Batterij rookmelder loopt snel leeg | Eneco Community

Batterij rookmelder loopt snel leeg

Badge +1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 19 reacties
Hallo,

Ik heb een Fibaro rookmelder van Eneco geïnstalleerd (Slaapkamer). Deze heeft twee problemen:

- De verbindingstest lukt nooit bij dit exemplaar
- De batterij (een nieuwe, en ook die is meegeleverd) is binnen een paar dagen leeg.

Een test van het rookalarm lukt dan weer wel; ik krijg een SMS'je.

Ik heb nu de melder gereset en verwijderd en opnieuw aangemeld. Dezelfde batterij geeft nu weer 100% aan, maar ik verwacht dat ie morgen weer leeg aangeeft.

Ik heb de oorspronkelijke batterij al vervangen.

Ik neem aan dat deze dead-on-arrival is en dat ie terug mag naar Eneco?

Ik heb twee andere rookmelders gekoppeld; een via Eneco gekocht, de ander via ROBBshop. Deze werken foutloos.

(Klantenservice staat aan)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

37 Reacties

Blijkbaar zijn er dus meer gevallen waarbij de batterij snel leeg is. Als de melder via Eneco is aangeschaft kun je deze laten omruilen voor een ander. Een moderator zal hier maandag wel op terugkomen.

Zelf heb ik nu ruim een jaar 3 rookmelders. Alle werken nog steeds met dezelfde batterij en staan nog op de volle 100%
Badge +1
En hij is weer leeg...
Den dat je even tot maandag moet wachten op een reactie van een moderator. De laatste tijd zien we veel gebruikers waarbij de batterij niet goed is. Je ontvangt dan een nieuwe als de oude retour is gezonden

Toch blijf ik het vreemd vinden. Hier dus al meer dan een jaar zonder problemen met 1 en dezelfde batterij

Wat ook heel vaak vergeten wordt bij het verwisselen van de batterij, dat je de status van de melder moet updaten.

Bij het plaatsen van de batterij hoor je een korte piep en moet je meteen op de knop van de rookmelder drukken. De batterijstatus wordt dan geüpdate in Toon.

Dit staat in de handleiding van de rookmelder.
Badge +1
Deze rookmelder zorgt er toch echt voor dat de batterij snel leeg is. De rookmelder zelf piept ook als signaal dat de batterij leeg is.
Reputatie 2
Badge +1
Ik zeg niet dat er niets fout is met je rookmelder maar wat rjvaneyk aangeeft is inderdaad mogelijk.
De software en dus eigenlijk de hardware is niet gereset waardoor het lijkt of de batterij leeg is. Ook al geprobeerd met een andere rookmelder of met een multimeter gemeten?
Klopt Toon®️ houdt de laatste status vast.
Kijk in de handleiding bij het onderdeel batterij vervangen staat duidelijk in de zwarte balk de tip hoe te handelen na plaatsing nieuwe batterij.
Waarbij als laatste handeling nog 1 maal kort op de knop wordt gedrukt.
Badge +1
Dit laatste geprobeerd: in eerste instantie 100%, maar ik werd vannacht wakker gepiept vanwege een lege batterij.
Reputatie 4
Badge +4
@ericdere,

Lastig dat je problemen ervaart met de batterij van de rookmelder. In een eerder bericht geef je aan de verbindingstest niet lukt. Wat gaat er precies mis? Als de test niet goed wordt afgesloten, loopt de batterij snel leeg, dus wellicht is dit het probleem. Wanneer je de test correct afsluit, hoort het lampje op de rookmelder niet meer te branden.
Badge +1
Mijn problemen met de verbindingstest is als ik op het knopje druk als het roze lampje verschijnt, hij niet groen wordt, maar even later geel.

Ik heb nu toch een succesvolle verbindingstest kunnen doen (door meerdere keren te drukken nadat het roze lampje verschijnt), dus afwachten wat dit met de batterij doet. Als de batterij al echt leeg is gelopen zal ik nog één keer een nieuwe plaatsen.
En dan dient de test afgesloten te worden door nog 1 maal op het knopje te drukken.
Pas dan wordt de test goed afgesloten en brandt het ledje niet meer.
Badge +1
Ok, verbindingstest was eindelijk gelukt, alle lampjes waren uit en de batterij was vervangen.

De batterij geeft nu 5% aan. In één nacht! Volgens mij heb ik een defecte rookmelder.
Reputatie 5
Badge +1
Doe alles nog een keer met een nieuwe batterij, en hou even in gedachten dat het wel 6 uur kan duren aleer de status van de batterij in je Toon opnieuw in gewijzigd. Communicatie tussen de rookmelder en Toon betreffende de status van de batterij is slechts 4x per 24 uur.
Natuurlijk kun je bij verdere problemen niet uitsluiten dat de rookmelder toch defect is of dat u toch iets vergeet in de aanmeldprocedure, lees deze nog eens aandachtig door. Heb er zelf 5 hangen en nooit problemen hiermee gehad.
Badge +1
Toen ik de nieuwe batterij plaatste was deze 100%, de volgende ochtend 5%. Ik heb de klantenservice van Eneco gemaild en die verwijst me door naar Fibaro support.

Ik doe dus voorlopig even niets.
Reputatie 5
Badge +1
Neem aan dat u Fibaro hier verder over gaat benaderen. Indien meer hierover bekend, wilt u dit dan op dit forum terugkoppelen.
Badge +1
Iemand van Fibaro aan de lijn gehad en het probleem uitgelegd. Hij verwees me naar www.fibaro.nl; zoeken op support. Daar vind je een formulier voor Eneco klanten. Dit ingevuld en naar aanleiding hiervan een retour-label ontvangen via de mail. De rookmelder gaat terug via DHL.
Iemand van Fibaro aan de lijn gehad en het probleem uitgelegd. Hij verwees me naar www.fibaro.nl; zoeken op support. Daar vind je een formulier voor Eneco klanten. Dit ingevuld en naar aanleiding hiervan een retour-label ontvangen via de mail. De rookmelder gaat terug via DHL.

Goed dat je deze werkwijze hier communiceert, handig voor andere probleemgevallen.
Reputatie 5
Badge +1
Bedankt voor de terugkoppeling, probleem is hopende hiermede opgelost.
Ik zit met het zelfde probleem.Twee rookmelders geinstalleerd 1rookmelder binnen een dag batterij leeg.
Nieuwe batterij geplaatst volgens de handleiding, weer binnen een dag de batterij leeg.
Dinsdag Eneco gebeld,deze dame wist niet zo goed wat ze hier mee aan moest,en zou er achter aan gaan.
Beetje jammer dat ik tot op heden nog niets heb gehoord.
Iemand tips hoe nu verder??
Reputatie 5
Badge +4

Ik zelf heb er 6 hangen waarvan er 4 via eneco zijn bestelt (familie bedankt voor het af staan ?) totaal nog geen probleem met 1 van de 6. Hoop dat het maar een paar foutieve zijn die er dan tussen zaten, want aangezien fibaro een retour procedure heeft voor eneco klanten.
Ik zit met het zelfde probleem.Twee rookmelders geinstalleerd 1rookmelder binnen een dag batterij leeg.
Nieuwe batterij geplaatst volgens de handleiding, weer binnen een dag de batterij leeg.
Dinsdag Eneco gebeld,deze dame wist niet zo goed wat ze hier mee aan moest,en zou er achter aan gaan.
Beetje jammer dat ik tot op heden nog niets heb gehoord.
Iemand tips hoe nu verder??

Het belangrijkste is om de handleiding goed te lezen.
Doe niet meteen de test, rond altijd af door als bv het ledje groen brandt, nog 1 maal op het knopje te drukken.
Daarna de rookmelder gewoon 6 uur met rust laten.
Badge +1
Vandaag een nieuwe rookmelder binnen gekregen. Wel met het oude dekseltje (met gaten voor in het plafond) en de oude batterij.
Oké logisch, maar heb je de koppeling al gemaakt?
Badge +1
Ja, hij hangt alweer aan het plafond; en ja, heb hem geïnstalleerd volgens de handleiding; en nee, er brand geen lampje (die brandde met de oude rookmelder ook niet overigens)
Mooi zo, nou minimaal 6 uur wachten en liever een dag en meldt dan nog eens het percentage batterij.