Doorstook probleem Toon | Eneco Community
vraag

Doorstook probleem Toon

Reputatie 7
Badge +7
  • Top poster (level 15)
  • 3865 reacties
het word weer lekker warm buiten .
dus ook in huis snel 23 graden door de zon.

en wat doet Toon hij moet volgens zijn programma om 19.30 op de comfort
temperatuur gaan van 21,5 graden.
maar de kamer temperatuur is 23 graden .!!!
toch laat Toon vrolijk de ketel stoken ( voorverwarmen) dus het word alleen maar warmer in huis.
hier klopt iets niet.
deze bug zat ook vorig jaar in de Toon software.

ik zal de toegang klantenservice maar weer aanzetten
in de verwachting dat er snel naar gekeken word .

inmiddels temperatuur gezakt naar 22 graden , maar zie foto
Toon gaat toch voorverwarmen om op 21,5 graden te komen ???

ben benieuwd of er meer mensen last van hebben.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@jvdl

Dat er gestookt is rond 19.10 gisteren heeft te maken met de temperatuurdaling die Toon gemeten heeft na een reset.
Toon geeft na een reset niet de werkelijke temperatuur aan, dit duurt dan even. De temperatuur lag in dit geval 1.7 graden
hoger dan 3 minuten eerder voor de reset. Hioerdoor constateerd Toon een temperatuurdaling er in werkelijkheid niet geweest is.
Een uur eerder is rond 18.20 de ketel ook aangegaan, dat komt doordat Toon een behoorlijke daling van de temperatuur
heeft geconstateerd (3 graden in 30 minuten), de Toon geeft daarom een stookopdracht om de daling af te vlakken.
Reputatie 7
Badge +7
@jvdl

Dat er gestookt is rond 19.10 gisteren heeft te maken met de temperatuurdaling die Toon gemeten heeft na een reset.
Toon geeft na een reset niet de werkelijke temperatuur aan, dit duurt dan even. De temperatuur lag in dit geval 1.7 graden
hoger dan 3 minuten eerder voor de reset. Hioerdoor constateerd Toon een temperatuurdaling er in werkelijkheid niet geweest is.
Een uur eerder is rond 18.20 de ketel ook aangegaan, dat komt doordat Toon een behoorlijke daling van de temperatuur
heeft geconstateerd (3 graden in 30 minuten), de Toon geeft daarom een stookopdracht om de daling af te vlakken.

Beste Folkert,
dat bij een reset Toon problemen heeft wat betreft het aangeven van de werkelijke temperatuur hoef je mij niet uit te leggen ( dat weet ik al ongeveer 1 jaar):8

de temperatuur is en dat weet ik zeker daar voor en ook de dag daarvoor ,
niet in 30 minuten tijd 3 !!! graden gedaald.
dat de zon onder gaat veroorzaakt mss dat de temperatuur 1,5 graad per uur daalt .
in de woon kamer.
maar de temperatuur in de kamer was nog ruim hoger dan de ingestelde programma temperatuur op Toon. ( 21,5) graden.
zie ook de foto,s!!!
dus ergens gaat er wat verkeerd in het programma van Toon
ingestelde temperatuur 21,5
kamer temperatuur 22
en Toon gaat gewoon stoken
en komt zo dan vanzelf ruim boven de ingestelde temperatuur.

hier heb ik zolang ik Toon heb nooit geen last van gehad .

heb gister en vandaag Toon z,n programma uitgezet
en met de hand bediend (dit scheelt duidelijk in m,n gas verbruik)
en minder zweten:)

vanavond laat zal ik het programma weer inschakelen , en hoop dat hij dan weer
gewoon gaat werken zoals het behoord.
en zoals hij het afgelopen jaar heeft gewerkt.

ik hou de toegang aan staan zodat jullie kunnen blijven mee kijken.
en indien noodzakelijk kunnen ingrijpen.

graag wel met terug koppeling

mvg,
jan
Reputatie 7
Badge +7
@ Folkert
inmiddels heeft het een en ander nog niets geholpen zie foto van vanavond.
kunnen jullie de inleer procedure opnieuw starten ?
mvg,
jan
Reputatie 7
Badge +6
@jvdl

Bedankt voor de foto’s ik heb nu ook de andere dagen onder de loep genomen
De reden dat de Toon onterecht stookt is dat er elke avond rond dezelfde tijd een forse temperatuurstijging en vervolgens daling wordt gemeten.

We kunnen wel opnieuw de configuratie opnieuw instellen maar, dat zal in dit geval weinig effect hebben.
Elke dag tussen 17.50 en 18.00 staat waarschijnlijk de zon op je Toon waardoor deze gister een temperatuur van meer dan 27 graden aangaf,
elke dag zien we rond deze tijd een piek in de temperatuur. Een half uur later is de zon weg en staat Toon op 23 graden.

Dit is dan nog steeds ver boven het setpoint, alleen om de daling van 4 graden in korte tijd af te vlakken zal Toon een stookopdracht geven.
Dat dit niet wenselijk is kan ik me goed voorstellen, de temperatuurdaling die Toon meet zal natuurlijk niet werkelijk in de ruimte waar de Toon hangt plaatsvinden.
Als je nog steeds graag wil dat je Toon opnieuw inleert dan regel ik dat voor je.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Folkert,
wat de zon betreft dat klopt , maar vorig jaar was dat precies het zelfde volgens mij.
en had ik geen problemen met doorstoken zover ik me nog kan herinneren.

dus nu zit ik te twijfelen of Toon een ander schaduwrijk 🙂 plekje geven.
of opnieuw Toon in laten leren.?

graag enig advies.

mvg,

jan
Reputatie 7
Badge +6
@jvdl

Ik kan de grafieken van vorig jaar betreft het stoken en de temperatuurmeting niet meer erbij halen, hierdoor kan ik niet zien of de dalingen destijds hetzelfde niveau hebben gehad. Ik denk met name dat gisteren de zon veel geschenen heeft op de Toon. Het kan geen kwaad om je Toon opnieuw in te leren, het kan dan dat Toon beter omgaat met pieken zoals we die gisteren hebben gezien.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Folkert,
als je wil mag je de inleer opnieuw laten starten.

ik neem aan dat ik voor de rest geen historie kwijt raak daar door.

vandaag tijdens de periode dat de zon op Toon scheen ff het raam gordijn een stukje dicht gedaan

en Toon is niet gaan stoken.

nu zal naarmate de zon hoger aan de hemel komt te staan.
vanzelf Toon geen zon meer op z,n hooft krijgen :)

alvast bedankt

p.s.

je schrijft :

Het kan geen kwaad om je Toon opnieuw in te leren, het kan dan dat Toon beter omgaat met pieken zoals we die gisteren hebben gezien.

ik neem aan dat de software ontwikkelaars hier ook naar kijken
het lijkt mij dan een tekortkoming van de software.

mvg,

jan
Exact hetzelfde probleem met de Toon, het lijkt vooral voor te komen in het Comfort programma. Is er al een oplossing?
Reputatie 7
Badge +6
Beste Mona,

Welkom op het forum. Wanneer heb je last van onterecht stoken? Ik zie namelijk bijna geen stookopdrachten in de Toon. Bij jvdl kwam het doordat de zon zorgde voor een stijging en daarna een sterke daling in de temperatuur.
Ik zie niet dat de Toon stookopdrachten geeft, dus als je bemerkt dat de radiatoren warm worden is er iets anders aan de hand.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +7
hier draait Toon weer lekker,
maar het is er een die je goed in de gaten moet houden .
anders spekt hij soms de Eneco kas

(nu staat hij met deze temperaturen en mooi weer gewoon vast op slapen)
geen mens die mijn gas verbruik nu onnodig kan laten stijgen.
Hallo allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem, toch als het programma uit is gaat toon gewoon stoken, ook s `nacht, dat snap ik niet, het kost me gewoon meer gasverbruik, dat is onwenselijk, kan mij iemand hier helpen?
Hallo allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem, toch als het programma uit is gaat toon gewoon stoken, ook s `nacht, dat snap ik niet, het kost me gewoon meer gasverbruik, dat is onwenselijk, kan mij iemand hier helpen?

Geef Toon eens een harde reset.