Dal- en normaaltarief 2e paasdag | Eneco Community
vraag

Dal- en normaaltarief 2e paasdag

• 17 april 2017
  • 9 reacties
  • 182 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3
De toon laat vandaag, zoals het zou moeten, daltarief verbruik overdag zien. Echter de slimme meter zelf laat zien dat ie op normaal tarief staat en telt ook daar het verbruik op. Gezien de Toon vanaf de slimme meter met P1 de data ontvangt ga ik er van uit dat de Toon zelf het verbruik toch op daltarief zet door een softwarematige regel. Dit wordt ook bevestigd doordat ik ook via Domoticz de P1 poort zelf ook uitlees en die laat zien dat de slimme meter inderdaad foutief op normaal tarief telt. Wat nu?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

9 Reacties

Wat nu?
Dat is simpel: klagen bij je Netwerkbeheerder, die is verantwoordelijk voor het stuursignaal over het netwerk.

Overigens staat het pijltje bij mijn slimme Landis Gyr gewoon gericht op T1
Reputatie 6
Badge +3
Liander op de hoogte gebracht. Schijnt dat er meer gevallen zijn waar het fout stond. Ben wel benieuwd wat Eneco met de informatie uit Toon gaat doen betreft dit specifiek verhaal. Het is vanuit alle Toon installaties in Nederland natuurlijk nu heel fijn om inzicht te krijgen in welke gebieden de meters verkeerd staan/stonden.
Ik denk dat Eneco daar niets mee doet.
Het is nu eenmaal een Netwerkprobleem.
Toon®️ is zoals in de handleiding staat een afgeleide van de originele meters, waar je uiteindelijk op afgerekend wordt.

In eerdere klacht gevallen heeft Netbeheer het opgelost door op een ander moment in de week de schakelaar in hoogtarief tijden om te zetten in laagtatief.
Reputatie 6
Badge +3
Ik bedoel meer dat Eneco een goede service zou kunnen verlenen aan de netbeheerder (of meetbeheerders) door hun een lijst te verstrekken van slimme meters die fout stonden.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat de Toon blijkbaar een software aanpassing heeft die bewust zelf de dal- en normaaltarief berekend gezien de Toon via de P1 poort de foute waarde krijgt (op de verkeerde teller). Die software code zou alleen logisch zijn als bij Toon bekend is dat dit veel vaker gebeurd. Immers, nu zal een Toon klant niet bellen naar Eneco bij een foute dal- en normaaltarief want hij ziet het niet meer (de Toon laat de tarief zien volgens zijn eigen regels).

Dit is uiteindelijk niet eerlijk richting de klant omdat die er van uit gaat dat de waarde die de Toon laat zien, min of meer gelijk is aan de waarde die de slimme meter telt. Zo valt het alleen voor de zeer oplettende gebruiker op dat er verschil tussen zit. De klant betaalt uiteindelijk wat de slimme meter telt en wordt niet door de Toon hierop geattendeerd.

Een idee zou zijn dat er een bericht op de Toon komt te staan (service bericht/melding?) als er verschil is tussen wat de Toon denkt en wat de slimme meter denkt. Dan kan de klant zelf contact opnemen met de netwerkbeheerder/meetbedrijf.
Ik begrijp je idee echt wel, maar Eneco is geen partij.
En heeft de info ook dus niet.

Eneco bouwt een Toon®️ die er van uit gaat dat Netbeheer deze fout niet maakt. En beschermt zich met de voorwaarde dat Toon®️ een afgeleide is.

Komt nog bij dat deze Netwerkfout zelden tot nooit voorkomt en Netbeheer de enige is die dit zelf kan compenseren, zoals ik eerder meldde.

Dus je moet dan ook bij je Netbeheerder om die compensatie vragen.
Reputatie 6
Badge +3

Eneco bouwt een Toon®️ die er van uit gaat dat Netbeheer deze fout niet maakt.
Komt nog bij dat deze Netwerkfout zelden tot nooit voorkomt

Ik zeg net dat de Toon er NIET van uitgaat dat de netbeheerder deze fout niet maakt. Immers er is duidelijk code die de teller die via de P1 poort van de slimme meter binnenkomt negeert en op de juiste dal- of normaaltarief teller in de Toon zelf wegschrijft. Als de Toon volledig uit zou gaan van de waarde van de slimme meter dan zou ik vandaag op de Toon ook de verkeerde waarde zien.

Dat die code er in zit, betekend gelijk ook dat het JUIST vaker voor komt. Je gaat geen code/patch schrijven voor een fout die bijna nooit voorkomt en ook nog eens buiten de verantwoordelijkheid van de Toon ligt.
Of die code in de P1 poort zit zal jij beter weten ivm je Domoticz kennis.

Ik probeer het anders te benaderen. Er is een fout die niet meer achteraf hersteld kan worden en Netbeheer kan dit alleen (gedeeltelijk) compenseren. Want je gebruikt op een feestdag meer stroom dan een willekeurige andere dag in de week.
Op dat moment wordt Toon®️ dus ook gecorrigeerd.

Je kan je idee natuurlijk altijd inbrengen bij het onderdeel suggesties en ideeën.
Reputatie 7
Badge +6
@I. Ybema

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Waarom Toon nog steeds het verbruik op de nachtteller laat zien terwijl deze niet loopt, komt doordat wanneer iemand een enkel tarief neemt(en slimme meters heeft) beide telwerken blijven lopen. Wij berekenen dan via Toon alles via het enkel tarief, Toon gaat dus uit van het tarief dat je van ons afneemt. Het voordeel in jouw specifieke geval hiervan is dat je exact kan zien hoeveel kWh er foutief is geregistreerd, doordat Toon wel je verbruiken heeft gemeten tegen dal en normaal tarief.

Groet,

Folkert
Reputatie 6
Badge +3
Dank Folkert. Duidelijk. Reactie van Liander gekregen. Alle slimme meters geïnstalleerd sinds 2016 stonden verkeerd. Ipv 2e Paasdag 2017 stonde ze op 2016