Elektra wordt slecht gemeten | Eneco Community
beantwoord

Elektra wordt slecht gemeten

• 8 augustus 2019
  • 25 reacties
  • 599 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 48 reacties
Goedemiddag, Ik heb een vreemd probleem met mijn Toon.

Als ik de Toon app op mijn telefoon opstart en ik kijk naar "stroom vandaag" dan staat daar bv vandaag op een bepaald tijdstip van de dag op 3,15kWh. Tik ik daarop en tik ik weer op stroom van de datum van vandaag in de grafiek, dan komt er te staan: verbruik vandaag: 7,38kWh. Dit is dan hoger als in het begin scherm en iedere dag is het anders maar nooit het zelfde, dus komt nooit overeen.

Ook zijn er dagen dat er door de weeks geen hoog tarief wordt geregistreerd in Toon en in het weekend geen laag tarief of dat ik opeens een piek heb op 1 dag van 15kWh terwijl de andere dagen allemaal zo rond de 5kWh zijn en ik zelfs niet eens thuis ben.

Gebeld met Eneco maar die hebben een P1 kabel opgestuurd maar dat is niet de oplossing.

iemand een idee wat het probleem is, ik denk zelf dat de meteradapter defect is in de meterkast maar die wilt Eneco niet opsturen.

MvG

WR7
icon

Beste antwoord door Brandje 31 augustus 2019, 15:11

Doordeweeks staat er op de slimme meter T1, ik neem aan dat dat T2 moet zijn :)
En soms meet die in het weekend T2!! daarom ook die foto die hierboven staat dat alleen in het weekend hoog tarief wordt berekend!!!

Groet

WR7

Als de T1 of T2 instelling op de Slimme meter niet goed zou zijn, is het zaak contact met je Netbeheerder op te nemen. Die is eigenaar en alleen die kan storingen daarin opheffen.
Bekijk origineel

25 Reacties

Als er slecht gemeten wordt dan is meestal een simpele reset van de meetmodule voldoende.
Haal daarvoor de meetmodule even 30 sec uit het stopcontact.
Reputatie 3
Badge
Bedankt @Brandje, we gaan het proberen 🙂
Reputatie 3
Badge
Goedemorgen, (@Brandje )

Inmiddels een nieuwe meetmodule ontvangen maar ik heb nog steeds problemen.
Ik heb hieronder een aantal foto's toegevoegd die gemaakt zijn in de toon app

Ik heb een cirkel gezet om de "stroom vandaag" en ook dan ook als ik de grafiek open op de app.

De laatste foto is van tijdens mijn vakantie, opeens zitten er 2 dagen tussen die 15kwh aangeven, terwijl ik net als de dagen ervoor en erna niet thuis ben.

Iemand nog een oplossing hiervoor?

Ook goedemorgen @WR7 ,

Heb je die 2 dagen extra veel verbruik gecontroleerd met je originele stroommeter?😉
Want dan pas weet je zeker dat het klopt.

Je kan daarvoor de App Mijn Eneco gebruiken of even de data op de site Mijn Eneco downloaden.
Reputatie 3
Badge
Hoi @Brandje,

Ja gecontroleerd maar dat heb ik niet gebruikt.
Onderstaande foto is ook zo vreemd, 3 en 4 aug vallen in het weekend
Maar ik gebruik alleen maar hoog tarief in het weekend?

Kijk dan weet je nu zeker dat Toon®️ voor welke reden dan ook fout aangeeft.

Dat kan soms een storing in de verbinding zijn.
Een moderator kan dit laten aanpassen en uiteraard op afstand een onderzoek in (laten) stellen.

Het kan natuurlijk ook een eenmalig iets zijn.
Ik zou ook de komende tijd het verbruik controleren, maar houdt daarbij wel rekening dat uiteraard je slimme meter alleen het verbruik UIT het net registreert; terwijl Toon®️ het verbruik ook van je Eigen Productie mee telt.
Reputatie 6
Badge +2
@WR7

Ik heb gecontroleerd of Toon de juiste standen krijgt vanuit de meters. De standen zijn gelijk aan de standen op de meter. Zoals @Brandje ook laat weten, hou het de komende tijd in de gaten. Vergelijk de meterstanden van de meter zelf met de standen op Toon.

Groeten Chantal
Reputatie 3
Badge
Hoi @ChantalS,

De meterstanden op de toon zijn hetzelfde als op de meter zelf, dat heb ik de laatste tijd gecontroleerd.
Alleen Toon geeft

Het is gewoon vreemd het stroom verbruik in het "beginscherm" totaal anders is als in de grafiek...

Groet

WR7
Reputatie 6
Badge +2
@WR7

Het verbruik in de grafiek klopt in ieder geval. Er is een korte periode niet gemeten. Het gemiste stuk is opgeteld zodra er weer gemeten is.
Wat betreft het verschil tussen het "het beginscherm" en de grafiek. Hou het de komende dagen in de gaten. Mocht dit de komende dagen nog zo blijven dan gaan we het intern uitzetten.

Groeten Chantal
Reputatie 3
Badge
Hoi @ChantalS,

De grafiek (foto) klopt volgens mij juist niet, omdat ik die dagen namelijk niet thuis was en opeens 15kwh heb gebruikt.

Dit probleem is een aantal weken aanwezig.

Groet

WR7
Reputatie 6
Badge +2
@WR7

De reden dat de grafieken voor Toon kloppen is dat de standen in Toon gelijk zijn aan de standen op de meter. Wij kunnen verder geen verklaring geven over waarom er gemeten is toen je niet thuis was.

Groeten Chantal
Reputatie 3
Badge
Beste @ChantalS,

Volgens mij ben ik nog niet duidelijk genoeg maar zal nog een poging wagen....
De meterstanden zoal op de Toon als op de slimme meter lopen niet op in het normaal tarief....!!!

Doordeweeks staat er op de slimme meter T1, ik neem aan dat dat T2 moet zijn 🙂
En soms meet die in het weekend T2!! daarom ook die foto die hierboven staat dat alleen in het weekend hoog tarief wordt berekend!!!

Gisteren nogmaals gebeld met jullie en ik zou een mail krijgen dezelfde dag maar ook dat nog steeds niks ontvangen....

Groet

WR7

Doordeweeks staat er op de slimme meter T1, ik neem aan dat dat T2 moet zijn :)

Groet

WR7

Als de T1 of T2 instelling op de Slimme meter niet goed zou zijn, is het zaak contact met je Netbeheerder op te nemen. Die is eigenaar en alleen die kan storingen daarin opheffen.
Reputatie 5
Badge
@WR7

Het klopt inderdaad dat doordeweeks telwerk 2 dient te registreren. Ik heb op afstand meegekeken in je Toon. Alles wordt geregistreerd op telwerk 1, dal tarief. Dit houdt in dat er een tarief storing is, normaal tarief staat stil. Ook heb ik naar de meterstanden gekeken om er zeker van te zijn. Sinds 24 augustus wordt er niks meer geregistreerd op het normale telwerk. Je kan hiervoor contact opnemen met Stedin zodat ze de storing kunnen verhelpen. Ze zijn te bereiken op telefoonnummer 088-8963963 op werkdagen van 8:00-17:00 uur.

Mijn excuses voor het ongemak en wens je een heel fijn weekend.

Groet, Emel
Reputatie 3
Badge
Beste @Emel Die zeggen weer heel mooi dat ik bij jullie moet zijn :(

en als ik niks doe? want wordt er een beetje moedeloos van dat ik overal achteraan moet gaan..
en er geen beweging in komt....
Reputatie 5
Badge
@WR7

Ik kan het me voorstellen dat je het niet als prettig ervaart. Maandag zal ik zelf contact opnemen Stedin en de situatie uitleggen. Ik voorzie je dan van een update. Ik hoop dat ik toch een beetje je ontevredenheid weg heb kunnen nemen. En uiteraard gaan we voor een oplossing 😊.

Tot maandag, Emel
Hoi WR7,

Is niet slim, want het verbruik wordt dan:

-of zo gelaten
-of het T2 verbruik wordt geschat iom Eneco

Dus zoals ik en Emel al eerder adviseerde, ga gewoon even bellen.
App‘en kan ook.
Als je duidelijk omschrijft wat de fout is dan wordt je foutmelding echt wel ter harte genomen.
Reputatie 3
Badge
Ik heb vrijdag al gebeld met stedin maar die sturen me naar Eneco....

Maar goed we gaan het afwachten! bedankt @Emel en @Brandje 🙂
Reputatie 7
Badge +2
Goedemorgen @WR7

Graag geef ik je een update m.b.t. de situatie aangaande je elektriciteitsmeter.

Emel heeft vandaag contact opgenomen met Stedin en daar is een tariefstoring op je meter geconstateerd. Stedin neemt de storing bij deze in behandeling. Zelf hebben we geen zicht op wanneer de storing is verholpen, maar vaak is de doorlooptijd hiervan maximaal 9 weken.

Mocht je meer vragen hebben dan adviseer ik je contact op te nemen met Stedin.

Groet. Urgel
Kijk dat is een goed bericht.

Het valt soms niet mee om je Netbeheerder te overtuigen.
Jammer dat het herstel zo lang moet duren; ben benieuwd hoe Netbeheer uiteindelijk icm Eneco het juiste verbruik T1 en T2 gaan vast stellen.
Wellicht heb je geluk en houden ze het T1 gebruik gewoon aan; anders zouden ze T2 moeten gaan schatten.....
Reputatie 3
Badge
9 weken!!!! Ik ga wel weer een keer bellen.... 😞
Reputatie 7
Badge +2
@WR7
9 weken klinkt als een lange tijd en dat is het ook! Dit is wel het uiterste. Vaak hebben de netbeheerders een storing eerder verholpen 😉.

Groet. Urgel
Reputatie 3
Badge
Inmiddels voor de 4e keer (vandaag) een nieuwe (de nieuwste) slimme meter aangesloten...
Hopen dat nu alles blijft werken... 🙂
Zo zeg! 👍
Dat is super snel, want pas 12 dagen geleden adviseerde ik je te bellen naar je Netbeheerder.
Complimenten voor hen. 👏👏

Duimen dat het nu goed gaat👍👍
Reputatie 7
Badge +6
@WR7

Dat hoop ik ook. Zo heb je tenminste wel elke keer het nieuwste model.😉

Reageer