Continue te hoog stroom verbruik op Toon | Eneco Community
beantwoord

Continue te hoog stroom verbruik op Toon

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Sinds een tijdje geeft Toon een verkeerd stroomverbruik door. Ik heb vandaag alles uitgesloten door simpelweg alle groepen uit te schakelen behalve waar toon en de router op de zitten, hierna zat het verbuik nog steeds op 1700watt. Ik heb Toon gereset en de meter bij de stoppenkast, maar hij blijft een veel te hoog verbruik weergeven. ik heb andere topics gevonden op dit forum maar nergens de uiteindelijke oplossing, wie kan mij verder helpen?

ps gemiddeld staat het verbruik tussen de 3000 en 4000 watt als we iets aan hebben. Dit was voorheen tussen de 400 en 500 watt. Af en toe geeft Toon ook echt rare cijfers weer, tussen de 20000 en 30000 watt.
icon

Beste antwoord door Danielle 27 juni 2014, 11:48

@SteveP,

Welkom op het forum!

Jammer dat je al veel hebt geprobeerd, maar dat het verbruik van elektriciteit onwaarschijnlijk blijft.
Misschien is er plotseling iets gewijzigd in Toon wat dan niet overeenkomt met de meter.
Kan je dit controleren? Je kan naar Menu > Systeem > Energiemeters > Elektriciteitsmeter. Op de elektriciteitsmeter staat de waarde die in Toon ingevoerd kan worden. Mocht dit niet goed staan, kan je dit aanpassen zodat het probleem opgelost wordt.
Mocht deze instelling goed staan, dan onderzoeken we het verder want dan blijkt er iets anders aan de hand te zijn.

Ik ben benieuwd! We vernemen het graag.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

31 Reacties

@steveP,

Maak je toevallig gebruik van plaksensoren (domme meters)?. In de meeste gevallen is dit op te lossen door de sensoren correct en schuin voor het oog te plaatsen. Daarnaast kan het ook voorkomen dat je adapter niet goed meer is.

probeer de adapter bij de cv ketel eens stoomloos te maken. Na ongeveer 30 sec de stoom er weer op te doen. Toon zal dan opnieuw opstarten. Wat geeft het dan voor een verbruik aan.

Is dit van af het begin zo geweest?. Normaal is het dat wanneer toon een reset heeft gehad dat het stroomverbruik hoger aangeeft dan normaal. dit trekt geleidelijk bij,
Hi,

het zijn inderdaad plaksensoren. Ik heb de adapter van het stroom gehaald en weer opnieuw aangesloten, helaas zonder resultaat.

Kijkende naar de verbruikshistorie schat ik in dat dit sinds een maand ongeveer is, het heeft het afgelopen jaar goed gewerkt. De sensoren zijn door de monteur destijds geplaatst en in de tussentijd zijn deze niet verplaatst. wat bedoel je precies met schuin voor het oog? De sensor voor stroom is nu verticaal geplaatst op de meter.

mvg, Steve
Reputatie 7
Badge +6
@SteveP,

Welkom op het forum!

Jammer dat je al veel hebt geprobeerd, maar dat het verbruik van elektriciteit onwaarschijnlijk blijft.
Misschien is er plotseling iets gewijzigd in Toon wat dan niet overeenkomt met de meter.
Kan je dit controleren? Je kan naar Menu > Systeem > Energiemeters > Elektriciteitsmeter. Op de elektriciteitsmeter staat de waarde die in Toon ingevoerd kan worden. Mocht dit niet goed staan, kan je dit aanpassen zodat het probleem opgelost wordt.
Mocht deze instelling goed staan, dan onderzoeken we het verder want dan blijkt er iets anders aan de hand te zijn.

Ik ben benieuwd! We vernemen het graag.
Lijkt op de oplossing, hij stond in Toon op 'pulse', ik heb een meter met een draaischijf dus dat leek niet de kloppen. ik heb dit aangepast en de juiste waarde ingevoerd (600 omwentelingen per kwh), ik ga wat testjes doen morgen en kijken of het nu goed is!
Mooi te horen dat dat het probleem was. als het goed is geeft toon nu de correcte stroomweergave.
Wij hebben sinds juni jl in eens ruim 400% meer verbruik volgens Toon dan ingeschat!! Heel vreemd. Wij zijn net op vakantie geweest en geeft zelfs in die 2 weken erg hoog verbruik aan terwijl er niemand thuis was en er ook geen bijzondere apparaten aan staan. Na bovenstaande melding te hebben gekeken, de meterkast bekeken en de instellingen. Staat bij ons op 300 en pulse. We hebben geen draaischijf dus dat moet kloppen. Hoe weet ik of de rest ook klopt?

Na de meter te bekeken te hebben en even alles aangeraakt te hebben staat het verbruik in eens wel laag?? Kan het zijn dat er iets met de sensor was? Hoe zou dit verder gaan??
Je schrijft hij staat op pulse op 300 en geen draaischijf. Dus dat is goed. Dat is natuurlijk niet altijd zo. De meeste meters met pulse staan m.i. heel vaak op 1000. Dat was bij zo voor mijn slimme meter. Als het goed is kun je op de meter zien hoe hij moet staan. Dat moet er echt op staan. Dat getal zet je in Toon en dan moet het weer goed zijn.
Goedemiddag, ook ik heb een te hoog verbruik. Donderdag heb ik een nieuw paneel gekregen omdat de oude na anderhalf jaar het had begeven. Ik heb zitten spelen met de plaksensor en het ene moment is het vele te hoog en het andere moment veel te laag. Ergens wordt een rekenfout gemaakt. Zou het aan de software kunnen liggen?
Badge +5
Hallo sliefting, heel belangrijk is dat je dezelfde hoeveelheid pulsen in Toon instelt als die waarde die op je meter staan vermeldt. Ook is het heel belangrijk dat de opening van de transparante houder exact voor de puls of reflectie zone van de energie of gasmeter wordt geplaatst.
Je zegt dat je hebt zitten spelen met de plaksensor, als ik mijn elektra sensor los maak van de houder doet hij hele rare dingen. Hij schiet omhoog in verbruik!
De sensor led moet exact op het puls deel van de meter komen en vooral blijven. Laat je weten of je hier wat mee kunt?
Reputatie 7
Badge +7
Goedemiddag, ook ik heb een te hoog verbruik. Donderdag heb ik een nieuw paneel gekregen omdat de oude na anderhalf jaar het had begeven. Ik heb zitten spelen met de plaksensor en het ene moment is het vele te hoog en het andere moment veel te laag. Ergens wordt een rekenfout gemaakt. Zou het aan de software kunnen liggen?

? spelen met de plaksensor !!
zo te lezen zit dan de plaksensor niet goed :8
dit is geen rekenfout , een goede montage van de plaksensor kan mss je probleem oplossen.
Wij hebben sinds juni jl in eens ruim 400% meer verbruik volgens Toon dan ingeschat!! Heel vreemd. Wij zijn net op vakantie geweest en geeft zelfs in die 2 weken erg hoog verbruik aan terwijl er niemand thuis was en er ook geen bijzondere apparaten aan staan. Na bovenstaande melding te hebben gekeken, de meterkast bekeken en de instellingen. Staat bij ons op 300 en pulse. We hebben geen draaischijf dus dat moet kloppen. Hoe weet ik of de rest ook klopt?

Na de meter te bekeken te hebben en even alles aangeraakt te hebben staat het verbruik in eens wel laag?? Kan het zijn dat er iets met de sensor was? Hoe zou dit verder gaan??

Ik heb een domme digitale meter Iskra met een ledje wat pulseert.
Daar zit de plaksensor op.
De instelling daarvoor in Toon is:

Pulse en waarde 1000!

Dan wordt elke wijziging, ook al is het maar 1 watt, na 4 seconden meteen realtime doorgegeven!
Reputatie 4
Badge

En heb je na alle andere adviezen toon en de sensors al eens opnieuw opgestart?
Dat wil ook nog wel eens wat problemen oplossen.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Gerritsen20,

Welkom op het Eneco forum. De meeste pulse meters staan op 1000, 10000 komt ook vaker voor. Zou je willen controleren of 300 ook de waarde is die op je elektrameter staat bij imp/kWh? Graag hoor ik van je of het opgelost is.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6

Beste sliefting,

Leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden. Ik adviseer je om het advies dat Yobotje geeft allereerst op te volgen, door te kijken of de waarde die bij de energiemeters ingesteld is overeenkomt met de waarde die je op je elektrameter ziet staan. We horen graag hoe het afloopt.

Groet,

Folkert
Bedankt allen,
Op de meter staat idd 1000, dus ga het gelijk aanpassen.
Ik heb ook het idee dat de sensor niet goed zat, want daarna stond meter in het groen ipv rood of oranje!!

Wat doet verder met de afrekening???
Helemaal niets. De stand van de meter in de kast telt en niet de gegevens in Toon. De stand van de meter is goed. Als die pulse op het verkeerde aantal staat, worden de gegevens verkeerd doorgegeven aan Toon. Dat heeft dus totaal geen invloed op de werkelijke meterstand.
Bedankt allen,
Op de meter staat idd 1000, dus ga het gelijk aanpassen.
Ik heb ook het idee dat de sensor niet goed zat, want daarna stond meter in het groen ipv rood of oranje!!

Wat doet verder met de afrekening???

Hoi Gerritsen,

Dus ik zat goed met de waarde van 1000

Uiteraard heeft de weergave op Toon geen enkele waarde richting jaarnota.
De originele meterstanden worden door Eneco gebruikt dus die zijn altijd goed, mits ze niet geschat zijn.

Een tip is ook om bv na een week eens te kijken of Toon nu juist registreert.
Neem zondagavond rond 24:00 uur de standen op en een week later weer, dan kan je het verbruik exact met Toon in de week weergave vergelijken.

? spelen met de plaksensor !!
zo te lezen zit dan de plaksensor niet goed :8
dit is geen rekenfout , een goede montage van de plaksensor kan mss je probleem oplossen.

Met spelen bedoel ik dat ik geprobeerd heb om hem recht te zetten alhoewel hij al goed zat. Hoe je de plakker ook voor het pulsje houd het blijft niet goed. De statistieken zijn meteen niets meer waard. Ik ga morgen bellen naar de klantenservice.
Reputatie 7
Badge +7
🙂 dat snapte ik ook wel wat dat spelen betreft.

heb je dit topic al terug gelezen ( zou het kunnen dat de pulsrate niet goed in gesteld staat. ?)

ik neem aan dat ze je bij de klantenservice wel kunnen helpen .
wat de statistieken betreft beter een nieuw en goed begin dan verkeerde gegevens toch.
succes.
Ik vond de reactie ook al vreemd.
Over de instellingen van de pulse rate hadden we het al gehad.

Mi dient de adapter vervangen te worden. Sensoren die kapot gaan daar hoor je niets over.
Reputatie 4
Badge

Hoe je de plakker ook voor het pulsje houd het blijft niet goed.

Heb je hem niet toevallig op zijn kop erop geplakt?
Hier hetzelfde probleem , ik heb al spijt dat ik toon heb laten plaatsen, telkens pieken dat ik heel veel stroom gebruik terwijl ik amper iets aan heb , soms slaat hij al van 2 streepjes in het blauw naar in het rode als ik even de waterkoker aan zet , Of op sommige dagen dat ik niet thuis ben staat het balkje hoger in verbruik als dat in een dag wel thuis ben
Hier hetzelfde probleem , ik heb al spijt dat ik toon heb laten plaatsen, telkens pieken dat ik heel veel stroom gebruik terwijl ik amper iets aan heb , soms slaat hij al van 2 streepjes in het blauw naar in het rode als ik even de waterkoker aan zet , Of op sommige dagen dat ik niet thuis ben staat het balkje hoger in verbruik als dat in een dag wel thuis ben

Heb je domme of slimme meters?
Heb je het verbruik in Toon®️ al bv per week eens vergeleken met de originele stroommeter in je meterkast?
Hoe groot is het verschil dan?
Ik heb geen idee of ik domme of slimme meters heb , ( hoe kan je dat zien ) en nee heb het nog niet een week vergeleken met de meterkast
Ik heb geen idee of ik domme of slimme meters heb , ( hoe kan je dat zien ) en nee heb het nog niet een week vergeleken met de meterkast

Bij Domme meters zitten er plaksensoren op en bij Slimme meters is er een kabelverbinding met de stroommeter.