Dropouts van weergave stroom | Eneco Community
vraag

Dropouts van weergave stroom

• 22 november 2014
  • 23 reacties
  • 745 Bekeken

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 15 reacties
3 november is er een monteur van Eneco langsgeweest om Toon te installeren (wat erg snel gebeurd was, met 3 kwartier was de monteur weer weg)en ik ben niet tevreden.
Toon heeft nu al 2 keer dropouts gehad met de weergave van het stroomverbruik, sinds gisterenavond weer een keer...
Met dropouts bedoel ik: Toon geeft een paar uur wel verbruik aan, dan paar uur geen verbruik enz...
Ik heb al een keer de tip van een moderator gehad Toon te resetten(wat ik zojuist maar weer heb gedaan) maar het lijkt mij niet de bedoeling dat bijna iedere week te moeten doen..
De wifi verbinding in dit huis is stabiel, Toon staat op 2,5 meter van het modem.
Wat kan hier aan gedaan worden want zo heb ik er in ieder geval geen zin in om hier maandelijks € 3,50 voor te moeten betalen!
Weergave gasverbruik gaat wel goed.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

23 Reacties

Badge +5
Hallo Nietdoen, welkom op het forum. Je verteld niet of je slimme meters hebt maar ik gok dat je dat niet hebt en met sensoren werkt. Het is voor menig nieuwe Toon installatie in den beginne lastig vast te stellen of het geheel vlekkeloos zal registreren. Problemen zijn er echter om opgelost te worden en wat dat betreft zit je bij Eneco en het forum best wel goed.

Factoren als WiFi, internet verbindingen (dropouts), Z-wave verstoring, afstand tussen Toon en meteradapter spellen een rol. Nog maar te zwijgen over de gasmeters.
Je zegt dat de gasmeting wel goed gaat, het is echter wel zo dat een vergelijk met de kWh meting niet helemaal opgaat aangezien de gasmeting afhankelijk is van je intermitterende afname terwijl je elektra verbruik continu is. Het is dus mogelijk dat je een conclusie trekt op basis van je gasverbruik registratie in Toon die niet helemaal terecht is maar jij alleen kunt dat vaststellen natuurlijk.
Heb je de keteladapter een minuut uit het stopcontact gehad?
Is de elektra sensor met het blauwe ledje exact gepositioneerd, dwz is het gaatje van de transparante houder exact voor de draaischijf gepositioneerd en zit deze houder ook goed vast op zijn plaats?
Heb je de dropouts gezien op de meteradapter dus kon je toen zien dat de kWh sensor aansluiting op de meteradapter groen brandde?
Je kunt ook nog de snoertjes van gas en kWh omwisselen.
Is je verbinding met de meteradapter en Toon steeds goed?
Als deze tips niet helpen kun je maandag de Klantenservice op Toon aanzetten zodat een van de moderators kan zien of je de juiste meteradapter hebt en de recente software geïnstalleerd hebt.
Op jouw verzoek zullen ze je dan verder dit probleem uit de wereld helpen, mijn ervaring is dat het perfect gaat werken en Toon je in de gelegenheid stelt je energie beter te beheren.
Succes en houdt ons op de hoogte "Nietdoen".;)
Je geeft niet aan hoeveel sterren je verbinding heeft in Toon.
Op 2,5 meter dienen dat 5 sterren te zijn.

Heb je de standen van je meter en Toon bv een paar dagen vergeleken?
Dan krijg je inzicht in de omvang van het verschil.

Heb je ook t/m de laatste update alles verwerkt?

Overigens betaal je die 3,50 voor live updates/weer/files enz....
Je bent niet verplicht dat abo van 3,50 af te nemen; stopzetten is ook een optie.
Hoi Nietdoen,

Waarom krijgen we na onze tips geen terugkoppeling meer?
Je doet nu wel je naam "eer" aan:P
Reputatie 7
Badge +6
@Nietdoen

Als de stroomweergave wegvalt heeft het niets te maken met je WiFi verbinding, maar met je Zwave verbinding, als het gas wel uitgelezen wordt lijkt het ook niet aan de Zwave verbinding te liggen. De sensor is misschien niet helemaal goed gepositioneerd waardoor het elektravevebruik wegvalt, ons advies is dit als eerste controleren.
Badge
Dank voor de reactie!
Ik heb geen slimme meter in ieder geval.
Ketel adapter heb ik al eens meer dan een minuut uit het stopcontact gehaald, dit maakt niets uit.
De elektra sensor is exact gepositioneerd.
De dropouts zijn te zien op de meteradapter, dan brandt t ledje idd groen
Snoertje gas en elektra heb ik omgewisseld, maakt helaas niets uit.
Verbinding meteradapter en Toon: soms zie ik daar een error staan op het LCD scherm, hij heeft dan geen contact, dus een rood kruis ipv een groene "V"
Van het weekend verder weer kleine dropouts gehad dus het probleem is helaas nog niet opgelost..
Hoe kom je aan de wijsheid dat de dropout's op de adapter zijn te zien?
Ik leer graag.
Badge
@ Brandje: Zie reactie Yobotje "Heb je de dropouts gezien op de meteradapter dus kon je toen zien dat de kWh sensor aansluiting op de meteradapter groen brandde?"
Badge
@ Folkert, verder nog suggesties want het probleem is nog niet opgelost.
Badge +5
@ Brandje: Zie reactie Yobotje "Heb je de dropouts gezien op de meteradapter dus kon je toen zien dat de kWh sensor aansluiting op de meteradapter groen brandde?"

Dan zul je toch eens naar je sensor moeten kijken want daar zit het probleem.;)

Dan zul je toch eens naar je sensor moeten kijken want daar zit het probleem.;)

Dat denk ik dus ook, want dat er af en toe een groen ledje brandt heeft niets te maken met dropouts.
Mijn sensor en adapter heeft zo 2 jaar meer dan perfect gewerkt.
Reputatie 7
Badge +7
bewering:

men maakt de vaste forum / Toon gebruikers niets wijs :)

m.i.z. wel toepasselijk
Reputatie 7
Badge +6
@Nietdoen,

Eerst heb ik nog enkele vragen voordat ik andere suggesties heb om uit te proberen.
Wat is de afstand tussen de meterkast en Toon? En kun je de klantenservice toegang op Toon aanzetten bij Menu > Klantenservice?
Dan kijk ik het na en kom ik er op terug. Alvast bedankt!
Hoi Danielle,

In z'n 1e reactie, had hij dat al gemeld: 2,5 meter

Misschien toch een repeater plaatsen?
Maar kijken in zijn Toon levert jullie misschien een andere kijk op zijn probleem......
Badge
@ Danielle,
De afstand tussen Toon en de meterkast is een meter of 5.
De afstand tussen Toon en mijn internetmodem is 2,5 meter (die staat in de woonkamer)
Ik zal vanavond de klantenservice op "aan" zetten zodat jullie morgen kunnen kijken.
Zou makkelijk zijn als je dat ook via de Toon op afstand app zou kunnen aanzetten;-)
Gisterenavond wederom een kleine dropout gehad, heb toen de deur van de meterkast en de deur naar de woonkamer open gezet en toen pakte Toon de verbinding weer op na een halve minuut, misschien soms toch een afstandsprobleem..
Badge
@ Danielle, heb klantenservice op "aan" gezet.
Nog even de afstand gemeten tussen Toon en de meterkast: dat is 7 meter i.p.v de eerder door mij opgegeven 5 meter.
Ik hoor jullie bevindingen wel, volgens mij vandaag nog geen dropouts gehad.
Heb je de richting van je adapter al eens gewijzigd?
De lengte richting richting Toon levert de meeste kwaliteit op!
En eventueel iets verplaatsen binnen je meterkast kan ook behoorlijk schelen ivm storingen en interferentie.

En anders zou je een repeater kunnen uitproberen; die is gratis en kan zo door Eneco aan je toe gezonden worden.
Reputatie 7
Badge +6
@Nietdoen,

Bedankt voor je terugkoppeling. Elektriciteit gaat beter zie ik, vannacht zie ik alleen nog wel een onderbreking.
Ik heb je update 2.9.15 toegewezen. Kun je het nog even aankijken na de update? Ik verwacht dat dat voor verbetering zorgt. Zo niet dan sturen we een monteur om een repeater te plaatsen.
Badge
@ Brandje,
Richting van de adapter heb ik al eens gewijzigd in de lengte richting en heb de meteradapter al op elke plek in de meterkast gelegd maar dit veranderd niets. (had gelezen in andere onderwerpen dat dit wellicht zou kunnen helpen maar helaas)
Ik zie momenteel op de app geen stroomverbruik dus heb wederom een dropout... om MOE van te worden...
Ik wacht de reactie van Danielle even af maar ben wel voornemens Toon weg te laat halen door Eneco als het probleem niet binnen afzienbare tijd opgelost kan worden, dan hang ik mijn oude vertrouwde Honeywell weer op en ga weer terug naar een 2 jarig contract ofzo i.p.v. de nu 4 jaar.
Toon zou een vooruitstrevend product moeten zijn maar heb er sinds installatie alleen maar problemen mee en ik heb er eigenlijk geen zin in en tijd voor om met zo,n apparaat dagelijks bezig te zijn...
Misschien werkt Toon wel naar behoren over een paar jaar als e.e.a. doorontwikkeld is, dan stap ik tegen die tijd wel weer in.
Badge
@ Danielle,
Bedankt voor de terugkoppeling, ik zal de update erop zetten en kijk het even aan.
@ Brandje,
Richting van de adapter heb ik al eens gewijzigd in de lengte richting en heb de meteradapter al op elke plek in de meterkast gelegd maar dit veranderd niets. (had gelezen in andere onderwerpen dat dit wellicht zou kunnen helpen maar helaas)
Ik zie momenteel op de app geen stroomverbruik dus heb wederom een dropout... om MOE van te worden...
Ik wacht de reactie van Danielle even af maar ben wel voornemens Toon weg te laat halen door Eneco als het probleem niet binnen afzienbare tijd opgelost kan worden, dan hang ik mijn oude vertrouwde Honeywell weer op en ga weer terug naar een 2 jarig contract ofzo i.p.v. de nu 4 jaar.
Toon zou een vooruitstrevend product moeten zijn maar heb er sinds installatie alleen maar problemen mee en ik heb er eigenlijk geen zin in en tijd voor om met zo,n apparaat dagelijks bezig te zijn...
Misschien werkt Toon wel naar behoren over een paar jaar als e.e.a. doorontwikkeld is, dan stap ik tegen die tijd wel weer in.

Oké duidelijk.
Maar wat betreft de doorontwikkeling betreft zeker voor het onderdeel waar jij nu even een probleempje hebt, denk ik dat er niet zoveel meer gedaan wordt.
Toon werkt bij mij al meer dan 2 jaar prima en vooral stabiel.

Kijk er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen; het is en blijft een stukje techniek, wat ook gevoelig is voor storingen e.d.; op dat gebied is Toon niet te vergelijken met de simpele thermostaat van Honeywell. Niet ieder huishouden is nu eenmaal hetzelfde.
In jouw geval is daar de repeater voor.
Dus die moet je gewoon even uitproberen.

En Danielle heeft de nieuwste update ook voor je klaar gezet; wellicht dat de update voor je adapter ook verbetering oplevert.

Laat ons het vervolg maar weer weten.
Badge
Update:

"Fingers Crossed" maar na het installeren van de laatste update voor Toon en een nieuwe update voor de meteradapter geen dropouts meer gehad tot dusver!
Badge +5
Hoi Nietdoen, je ziet dat je keurig geholpen wordt en dat het uiteindelijk goed komt ondanks dat je best nog wel eens een hobbel tegen zult komen.
Teruggaan naar de Honeywell zou wel erg zonde zijn van alle informatie die je niet meer ziet en nog maar te zwijgen over de prikkeling om eens wat meer op je verbruik te letten.
Geduld en veel plezier gewenst!
Update:

"Fingers Crossed" maar na het installeren van de laatste update voor Toon en een nieuwe update voor de meteradapter geen dropouts meer gehad tot dusver!

Goed dat je nog even een terug koppeling hebt gedaan.
Nu na 2 dagen is de situatie nog steeds goed?