A02 storing na Toon update 4.15.6 | Eneco Community
beantwoord

A02 storing na Toon update 4.15.6

Reputatie 5
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 166 reacties
Toon is leuk, maar elke keer is er wat. Vandaag kreeg ik een melding op het display van Toon dat er een nieuwe update is voor Toon. Ik heb hem laten installeren en nadat Toon weer opgestart was staat storing A02 erop.

Overigens staat onder het tabblad ketel “ het gaat goed met je ketel” niet dus!

Daarna de module twee keer herstart na een minuutje stroomloos , maar dat helpt niet.

Toen de ketel zelf herstart, die geeft overigens geen foutmelding, maar dat helpt ook niet.

Ik baal hiervan, omdat er een aantal koude vrije dagen aankomen.

Als iemand een hint heeft. Graag! Ik zag een soortgelijk topic maar die lijkt voornamelijk over open term bij een Atag ketel te gaan. Ik heb een nefit met daarin wel zo’n adapter om open therm toe te staan. Maar alles functioneerde tot de update , dus ik hoop noet dat mn ketel gelijk de schuld gaat krijgen.

De toegang van buiten staat aan, dus Eneco, kijk gerust.
icon

Beste antwoord door RayDelft 10 mei 2018, 10:23

GEFIXT : Ik heb zowel de ketel als de module een minuut of tien stroomloos gemaakt.
Daarna de boel weer opgestart. Nu lukte het me na enkele malen op het knopje Open Therm te schakelen, de boel weer van Aaan/Uit naar Open Therm te zetten. Toen sprong ook de ketel aan en verdwenen de meldingen ook op de apps.

Of het nu het stroomloos maken gedurende een wat langere tijd is geweest (had ik nl al gedaan maar dan een minuutje) of het manipuleren van de OpenTherm schakelaar is geweest, ik weet het niet, maar misschien hebben anderen hier iets aan die soortgelijke problemen ondervinden.

Moderators: De externe toegang staat nog aan. Misschien kunnen jullie iets zien alsnog?

De conclusie is nu wel gerechtvaardigd dat er harwarematig niets kapot is, maar dat de softwareupdate de boel in de war heeft gestuurd. Ontwikkelaars, misschien hebben jullie iets aan deze info.
Bekijk origineel

15 Reacties

Hoi Raymond,

Die melding A02 is bij meerdere na de update meteen verschenen, terwijl er feitelijk niets aan de hand was.
Mijn advies even een paar dagen aanzien en ik vermoed dat A02 ook bij jou weg blijft.
Anders horen we het hier weer.
Reputatie 5
Badge +1
@Brandje dank. We zien het aan dan maar. Warm water werkt gewoon en kachel kan ik niet testen want het is in huis nog 24,5graden.
Reputatie 5
Badge +1
Nou dat gaat een zoekplaatje worden. Melding staat er nog en de verwarming gaat niet aan.
Heb weer een aantal keer reset gedaan maar dat helpt niet.

Toen kwam ik op het idee om de Open Therm schakelaar op Toon op Aan/Uit te zetten. Voila, de storings meding verdween. En Toon zegt dat de ketelverbinding in orde is. Ook het vlammetje verschijnt. Echter op mijn apps zowel op iOS als op android geeft hij de storig wel! Dus Toon ziet geen storing maar de Apps zien die storing wel.

Echter, de verwarming gaat niet aan. Weer reset. Gedaan, nog steeds geen storingsmelding op Toon (wel op de Apps) verbinding nog steeds OK, maar ketel springt niet aan.

Nu wilde ik de Open Therm switch weer terugzetten op Open Therm maar dat doet hij nu niet meer. Dat is nu ook vernaggeld.

Ik denk toch heus dat die software update ermee te maken heeft omdat dit allemaal onmiddellijk na de update optrad.

Kan ik terug naar een oudere versie?
Hoi Raymond,

Nee, een downgrade is niet mogelijk.
Ik zou nu maar even wachten tot morgen als een mod even op afstand in je Toon®️ kijkt.
Reputatie 5
Badge +1
GEFIXT : Ik heb zowel de ketel als de module een minuut of tien stroomloos gemaakt.
Daarna de boel weer opgestart. Nu lukte het me na enkele malen op het knopje Open Therm te schakelen, de boel weer van Aaan/Uit naar Open Therm te zetten. Toen sprong ook de ketel aan en verdwenen de meldingen ook op de apps.

Of het nu het stroomloos maken gedurende een wat langere tijd is geweest (had ik nl al gedaan maar dan een minuutje) of het manipuleren van de OpenTherm schakelaar is geweest, ik weet het niet, maar misschien hebben anderen hier iets aan die soortgelijke problemen ondervinden.

Moderators: De externe toegang staat nog aan. Misschien kunnen jullie iets zien alsnog?

De conclusie is nu wel gerechtvaardigd dat er harwarematig niets kapot is, maar dat de softwareupdate de boel in de war heeft gestuurd. Ontwikkelaars, misschien hebben jullie iets aan deze info.
Reputatie 5
Badge +1
EXTERNE TOEGANG staat nog aan, dus de mods kunnen als ze willen erin. Misschien is er iets leerzaams te ontdekken.
Als ik jouw nadere reactie zo lees, dan is dat weer analoog ik soms ook adviseer om geen 1 minuutje, maar veel langer de zaak stroomloos te maken.
Wellicht dat je nu toch bereikt hebt wat het doel was: OT en geen storingscode.
Reputatie 5
Badge +1
Als ik jouw nadere reactie zo lees, dan is dat weer analoog ik soms ook adviseer om geen 1 minuutje, maar veel langer de zaak stroomloos te maken.
Wellicht dat je nu toch bereikt hebt wat het doel was: OT en geen storingscode.

Inderdaad heb ik bereikt wat ik wilde, namelijk dat hij het weer doet. En mogelijk help ik ook anderen met deze post. Dank ook voor je reactie.
Graag gedaan, maar houdt wel rekening mee dat na een harde reset Eneco nooit meer zaken kan terug kijken van voor de harde reset in je Toon®️. ?
Dus als ze dat doen zal het erg beperkt zijn.
En je hebt gelijk, ongetwijfeld heeft een ander forumlid met dit issue er baat bij wat je nu gedeeld hebt.?
Nog even ter aanvulling. Het knopje op opentherm zetten kan niet. Je kan hem alleen van opentherm afhalen (op aan/uit zetten). Het weer terugzetten op opentherm kan alleen via de 'refresh' button. Dan probeert de Toon 10 seconden lang opentherm te praten met de ketel. Krijgt ie geen antwoord, dan blijft ie op aan/uit. Krijgt ie wel antwoord, dan schuift het knopje naar opentherm.

Wellicht dat deze informatie je had geholpen bij het schakelen tussen de twee opties.
Reputatie 5
Badge +1
@thehognl Dank voor je reactie. Ik drukte inderdaad op de refresh knop. Het. Pijlvormige circeltje. Dat gaat dan idd ca 10 seconden draaien. Maar hij sprong steeds terug op aan/uit en ik kreeg hem niet meer terug op OT. Maar tenslotte lukte dat gelukkig weer wel.
Reputatie 5
Badge +1
@Brandje Dat na een reset de informatie voor de mod verdwijnt wist ik niet. Dat is dan voor de volgende keer een prissoners dilemma. Enerzijds zou je moeten wachten totdat iemand in je systeem heeft gekeken, en anderzijds wil je resetten omdat dat vaak de aangewezwen weg is de boel weer aan de praat te krijgen.

Het zou wenslijk zijn dat je kan bellen en dat iemand op afstand dan gelijk meekijkt. ~Dat doet je internet provider bij storing immers ook. Tenslotte is TOON het Beta stadium wat mij betreft duidelijk nog niet ontgroeid terwijl er toch een aardig bedrag aan abonnementsgeld moet worden neergeteld.
Hoi Raymond,
Dat heeft met een eventueel beta studium niets te maken.
Het zit ‘m puur in de techniek.
Ook de log’s worden nu eenmaal bij zo’n harde reset verwijderd.
Vandaar ook de term “harde” reset.
Een volledige schone opstart dus.

Maar veel belangrijker: heb je de storingscode nog terug gezien?
Omdat je aanvankelijk bang was voor een hardware probleem.
Reputatie 5
Badge +1
@Brandje Mijn badkamer was warm vanochtend, dus alles OK.
@Brandje Mijn badkamer was warm vanochtend, dus alles OK.

Hoi Raymond,

Kijk dat doet mij plezier!?
Alles dus weer oké. ?

Reageer