20 m3 gas per dag normaal? | Eneco Community

20 m3 gas per dag normaal?

• 25 januari 2016
  • 67 reacties
  • 12162 Bekeken

Beste mensen, graag wil ik om jullie hulp vragen. Ik heb het forum doorzocht maar niks kunnen vinden met dezelfde vraag. We hebben een cv ketel Remeha avanta 28c thuis. Sinds kort Toon erop aangesloten omdat we erg hoge gasverbruik hebben. Er hoeft maar 1 verwarming aan te staan en hij stookt enorm. Beneden heb ik alleen vloerverwarming die na de Toon update niet meer goed warm wordt ins. Installateur meerdere malen gekomen maar ze kunnen niks vinden dus en komen met onzin smoesjes nu om er vandoor te gaan. Nu heb ik twee kinderen en een vrouw. En ben ten einde raad.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

67 Reacties

Muradonna, als je toch voor een nieuwe cv ketel gaat, Atag komt dit jaar met nieuw spul in de VSK, Jaarbeurs Utrecht op 5 Februari. Kijk in de Uk site van Atag voor de nieuwe iC series, daar zijn ze al beschikbaar. Succes 🙂
Hier ook rond de 19,5/20 met 1,46m3... doe ik nou iets verkeerd?:?

Maar jij hebt, denk ik, niet de CV de hele dag aan, toch..............

Brandje, hij staat met nachtverlaging op 18 en comfort op 19, en er is leven in huis over dag. El Niño zorgt dat de cv niet de hele dag aan staat.:D
Ik weet het niet meer heren..denk dat ik warmteservice inschakel zoals me buurtjes met een nieuwe cv-ketel + service. Neem aan dat ze dan gelijk het hoge verbruik en vloerverwarming zullen aanpakken ??

Liander komt ook binnenkort even de gasdruk te meten maar denk niet dat het daaraan ligt.

Ik bedank u allen voor de hulp, mocht ik het oplossen met of zonder nieuwe ketel dan horen jullie het van me. Fijne avond allemaal.

Graag gedaan!
Suc6 met je keuze.
Ik weet het niet meer heren..denk dat ik warmteservice inschakel zoals me buurtjes met een nieuwe cv-ketel + service. Neem aan dat ze dan gelijk het hoge verbruik en vloerverwarming zullen aanpakken ??

Liander komt ook binnenkort even de gasdruk te meten maar denk niet dat het daaraan ligt.

Ik bedank u allen voor de hulp, mocht ik het oplossen met of zonder nieuwe ketel dan horen jullie het van me. Fijne avond allemaal.

Maar jij hebt, denk ik, niet de CV de hele dag aan, toch..............
Nu met dit warme weer heeft onze CV van 10:00 uur tot nu toe 3,1 m³ gas verbruikt.
Als dat staafje wel terug veert zou ik niet tot vervanging over gaan.

De voeler in de vloer kan uiteraard nog wel defect zijn.
Berny, ik heb de onluchtingsknopje nogmaals open gedraaid.

De Thermostaatstaafje is in orde..hij veert wel terug, er zat maar wat speling in totdat ik hem echt erin ging drukken, dat wist ik nog niet. Maar veert dus wel degelijk terug.

@Brandje De gasverbruik stond op 6,89m3 toen u het vroeg, staat nu op 7,50 m3 met af en toe aanslaan voor de 20 graden. Het schommelt in de woonkamer van 19,5/20.0 graden vandaar.
Muradonna, een driewegklep is in principe niet moeilijk te vervangen, het kan ook het servo motortje dat deze bedient het probleem zijn. Maar moet je wel weten hoe je de cv installatie uit bedrijf en in bedrijf neemt en wat moet je precies vervangen. Anders zou ik daar niet aan beginnen, en daarvoor een cv monteur inschakelen.
En als de installatie toch leeg moet voor de thermostaatkraan, dan kan je ook de 3wegklep meteen doen en de cv circuit doorspoelen.

Kijk bij warmteservice.nl voor een nieuwe Tkraan.
Zodra je de gegevens even noteert en googelt dan heb je zo suc6.
Nee WD 40 is in dit soort zaken een lapmiddel.
Vervangen is de enige remedie.

Weet u toevallig een site hiervoor zodat ik dat kan bestellen ?
Muradonna,
Als de driewegklep niet volledig omschakelt dan worden de radiatoren ook warm met warmwater vraag. Daar kan je opletten met een koude cv circuit. Heb je gewoon warmwater en verder wordt de cv aanvoer pijp of radiatoren niet warm dan zou ik aannemen dat de driewegklep zijn werk goed doet.
Waarschijnlijk zit jouw probleem in het pennetje van de thermostaatkraan, hij blijft dicht, of bijna dicht. In de verdeler unit heb je daar ergens een ontluchtingsknopje, net zoals aan de zijkanten van de radiatoren bovenin. Daarvoor heb je een vierkant sleuteltje nodig. Loop alle installatie na en vergeet niet om bij de ketel erbij te vullen tot de juiste druk.

Dat sleuteltje hangt boven de unit, heb er een keer aan gedraaid totdat er een klein beetje water uitkwam, wist niet wat ik deed dus heb er niet teveel aan gedraaid, kwam ook geen lucht uit. Ook midden de Grundfoss pomp heb ik licht open gedraaid met een schroevendraaier totdat er water uit kwam. Ik zal de ontluchtingsknopje nu even meer laten druppelen.
Nee WD 40 is in dit soort zaken een lapmiddel.
Vervangen is de enige remedie.
Dat pennetje moet echt terugveren anders sluit deze de kraan af.

@Brandje @Ton van Rijn Oke dus alleen wd 40 erop spuiten gaat dus niet werken ??

@Ton van Rijn Verstopping kan idd verklaren waarom het niet warm wordt. Ik ga de site even bekijken. Tnx
Muradonna,
Als de driewegklep niet volledig omschakelt dan worden de radiatoren ook warm met warmwater vraag. Daar kan je opletten met een koude cv circuit. Heb je gewoon warmwater en verder wordt de cv aanvoer pijp of radiatoren niet warm dan zou ik aannemen dat de driewegklep zijn werk goed doet.
Waarschijnlijk zit jouw probleem in het pennetje van de thermostaatkraan, hij blijft dicht, of bijna dicht. In de verdeler unit heb je daar ergens een ontluchtingsknopje, net zoals aan de zijkanten van de radiatoren bovenin. Daarvoor heb je een vierkant sleuteltje nodig. Loop alle installatie na en vergeet niet om bij de ketel erbij te vullen tot de juiste druk.
Oké het drukpennetje van de thermostaatkraan.
Het pennetje zal niet defect zijn, eerder het binnenwerk. Vervanging daarvan zijn de kosten niet.
De 3wegklep kan je zelf niet vervangen.
Reputatie 7
Badge +8
Dat pennetje moet echt terugveren anders sluit deze de kraan af.
Reputatie 7
Badge +8
Mocht nu echt niets meer werken..
Vloerverwarmingverstopt.nl

Toen ik zo'n vijftien jaar geleden in de installatie techniek zat ben ik het wel eens tegen gekomen.
En schrok me toen kapot hoeveel drap er in de installatie zat. We hebben toen de leidingen moeten spoelen.

Tijdens de installatie was er een toevoeging gedaan aan het water. Later tijdens een verbouwing is er weer een toevoeging gedaan en toen was het over.
Oké duidelijk zover.
Ik vermoed dat de sensor van de vloerthermostaat in een huls zit en uit die huls zou je de sensor moeten kunnen halen. Hij moet immers ook vervangen kunnen worden.
Hoe kan jij nu zien met hoeveel graden het water de vloer in gaat? Eerder schreef je van 32 tot 40 grd; vind ik persoonlijk te laag.
Met andere woorden die voeler kan natuurlijk defect zijn.

Ook weet ik nu nog niet wat de aanvoer-temperatuur vanaf je CV is?
Hoeveel gas heb je nu gister verstookt; puur even als richtsnoer?

De meter naast de vloerverwarming stijgt niet boven de 40 graden. Ik denk dat de sensor wel werkt eigelijk, eerder twijfel ik aan die thermostaat kraan door dat pennetje.

Pennetje? Je bedoelt de sensor in die huls in de vloer toch?

Nee ik bedoel dat staafje wat onder de thermostaatkraan binnen blijft hangen en niet terugveert als dat nodig is. De sensor zit inderdaad in een zwart plastic hulsje vast tegen de vloerverwarming unit.
Oké duidelijk zover.
Ik vermoed dat de sensor van de vloerthermostaat in een huls zit en uit die huls zou je de sensor moeten kunnen halen. Hij moet immers ook vervangen kunnen worden.
Hoe kan jij nu zien met hoeveel graden het water de vloer in gaat? Eerder schreef je van 32 tot 40 grd; vind ik persoonlijk te laag.

De meter naast de vloerverwarming stijgt niet boven de 40 graden. Ik denk dat de sensor wel werkt eigelijk, eerder twijfel ik aan die thermostaat kraan door dat pennetje.

Pennetje? Je bedoelt de sensor in die huls in de vloer toch?
Oké duidelijk zover.

Oké een nette aanvoertemperatuur. Ik zou die nu zelfs nog verlagen naar 50grd.
7 m3 vind ik nu veels te hoog.
Dus onderzoek moet nog steeds plaats vinden naar juiste werking 3wegklep en thermostaat vloerverwarming.
Hoe staan in toon je instellingen? Als deze op vloerverwarming staat wordt de maximale water temperatuur een stuk lager dan als je kiest voor radiatoren.

Bij ons heb ik hem nu op handmatig (oid) gezet en de max temperatuur iets lager gezet t.o.v. radiatoren. Maar wel stuk hoger dan vloerverwarming.

Dit omdat anders bij ons de vloer en de radiatoren slecht warm werden.

Ik heb beide geprobeerd maar vloer wordt evengoed niet warm..handmatig heb ik nog niet getest.
Oké duidelijk zover.

Aanvoertemperatuur 62 graden. Warmwater 65 graden, wordt OT door Toon geregeld.
Gasverbruik nu 7m3, verwarming stookte alleen in de ochtend tot 01.00 t/m 07.00 uur. Daarna amper aangeslagen omdat de woonkamer te warm is. Ook heb ik de cv nu in eco stand gezet.
Heeft je Remeha Avanta 28c een warmhoud functie?
Ik bedoel dat deze continu op een vooraf ingestelde temperatuur staat om zo snel warm tapwater te kunnen geven. Als deze dat heeft wat ik niet geheel uit de documentatie naar voren kan halen dan zou je pomp van de vloerverwarming deze temp uit de ketel kunnen pompen. Je pomp werkt zoals je zegt 24/7 en pompt dan rustig het koude water in je net verwarmde ketel in welke op zijn beurt weer dat water gaat verwarmen en dat gezellig de hele dag volhoud. Met een niet zo fijn resultaat een hoog gas verbruik.
Dit heb ik gezien bij mijn zwager met een Vallian VHR 28c.

Een mogelijke oplossing is een pompschakelaar.
https://www.vloerverwarming-direct.nl/products/zoeken-1-0-/p-230-vloerverwarming-direct+pompschakelaar+hy-02?selected=618&gclid=Cj0KEQiAz5y1BRDZ4Z_K_eGa84cBEiQAtQkeaLPBaWnemToDatr3rMP03xYQbmq6bp2uATqPI15b4c8aAlpe8P8HAQ

Even snel eentje gezocht.
Succes m,et het oplossen!

Maar dan staat de driewegklep in de ketel op warmwaterstand voor de warmhoudfunctie, als de driewegklep niet defect is dan kan nooit de cv circuit warmte uit de ketel weg pompen.

Muradonna, is jouw vloerverwarming gescheiden van de radiatoren circuit? Via een warmtewisselaar, pomp, verdeler, thermostaatkraan. Heb je het al geprobeerd jouw vloer gedeelte te ontluchten?

Ik denk dat een nieuwe ketel jouw probleem niet oplost, als het problemen ergens in de circuit zit.

Beste Berny, ik heb dat nog niet geprobeerd. Alles werkt via de Toon bij mij. Vloerverwarming zit een pomp tussen en een thermostaatkraan als je dat bedoelt. In de bijkeuken heb ik wel een radiator, die ik niet open zet. Of dat allemaal in hetzelfde circuit zitten weet ik eigelijk niet. Alles deed het gewoon alleen was de verbruik erg hoog. Boven in de kamers wordt het al TE warm op 19 graden..en beneden werkt dus niet meer goed sinds de Toon update. Wel toevallig. Dus denk niet dat er lucht in zit en anders zou niet weten hoe ik dat moet gaan ontluchten 😃. De tapwaterfunctie staat nu dus uit sinds twee dagen. Kan ik de driewegsklep zelf vervangen of is dat te ver gezocht ?