AWB Thermomaster 2HR i.c.m. Toon | Eneco Community
beantwoord

AWB Thermomaster 2HR i.c.m. Toon

Badge
Hallo, ik heb ook nog een vraag. Ik heb een AWB Thermomaster 2HR in combinatie met toon. Het verbruik wat toon aangeeft is erg hoog. Nu heb ik ook vloerverwarming liggen onder een houtenvloer en is de vloerverwarming niet mijn hoofdverwarming. Nu ben ik benieuwd hoe de aansturing van de CV ketel moet staan. Momenteel staat de optie "Aansturing CV ketel" OpenTHerm aan/uit (dus groen).

Toon is zo ingesteld dat hij vanmorgen om 6.30 op 19,5 graag moet zijn (gisteravond om 22.00 naar 14graden) het verbruik tot nu (9.19) is 9,51m3
icon

Beste antwoord door Danielle 30 maart 2018, 13:47

@FabianChang,

Merci! We kunnen nagaan of Toon wel goed meet. Kun je dit weekend de meterstanden op de meter bijhouden? Dan kun je controleren of Toon overeen komt met het verbruik op de meter. Zo niet, dan meet Toon verkeerd en kun je de sensor op de meter uit de houder halen om te kijken of alles nog op z'n plek zit.
Als het verbruik wel overeen komt met elkaar dan moeten we kijken naar de aansluiting, wie wet zit daar iets toch niet goed. Ik verwacht dat de sensor niet goed zit, want ik zie ook verbruiken van 42 m3 terug op 1 dag en dat is uiteraard erg onwaarschijnlijk.
Kun je de uitkomst laten weten?
Bekijk origineel

25 Reacties

Badge
Is er niemand die dit ook heeft/ervaart?
Reputatie 7
Badge +6
@Fabianchang,

Sorry voor het ongemak dat je eerder geen reactie hebt gekregen. Maar rond de 10 m3 vroeg in de ochtend al is inderdaad een hoop! Graag kijk ik mee zodat ik alles na kan lopen en kan nagaan wat de beste instelling zou zijn. Kun je je klantnummer toevoegen aan je profiel en kun je op Toon de externe toegang aanzetten via Menu > Toonsupport?
Alvast bedankt!
Badge
@Danielledank je wel voor je reactie. Ik heb beide acties zojuist uitgevoerd.
Reputatie 7
Badge +6
@FabianChang,

Merci! We kunnen nagaan of Toon wel goed meet. Kun je dit weekend de meterstanden op de meter bijhouden? Dan kun je controleren of Toon overeen komt met het verbruik op de meter. Zo niet, dan meet Toon verkeerd en kun je de sensor op de meter uit de houder halen om te kijken of alles nog op z'n plek zit.
Als het verbruik wel overeen komt met elkaar dan moeten we kijken naar de aansluiting, wie wet zit daar iets toch niet goed. Ik verwacht dat de sensor niet goed zit, want ik zie ook verbruiken van 42 m3 terug op 1 dag en dat is uiteraard erg onwaarschijnlijk.
Kun je de uitkomst laten weten?
Badge
Dat is goed @Danielle. Gasmeter stand staat nu op:39397. Ik heb op 18 maart en meter stand van 39315 doorgegeven en op 9 maart 39258. Op 4 nov 2017 heb ik 38237 doorgegeven. Wellicht kan je daar nu al wat mee.
Reputatie 7
Badge +6
@FabianChang,

Het verbruik op de meter is prima en daar is niets mis mee. We kunnen het zoeken in de sensor op de meter. Die kun je uit de doorzichtige houder halen zodat je het rondje van de houder na kunt kijken. Zit die nog wel precies in het midden van het laatste cijfer? De sensor kun je daarna terug plaatsen en dat zal het verschil maken. Je kunt alsnog het verbruik op de meter en op Toon vergelijken dit weekend, anders kun je nog de sensor verwisselen met die van stroom om na te gaan of dat helpt.Als stroom dan onwaarschijnlijk hoog is weten we dat het aan de sensor ligt en regelen we een nieuwe. 🙂
Badge
@Danielle

de sensor gemonteerd door de monteur. Zie bijlage
Heb je ook het voorstel van Daniëlle voor uitwisseling sensoren al geprobeerd?

Links en rechts van de sensor zie je uitstekende lippen die de sensor fixeren en exact positioneren. Druk de lips ietwat gelijktijdig naar buiten en de sensor valt los.
Reputatie 7
Badge +6
@FabianChang,

Inderdaad, de monteur monteert alles van Toon en zo ook de sensor. Ondanks dat hoort de sensor horizontaal op de meter. Je kunt de stappen doorlopen in de instructievideo waar echter bij staat dat je geen gas ziet, maar in dit geval is het dezelfde instructie. Succes en mocht het na het weekend toch nog mis gaan met het verbruik op Toon en op de gasmeter nadat je al mijn tips hebt doorlopen, dan vernemen we het graag.
Badge
@Brandjenee heb ik nog niet gedaan.
@Danielledank je ga ik even proberen.
Badge
zojuist sensoren omgedraaid en gekeken of deze goed zitten en dat zitten ze. To be continued! Fijn weekend
Jij ook, wordt vervolgd!!
Reputatie 5
Hou ons op de hoogte!

Fijne dagen voor nu.

Groet, Vincent
Badge
Hallo, vanmorgen een opname gedaan van de gasmeterstand 39416.

Groet, Fabian
Badge
@Danielle: zou je nog kunnen kijken of het verbruik in dat weekend overeen kwam tussen de sensor en wat ik heb opgegeven?

Wat mij verder momenteel opvalt is dat de CV bij ons uitstaat(ik heb het programma uitgezet op de toon) en temp staat op 16 in toon (kamer temp is rond de 19,5) maar de leiding van de CV toch warm is. Hoe kan dit?

Hoor graag van je.

Groet Fabian
Hoi Fabian,

Dat mag uiteraard niet dat je leiding toch warm wordt.
Dat lijkt verdacht veel op een defecte 3Weg klep.
Reputatie 6
Badge +1
Goedemorgen @fabianchang

Als ik het verbruik van 30 maart (39397 m³) tot en met 4 april (39416 m³), adhv jouw meterstanden, vergelijk met het verbruik op jouw Toon klopt het nog steeds niet. Het verbruik op de meter is lager dan wat Toon aangeeft. De beste oplossing hier is om slimme meters voor jou aan te vragen. Ik ga deze dan ook kosteloos voor jou bestellen. De levertijd is circa 12 weken en Stedin bericht je per post wanneer ze komen plaatsen.

Het probleem met de warme leidingen is inderdaad vreemd als de CV uitstaat. Toon staat inderdaad op 16 graden maar de kamertemperatuur zakt niet lager dan 18 graden. Er is gisteren 18.09 uur zelfs een piek zichtbaar van ruim 20 graden. Je kan testen of je nadat de leidingen afgekoeld zijn deze weer warm worden nadat je langere tijd warm water gebruikt hebt. Denk aan douchen, afwassen enz. Als het zo is dat de leidingen weer warm worden dan is de 3wegklep kapot in de ketel en sluit deze niet goed af waardoor het warme water ook de binnensinstallatie instroomt. Beste advies is om dan je CV installateur in te schakelen.

Groet, Tina
Badge
Hallo @TinaC
bedankt voor je reactie. Wat houdt dat in voor mij een slimme meter en wil ik dit wel? Toon zou ook goed moeten werken zonder een slimme meter.

Ik zal de testen met de leidingen eens uitproberen

Groet, fabian
Reputatie 6
Badge +2
@fabianchang
Normaal gesproken is het inderdaad zo dat ook zonder slimme meters Toon goed kan werken. Als het probleem niet opgelost kan worden op afstand kiezen we liever voor een slimme meter. Een slimme meter houdt in dat je digitale meters zal krijgen voor zowel gas als elektriciteit. Deze meters kunnen worden uitgelezen door een datakabel aan te sluiten op de elektriciteitsmeter en de meteradapter van Toon. Je maakt dan geen gebruik meer van sensoren en het verbruik wordt hierdoor accuraat uitgelezen. De kans op foutieve lezing is bij deze meters dan ook nihil.

Ook hoef je met slimme meters geen meterstanden meer handmatig door te geven voor je jaarnota. Dit zal automatisch gedaan worden.

Groet, Chantal
Badge
@ChantalS dank je wel voor je uitleg. Ik heb de bevestigting ontvangen
Badge
Hallo @TinaC & @ChantalS, ik heb vandaag contact gehad met Stedin omdat ik na al die tijd nog steeds niet heb vernomen van ze mbt de installatie van de nieuwe meters. Het blijkt dat zij geen aanvraag hebben ontvangen vanuit Eneco.

Zouden jullie dit nogmaals kunnen doen?

Bvd Fabian
Dit is toch wel erg vreemd, want je hebt eerder toch een bevestiging gekregen?
Badge
@Brandje ja dat klopt. Die heb ik ontvangen.
Reputatie 6
Badge +2
@fabianchang

Wat vervelend om te horen dat de meters nog niet vervangen zijn en dat Stedin laat weten dat zij geen verzoek hebben gekregen. Voor de zekerheid heb ik de aanvraag nogmaals doorgestuurd. Dit zou betekenen dat de aanvraag vanaf dit moment in behandeling genomen zal worden bij Stedin. Mocht je over een aantal weken nog niets vernomen hebben laat het ons dan even weten.

Groetjes Chantal
Badge
Dank je we @ChantalS. We wachten het af!

Reageer