Aansluiting Toon ketelmodule op CV | Eneco Community
vraag

Aansluiting Toon ketelmodule op CV

• 9 september 2019
  • 12 reacties
  • 348 Bekeken

Reputatie 1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Goedenavond,

Ik heb een Itho HR-combiketel Kli-Max 2 36 CW5 en een Toon slimme thermostaat van Eneco (deze heb ik overgenomen van de vorige bewoners van mijn huis, ik heb zelf geen Eneco).

Recent was er een storing van de CV ketel en is de branderautomaat vervangen. Tijdens een warme zomermaand heb ik de verwarming niet gebruikt, maar nu het koeler werd zag ik dat thermostaat Toon een foutmelding geeft: de ketelmodule maakte geen verbinding met de CV ketel. Mijn verwarming werkte daardoor niet.

Het kabeltje van de ketelmodule is wel aangesloten op de branderautomaat (zie foto’s), ik kan niet beoordelen of dat correct gebeurd is.

We hebben de thermostaat gereset, de stekker van de ketelmodule een tijdje eruit gehad en ook de CV ketel opnieuw gestart, niets hielp. De monteur zegt dat het aan Toon ligt en wil niet kosteloos langskomen.

Nu hebben we in de settings van Toon gezien dat hij op Opentherm ingesteld stond, we klikten op “controleren”, Toon wisselde hierop naar aan/uit, en nu is de foutmelding weg.

Ik wil het liefst Opentherm gebruiken ivm efficiëntie en comfort. Kan ik de aansluiting zelf aanpassen, hoe moet dat?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

12 Reacties

Heb je op de gebruiks aanwijzing van je Itho CV gekeken of er een OT aansluiting op het aansluitblok zit? ongetwijfeld want je hebt ern HR ketel.
Zo ja dan kan je simpel, wel na alles incl Toon®️, stroomloos gemaakt te hebben, de draden overzetten.
Reputatie 1
Bedankt voor je snelle reactie! 🙂

ik had inderdaad ook de gebruiksaanwijzing van mijn CV opgezocht, maar kwam er niet helemaal uit. Zie de screenshot in de bijlage.

Wat ik gek vind is dat het kabeltje op nr 1-2 (of nr 7-8) is aangesloten, en dat in het schema Opentherm nr 1-2 is... Daarom had ik nog niks geprobeerd aan te passen.

Graag gedaan @SRDP !

Op 3/4 zou Toon®️ niet aangesloten mogen worden.
Dus zou 1/2 de juiste zijn.
Maar wellicht dat alleen de Itho thermostaat alleen dan op OT werkt.
Maar er wordt gesproken over een OT thermostaat, dus zou Toon®️ ook OT moeten werken.

Heb je gedacht aan de volgende volgorde:

-eerst je CV stroom geven
-als deze is opgestart
-dan pas Toon®️ weer opstarten door de ketelmodule van Toon®️ stroom te geven.

Toon zou dan automatisch op OT moeten “springen”
Reputatie 1
Ik heb de branderautomaat uit zijn houder gehaald en een foto van de achterzijde gemaakt. Er is te zien dat het kabeltje van de ketelmodule toch correct is aangesloten.

Ik begrijp niet waarom Toon de foutmelding gaf en bij de optie “controleren” automatisch wisselde naar het protocol “aan/uit”. Als ik het nu terug probeer te wisselen naar Opentherm gebeurt er niks.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Reputatie 1
Dankjewel Brandje!

Ik heb de stekker van zowel de CV als de ketelmodule verwijderd, daarna heb ik eerst de CV opnieuw opgestart en na voltooien de stekker van de ketelmodule erin gedaan. Als ik de thermostaat Toon nu bekijk dan blijft hetzelfde probleem bestaan: ik kan hem niet op Opentherm zetten en na de optie “controleren” blijft hij op “aan/uit” staan...

Het lijkt dus een software probleem als ik het goed heb?
Als ik de tekening vergelijk met wat op de aansluitblokken aangegeven is, vraag ik mij dan af, is de 8 klemmen blokje niet op z'n kop ingestoken? Die eruit trekken en 180 graden draaien, dan heb je wel 1 en 2 op de juiste plek volgens tekening. Et voilá!
Hoi Pedro, @Berny

Dat lijkt mij toch stug, want die blokjes hebben toch altijd een blokkeer nokje om juist verkeerd aansluiten te voorkomen?😉
Dankjewel Brandje!

Ik heb de stekker van zowel de CV als de ketelmodule verwijderd, daarna heb ik eerst de CV opnieuw opgestart en na voltooien de stekker van de ketelmodule erin gedaan. Als ik de thermostaat Toon nu bekijk dan blijft hetzelfde probleem bestaan: ik kan hem niet op Opentherm zetten en na de optie “controleren” blijft hij op “aan/uit” staan...

Het lijkt dus een software probleem als ik het goed heb?

Graag gedaan.
Ik vermoed dat 1/2 alleen voor merkgebonden, dus Itho thermostaten is.
Dus de Itho thermostaat in samen werking met de CV zorgt dan voor OT

Dan zou een niet Itho thermostaat alleen op 3/4 en dan A/U aangesloten kunnen worden.

Maar misschien heeft @Berny gelijk, ik hoop het voor je.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Pedro, @Berny

Dat lijkt mij toch stug, want die blokjes hebben toch altijd een blokkeer nokje om juist verkeerd aansluiten te voorkomen?😉

klopt zou niet moeten kunnen Ton , maar op de foto lopen de cijfers toch echt anders om dan op het schema.

foto van het aansluitblokje op de printplaat 87654321
en van het schema 12345678
dus opentherm is 1 en 2 als hij de stekker om draait.
maar let op niet ieder merk cv ketel houd zich aan het juiste opentherm protocol !!!
en dan kan Toon echt alleen maar op aan/uit aangesloten worden.
mvg,jan
Reputatie 1
Ik heb de stekkers eruit gehaald, het groene blokje 180 graden gedraaid, de CV weer ingeschakeld en daarna de ketelmodule van Toon weer ingeschakeld. Toon stond nog op “aan/uit”, maar na het selecteren van “controleren” veranderde hij naar “Opentherm”. Alles functioneert weer naar behoren!

Ik wil jullie allemaal heel hartelijk danken voor jullie aardige, snelle en goede hulp!! 🙂
We zijn blij dat het opgelost is!

Wel erg slordig van de monteur trouwens... Ik heb het teruggekoppeld aan de firma.
Goed om te horen!
‘t Was zeker leuk om dit gezamenlijk op te lossen😀😀

En goed dat je het terug gekoppeld hebt aan de firma die dit verkeerd geplaatst heeft.
Heel heel slordig!
En slordig van Itho dat aansluiting op deze wijze überhaupt mogelijk is😢....

Maar veel belangrijker: “Veel plezier nu met je Toon®️
Het kan dus wel het groene blokje op z'n kop...
A.u.b. @SRDP, veel plezier ermee ✌🏼👍🏼

Reageer