FAQ Draadloze verbinding meteradapter (verstoring Z-Wave) | Eneco Community

FAQ Draadloze verbinding meteradapter (verstoring Z-Wave)

• 17 juli 2013
  • 0 reacties
  • 3840 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
Hier op het forum gaan er veel topics over de Z-Wave verbinding die zwak is en/of dat de meteradapter helemaal geen verbinding heeft met Toon, waardoor er geen (actuele) verbruiken te zien zijn. Hierbij een FAQ om mogelijk te achterhalen waar het door komt en om er iets aan te doen:

Ik zie dat Toon mijn energieverbruik niet goed gemeten heeft. Wat kan ik hieraan doen?
Er is mogelijk een probleem met de draadloze verbinding tussen Toon en de meteradapter. Ga naar Systeem > Energiemeters om de kwaliteit van de verbinding te zien. Als deze slecht of zeer slecht is, kunt u de meteradapter in uw meterkast uit het stopcontact halen, een halve slag draaien en opnieuw in het stopcontact steken. Ook kunt u de meteradapter verplaatsen naar een andere plek in de meterkast (met bijvoorbeeld een verlengsnoertje).
Na twee dagen kunt u zien of de kwaliteit van de verbinding verbeterd is. Als de kwaliteit niet is verbeterd kunt u contact opnemen met Eneco voor verder advies.

Kan mijn wifi-router de werking van Toon m.b.t. de actuele verbruiken verstoren?
Nee, dat is zeer onwaarschijnlijk. De meteradapter van Toon werkt op een frequentie van 868,4 MHz. Wifi werkt op een veel hogere frequentie, namelijk 2,4 of 5,0 GHz. De kans op interferentie van de draadloze signalen is zeer gering.

Kan mijn magnetron, Bluetooth-apparaat, bewakingscamera of draadloze telefoon de werking van Toon verstoren?
Nee, dat is zeer onwaarschijnlijk. De meteradapter van Toon werkt op een frequentie van 868,4 MHz. De genoemde apparaten werken op een veel hogere frequentie, namelijk 1,9 tot 5,8 GHz. De kans op interferentie van de draadloze signalen is zeer gering.

Kan mijn alarmsysteem, babyfoon, draadloze hoofdtelefoon, weerstation of draadloze deurbel de werking van Toon verstoren?
Ja, in bepaalde gevallen is dat mogelijk. De meteradapter van Toon gebruikt een frequentie die vergelijkbaar is met de frequentie die de genoemde apparaten gebruiken, namelijk 863-870 MHz. Er bestaat een kans dat de draadloze signalen elkaar verstoren. Om verstoring te voorkomen dient u uitsluitend gebruik te maken van apparatuur die voorzien is van CE-markering.

Op naar een stabiele verbinding tussen de meteradapter en Toon! 🙂

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.