De vloerverwarming voelt koud sinsdien de TOON gemonteerd is | Eneco Community
beantwoord

De vloerverwarming voelt koud sinsdien de TOON gemonteerd is

• 24 november 2017
  • 36 reacties
  • 1144 Bekeken

Badge
De bedrade HoneyWell thermostaat is door een ervaren monteur met een TOON slimmethermostaat vervangen en dat gevolven we nu dat sinsdien de vloerverwarming op de beganegrond niet opwarmt.

Op alle verdiepingen hebben we wel vloerverwarming en de vloerverwarming op de eersteverdieping en de zolder worden geregeld door een draadlose thermostaat van Honey well nog steeds.

Als we TOON voor meer verwarming iets hoger zetten zien we dat de temperatuur op de eersteverdieping en de zolder omhoog gaan!!!

Enige idee wat we hier aan kunnen doen?
icon

Beste antwoord door Berny 24 november 2017, 21:51

Meneer @SiavoshNL, slimmerd ben ik niet, en je hoeft ook geen gecertificeerd monteur te zijn om te begrijpen dat hoe het zo aangesloten is zal het ook nooit gaan werken.
Toon werkt niet in parallel met andere thermostaten.
Iets meer beleid met wie bereid is om jouw koude voetjes op te warmen wordt ook op prijs gesteld.
Zet de ketel en Toon uit, sluit de Toon op de klemmen 11 en 12. Als je dat gedaan hebt doe je eerst de ketel aan, en daarna de Toon. Toon zal een Opentherm verbinding krijgen, de driewegklep zal tussen de twee groepen omschakelen en heel waarschijnlijk wordt jouw vloer beneden ook warm. Veel plezier.
Bekijk origineel

36 Reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dag @SiavoshNL,

Welkom op de Toon Community! Je hebt het over een ervaren monteur, was dat een monteur van Eneco?

Groet, Denise
Badge
Ja, zeker. De GUIDION monteur.
Dat is dus geen Eneco Toon-monteur.
Als in deze samenstelling een Eneco-monteur de klus had moet doen was hij er mi niet aan begonnen.
Badge
GUIDION werkt in opdracht van ENECO TOON. Het afspraak is wel via ENECO TOON gemaakt en dat hebben ze de GUIDION als de uitvoerder partij langgestuurd. GUIDION is een installatie bedrijf welke voor meerdere bedrijven werkt ook o.a. voor de XS4ALL.
Oke onderaanneming dus!
Dat is ook mogelijk.

Heeft deze monteur gekeken hoe de andere thermostaten waren aangesloten?
Wat is het merk en type van je CV?
Zijn er dus per verdieping zones, die door de andere thermostaten worden bediend?
Reputatie 7
Badge +5
@SiavoshNL

Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad een van onze onderaannemers, kort gezegd een Eneco monteur. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Ik stuur graag een andere monteur langs om de installatie nog eens na te kijken.

Groet, Denise
Badge
mijn klantnummer heb ik wel toegevoegd aan mijn profiel.
Badge
Brandje,

Hij heeft wel gekeken dat er een bedrade en een draadloze HoneyWell thermostaten waren. De monteur heeft de TOON via bedrading op de CV aangesloten en de oude HoneyWell aansluiteing ontkoppeld. Blijkbaar werkten samen niet!
De CV merk is INTERGAS, de type moet ik nog gaan controleren als ik weer thuis ben.
De vloerverwarming op beganegrond heeft zijn eigen thermostaat (de TOON dus) en de vloerverwarming op de eersteverdieping en de zolder worden ze via een draadloze Honeywell thermostaat geregeld.
Aiii, duidelijker.
Aanvankelijk begreep ik dus al niet hoe Toon kon werken. Want Toon kan niet samenwerken met een 2e (draadloze) thermostaat.
Dus vraag ik me af op jouw CV 2 aparte thermostaat aansluitingen heeft.
Ik hoor graag nog even welk type Intergas je hebt.

Bedient de draadloze thermostaat een kleppensysteem om voor 1 en 2 hoog zones te creëren?
Badge
Brandje,

dank voor je intresse, de CV ketel type is: Kombi Kompakt HReco 36.

Dat begrijp ik jouw vraag niet helemaal, de draadloze thermostaat stuurt een kleppensysteem voor de vloerbverwarming op de 1ste verdieping en de zolder.

Het probleem is dat als we de bedrade thermostaat hoger instellen, loopt de temperatuur op de 1ste verdieping en de zolder omhoog!!!
@SiavoshNL, kan je hier foto's plaatsen van hoe en waar de thermostaten en klep zijn aangesloten in de ketel?
Misschien kunnen we jou verder helpen voordat de monteur komt, indien je handig bent met een fittingschroevendraaier...
Goed dat je “instapt” Pedro! Daar hoopte ik op!

Ik heb al wat voorwerk gedaan.
Inderdaad een leuke uitdaging om voor de monteur arriveert het issue duidelijk te hebben.
@Brandje Ik rok op een aansluit fout van de twee groepen. We wachten rustig af op wat meer info van de TS.
@Brandje Ik rok op een aansluit fout van de twee groepen. We wachten rustig af op wat meer info van de TS.

Exact Pedro! Op die toer zit ik ook.
Want met aparte aansturing kleppen moet het gewoon kunnen werken. Vandaar dat meteen over de zones begon.

We wachten de replay en foto’s maar even af.
Badge
beste slimmerd,

op positie nr. 6 en 7 is ENECO TOON aangesloten
positie 6 de rode/witte draden
positie 7 groene/gele draden
Één ding is zeker!
Toon zit verkeerd aangesloten.
Namelijk op de Aan/uit punten
Toon is een OpenTerm thermostaat en dient dus op de punten 11 en 12 aangesloten te worden.

Dus deze monteur was toch niet zo slim. Jammer hoor. Dat merken wij hier wel meer.
Meneer @SiavoshNL, slimmerd ben ik niet, en je hoeft ook geen gecertificeerd monteur te zijn om te begrijpen dat hoe het zo aangesloten is zal het ook nooit gaan werken.
Toon werkt niet in parallel met andere thermostaten.
Iets meer beleid met wie bereid is om jouw koude voetjes op te warmen wordt ook op prijs gesteld.
Zet de ketel en Toon uit, sluit de Toon op de klemmen 11 en 12. Als je dat gedaan hebt doe je eerst de ketel aan, en daarna de Toon. Toon zal een Opentherm verbinding krijgen, de driewegklep zal tussen de twee groepen omschakelen en heel waarschijnlijk wordt jouw vloer beneden ook warm. Veel plezier.
Kijk een mooie samenvatting Pedro! Daar geniet ik van.

Jammer dat de monteur zich er te weinig rekenschap van had gegeven hoe Toon uiteindelijk op de CV zou gaan werken.😉
Waar Opentherm op staat op de klemmen 11-12 kan ook een Aan/Uit thermostaat, en daar stond de andere Honeywell thermostaat op aangesloten.
Waarom gaan de demonteurs, zulken capriolen uithalen? En vervolgens vertrekken ze zonder dat eerst alles goed in bedrijf is gesteld, en goed werkend achter wordt gelaten zoals ze in het eerste instantie aantreffen (een werkende installatie).
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je als Toon monteur een Toon niet alleen Aan/uit aansluit, maar inderdaad zodanig, dus parallel, waarbij je hoort te weten dat Toon zo niet kan samenwerken.........
Vandaar dat heeeeel in het begin al over 2 aansluitingen op de CV begon.
Ik denk daf de ts er morgen achter komt dat de 2e monteur afgezegd kan worden.
@Brandje Dat is afhankelijk van hoe warm de TS in het weekend het wil hebben. Voor a.s. maandag geloof ik niet dat de tweelinkerhanded demonteur twee draadjes gaat omsteken. Daarom noemde ik al in mijn eerste reactie een fittingschroevendraaier... 😉
Ik begrijp je!
Jij gaat er van uit dat de ts zelf de 2 draadjes even insteekt!
Nou laten we daar dan maar van uitgaan.
Het is een werkje van nix. ?‍♂️

En morgen is het weekend, dus.......
Badge
Iedereen vriendelijk bedankt.

Ik zal toch afwachten totdat dinsdag de ENECO TOON monteur langskomt om de bedrading zelf aan te passen.

Nogmaals bedankt
Graag gedaan en een fijn weekend!!
Het was weer erg plezierig om het voorwerk voor@Berny te mogen doen en mee te liften op zijn grote kennis op dit gebied!!
Badge
Maar toch een vraag, hoe zet je een TOON uit?

Reageer