Badge
Jailbraik... Gaat dat niet tegen de huisregels in? Hahaha grapje. Maar laten we eneco een kans geven qua ontwikkelingen. Denk dat eneco ook in contracten het 1 en ander heeft vast laten zetten.
Reputatie 1
Badge
Wat er kan gebeuren als je het voor elkaar krijgt is dat je van de servers van Quby/Eneco wordt geknikkerd. Wat inhoudt dat je een Toon overhoudt die qua functionaliteit uhmm...een thermostaat is. En als je hem een keer moet factory resetten heb je een groot probleem.
In de algemene voorwaarden staat inderdaad iets over modificeren software en dat je Toon niet mag openmaken.
Maar dat kunnen ze nooit hard maken aangezien je de Toon koopt (is jouw eigendom) met de software die er dan opstaat. Ze mogen wel niet gecertificeerde apparaten van hun servers weren.

Overigens een leuk feitje, quby/hae heeft ooit de Home Control Box gehad (Xanura of Eaton-Holec) was de merknaam even uit mijn hoofd) Dat was zeg maar een Toon zonder touchscreen met alles wat we wensen. dat ding was overigens gewoon gebaseerd op MisterHouse, een opensource (Free) domotica platform gemaakt door "Bruce"
Ik weet niet of Bruce het er echt mee eens was dat ze dit gingen verkopen zonder hem in te lichten maar ik heb hem er nooit over gehoord. Anyway, die home control box heeft zijn laatste update ergens in 2010 gehad en de doorontwikkeling was dus de Quby/Quby2, die we nu kennen als de Toon.

Het grote probleem met de Home Control Box was nu juist dat ze niet echt happig waren op opensource initiatieven. De source is voor zover ik weet niet beschikbaar gemaakt. De firmware kun je nog steeds van I-net afplukken (Leuk leesvoer als je misterhouse ook kent) maar is niet echt bruikbaar.
Ze hebben voor de Toon een aantal wijzigingen doorgevoerd.
In de algemene voorwaarden staat inderdaad iets over modificeren software en dat je Toon niet mag openmaken.
Maar dat kunnen ze nooit hard maken aangezien je de Toon koopt (is jouw eigendom) met de software die er dan opstaat.

Dat ligt toch iets genuanceerder. Je koopt de Toon, dus je bent inderdaad eigenaar van de Toon. Met de Toon koop je echter een gebruikslicentie voor de software. Je bent dus niet de eigenaar van de software. Je mag daarom deze dus ook niet wijzigen volgens de licentie.
Je bent wel weer vrij om de software in z'n geheel te verwijderen en er zelf andere software op te zetten, zou je dat al kunnen...

Je bent wel weer vrij om de software in z'n geheel te verwijderen en er zelf andere software op te zetten, zou je dat al kunnen...

Is er een dappere die dat durft is de volgende vraag..... De USB poort werkt niet, dus hoe maak je een backup van de geïnstallerde software of moet je Toon "hacken" via één van de commpoorten waarover hij zijn data deelt met het internet/Eneco.

Ben het niet van plan, maar ben altijd wel benieuwd naar het hoe-en-wat van dit soort praktijken.
Is er een dappere die dat durft is de volgende vraag.....

Ik zou me er ook niet zo snel aan wagen...:)

De USB poort werkt niet, dus hoe maak je een backup van de geïnstallerde software of moet je Toon "hacken" via één van de commpoorten waarover hij zijn data deelt met het internet/Eneco.

De USB poort werkt wel, alleen weten we niet hoe. De software is er toch opgezet in de fabriek, dat moet wel via de USB poort gedaan zijn. Ik kan me voorstellen dat de poort direct na het booten van Linux gedisabled wordt (of er wordt geen USB driver geladen), juist om te voorkomen dat wij gebruikers in het apparaat gaan zitten wroeten...

De USB poort werkt wel, alleen weten we niet hoe. De software is er toch opgezet in de fabriek, dat moet wel via de USB poort gedaan zijn. Ik kan me voorstellen dat de poort direct na het booten van Linux gedisabled wordt (of er wordt geen USB driver geladen), juist om te voorkomen dat wij gebruikers in het apparaat gaan zitten wroeten...

Je hebt gelijk. Hij zal wel werken, maar zie hem maar aan de praat te krijgen. Voor mij werkt hij niet in ieder geval 😕
Reputatie 1
Badge
Je zou een backup kunnen maken via de i2c/SPI poort maar dat is vrij zinloos want de software is geencrypt. De VPN verbinding naar Quby toe is, je raadt het al, ook geencrypt. Bij sommige geeft de USB poort wel stroom, bij anderen niet. (...)  Beide (client-server) beschikken over een certificaat dus iets als een man-in-the-middle- kun je ook vergeten.

Wat je zou kunnen doen is de bootloader overschrijven met een custom bootloader en dan een ander OS erop zetten. De drivers zitten in de source die Quby wel levert. Of je zet natuurlijk dat base image erop. Hou je over...uhmm...niets...geen gui, geen menu, gewoon een apparaat met een touchscreen, WIFI, USB, LAN en een z-wave controller. Je kan dan wel weer vrij "eenvoudig" een ander domotica pakket erop zetten. Ze maken gebruik van dezelfde soort install paketten die je vaak aantreft in routers. Die zou je dan zelf nog "even" moeten compilen.
Deze topic mg gesloten worden.
Eneco heeft het probleem opgelost vanafstand.

Gr

Mickey mouse