Diverse storingen met Toon | Eneco Community
beantwoord

Diverse storingen met Toon

• 22 oktober 2019
  • 32 reacties
  • 544 Bekeken

Reputatie 5
Badge
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 425 reacties

Ik heb een aantal zaken die niet goed gaan in Toon. 

1. De warmtewinner gaat regelmatig uit zich zelf op ventilatiestand 1 nadat deze aan is geweest en weer uit is gegaan. 

2. In de verspillingschecker is mijn gasverbruik voor warm water na een volledige zomer nog steeds niet geanalyseerd. Toon weet wanneer de verwarming aan staat, dus als deze uit is, is al het gasverbruik voor warm water. Na een zonder zou dit toch wel duidelijk moeten zijn. In het verlengde daarvan is mijn douchekop ook nog steeds niet gevonden in de verspillingschecker. 

3. Ik heb Zon op Toon maar eigenlijk heb ik er niks aan. Op jaarbasis is mijn gesaldeerd jaarverbruik -600 kwh. Toon kan nog steeds niet met een negatief jaarverbruik omgaan. Daarom wordt mijn afname van het net maar Toon gestuurd. Met de verwachte opwek erbij komt mijn jaarverbruik op 6851 kwh, terwijl ik maar 3600 kwh verbruik en 4200 kwh opwek. Dit geeft een vertekend beeld bij de status. De enige oplossing tot dusverre is 2 kwh naar Toon laten sturen, maar dat is nog altijd 600 kwh te veel. Wanneer wordt dit nu eens opgelost? 

4. Het verbruik van de slimme stekkers is in de grafiek op Toon niet meer te zien. Kan dit weer teruggebracht worden? 

5. De prestatie van de warmtewinner is alleen voor het tabblad totaal te zien. De tabbladen maand en jaar zijn niet te selecteren, terwijl deze Toon en de warmtewinner er al meer dan een jaar hangen. 

Ps kan een moderator de spelfout in de naam van het item wijzigen? 

icon

Beste antwoord door ChantalS 23 oktober 2019, 08:54

@RalfR

1. De WarmteWinner draait ook als de ketel uit is. Hij draait door tot 0,7 graden boven het ingestelde setpoint. Hiermee bedoel ik dat de WarmteWinner dus warmte wint totdat de kamertemperatuur 0,7 graden hoger is dan dat je hem hebt ingesteld. Stel je hebt je kamerthermostaat op 20 gezet, dan springt de ketel aan en warmt op tot 20 graden, vervolgens gaat de ketel uit en blijft de WarmteWinner aan (op de 150m3) pas als de kamertemperatuur op 20,7 is gekomen zal de ketel en de WarmteWinner uit blijven.Het klopt dus dat je Toon zegt dat hij op stand 1 staat als hij “uit” is. Zodra het setpoint bereikt is zal de WarmteWinner terug vallen in stand 1. Doordat het vermogen van de WW laag is zal dit bij koude dagen niet veel gebeuren.

2. Warm water is geen optie in de verspillingschecker. De verspillingschecker kan moeite hebben met het onderscheiden van de douche beurt.  Als je ketel op aan-uit is aangesloten zie je geen douche analyse. 

3. Dit probleem is bekend en er is nog geen zicht op wanneer er een oplossing komt.
  4. Je wens is bekend bij de softwarebeheerders. Mocht dit terugkomen zal je dit in een volgende update zien. 
  5. De tegel voor de WarmteWinner is nog in ontwikkeling. Het klopt dat deze niet volledig/accuraat is.

Groeten Chantal

Bekijk origineel

32 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

@RalfR 

Bedankt voor je reactie. Ik ga alle vragen die je nu gesteld hebt voor je uitzoeken. Zodra ik meer weet kom ik bij je terug.

Groeten Chantal 

Reputatie 7
Badge +2

@RalfR

1. De WarmteWinner draait ook als de ketel uit is. Hij draait door tot 0,7 graden boven het ingestelde setpoint. Hiermee bedoel ik dat de WarmteWinner dus warmte wint totdat de kamertemperatuur 0,7 graden hoger is dan dat je hem hebt ingesteld. Stel je hebt je kamerthermostaat op 20 gezet, dan springt de ketel aan en warmt op tot 20 graden, vervolgens gaat de ketel uit en blijft de WarmteWinner aan (op de 150m3) pas als de kamertemperatuur op 20,7 is gekomen zal de ketel en de WarmteWinner uit blijven.Het klopt dus dat je Toon zegt dat hij op stand 1 staat als hij “uit” is. Zodra het setpoint bereikt is zal de WarmteWinner terug vallen in stand 1. Doordat het vermogen van de WW laag is zal dit bij koude dagen niet veel gebeuren.

2. Warm water is geen optie in de verspillingschecker. De verspillingschecker kan moeite hebben met het onderscheiden van de douche beurt.  Als je ketel op aan-uit is aangesloten zie je geen douche analyse. 

3. Dit probleem is bekend en er is nog geen zicht op wanneer er een oplossing komt.
  4. Je wens is bekend bij de softwarebeheerders. Mocht dit terugkomen zal je dit in een volgende update zien. 
  5. De tegel voor de WarmteWinner is nog in ontwikkeling. Het klopt dat deze niet volledig/accuraat is.

Groeten Chantal

Reputatie 5
Badge

@ChantalS dank voor je reactie. Hieronder nog even mijn opmerkingen/vragen:

1. De WW gaat niet uit. Ik bedoel dat na het winnen van warmte er geen warmtevraag meer is. Dan gaat hij regelmatig terug op ventilatiestand 1. Ik heb hier al eerder contact over gehad met Eneco (het warmtewinnerteam). Zij gaven toen aan dat ik Toon van de muur moest halen. Ik heb aangegeven dat ik liever niet aan de Toon zelf ga zitten trekken en dat ik de stekker eruit haal. Dit heeft echter nog niet tot een resultaat geleid. Mijn vraag is dus: zit er een verschil tussen Toon stroomloos maken en van de muurplaat halen? Graag hier een reactie op. En als van de muurplaat halen een ander effect heeft, wil ik ook graag de bevestiging dat dit geen effect heeft op mijn garantie.
  2. Warm water is wel een optie in de verspillingschecker. Als je in de app bij de verspillingschecker links bovenin op het euro-tekentje drukt, zie ik “jouw verbruik vergeleken met anderen”. Hierin staat dat mijn gasverbruik en warmwaterverbruik worden geanalyseerd. Verder is Toon via de WW op de CV aangesloten en hierbij staat opentherm. Dus analyseren zou moeten lukken. Wat kan er gedaan worden om het gasverbruik/warmwaterverbruik/doucheverbruik goed te laten analyseren?
  3. Wat adviseren jullie dan? 2 kwh laten pushen naar Toon?
  4. Oke, dat hoor ik dan graag.
  5. Mijn Toon is vorig jaar oktober gewisseld voor een nieuwe (Toon2). Volgens mij werkte het ervoor wel. In de warmtewinner worden de gegevens per maand/jaar/totaal wel bijgehouden, dus het zou ook in de Toon zichtbaar moeten zijn. Verder verbaast mij het dat het na 2/3 jaar nog in ontwikkeling is. Hier heb ik eerder ook al mijn commentaar op gegeven en verbeterpunten aangedragen. En tot slot, hebben jullie enig idee wanneer het wel gaat werken?
Reputatie 7
Badge +2
  1.  De Toon van de muur halen zorgt puur voor een harde reset. Het is normaal dat dit gebeurd en kan geen kwaad. De WarmteWinner zal op het moment dat er warmte te winnen valt warmte winnen. Moment dat er geen warmtevraag is, zal dit ook niet afgegeven worden en zal deze slechts als ventilatie dienen.

2. . Je feedback is doorgegeven aan de softwarebeheerders.
  3. Ik zou het voor nu zo laten. Je hebt hoe dan ook een vertekend beeld.
  4. Je merkt het dan bij het downloaden van een nieuwe update. 
  5. Je vraag staat uit bij de sofwarebeheerders. 

Groeten Chantal 

Reputatie 1
Badge

Ik wacht ook smart met update warmtewinner tab op toon vandaag is er monteur nieuwe filter komen plaatsen en heeft de warmtewinner nagelopen het probleem na afslaan warmtewinner naar ventilatiestand 1 heb ik niet.

Ook zou de warmtewinner dat je kan zien dat hij verwarmt met warmtewinner in toon app fijn zijn

Reputatie 5
Badge

@Hkellen2 welke firmware/softwareversie draait er op jouw warmtewinner? 

Reputatie 1
Badge

2.05 @RalfR 

Reputatie 5
Badge

@Hkellen2 ik ook

@ChantalS ook na een harde reset blijf ik af en toe houden dat de warmtewinner terug gaat naar ventilatiestand 1 nadat hij warmte heeft gewonnen. Dit terwijl hij voordat hij begon met warmte winnen op stand 2 stond. Lijkt mij toch niet de bedoeling.

Verder geeft de vc de laatste tijd aan dat een deel van mijn verbruik ontbreekt. Wil je dat eens naar kijken? Wat op mijn toon of in de app zie ik niet dat er gegevens ontbreken. Externe toegang staat aan. 

Tot slot, nog iets gehoord van de ontwikkelaars? 

Reputatie 7
Badge +2

@RalfR,

@RalfR

Groeten Chantal

Goede vraag wat betreft de ventilatiestand van je warmtewinner, maar deze kan redelijk simpel beantwoord worden; Op het moment dat je ventilatie stand op 2 staat, na het bereiken van de ingestelde setpoint, zal deze automatisch naar 1 zakken. Dit heeft als gevolg dat de bereikte setpoint niet wordt overstegen (zie bovenstaande quote m.b.t voorbeeld 20.7 graden). Blijft je warmtewinner op 2 staan, dan haalt deze te veel warmte binnen en behaal je dus een ongewenst effect doordat het veel warmer wordt. Ontstaat er wederom een warmtevraag, dan zal je warmtewinner automatisch teruggaan naar zijn warmtepomp functie.

Wat betreft de je vraag over de vc, deze zal ik intern uitzetten. 

Groet. Urgel 

Reputatie 5
Badge

Hij staat als ie warmte aan het winnen is, nooit op stand 1, minimale debiet is stand 2. En daarnaast gaat ie juist terug als hij stopt met warme winnen. Dus voordat ie warmte wint staat ie op 2. Ww gaat aan, 10 uur later uit en hij staat op stand 1. Dit lijkt mij niet de juiste functionaliteit. En als de standen nou nog via de app te bedienen waren, zou het niet zo erg zijn... 

Reputatie 6
Badge +3

Waarom wil je eigenlijk je ventilatie op 2 terug hebben (na warmtewinnen)? De wartewinner vindt het blijkbaar vestandiger en vertrouwd om naar standje 1 te gaan (ook al stond ie voor het opwarmen op standje 2).

Standje 1 kost minder energie (ventilator draait langzamer) en hij zuigt minder koude lucht aan door de raamroosters.

Ja mee eens, als er te veel co2 of andere vieze luchtjes in je woning is wil je eigenlijk dat hij op twee gaat staan. Hopelijk krijgt daarom de toon2 (met zijn onboard VOC sensor) dan ook later integratie hiermee, dat hij vanzelf de warmtewinner op stand 2 zet als de lucht gezuiverd moet worden.

Reputatie 5
Badge

Tja, stand 1 is voor als je niet thuis bent, stand 2 voor een normale bezetting thuis en 3 voor een druk huis, douchen of koken. Daarom dus, ventilatie vind ik zelf belangrijk. En als het aan de VOC sensor gekoppeld zou kunnen worden, zou dat zeker top zijn. Maar de ontwikkeling van toon met de ww vind ik tot nu toe ver ondermaats! Dus ik heb er weinig vertrouwen in dat dat komt. 

En daarbij, als ik hem bewust op 2 zet, houd ik er niet van dat een apparaat vanzelf bedenkt dat ie op een andere stand gaat. 

Reputatie 6
Badge +3

En daarbij, als ik hem bewust op 2 zet, houd ik er niet van dat een apparaat vanzelf bedenkt dat ie op een andere stand gaat. 

Ja mee eens. Hij zou gewoon, na de warmtevraag, terug moeten springen naar de stand die hij daarvoor had die jij handmatig had geselecteerd.

Stand 2 voor dat je thuis bent klopt inderdaad. Denk alleen dat weinig mensen het ook zo gebruiken. Wij in ieder geval niet. Gewoon standje 1, geen herrie. En nooit klachten over dat er te weinig geventileerd worden naar mijn eigen mening.

Reputatie 5
Badge

@Urgel ik heb nog even zitten kijken. Ik heb een slimme stekker op de WW zitten. Afgelopen zaterdag is de WW om 8 uur warmte gaan winnen, daarvoor stond deze op ventilatiestand 2 (ongeveer 25 watt). Rond 12 uur was het blijkbaar warm genoeg en sloeg de WW uit en stond ie op stand 1 (ongeveer 9 watt). Bij het benaderen van het setpoint is de WW echter niet minder stroom gaan verbruiken (dus m.i. ook niet minder hard gaan zuigen). Het gebruik van 8 tot 12 is redelijk constant rond de 330 watt (behoudens een half uur waar ik de WW met de timer op stand 3 heb gezet ivm douchen, dan is het verbruik hoger). Ik weet niet of jullie van afstand ook mijn slimme stekker kunnen uitlezen... hopelijk wel, dan kunnen jullie hier misschien nog even naar kijken, het lijkt mij echt geen bedoelde functionaliteit. 

Ps is de firmware versie 2.05 nog steeds de nieuwste? 

Reputatie 6
Badge +3

Dat klopt toch? Urgel zegt dat bij het bereiken van de setpoint de WW terugschakelt naar stand 1 (en ja, jij wilt dat ie op stand 2 blijft omdat hij daar ook op stond voordat er warmtevraag was). Dus niet bij het benaderen maar echt pas bij het bereiken ervan. Of snap ik deze vraag niet helemaal? :-)

Reputatie 5
Badge

Ja zo zegt hij het wel. Maar de reden is dat het anders te warm wordt. Echter als de WW al uit staat, snap ik de logica niet. Lijkt mij dan logischer dat hij dan al tijdens het warmte winnen minder hard gaat ventileren, anders is het een functionaliteit die geen functie heeft (minder hard ventileren omdat het anders te warm wordt op het moment dat de WW geen warmte meer wint is volgens mij geen functie).

Reputatie 6
Badge +3

Je bedoelt dus moduleren? Hij zou volgens jou langzamer moeten gaan hoe dichter bij bij de setpoint komt? Ja zou je wel verwachten. Maar misschien is de warmtecapaciteit van jouw woning zodanig dat de toon weet dat ie daarmee niet de setpoint kan bereiken.

Reputatie 7
Badge +2

@RalfR 

Zoals @Urgel  en Ik hebben aangegeven zal de WarmteWinner terug gaan naar stand 1 zodra de temperatuur 0.7 graad boven het setpoint staat.

Groeten Chantal 

Reputatie 5
Badge

@ChantalS oke, dus als ik het goed begrijp: WW staat op alleen ventileren op stand 2 omdat er geen warmtevraag is --> temperatuur daalt/setpoint gaat omhoog --> WW gaat warmte winnen --> setpoint +0,7 graad bereikt of setpoint gaat omlaag --> WW stopt met warmte winnen en gaat ventileren op stand 1

Waarom gebeurt dit dan niet altijd? Zoals ik aangaf was de laatste keer afgelopen zaterdag. En waarom hebben anderen zoals @Hkellen2 het dan ook niet?

Reputatie 5
Badge

@Urgel @ChantalS is er al iets meer bekend over de openstaande vragen?

Reputatie 5
Badge

@RalfR 

We zijn je niet vergeten :neutral_face: . De vraag staat uit. Zodra we antwoord hebben komen we bij je terug.

Groet, Emel

Reputatie 7
Badge +2

@RalfR 

Voor alle vragen over de warmtewinner heb je ons ook benaderd via mail. Deze mail zal beantwoord worden door een medewerker die zich bezig houdt met de WarmteWinner. Verder communicatie zal dan ook via mail verlopen.  Je kan wat betreft het warmwater niets doen om het analyseren te verbeteren. De verspillingschecker heeft soms moeite met het onderscheiden van een douchebeurt met bijvoorbeeld afwassen en een emmer vullen. 

Groeten Chantal 

Reputatie 5
Badge

@ChantalS dank voor je reactie. Klopt dat ik ook vragen aan het warmtewinner-team per mail heb gestuurd. Er staat dan nog wel een vraag over de vc open. Komen jullie hier nog wel op terug? Het gaat om deze vraag:

Verder geeft de vc de laatste tijd aan dat een deel van mijn verbruik ontbreekt. Wil je dat eens naar kijken? Want op mijn toon of in de app zie ik niet dat er gegevens ontbreken.  

Reputatie 7
Badge +2

@RalfR

Heb je wat meer informatie over dit verbruik, waarvan je aangeeft dat deze ontbreekt? Eventueel ook screenshots?

Groet. Urgel

Reputatie 5
Badge

Hi @Urgel,

Ik kan er geen screenshot van geven, aangezien er volgens mij geen gegevens ontbreken. Alleen als ik de vc start geeft deze soms die melding.

Groeten,

Ralf

Reageer