E.H.B.T. (Eerste Hulp Bij Toon) | Eneco Community

E.H.B.T. (Eerste Hulp Bij Toon)

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
@allen,

Ik zit nog niet lang op dit forum als klant, maar het valt me op dat er regelmatig vragen worden gesteld m.b.t het functioneren van Toon met dezelfde strekking en uiteindelijk het zelfde antwoord en/of oplossing. Om alles zo goed mogelijk te bundelen heb ik het topic Eerste Hulp Bij Toon geopend, zodat je makkelijk en snel een eindje op weg word geholpen, voordat we met zijn allen "vaak" dezelfde vragen aan het beandwoorden zijn.

Toon is en blijft steeds in ontwikkeling, zo komen er ook regelmatig kleine updates ( hotfix ) en grote updates uit. Voor meer informatie raadpleeg Release Notes software updates Toon ( klik hier )

Ten eerste: Toon is nog niet geschikt om de teruglevering van zonnenpanelen inzichtelijk te maken. De projectontwikkelaars zijn er wel meer bezig, maar dit is nog steeds toekomst muziek.

Ten tweede: Sommige mensen missen de dag bedragen Gas of Stroom of beide in Toon. Ook dit is een bekend probleem en ook de projectontwikkelaars zijn hier mee bezig en het blijkt toch een ingewikkelder probleem te zijn, dan stelselmatig, word aangenomen.

Maar nu de topic naam: Toon werkt niet naar behoren, dus E.H.B.T (eerste hulp bij Toon )

Ik heb hieronder dan een aantal mogelijkheden die eerst ondernomen zouden kunnen worden.

APP maakt geen verbinding of kan App niet instaleren. ( zorg altijd dat je een mijneneco acount hebt aangemaakt )
  • Kijk in Toon bij Menu -> Systeem -> Internet, ofdat "Toegang Toon op afstand" op aan staat, zo niet zet dit op aan en probeer nogmaals verbinding te maken via de app.
  • Maak een statische IP-adres aan voor Toon in je Router. Kijk voor meer instructies in de gebruiksaanwijzing van je router, omdat dit merk afhankelijk is hoe dit te realiseren. Het merendeel van de routers hebben deze functie
  • Kun je de App, om welke reden dan ook, niet instaleren, ga dan naar eneco.nl/toonopafstand. Daar heeft u dezelfde functies als met de App alleen dan via uw browser.
Toon heeft verbinding gehad, maar maakt nu geen verbinding meer met de router of valt regelmatig weg.
  • Maak een statische IP-adres aan voor Toon in je Router. Kijk voor meer instructies in de gebruiksaanwijzing van je router, omdat dit merk afhankelijk is, hoe dit te realiseren.
  • Kijk in Toon bij Menu -> Systeem -> internet ofdat uw netwerknaam ( ook wel SSID genaamd ) zichtbaar is. ZO niet, meld u opnieuw aan op het netwerk.
  • Geef Toon een soft reset. Dit is uitvoerbaar door het knopje onder het scherm 1 maal in te drukken. Toon start zich opnieuw op.
  • Voor mensen met een KPN Experiabox en verbindingsproblemen lees svp dit Topic

Meetgegevens worden niet weergegeven of valt regelmatig weg.
  • Reset de meetmodule door deze 30 seconde uit het stopcontact te halen.
  • kijk in Toon bij Menu -> Systeem -> Energiemeters, ofdat daar staat dat de meetadapter is verbonden en hoeveel sterren Toon aangeeft. (Zijn er dit 1 of 2 dan heeft de meetadapter slechte verbinding met Toon en is misschien een repeater gewenst.
In dit geval
  1. probeer eerst de meetmodule andersom in het stopcontact te plaatsen of op een andere plaats in de meterkast ( als die mogelijkheid er is )
  2. probeer repeaters ( indien al geplaatst ) te verplaatsen zodat ze tussen Toon en de meetmodule in zitten op gelijke afstand van elkaar.
  3. Bel met het Groenadvies Team ( 0900-2353632 )
Of ga eerst door met de volgende mogelijke oplossingen
  • Geef Toon een soft reset. Dit is uitvoerbaar door het knopje onder het scherm 1 maal in te drukken. Toon start zich opnieuw op.
  • Geef Toon een hard reset. Dit is uitvoerbaar door de stekker van de ketelmodule voor 30 seconden uit het stopcontact te halen en vervolgens terug te plaatsen. Toon start opnieuw op.
  • Meetadapter (en repeaters) verwijderen en opnieuw aanmelden. Je gaat als volgd te werk:
  • Haal de meetadapter uit het stopcontact
  • in Toon: Menu -> Systeem -> Energiemeters -> Wijzigen -> verwijderen ( als je geen slimme meter hebt dan schrijf de waarde van je electriciteitmeter over uit Toon deze heb je straks weer nodig bij aanmelden )
  • In toon: Menu -> Systeem -> Energiemeters . Hier kunt u de meetmodule en evt. repeaters opnieuw aan Toon Koppelen. Toon helpt u door het aanmeldproces.

Na reset is de Gas verzamel kolom op de homescreen leeg en vult zich niet meer.
  • Dit is normaal. De gas verzamelkolom op de homescreen is cumulatief en begint weer vol te lopen vanaf 0.00 uur. Het rode vakje wil zeggen dat u meer gas heeft verbruikt dan het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen.

Toon reageerd nergens meer op of niet zoals het hoort na een sofware update.

Temperatuur wordt niet gehaald
Andere niet behandelde storingen.
  • Kijk in de handleiding van toon ( probleemoplossingstabel ) pagina 79 t/m 82 of hier

Ook kun je een kijken op de website www.eneco.nl/toonsupport. U vind hier de gebruiksaanwijzing, snelle startgids, meer info over de nieuwste software en handige tips. En natuurlijk geeft dit forum een schat aan informatie.

Als aller laatste optie, als U echt helemaal "klaar" bent met het functioneren van Toon kunt u overwegen om Toon te resetten naar fabrieksinstellingen.
Dit houd wel in dat u alle gebruikersgegevens van heden en dat van de afgelopen tijd kwijt bent en niet meer terug krijgt. U de meetmodule opnieuw moet koppelen en uw toon weer op uw netwerk moet aanmelden.
  • Voordat u begint moet u zorgen dat u in het bezit bent van uw persoonlijke activatiecode. Indien u deze niet meer heeft kunt u deze opvragen bij het GroenAdviesTeam op nummer 0900-2353632.
  • Heeft u geen slimme meter, schrijf dan even de electriciteits instellingen over uit Toon ( Menu -> Systeem -> Energiemeters.
  • Vervolgens kunt u gaan naar Menu -> Systeem -> software en u ziet vervolgens Fabrieksinstellingen. Druk op de knop Herstel. Toon zal zig gaan herstellen in fabrieksinstellingen.
  • Daarna kunt u eerder genoemde stappen doorlopen om de meetmodule aan te melden en het ineternet te herstellen.

Ik heb zo volledig mogelijk willen zijn bij de meest voorkomende vragen op het forum, echter als er onvolkomenheden in staan, spijt me dat ten zeerste. :(
Alles wat je doet, naar aanleiding van deze E.H.B.T is voor eigen risico. Deze E.H.B.T. is geschreven bij een Toon software versie 2.3.29. Al deze info staat verspreid over het forum en dank dus ook iedereen, voor de aangedragen mogelijkheden die tot oplossingen hebben geleid.
Hebben moderators nog aanvullingen, be my gest! 🙂 en forumleden, suc-6 met oplossen van je storing, al hoop ik dat je dit eigenlijk nooit nodig zult hebben.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

63 Reacties

Er is al eerder een verzoek gedaan aan Eneco om bv FAQ op te starten. 
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe ver daar de status van is?
Anders zou dit een waardevolle start zijn. 
Dus moderators: hoe zit het nu??
Reputatie 6
Badge +1

Ik had gelezen dat er tijdens de klantenavond over gesproken is, echter zonder resultaat tot op heden.

Ik heb mijn best gedaan 🙂 en bij deze een voorzetje gegeven 😉
Reputatie 7
Badge +7

Ik had gelezen dat er tijdens de klantenavond over gesproken is, echter zonder resultaat tot op heden.

Ik heb mijn best gedaan 🙂 en bij deze een voorzetje gegeven ;)

Weer een goede voorzet Jurgen .
Ga zo door 🆒
Badge
Super! Heb je alweer een duimpje gegeven voor deze post. Ideetje voor de moderators om hier een sticky van te maken ... zolang er geen FAQ is?
Reputatie 4
Badge
Toppie hoor, en nu maar afwachten of ze er wat mee gaan doen. En ook een duimpje van mij 😉
Reputatie 7
Badge +7
Een extra duim is gelukt voor jvp :D
Reputatie 6
Badge +1

Weer een goede voorzet Jurgen .
Ga zo door 🆒

ben duimpjes aan het sparen 🙂, wil ook de "roep" badge verdienen ;)

maar het werkelijke doel : Ik hoop dus ook van harte dat moderators van Eneco dit topic oppakken en het aanvullen waar nodig ( bijvoorbeeld, wanneer toon wel geschikt is voor zonnepanelen, of de storing met bedragen in toon defenitief zijn opgelost ) en het "vastklemmen"  van dit topic zodat er een leidraad is bij relatief kleine en makkelijke storingen.

edit: Ik wil dat ook wel doen, maar dan moet ik mijn eerste bericht altijd kunnen wijzigen en toevoegen ( dat is nu niet meer mogelijk. Berichten gaan na een bepaalde tijd op slot, zodat ze niet meer gewijzigd kunnen worden ) en dat zal administratief technische  ook niet anders geregeld kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Jvp,

Allereerst hartelijk dank voor deze bijdrage namens ons allen! Je hebt een goede voorzet gegeven en hier kunnen we verder op bouwen in samenwerking met jullie. Klanten die hulp nodig hebben met Toon kunnen hebben zeker iets aan dit topic. Als julle hulp nodig hebben bij een van deze stappen of er vragen over hebben kunnen jullie ook altijd terecht bij het GroenAdvies team op 0900-235 36 32 .

Als het handig/nodig is om dit topic aan te vullen kunnen wij als moderators je/jullie hier bij van dienst zijn.

Ik heb dit topic sticky gemaakt.
Jürgen, 
Loop je postings even na ik zag dat het 0900 nr fout staat. 
Jij vermeldt 090 dmz 0900

Kan je het niet meer wijzigen, stuur dan even een pb'tje naar Folkert. 
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

Scherp opgemerkt! Dit is nu aangepast, Jürgen kan zijn post niet meer aanpassen, je vraag over de klanten faq heb ik uitgezet.
Reputatie 3
Badge
Zeer mooi topic en deze is ook zeker waardevol. Valt me alleen op dat er dus ook antwoorden zijn die gewoon in het instructieboekje vermeld staan. Lezen wordt dus bijna niet meer gedaan. @JVP, netjes gedaan.
Reputatie 6
Badge +1
Lezen wordt dus bijna niet meer gedaan.

Daarom antwoorde wij op een gegeven moment telkens de zelfde antwoorden alleen op andere aangemaakte topics. Ik hoop dat dat nu verleden tijd is en dat er problemen gecommuniceerd worden die "bijzonder " zijn. Hebben sommige op dit forum ook weer een keer een uitdaging om het op te lossen. :)

En als mensen er echt niet uit komen, blijven schrijven. Immers meer mensen weten altijd meer dan 1
Reputatie 1
Goeiemiddag allemaal,

sinds enkele dagen zijn wij ook in het bezit van Toon in combinatie met slimme meters. We zijn een paar dagen aan het 'spelen' geweest met Toon en ik moet zeggen dat we aardig enthausiast zijn. De functies lijken vooralsnog allemaal te werken. Zowel de grafieken van elektra en gas, maar ook filemeldingen en de buienradar met de weergave van het weer. Het weekprogramma is ingesteld, dus al met al ziet het er goed uit. Ik heb alleen gisteren bijna de hele dag maar 1 ster aan verbinding met de meteradapters gehad, vannacht een bericht daarover ontvangen, maar nu weer gewoon 4 á 5 sterren die we de afgelopen dagen al hadden. Zal wel een verstoring in het draadloze signaal zijn geweest, maar ik hou het even in de gaten.

Deze EHBT is erg prettig. Een aantal dingen staan volgens mij in de gebruikshandleiding, maar het is wel erg makkelijk om alle punten digitaal beschikbaar te hebben op 1 plek. 
Reputatie 4
Badge
Hoi loco1981, leuk om te horen dat je ook zo enthausiast ben. Ik weet bijna zeker dat je nog veel plezier zal beleven van de toon.

Ik heb alleen gisteren bijna de hele dag maar 1 ster aan verbinding met de meteradapters gehad, vannacht een bericht daarover ontvangen, maar nu weer gewoon 4 á 5 sterren die we de afgelopen dagen al hadden. Zal wel een verstoring in het draadloze signaal zijn geweest, maar ik hou het even in de gaten.

@loco1981,

Een paar dagen geleden heb ik ook een terugval naar 1 ster gehad. 
Terwijl ik altijd 5 sterren heb. Ik vermoedde dat het met de laatste update te maken had. 
Het even in de gaten houden is een goede zaak!
Komt het terug, verwijder dan in Toon de adapter en meldt hem weer opnieuw aan. 
Volg daarbij de aanwijzigingen van Toon!!
Reputatie 4
Badge
Zal wel een verstoring in het draadloze signaal zijn geweest, maar ik hou het even in de gaten.
Zou best eens kunnen, mijn wifi signaal wordt ook soms flink verstoord. Meestal heb ik 5 strepen en soms 2 strepen. Maar het belangrijkste is dat hij het blijft doen.
Reputatie 1

@loco1981,

Een paar dagen geleden heb ik ook een terugval naar 1 ster gehad. 
Terwijl ik altijd 5 sterren heb. Ik vermoedde dat het met de laatste update te maken had. 
Het even in de gaten houden is een goede zaak!
Komt het terug, verwijder dan in Toon de adapter en meldt hem weer opnieuw aan. 
Volg daarbij de aanwijzigingen van Toon!!

@Brandje

bedankt voor de tip! en dan is deze EHBT weer handig dat je in 1x kunt zien wat de stappen zijn om dit te doen 🙂
Graag gedaan!:)
Reputatie 6
Badge +1
mijn wifi signaal wordt ook soms flink verstoord. Meestal heb ik 5 strepen en soms 2 strepen. Maar het belangrijkste is dat hij het blijft doen.

Maar ik heb gemerkt, dat dat in Tóon zelf zit. Het is mij ook opgevallen, Maar als ik dan onder netwerken kijk en laat zoeken, zie ik dat hij verbinding heeft met mijn netwerk met een andere (hogere) sterkte, dan dat hij aangeeft rechtsboven in het homescreen. Dus de signaalsterkte rechtsboven in het scherm neem ik al eent tijdje met een korreltje zout.
Let op vwb het korreltje zout. 
De weergave van die streepjes gaat altijd met een vertraging. 
Als het signaal erg schommelt dien je een ander (sterker) kanaal te kiezen. 
Reputatie 4
Badge

Maar ik heb gemerkt, dat dat in Tóon zelf zit. Het is mij ook opgevallen,
Klopt denk ik wel, als ik met wifi analyzer kijkt is mijn signaal vrij stabiel en zit op een ander kanaal dan mijn buren hier in de buurt. Daar ligt het dus niet aan.
Maar ik heb gemerkt, dat dat in Tóon zelf zit. Het is mij ook opgevallen, Maar als ik dan onder netwerken kijk en laat zoeken, zie ik dat hij verbinding heeft met mijn netwerk met een andere (hogere) sterkte, dan dat hij aangeeft rechtsboven in het homescreen. Dus de signaalsterkte rechtsboven in het scherm neem ik al eent tijdje met een korreltje zout.

Hoi Jürgen,

Ik adviseerde je ivm de schommelingen in de sterkte van het WiFi signaal een ander sterker sterker kanaal te kiezen.
En........heb je dat al uitgetest?
Reputatie 1
Het ligt er een beetje aan wat 'een ander kanaal dan de buren' is. Een wifi signaal waaiert als het ware uit over een aantal kanalen. Als je buurman bijv. op kanaal 6 zit dan kun je op 4, 5, 7 en 8 hinder ondervinden. Het beste is om steeds 5 kanalen ertussen te laten. Als je buurman bijv. op 6 zit kun jij het beste op 1 of 11 gaan zitten. 
http://blogs.aerohive.com/blog/the-wireless-lan-training-blog/wifi-back-to-basics-24-ghz-channel-planning
Reputatie 4
Badge
Met b.v. Wifi Analyzer kun je op je smartphone kijken welk kanaal het beste is in jou buurt. Leuk programaatje.
Reputatie 1
Met b.v. Wifi Analyzer kun je op je smartphone kijken welk kanaal het beste is in jou buurt. Leuk programaatje.

Klopt Toontjelager, daar zie je ook aardig goed het effect van 'uitwaaieren' en kun je een aardig beeld krijgen van wat er aan wifi signalen om je heen zwerven. Daar kun je dan inderdaad het beste kanaal uit kiezen.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen