Cv blijft op hoog vermogen branden | Eneco Community
vraag

Cv blijft op hoog vermogen branden

Reputatie 3
Badge +4
ook ik ben al een tijd bezig om mijn CV installatie goed af te stellen. Wat mijn opvalt is dat de CV continu op vol vermogen brand. Huis warmt goed op naar 21 graden
CV intergas 22/18
cv vermogen 70%
min vermogen 25%
aanvoer 65 graden in 3 uur
inhoud huis 15 Kw
radiatoren vermogen 7kw
woonhuis 2000
dubbel hr ++
goed geïsoleerd
litho WTW
cv waterzijdig ingeregeld
gemiddeld 0,47 m3 gas via MinderGas
waarom blijft ie op vol vermogen draaien.

53 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
65 graden in 3 uur? Bedoel je niet 3 graden per uur stooktempo als instelling op toon (oftwel plankgas)?.
In een ander topic had je het over een starttemperatuur van 50 graden (par E van je ketel). Als je die (tijdelijk ) nogal wat lager zet, stookt-ie dan niet op een lager modulatieniveau?
ook ik ben al een tijd bezig om mijn CV installatie goed af te stellen. Wat mijn opvalt is dat de CV continu op vol vermogen brand. Huis warmt goed op naar 21 graden
CV intergas 22/18
cv vermogen 70%
min vermogen 25%
aanvoer 65 graden in 3 uur
inhoud huis 15 Kw
radiatoren vermogen 7kw
woonhuis 2000
dubbel hr ++
goed geïsoleerd
litho WTW
cv waterzijdig ingeregeld
gemiddeld 0,47 m3 gas via MinderGas
waarom blijft ie op vol vermogen draaien.

Hoi Pieter Mary,

In een ander topic was een lid met dezelfde CV.
Die heeft uiteindelijk via Eneco/Quby Toon®️ opnieuw laten inleren.
Misschien voor jou ook een optie?
Reputatie 3
Badge +4
65 graden in 3 uur? Bedoel je niet 3 graden per uur stooktempo als instelling op toon (oftwel plankgas)?.
In een ander topic had je het over een starttemperatuur van 50 graden (par E van je ketel). Als je die (tijdelijk ) nogal wat lager zet, stookt-ie dan niet op een lager modulatieniveau?

Inderdaad temp 65 3 graden per uur
vanavond even para E op 30 zetten.
Dus dat betekent dat de ketel terug kan moduleren tot 30 graden. Maar gaat me ketel vermogen dan ook naar beneden?
Reputatie 6
Badge +2
Als je die 3 graden per uur ook terugschroeft wel. Met drie graden per uur zet je de regelactie van de ketel maximaal, oftwel zo hard mogelijk stoken om de temperatuur zo snel mogelijk op de gewenste waarde te krijgen. als je de minimumtemperatuur terugregelt en de opwarming per uur, gaat het gevraagde ketelvermogen vanzelf naar beneden. Tenzij je interne ketelregeling kapot is, gaat dan ook het geleverde vermogen naar beneden.

Het hele inleerverhaal waar altijd mee geschermd wordt is een wassen neus, toon heeft een ketelregeling die zelf zijn parameters (langzaam) aanpast aan de behoefte van de woning waar-ie in hangt (autotuning). Dat is een continu proces.
Reputatie 3
Badge +4
Top ga er vanavond mee aan de gang.
60 graden 1 graad per uur
ot temp naar 35 graden
en dan kijken hoe die het doet.
Ps wat houd parameter n in temperatuur tijdens boilerbedrijf (Ta) in deze staat op 85 graden
Reputatie 6
Badge +2
Da's de maximum aanvoertemperatuur van de ketel. Als je toon 90 vraagt, krijg je evengoed maximaal 85. Als je op toon maximaal 65 instelt, wordt er niet hoger dan 65 gevraagd. Kun je dus rustig op 85 laten staan, toon is de baas in dit geval, niet de ketel.
Parameter [n] is de Temperatuur aanvoer (Ta) tijdens boiler-bedrijf voor tapwarmwater of een indirect gestookte boiler (denk ik). Zet hem op het minimaal instelbereik 60.
[3] op 60%, max CV vermogen
[c] op 20%, minimaal CV vermogen
[e] op 30, Minimaal aanvoertemperatuur bij OT
[E.] op 0, Reactie OT kamerthermostaat
[n.] op 40, Warmhoudtemperatuur bij Comfort/Eco
[o.] op 0, Aantal Ecodagen
Voor maximaal CV aanvoer is parameter [5.] zet hem op 65. Naar beneden kan je altijd aanpassen via de bedieningspaneel t/m 65 of via Toon.

Jouw ketel draait continu omdat de warmhoudtemperatuur staat op 0 in [n.] en dat is gelijk aan de tapwatertemperatuur. Als hij op 85 ingesteld staat in [n], logisch dat de ketel heel lang blijft branden om de warmtewisselaar op 85 graden te behouden.
Of... omdat [E.] op 1 staat, dat is, warmtevraag beantwoorden met minimaal aanvoertemperatuur begrensd op ingestelde waarde parameter E, en dat is nou altijd minimaal 35, zelfs als Toon 15 of lager vraagt. Met E. op 0 zal de ketel niet reageren op een gevraagde temperatuur onder de 30 graden. 25 kan je ook proberen.

Minimaal vermogen dat jij noemde van 25% is het voor warmwater? Je kan het ook op 20% zetten in parameter [d].
Als de ketel op laaglast als een stoomboot gaat klinken, zet dan [c] en [d] op 25%.
Reputatie 3
Badge +4
Goede morgen. Wat een heerlijk behulpzaam forum is het toch ik hou ervan 👍
Gisteren wat instellingen gewijzigd.
Als ik E op 35 graden zet gaat de ketel op 1 dus kan zijn warmte niet kwijt dus E Op 40 gezet en nu blijft de ketel lekker door branden. Maar de toon blijft op grote vlam. Dus vraagt veel warmte?Vanavond even para n op 60 zetten en zal ik paraE. Op 0 zetten.
ik heb ook para C voor CV deze staat op 25
Para o. en para n. Heb ik niet.
@PieterMary, Toon vraagt niet veel warmte in een goede geïsoleerde huis met WTW ventilatie, maar ongeacht van wat Toon vraagt, jouw ketel levert altijd minimaal 40 graden zoals je hem nou ingesteld hebt, zelfs als Toon 6 graden vraagt.
Dus E op 30 en E. op 0, alle gevraagde temperaturen onder 30 worden door de ketel geïgnoreerd.
c voor CV op 20
Na cv parameters aanpassingen Toon herstarten, zou ik ook doen.
Reputatie 6
Badge +2
Herstart is niet nodig, ca. elke 90 seconden zijn alle OT parameters in toon volledig ververst. Dat gaat met een reboot geen spat sneller.
Reputatie 3
Badge +4
Parameters doorgevoerd. Haha nu is lekker weer buiten. Maar laat het even weten hoe het gaat. Wel para E op 35 gezet en E. Op 0 en n op 60 graden. Hoop dat het nu goed staat. Alvast bedankt voor jullie meedenken👌👍
Reputatie 6
Badge +2
Opwarmsnelheid in toon ook teruggeschroefd?
Reputatie 3
Badge +4
Had ik van de week op 1 uur gezet op 60 graden maar vanavond terug gezet naar 65 2 graden per uur. Temperatuur bleef 20,5 graad werd niet warmer na 3 uur. Para E toch terug gezet zoal berry schreef op 30 graden. Dus als ik het nu begrijp regeld Toon en de CV zelf de juiste temperatuur en vermogen. Nu morgen even afwachten. Hou jullie op de hoogte.
Reputatie 3
Badge +4
Goede morgen.
Hier even een update
cv vermogen 60
temperatuurr 65
minimaal vermogen 25 lager gaat niet
ParaE 30
ParaE.0
starttoetental CV teruggezet van 70 naar 50
para n op 65
wat me nu opvalt is dat ik heel vaak code 1 de radiatoren voelen bijna koud aan. Als de ketel dus rond draait tijdens antiependelt tijd (5 min) vraagt de toon weer een warme temp rond de 40 graden
Code 1 is gevraagde temperatuur bereikt. Volgens jouw beschrijving het lijkt nou goed te werken, het is ook niet zo koud buiten, dan is het ook normaal dat Toon de temperatuur bewaakt met lagere aanvoertemperatuur en dat werkt nou zoals verwacht.
Je kan de antipendel Param. P op 0 proberen om de tijd te verkorten tussen verschillende gevraagde temperatuur opdrachten.
Heb je nou verschillende vlammetjes op Toon? En brandt de ketel niet meer op vol constant vermogen, toch?
Reputatie 6
Badge +2
... de radiatoren voelen bijna koud aan.....

Is het wel warm genoeg in je huis? Zo ja, dan klopt het dat je radiatoren koeler blijven, en betekent het inderdaad zals @Berny zegt dat alles naar behoren werkt. Ik ben ook benieuwd of je ketelmodulatieniveau nu ook lagere waarden (kleinere vlammetjes) laat zien.
Je hebt de cv starttoerental verlaagd naar 50, daar moet je opletten dat de ketel geen "plof" geluid maakt tijdens ontsteking, indien dat goed gaat kan je het ook toepassen voor warmwater. Dat scheelt inderdaad ook gasverbruik bij elke start om vervolgens weer naar deellast terug te moduleren. Als het ploft zet hem terug op 70.
Reputatie 3
Badge +4
Plopjes hoor ik niet tijdens starten. Ik zie nu 2 soorten vlammetjes. De grote en de hele kleine de tussen vlam heb ik nog niet gezien. Tijdens code 1 zie je de grote vlam.
Heeft jouw ketel een pompschakelaar met 3 standen?
Op welke stand staat de pomp geschakeld?
Op welke aanvoertemperatuur staat de ketel ingesteld in de bedieningspaneel? (Niet service menu)
Heeft jouw ketel een buitenvoeler op aangesloten?

Code 1 Gewenste temperatuur bereikt.
De branderautomaat kan de warmtevraag tijdelijk blokkeren. De brander wordt dan gestopt. De blokkering vindt plaats omdat de gevraagde temperatuur is bereikt. Als de temperatuur voldoende gezakt is wordt de blokkering opgeheven.
Reputatie 3
Badge +4
Geen buitenvoeler zover ik weet. Pomp heeft 3 standen en staat op 1 aanvoer staat op 65 graden.
Reputatie 6
Badge +2
... Ik zie nu 2 soorten vlammetjes. De grote en de hele kleine de tussen vlam heb ik nog niet gezien. Tijdens code 1 zie je de grote vlam.

Misschien morgenvroeg even kijken: In de ochtend is de gevraagde temperatuurverhoging bij de meeste mensen hoog (van slapen naar thuis/comfort). Dat betekent dat de ketel naar een vrij hoge aanvoertemperatuur gaat stoken (hoog modulatieniveau). Naarmate de gewenste kamrtemperatuur dichter genaderd wordt, daalt de gevraagde aanvoertemperatuur en daarmee het modulatieniveau, om uiteindelijk op laag vermogen aan-uit stookgedrag uit te komen. In dit hele traject zou je alle opties van vlammetjes voorbij moeten zien komen.
Er is iets dat nog niet helemaal lekker gaat met de waterzijdig regeling, daardoor de ketel pendelt. Verschil aanvoer/ retour wordt dan te klein en de ketel probeert het te vergroten door harder te gaan branden. Daarom zie je een grote vlammetje net voor de code 1. Of je hebt in totaal te weinig radiator vermogen, of te veel geknepen op de verkeerde radiatoren...
Je hebt 7KW aan radiatoren (en dat is niet veel), jouw ketel op 60% vermogen is 13,2KW. Probeer de cv vermogen op 35%, param. [3], dat is nog +/-8 KW. Het zal voldoende zijn voor wat de radiatoren aan warmte kunnen leveren zonder pendelen.
Voor de rest moet het goed gaan hoe de ketel nou ingesteld is.
Reputatie 3
Badge +4
Er is iets dat nog niet helemaal lekker gaat met de waterzijdig regeling, daardoor de ketel pendelt. Verschil aanvoer/ retour wordt dan te klein en de ketel probeert het te vergroten door harder te gaan branden. Daarom zie je een grote vlammetje net voor de code 1. Of je hebt in totaal te weinig radiator vermogen, of te veel geknepen op de verkeerde radiatoren...
Je hebt 7KW aan radiatoren (en dat is niet veel), jouw ketel op 60% vermogen is 13,2KW. Probeer de cv vermogen op 35%, param. [3]

, dat is nog +/-8 KW. Het zal voldoende zijn voor wat de radiatoren aan warmte kunnen leveren zonder pendelen.
Voor de rest moet het goed gaan hoe de ketel nou ingesteld is.

Dat denk ik ook dat de radiatoren te klein zijn ( huurhuis ). Heb dit al een aantal jaren aan de woningbouw uit proberen te leggen heb de moet op gegeven. Van morgen ketel temp 35 en retour 27 graden dat is denk tochniet verkeerd.wel code 1 Ik zal het vermogen nog verder terug schroeven in stapjes van 5. Maar als het straks kouder wordt trekt ie het dan nog of hoef ik dan alleen de aanvoer hoger te zetten?
Bij mij werkt al jaren prima op maximaal 35%, aanvoer op 65. Tussenwoning met 9 radiatoren, sommige zijn groter geworden dan de originele en twee Jaga's zijn erbij gekomen op zolder. Als het koud is worden ze allemaal nog goed warm. Ik zou zeggen, kwestie van uitproberen totdat de ketel niet meer pendelt.
Reputatie 3
Badge +4
Top. Gaan we vanavond even terug regelen. Alvast bedankt

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen