A02 storing na Toon software update 5.0.4 | Eneco Community
beantwoord

A02 storing na Toon software update 5.0.4

Badge
Goedenavond,

Meer mensen die problemen hebben na de update naar 5.0.4? En hoe zijn ze bij jou opgelost?
Voor de update geen enkele problemen op de verbinding via OpenTherm met mijn Atag E325C. Nu geeft die foutcode A02, geen verbinding met de CV ketel. Alle kabels zijn gecontroleerd en zitten op de juiste plek op de juiste manier. CV-ketel geeft geen storingsfout.

Niemand is aan de CV/Bekabeling of Toon geweest buiten het starten van de update.

Acties reeds uitgevoerd: CV-ketel van de stroom en na enkele minuten opnieuw opstarten. Toon opnieuw opstarten via software, Toon opnieuw opstarten door de stroom te onderbreken tussen de thermostaat en de CV-ketel. Toon van de muur gehaald en opnieuw opgehangen. Alle kabels nagelopen.

Hoop op een snelle oplossing met deze kou!

Groet,
Luuk
icon

Beste antwoord door Mitchel 19 januari 2019, 11:23

Goedemorgen @C.Y.H. Beijers

Het is goed dat je je vraagt hier stelt, want in de kou zitten in dit seizoen van het jaar is nooit fijn. Gelukkig werkt de ketel weer, maar ik kan je eventueel een nieuwe ketelmodule opsturen per post?

Wil je het me laten weten of dit een optie voor je is?

Groet,
Mitchel

Bekijk origineel

29 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Heb je de ketelmodule al even van het stroom gehad? Dat zie ik niet in alles wat je al geprobeerd hebt.
Als de tip van @ThehogNL niet werkt, probeer hem in de ketel op contacten 3 en 4 aan te sluiten. Het is wel Aan/Uit maar heb je wel warmte totdat je een nieuwe ketelmodule krijgt indien die kapot is.
Reputatie 5
Badge +3
@Berny zou de ketelmodule wel op aan/uit kunnen schakelen als ie stuk is? A02 betekend volgens mij is als dat de Toon niet meer de ketelmodule kan aanspreken/zien (en alleen nog z'n 24v krijgt). Maar het is natuurlijk wel het proberen waard.

Volg ook even het officiele filmpje van Eneco voor zo'n storing. https://www.toon.nl/service/faq/problemen-oplossen/er-is-geen-verbinding-tussen-toon-en-de-ketelmodule-hoe-los-ik-dit-op-storingcode-a02/
Er zijn wel gevallen waar de ketelmodule niet in OT werkte maar wel in A/U. Ik garandeert niet dat het zal werken, maar toch zou ik het als laatste poging nog proberen, als het lekker gaat vriezen.
Badge
Bedankt voor jullie snelle reacties. De ketelmodule had ik inderdaad ook al gereset, was ik vergeten te melden.
Ik ga contact 3 en 4 aanspreken en kijken of die wel het gewenste effect heeft.
Mocht dit niet zo zijn ga ik contact opnemen met Eneco om de ketelmodule asap te laten vervangen.
Reputatie 5
Badge +3
Mocht het nog niet werken en je hebt het te koud (en je hebt geen oude thermostaat liggen) kan je zelf 3 en 4 kortsluiten. Dan gaat de ketel gelijk aan. Dan laat je je huis even opwarmen en dan de kabel weer los maken.
Aan/uit is niet meer en minder dat 3 en 4 door de toon wordt doorverbonden. Dat kan je dus prima handmatig doen (wel een werkje om zo de hele dag je huis warm te houden, maar voor noodgevallen is het te doen)
Laat het ff weten... succes!
Badge
Op de contacten 3 en 4 werkt de ketel momenteel wel. Ga maandag overleggen met Eneco om het Opentherm probleem op te lossen. Vind Opentherm namelijk veel fijner verwarmen dan het aan/uit programma.
Wat ik wel bijzonder vind dat het na een software update plaatsvind.

Bedankt voor jullie tips en ondersteuning.
Reputatie 5
Badge
Goedemorgen @C.Y.H. Beijers

Het is goed dat je je vraagt hier stelt, want in de kou zitten in dit seizoen van het jaar is nooit fijn. Gelukkig werkt de ketel weer, maar ik kan je eventueel een nieuwe ketelmodule opsturen per post?

Wil je het me laten weten of dit een optie voor je is?

Groet,
Mitchel
Badge
Goedemiddag Mitchel,

Bedankt voor je reactie. Ik heb je een een persoonlijk bericht onze gegevens achter gelaten.
Badge
Ik heb ook de update 5.0.4, en vandaag het -wachtwoord onjuist- probleem wat al vaker voorbij is gekomen.

ik heb de kpn experiabox V10, die probleemloos heeft gewerkt tot nu, echter ik heb de tplink deco p7 nieuw geinstalleerd omdat op de 1e verdieping er altijd wifi problemen waren, dat is geheel opgelost, maar als enige werkt Toon nu niet mee.

de tplink is als accesspoint aangesloten aan de experiabox, het wifi deel van de experiabox is dus op off gezet zoals in de handleiding staat, het wifi gebeuren neem de tplink deco7 over.
alle apparaten die wifi gebruiken werken nu oke, behalve Toon, kan wel mijn (nieuwe) SSID selecteren.

wie weet de oplossing?
Dus je tplink z’n DHCP server deelt de IPadressen uit. Maar Toon ziet de SSID wel, maar is dat een gescheiden SSID op 2,4 GHz? Dus geen combi met 5.0?
Badge
Klopt, experiabox blijft de router, geeft via utp kabel dan als powerline naar de 1e etage internet door, en boven en beneden dus wifi, wel combi 2,4 en 5.0 Ghz.

Toon ziet wel de SSID, de naam heb ik enkele keren veranderd, tplink reboot dan steeds maar geeft dan toch melding van onjuist wachtwoord.

Experiabox herstart, eerst van stroom gehaald, maar zelfde resultaat helaas.

Vlgs tplink:

4. Deco en de Experiabox

Deco kan worden aangesloten op de Experiabox, belangrijk om rekening mee te houden is dat in deze situatie de routerfunctie van de Experiabox behouden moet blijven en de routerfunctie van Deco niet wordt gebruikt. Na de installatie moet Deco in accespoint modus worden gezet. Je kan Wi-Fi op je Experiabox vervolgens uitschakelen, dit is dan niet meer nodig. Wil je weten hoe je de deco in Access Point modus zet? Kijk eens naar deze video: https://www.youtube.com/watch?v=opMKVJ1udcA
Oké, dus je V10 die z’n DHCP server is actief.
WiFi geeft het accespoint door, maar ik voorspel je juist die combi met 1 dezelfde SSID naam daar heeft Toon®️ problemen mee.
Zoals ik bedoelde maak een aparte SSID naam op de 2,4 GHz en je zal zien dat de Toon®️ problemen over zijn.
Badge
Ik kan geen gescheiden SSID’s voor 2,4 en 5.0 Ghz maken in de TPlink, wel de 5.0 uitzetten zodat alleen 2,4 beschikbaar is, ook dan onjuist wachtwoord melding.

Frappant dat alle smartphones in huis, ook apple apparaten, iPad en iMac, sonos en smarttv’s geen problemen geven, Toon is vandaag het vervelende jongetje in de klas:-)
Badge
oplossing gevonden:

Mogelijkheid is er in de android en ios apps om de TPlink als accesspoint een guest netwerk aan te laten maken in 2,4 of 5,0 Ghz met een eigen paswoord, dat pikt Toon wel en geeft nu een groen vinkje !

Wel vreemd hoor, dus we kunnen stellen dat Toon niet echt intelligent is.
Bedankt voor het meedenken.
Tja, dat is wat ik dus bedoelde!
Een combi SSID pikt Toon®️ helaas niet.
Een bekend gegeven.
Mooi opgelost toch?
Badge
Tja, dat is wat ik dus bedoelde!
Een combi SSID pikt Toon®️ helaas niet.
Een bekend gegeven.
Mooi opgelost toch?

Mooi opgelost?
Vind ik eigenlijk niet, geen enkel draadloos apparaat wat ik noemde geeft een probleem enkel de Toon waar gebruik moet worden gemaakt van een workaround.
Dat alle andere apparaten daar geen last van hebben is ook helaas een reeds lang bekend gegeven. Die zijn bijna altijd wèl voor beide GHz geschikt.

Vandaar voor jou een mooie oplossing.

Zelf heb ik al ik weet niet meer hoe lang geleden dit (combi gebeuren) al bij Quby aangekaart.
Nu met deze versie is bv er weer gesleuteld aan de WiFi driver.
Maar helaas is het combi probleem nog niet opgelost; komt ook uiteraard, omdat de hardware van deze WiFi module in Toon ongeschiktheid is voor 5.0 Ghz😳
Reputatie 5
Badge +3
Op mijn TPlink Deco werken al mijn toon 1 en toon 2's prima. Gewoon met 2.4 en 5ghz en geen guest netwerk. Uiteraard wel in accesspoint modus. Dus je probleem moet toch ergens anders gevonden worden.

@Brandje hoezeer ik de oplossing waardeer, dit is echt geen oplossing. Er is geen reden dat de toon gewoon op de 2.4ghz van de combineerde ssid kan werken (immers bij mij werkt het wel prima). Ik vermoed daarom dat er bij @peebee wat anders speelde.

@peebee, kan je eens proberen het weer terug te bouwen zoals het zou moeten?
Reputatie 5
Badge +3
Overigens de melding 'wachtwoord onjuist' op de toon moet je gewoon negeren (als je zeker weet dat je het goed ingetoetst hebt). De toon geeft namelijk te snel deze melding in beeld, ook al is onder water de toon nog bezig om allerlei netwerk checks uit te voeren. Als je een IP adres op de toon ziet komen is het genoeg indicatie dat het prima werkt.
Er zijn nu eenmaal bekende “dwarsliggers” in combinatie met Toon®️; de V10 en bv de Connectibox zijn er 2.
Via de oplossing van de ts heeft hij nu een stabiele connectie met z’n Toon®️ en uiteindelijk is dat wat telt.
Waarbij ook ik aanteken dat Quby wellicht nog verbetering kan aanbrengen.
Badge
Dat is het juist, in de tplink was te zien dat Toon steeds offline bleef.

Ook het vinkje bij de instellingen in Toon werd niet groen, dan kan ik er niet vanuit gaan dat het goed werkt.

Ik heb ook liever dat ik geen guest aan moet maken, hoewel dat weer niet zo erg is maar het is er niet voor bedoeld.

Ik geef het niet op want ben blij dat et zo iig wel werkt, maar probeer komende tijd nog wel.
ik zal mijn bevindingen zeker posten, bedankt voor het meedenken !
Het verschilt nog al met wat voor een modem/router je gebruikt.

Toon heeft hier een half jaar perfect gedraaid op een gecombineerde netwerk via het ziggo modem.

Na het korte uitstapje weer terug bij kpn en draaide dmv aanmaken guest netwerk niet naar behoren en regelmatig uitval verbinding toon of zoals ts ook al aangaf dat het netwerk niet herkend wordt. Oplossing lag dan in een herstart van de toon.

Nu draaid toon hier weer via mijn aparte mesh router die een tijdje terug een update kreeg naar dual netwerk.

Toon connect perfect hiermee en heb nu geen last meer van uitval verbinding. Dus het kan wel gelukkig

Reputatie 5
Badge +3
Het blijft raar en ik blijf er bij dat het probleem ergens anders ligt en dat het 'aanmaken van een guest netwerk' of 'het maken van een losse 2.4ghz' alleen maar werken om het probleem heen is.
Zou enorm graag eens mijn handen aan zo'n toon met wifi problemen willen hebben. Misschien dan maar eens een kpn internet met experiabox afnemen 🙂

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen