Fibaro rookmelder VALSE meldingen?! | Eneco Community
beantwoord

Fibaro rookmelder VALSE meldingen?!

• 22 augustus 2017
  • 61 reacties
  • 2467 Bekeken

Toon eerste bericht

61 Reacties

Badge +2
Hoi Hoi

Nou inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met Fibaro en zij hebben mij nogmaals de hele aanmeld en gevoeligheid procedure doorlopen ondanks dat ik dit al gedaan had maar goed. Nu wel het volgende omdat het de eerste keer niet goed ging staat er nu twee keer woonkamer in mijn Toon 1 met een 100% batterij en 1 die nu onvindbaar is natuurlijk en ik kan ontkoppelen wat ik wil maar die wil niet meer weg.

Kan support dat doen?

Toon staat ingesteld op afstand bedienbaar voor support

Groet

Erik
Badge +2
Is hij ook nog aanwezig nadat je de steker van de ketelmodule 1 minuut uit de wandcontactdoos heeft gehaald?
Badge +2
Heb de toon herstart dat is hetzelfde toch?
Badge +2
Knopje onderzijde van het display ingedrukt?
Badge +2
Dit is de optie die (bijna) altijd werkt!

De ketelmodule bevindt zich in dezelfde ruimte als jouw cv-ketel. De ketelmodule zit met een stekker in het stopcontact. Wanneer je de stekker van de ketelmodule minstens dertig seconden uit het stopcontact haalt, herstart je de ketelmodule.
Als er bv met een rookmelder of Hue lampen in Toon "resten" zitten, kunnen die vrijwel nooit met een harde of zachte reset opgelost worden.

Gewoon via menu/support de externe klantentoegang aanzetten, zodat een software-ontwikkelaar op afstand de zaak kan herstellen.
Badge
Beste Toon liefhebbers,

Gisteren waren wij op een event in zandvoort (veel race lawaai) maar hoorde toevallig toch mijn telefoon en zag tot mijn schrik de melding van toon dat mijn rookmelder woonkamer was afgegaan (de robot stem gaf aan onderneem actie).

Ik en mijn vrouw stonden direct te beven want je zag het helemaal voor je;-(
Aangezien wij de melders toen 2 stuks via toon hebben gekocht in de actie en ze nu net nog geen jaar hangen en nooit een probleem hebben gehad dachten wij het is nu echt raak.

Wij waren zo blij na dat ik mijn buren kon bereiken die ook een sleutel hebben om zo te gaan kijken, er ging geen alarm meer en er was gelukkig niks.

Wij waren heel de dag van slag en zijn ook maar gegaan omdat een alarm (vals) je echt grijpt.
Wel blij dat er niks was maar hartslag was 200+

Kortom ik heb 3 sms berichten gehad van steeds woonkamer melder wel allemaal van de zelfde minuut (tijd)
en 2x telefoon robot stem (1 gemist) en 2e opgenomen.
Nu heb ik dit alle op het fora doorgelezen om te kijken wat nu te doen.

Echter 1 ding zit me zeer dwars is dat ik 1 maand terug nog steeds zag na bijna 1 jaar gebruik dat batterij 100% was op de toon, dat kan nooit als de levensduur 2 jaar is wat de fabrikant zegt en er zou zeker wel een paar % uit moeten zijn.

Nu las ik dat het beste is eerst de melder uit de toon te verwijderen en daarna opnieuw te koppelen en dat heb ik gisteren gedaan echter na het verwijderen de melder te resetten dat heb ik niet gedaan.

@Brandje ik zie jou naam heel vaak met zeer goed advies en ervaring us kortom
A Moet ik inderdaad toch weer opnieuw verwijderen, dan resetten en dan weer opnieuw
koppelen.

B dat er na bijna 1 jaar nu nog steeds 100% staat kan natuurlijk nooit, zelfs nu na opnieuw koppelen staat dat er weer.

Mijn gevoel is dat er echt wat mis is met de toon software (de laatste die beschikbaar voor mij is) staat er op en ik denk dat vele niet daar na kijken tot dat de melder zelf aangeeft met een geel lampje en piep dat je nog 30 dagen accu hebt.

het valse alarm is natuurlijk echt mega schrikken zeker na 1 jaar betrouwbaar ?? werken.
Het is wel gebeurd lijkt wel 1 maand geleden omdat ik de melder wilden testen wegens 100% accu.

hier moet toch echt serieus ingedoken worden

Alvast bedankt voor je hulp en hopelijk was dit de laatste keer
PS woonkamer rook melder hangt 3 meter van toon en nogmaals 2 stuks 1 jaar lang zonder problemen en zuiver blazen (je zag er niks aan) ook gedaan maar zoals boven gemeld moet dit een software bug zijn aangezien accu weergave niet klopt en ook uitschakelen rookmelder dat hij dan dagen dit niet ziet, ook niet met herstart
Nou dat je geschrokken bent kan ik mij goed voorstellen.
De batterij duur na 1 jaar 100% is geheel juist, pas daarna loopt het keurig terug, zie mijn oudste rookmelder van 14 maanden oud, die zakte eerst naar 90% en is inmiddels 75%:

Inderdaad opnieuw koppelen geeft een reset op de verbinding en kan afdoende zijn.
Ook het doorblazen ivm stof is een goede methode.
Badge
Beste @Brandje

Bedankt voor de snelle reactie, dan lijkt het dat 10% drop bij de toon wordt opgegeven als er pas 10% uit is en niet 6% of alles onder de 10, dat verklaart meer, jammer dat je dit nergens kan terug vinden en snap je zeker wel dat ik twijfelde over de werking vandaar 1 maand geleden een test gedaan, wat dat er een paar % uit moet zijn na bijna 1 jaar zal zeker zijn.
Dan gaat de accu van de melder wel heel lang mee of is de drop na 1/2 jaar mee toch veel harder.

Goed dus het verwijderen uit de toon en opnieuw koppelen is dus genoeg , niet verwijderen en resetten en dan weer koppelen.

Goed ik spreek je in een ander topic over de zonnepanelen want daar had ik ook een vraag over, thanks hoop dat het nu niet meer gebeurd want dit is niet goed voor je hartslag.
Mocht het nu weer gebeuren en met de bovenste (verder weg) niet dan moet deze toch wel defect zijn.
Aangezien wij die bij Eneco hebben gekocht werkt dan de omwisseling via hun ?.
Hoi @Fastpeter,

Als je rigoureus te werk wilt gaan dan is idd verwijderen via het menu op Toon de beste methode.
Dan idd de rookmelder resetten volgens de handleiding en weer koppelen.

Dat kost wat meer werk en energie maar levert meestal een beter resultaat op.
Je kan tegenwoordig de rookmelder niet meer via Eneco retourneren.
Dat moet via Fibaro gebeuren; daar is al eerder melding van gemaakt en binnen de garantie werd er door hun keurig omgewisseld.

Reputatie 6
Badge +1
@Fastpeter

Wat leuk dat je je weg naar het forum hebt gevonden! Kan mij heel goed voorstellen dat je geschrokken bent van het afgaan van de rookmelder. Zeker als je niet thuis bent en je te zien krijgt dat je rookmelder af is gegaan. Gelukkig maar dat er niets aan de hand was. Zoals eerder aangegeven door @brandje is het vaak zo dat de sensor van de rookmelder vuil is door bijvoorbeeld stof. Mocht het nog een keer gebeuren dan raad ik aan om de supportlijn van Fibaro te contacteren. Zij gaan over de garantie en de werking van de rookmelder zelf.

Groetjes,
Chantal

Reageer