D03-storing en Experia Box V10 | Eneco Community

D03-storing en Experia Box V10

• 8 juni 2019
  • 8 reacties
  • 327 Bekeken

Voor het oplossen van een D03-storing (er is wel een Internet-verbinding, maar er kan geen contact worden gelegd met het Service Center) kan het nodig zijn UPnP aan te zetten in de Experia Box V10. Maak hiervoor verbinding met je Experia Box V10 via http://192.168.2.254 en ga dan naar "Instellingen". Zet daar UPnP IGD op "aan" en klik op "toepassen". Na een eventuele herstart van de Toon is de D03-storing mogelijk nu opgelost.

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik zie zelf niet de relatie niet tussen de UPnP service en het wel of niet kunnen verbinden met het service center. Dat staat helemaal los van elkaar.
De UPnP service introduceert tegelijkertijd wel extra security risico's op je network, dus ik zou het alleen aanzetten als je echt heel zeker weet dat je het nodig hebt. De D03 error op Toon is niet zo'n reden in mijn optiek.

Met vriendelijke groeten,

Toonz
Reputatie 7
Badge +9
UPnP is niet zonder risico. Voor de mensen die meelezen: door UPnP aan te zetten staat de modem toe dat apparaten zelf poorten mogen forwarden. Dit is echt lekker makkelijk voor de gebruiker, maar helaas ook voor eventuele malware of virussen.

Advies laat het uitstaan!!
Reputatie 6
Badge +3
Voor het oplossen van een D03-storing (er is wel een Internet-verbinding, maar er kan geen contact worden gelegd met het Service Center) kan het nodig zijn UPnP aan te zetten in de Experia Box V10. Maak hiervoor verbinding met je Experia Box V10 via http://192.168.2.254 en ga dan naar "Instellingen". Zet daar UPnP IGD op "aan" en klik op "toepassen". Na een eventuele herstart van de Toon is de D03-storing mogelijk nu opgelost.

Wat een onzin. Toon doet helemaal niks met UPnP dus het aanzetten van UPnP in de router heeft dan ook totaal geen invloed op het oplossen van D03.

Het kan wel zijn dat je router openvpn verbindingen actief blokkeerd (ik moet de eerste SOHO router die dat doet nog tegenkomen overigens). En dat in die router het aanzetten van UPnP ook de blokker-openvpn-functie uit zet. Maar dat is dan het enige wat puur hypotetisch mogelijk zou zijn.
Onzin of niet... het werkte wel om de D03-storing op te lossen. Dus als iemand mij dan kan uitleggen waarom het dan toch heeft gewerkt? Misschien goed om te vermelden dat de Toon is verbonden met een NetGear WiFi Router, die vervolgens weer met de Experia Box (daarvan de WiFi uitgeschakeld) is verbonden.
Reputatie 6
Badge +3
Begin eerst eens waarom je een router achter een router plaatst. Dat is vragen om problemen als je niet weet wat je doet.
Makkelijk wisselen van providers zonder je thuisnetwerk elke keer opnieuw te moeten configureren.

Het vreemde is overigens dat ik inmiddels UPnP weer heb uitgezet, en de Toon lijkt te blijven werken (wel zo veilig zonder UPnP). Wellicht dat er nog iets 'geks' zat in de recente Toon-update of in de Experia Box...? Is uiteindelijk dus een vaag verhaal dit 😕

Hoe dan ook, het lijkt nu weer 'zoals het hoort' te werken.
Een perfecte methode hoor! Gebruik deze opstelling al jaaaaren.

Ik heb een Ziggo modem en WiFi is daarvan uitgezet; daaraan geknoopt zit een router met een betere dual mode WiFi en meer en betere instelmogelijkheden.

Niets mis mee!
En als je wat vaker wisselt van Provider dan is het uiteraard een stuk makkelijker.
Dat merkte ik zelf enige jaren geleden bij overstap KPN naar Ziggo.
Reputatie 6
Badge +3
Ja als je weet wat je doet. Maar ik heb genoeg noobs gezien die de lan kant van beide routers op elkaar aansluiten en vergeten dhcp uit te zetten op een van de twee. Laat staan problemen met dubbel NATting.

Nogmaals als je weet wat je doet is er niks aan de hand. Maar als je al denkt dat upnp iets te maken heeft met de verbinding van de toon naar Eneco dan betwijfel ik of je weet waar je het over hebt.

Reageer