Domoticz werkend na de recente storing? | Eneco Community
beantwoord

Domoticz werkend na de recente storing?

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

106 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het word as maandag besproken Ton!
Reputatie 3
Badge
Vooropgesteld dat ik Toon nog steeds een prima thermostaat en gebruiksmeter vind, Toon als domotica controller is voor mij een gepaseerd station.
In de ruim 4 jaar dat ik Toon aan de muur heb hangen zijn er maar weinig toevoegingen op domotica gebied geïmplementeerd.
De intenties zijn er misschien wel maar het duurt zo ontzettend lang, heel jammer.
Triggi leek een lichtpuntje maar ik was daar niet van onder de indruk en heb dat weer vrij snel verwijderd.

Ik heb nu sinds een tijdje Domoticz draaien op een Raspberry Pi2 en mijn slimme stekkers, rookmelder en Hue lampen van Toon verwijderd en gekoppeld aan Domoticz.
Het was wel wat uitzoekwerk en ging niet vanzelf maar werkt nu erg goed.
Alles wat je mist in Toon is aanwezig in Domoticz en meer.
Het word as maandag besproken Ton!

Dat is mooi Ricardo!
Goed dat ze deze handreiking ook pakken.
Reputatie 3
Badge +1
Vooropgesteld dat ik Toon nog steeds een prima thermostaat en gebruiksmeter vind, Toon als domotica controller is voor mij een gepaseerd station.
In de ruim 4 jaar dat ik Toon aan de muur heb hangen zijn er maar weinig toevoegingen op domotica gebied geïmplementeerd.
De intenties zijn er misschien wel maar het duurt zo ontzettend lang, heel jammer.
Triggi leek een lichtpuntje maar ik was daar niet van onder de indruk en heb dat weer vrij snel verwijderd.

Ik heb nu sinds een tijdje Domoticz draaien op een Raspberry Pi2 en mijn slimme stekkers, rookmelder en Hue lampen van Toon verwijderd en gekoppeld aan Domoticz.
Het was wel wat uitzoekwerk en ging niet vanzelf maar werkt nu erg goed.
Alles wat je mist in Toon is aanwezig in Domoticz en meer.

Ik had al een tijdje een testprogramma op basis van API voor toon . Deze werkt nu nog steeds goed. Kan Domoticz ook niet op basis van de API werken of wil Eneco dan licentie rechten? Anders wordt misschien inderdaad de oplossing een (andere) slimme thermostaat en de rest inderdaad direct via Domoticz.
Vreemd. Met de laatste update van Domoticz (Beta 3.5772) worden de P1 waarden van Stroom en Gas correct uitgelezen (om de 5 minuten). De temperatuur wordt echter niet uitgelezen en ook is de Setpoint niet aan te passen via Domoticz...
Reputatie 6
Badge +3
De aanpassing naar een interval van 5 minuten lijkt niet helemaal stabiel. Niet alle waardes worden dan altijd goed uitgelezen. Ik ben nu zelf aan het testen met 2 minuten en dat lijkt wel te werken. Zie ook commentaar op https://github.com/domoticz/domoticz/commit/265d4ce71f3b156e4ab47d7053459fb5c151e406#commitcomment-19442894
Reputatie 1
De LAN-(Netwerk)aansluiting werkt alleen als je je router bedraad zou aansluiten.
Vroeger gebruikte een monteur van Eneco dit nog wel eens op een weerbarstige Toon aan een SSID te koppelen.

Toon gebruikt toch WiFi en maakt dus gewoon deel uit van je LAN. Wel- of niet- bedraad maakt niets uit.

Verder zijn alle functies disabled.
Daar gaat het dus om.
Reputatie 3
De aanpassing naar een interval van 5 minuten lijkt niet helemaal stabiel. Niet alle waardes worden dan altijd goed uitgelezen. Ik ben nu zelf aan het testen met 2 minuten en dat lijkt wel te werken. Zie ook commentaar op https://github.com/domoticz/domoticz/commit/265d4ce71f3b156e4ab47d7053459fb5c151e406#commitcomment-19442894

Heeft waarschijnlijk te maken met de manier waarop de "toonMobileBackendWeb" de data verstrekt.
Bij de eerste request naar "retrieveToonState" wordt het verbruik (gas+elektriciteit) en huidige verbruik teruggegeven (benchmarkData), maar bij de volgende request wordt weer alleen het huidige verbruik (elektriciteit) teruggegeven. Vaak krijg ik ook allen wat "deviceConfigInfo" terug bij een request.

Dus met een interval van 5 minuten kan het soms wel 30+ minuten duren voordat bijvoorbeeld de huidige temperatuur (thermostatInfo) weer wordt opgehaald.
Reputatie 3
Kan iemand anders misschien ook de volgende aangepaste source testen? :
https://gist.github.com/basst85/4bdcc32981f25a48892d1ef92f621263

Deze werkt bij mij goed, de huidige temperatuur wordt (bijna) elke minuut bijgewerkt en ik kan de temperatuur ook aanpassen.
De LAN-(Netwerk)aansluiting werkt alleen als je je router bedraad zou aansluiten.
Vroeger gebruikte een monteur van Eneco dit nog wel eens op een weerbarstige Toon aan een SSID te koppelen.

Toon gebruikt toch WiFi en maakt dus gewoon deel uit van je LAN.

Dat is/was niet de issue.
Uiteraard gebruikt Toon®️ WiFi, maar soms lukte het een monteur niet draadloos met een SSiD te koppelen.
Dan paste de monteur deze methode toe.
Sinds kort is er een verbeterde WiFi driver in Toon®️ geplaatst en deze methode wordt vrijwel niet meer toegepast.
Reputatie 3
Badge +1
Net de nieuwe update Domoticz voor Synology geïnstalleerd . Data lijkt nu weer goed binnen te komen. Vandaag even afwachten of dat ook zo blijft.
Reputatie 3
Badge +1
Net de nieuwe update Domoticz voor Synology geïnstalleerd . Data lijkt nu weer goed binnen te komen. Vandaag even afwachten of dat ook zo blijft.

Alle data komt weer binnen, soms met haperingen. Lijkt erop dat Domoticz niet meer een permanente verbinding heeft met Toon, zodat de belasting ook minder en niet alle data per keer opgehaald Wordt.(Zoals ook beschreven in storingsmelding status.)
Reputatie 2
Alle data komt weer binnen, soms met haperingen.

Klopt, met haperingen. Als ik het probleem log bekijk dan zie ik gemiddeld eens per uur deze foutmelding voorbij komen:
2016-10-19 16:26:34.563 Error: ToonThermostat: Error getting current state!

En af en toe zie ik:
2016-10-19 20:13:07.496 Error: ToonThermostat: ToonState request not successful, restarting..!

Ook het instellen van de temperatuur gaat niet altijd even goed. Zojuist een verzoek gedaan om de temperatuur omlaag te zetten, maar deze kwam niet door op Toon. Deze foutmelding zag ik in het log:
2016-10-19 22:37:57.806 Error: ToonThermostat: setPoint request not successful, restarting..!

Dus helemaal betrouwbaar is het helaas nog niet...
Reputatie 1
Badge
Vanochtend de nieuwste bèta van Domoticz geïnstalleerd en nu komt alle data om de 5 minuten netjes binnen. Stabiel en betrouwbaar.
Reputatie 3
Vanochtend de nieuwste bèta van Domoticz geïnstalleerd en nu komt alle data om de 5 minuten netjes binnen. Stabiel en betrouwbaar.

Maar als je de temperatuur instelt, kan dat dan ook 5 minuten duren voordat het toegepast wordt?
Daar lijkt het namelijk wel op.
Reputatie 1
Badge

Maar als je de temperatuur instelt, kan dat dan ook 5 minuten duren voordat het toegepast wordt?

Nee gaat bij mij meteen, net nog ff getest. Voordat je dat terugziet in Domoticz duurt wel tot de volgende interval.
Maar op Toon is de wijziging meteen te zien.
Reputatie 3

Nee gaat bij mij meteen, net nog ff getest. Voordat je dat terugziet in Domoticz duurt wel tot de volgende interval.

Oke gelukkig.
Zou wel mooi zijn als hij dan ook een update doet van de gegevens als je de temperatuur wijzigt.
Reputatie 1
Badge

Oke gelukkig.
Zou wel mooi zijn als hij dan ook een update doet van de gegevens als je de temperatuur wijzigt.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar ben hier al erg blij mee.
Badge
Domoticz (v 3.4834) heb ik geïnstalleerd op mn Synology... helaas lukt het mij niet om Toon te bereiken. De foutmelding wordt elke halve minuut weergegeven in de log: Error: ToonThermostat: Invalid data received, or invalid username/password

Iemand suggesties om dit op te lossen?
Reputatie 1
Badge
Domoticz (v 3.4834) heb ik geïnstalleerd op mn Synology... helaas lukt het mij niet om Toon te bereiken. De foutmelding wordt elke halve minuut weergegeven in de log: Error: ToonThermostat: Invalid data received, or invalid username/password

Iemand suggesties om dit op te lossen?

Ja v 3.5797 installeren, en ja dat is een bèta...
Badge
Thanks! Ik ga het testen.
Reputatie 3

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar ben hier al erg blij mee.

Ik zie net dat 5 uur geleden de volgende aanpassing is gedaan: "Toon: Force updated after action"
https://github.com/domoticz/domoticz/commit/d71ac73ca75206c9527128b05fabc8f2b01bac89

Ben hem nu aan het testen.

Update: Hij werkt goed!
Alleen af en toe krijg ik nog de volgende melding:
"Error: ToonThermostat: retrieveToonState request not successful, restarting..!"

Maar dat komt omdat toonopafstand.eneco.nl niet altijd goed data teruggeeft.
Badge

Goedemorgen! Met het update naar de beta is ook de foutmelding verdwenen. Ik krijg nu een andere foutmelding: Error ToonThermostat: Error getting current state!

Weet iemand wat dit betekent en wat ik moet doen om dit te verhelpen? Zo kom ik telkens weer een stapje verder 🙂 Thanks
Reputatie 1
Badge

Goedemorgen! Met het update naar de beta is ook de foutmelding verdwenen. Ik krijg nu een andere foutmelding: Error ToonThermostat: Error getting current state!

Weet iemand wat dit betekent en wat ik moet doen om dit te verhelpen? Zo kom ik telkens weer een stapje verder 🙂 Thanks

Volgens mij hebben we nu gewoon weer een storing van het servicecenter te pakken, het werkt bij mij ook niet.
Ook de app werkt niet correct momenteel.
Reputatie 7
Badge +9
Service Center lig er inderdaad weer uit..

Edit:

Er blijken inderdaad nog wat problemen te zijn, maar volgens Eneco lig de Service Center er niet uit.. Vreemd dat mij Toon aangeef geen verbinding met SC te hebben.. We wachten maar weer even af 🙂