Cv blijft op hoog vermogen branden | Eneco Community
vraag

Cv blijft op hoog vermogen branden

Toon eerste bericht

53 Reacties

Reputatie 3
Badge +4
Vermogen terug geschroefd om te beginnen naar 45 aanvoer 65 graden. Hou het even in de gaten.
Reputatie 3
Badge +4

Reputatie 3
Badge +4
4 minuten later kleiner vlammentje deze bleef branden tot 6 uur daarna ging ie op het kleinste vlammentje dit gebeurde om dat er gekookt werd tot nu toe ben ik blij 😅 @ Berny en @ FireChief bedankt zover voor het mee denken hoop dat de CV het nu goed blijft doen

Wat voor temperatuur meet je nou op aanvoer/retour? En hoeveel geeft de ketel aan de werkelijke aanvoer?
3 uurtjes is inderdaad heel erg lang om 21 graden te bereiken, maar we weten niet wat de start temperatuur was...
Op hoeveel vermogen zit de ketel nou?
Reputatie 3
Badge +4
Hij deed er 4 min over van 20,5 naar 21 graden toen bleef het 21 graden met het middelste vlammentje. Ik keek net stond er 40 graden en retour 35 dus dat is eindelijk te weinig hij sloeg daarna naar code1 dus of nog te veel vermogen of een verkeerde retour op de radiator..en even alle radiatoren na gelopen en voelen allemaal koel aan de onderkant. De aanvoer staat op 65 graden 2 graden per uur op1graad per uur werdt het niet warmer na 3 uur.
Voelde alle radiatoren koel aan de onderkant dan kan het zijn dat de retour sensor niet helemaal goed is en geeft een verkeerde meting aan de ketel. Heb je ook trouwens een drukverschil ventiel onder de ketel of ergens in de installatie?
Reputatie 3
Badge +4
Berny wrote:

Voelde alle radiatoren koel aan de onderkant dan kan het zijn dat de retour sensor niet helemaal goed is en geeft een verkeerde meting aan de ketel. Heb je ook trouwens een drukverschil ventiel onder de ketel of ergens in de installatie?

Geen idee of en drukverschil ventiel er in zit. Binnenkort komen ze voor onderhoud en vraag ik of dat ze even naar de retour sensor willen kijken. Alle radiatoren voelen koel aan
Reputatie 6
Koud en ongeveer handwarm (35deg) liggen niet ver uit elkaar, maar als je retoursensor de plank misslaat gaat-ie wellicht pendelen induceren.

Een drukverschilventiel (AVDO) ziet eruit zoals iop deze site is aangegeven:

https://www.cvtuning.nl/woning-kortsluitleiding

Je ziet, er zijn verschilllende verschijningsvormen, maar ze doen allemaal hetzelfde: een kortsluiting maken in je CV als alle radiatoren dicht staan, zodat er altijd retourflow is (met een vrij hoge temperatuur omdat er geen warmte wordt afgenomen) en je ketel daardoor stopt met stoken.
Als alle radiatoren onderaan op kamertemperatuur blijven dan voelen ze inderdaad koud aan terwijl het rond de 20 graden is, dan kan het nooit 35 graden zijn, 15 graden verschil merk je wel. Daarom mijn vermoeden van een foute retour sensor. Hoe je de ketel nou hebt ingesteld is bijna onmogelijk dat de ketel gaat pendelen, tenzij een verkeerde ingestelde drukverschil ventiel ergens in de installatie zit, of heel erg weinig flow over het hele systeem, de radiatoren worden niet voldoend gevuld met warmwater en er komt weinig retourwater in de ketel om de warmtewisselaar af te koelen. Daardoor weinig temperatuurverschil.
Je kan beter aan de aanvoer en retour leidingen onder de ketel voelen of meten. Als de retour daar ook koel aanvoelt dan is waarschijnlijk de R sensor koekkoek, als je weinig temperatuurverschil hebt dan heb je weinig flow en mogelijk is de sensor goed. Draai alle voetventielen half rond open, dan blijven ze nogsteeds allemaal gelijk.
Reputatie 3
Badge +4
Morgen de flow door de radiatoren opnieuw bekijken. En evt bij stellen. Kan even duren voor een reactie. Top
Reputatie 3
Badge +4
Gisteren de radiatoren na gelopen en inderdaad 1 stond bijna dicht. Helaas hebben wij geen voetventielen maar heb het binnenwerk van de kraan iets open gedraaid. Nu blijft de CV lekker branden ook op lage temp aanvoer 35 graden retour 27 graden zonder code 1. En zag vanmorgen dat de CV op 32 graden het gewoon deed Ik ben blij nogmaals bedankt.
Mooi dat jij het zo hebt opgelost. Kan je hem een keer testen met Toon op een hogere temperatuur, 22 bv?
Kijken als het temperatuurverschil tegen de 20 uitkomt als de aanvoer ook hoger wordt. Met lagere aanvoertemperatuur is wel te verwachten kleinere verschillen zoals je het heb gemeten.
Fijn dat het niet aan de sensoren ligt en de ketel nou fijn getuned is.👍🏼
Het is ook gunstiger voor jouw gasverbruik.
Hoi @Berny

Leuk om te lezen dat uiteindelijk het ook met deze Intergas met name via het installateurmenu de finetuning is gelukt.
Doet me denken aan 1 jaar terug dat ik via jou dezelfde finetuning heb gedaan.
En wordt het nog warm bij jou @Brandje, als het vriest? Volgens mij heeft @PieterMary die bevestiging nodig van een echte Intergas gebruiker.😆
Reputatie 3
Badge +4
Berny wrote:

Mooi dat jij het zo hebt opgelost. Kan je hem een keer testen met Toon op een hogere temperatuur, 22 bv?
Kijken als het temperatuurverschil tegen de 20 uitkomt als de aanvoer ook hoger wordt. Met lagere aanvoertemperatuur is wel te verwachten kleinere verschillen zoals je het heb gemeten.
Fijn dat het niet aan de sensoren ligt en de ketel nou fijn getuned is.👍🏼
Het is ook gunstiger voor jouw gasverbruik.

Ik ga het van de week even testen en laat het even weten. Maar tot nu ben ik heel blij.Berny en firechief bedankt
Berny wrote:

En wordt het nog warm bij jou @Brandje, als het vriest? Volgens mij heeft @PieterMary die bevestiging nodig van een echte Intergas gebruiker.😆

Zo!
Nou dat dacht ik wel.
Als het buiten vriest heeft de Intergas daar geen enkel probleem mee. De max van -7 buiten werd probleemloos verwarmt naar rond de 20grd binnen. Moet er uiteraard wel bij zeggen dat onze woning goed geïsoleerd is.
Mede dank zij jouw tuning zat ik afgelopen jaar op 642 m3!
Dat is ook niet veel @Brandje. Hier 495 m3 met een vintage ketel.😆
Reputatie 3
Badge +4
Goede morgen
gisteren even getest. Als de aanvoer 65 graden is is de retour zo rond de 17 graden minder dus dat is wel oké. Vanavond is de aanvoer op 60 zetten kijken of het dan ook nog 21 graden wordt. Vanmorgen stond de CV op een heel laag pitje te branden met aanvoer van 33 graden. Eindelijk is het nu ook behagelijk in huis anders hadden we een koude trek en dat is nu verleden tijd
Reputatie 6
Gefeliciteerd, nu nog zien hoever je gasverbruik gereduceerd is.
Reputatie 3
Badge +4
Zal ik van de week even melden. Zie wel dat de CV goed moduleerd. Bij aanwarmen een piek en dan zakt het verbruik aardig terug soms zelfs tot onder de 250 L. Dat heb ik eerder nog niet mee gemaakt. 😀
m3 ......bedoel je geen liters?
Reputatie 3
Badge +4
Brandje wrote:

Heb het veranderd in liters 👍
PieterMary wrote:

Brandje wrote:

Heb het veranderd in liters 👍

Heel goed!
Overigens kan ik bevestigen dat op Toon®️ in de uren weergave bij mij de Intergas ook rond de 250 tot 270 liter gas gebruikt als ie lekker voort pruttelt/moduleert.
@PieterMary max vermogen op 35% en aanvoer op 65 werkt heel goed tegen pendelen. Bij 45% /60 heb je kans dat de ketel eerder stopt voordat de stookopdracht klaar is als de opdracht langer wordt bij koud weer en aangezien jouw installatie niet veel vermogen kan afstaan en je huis goed geïsoleerd is met WTW.
Reputatie 3
Badge +4
Top. Dan hou ik het lekker zo. Het wordt nu lekker warm beter als al die andere jaren.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen