20 m3 gas per dag normaal? | Eneco Community

20 m3 gas per dag normaal?

• 25 januari 2016
  • 67 reacties
  • 12161 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

67 Reacties

Je bedoelt het tapwater?
Als je die uitschakelt in Toon, dan kan het zo zijn dat je CV daar niet opreageert, dus altijd handmatig nalopen op de CV zelf.
Jammer dat je niet weet od de CV OT werkt, dat is voor besparing gas wel belangrijk.
Of je de laagste stand voor de pomp moet nemen, betwijfel ik nog even. Ik vind de andere zaken veel belangrijker bij het terugdringen van het gasverbruik.
Als je vloerunit bv 60 grd warm water aangeboden krijgt, dan zorgt de thermostaat daar in de unit dat de temperatuur niet boven de 50 grd uitkomt bij het invoeren in de vloer.
Misschien is je thermostaat daar defect??
Misschien bij dit topic ook even aansluiten?

https://forum.eneco.nl/servicevragen-mijn-eneco-meterstanden-andere-vragen-90/functioneren-toon-10300

Misschien hier ook last van:

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-blijft-hangen-op-tapwater-verwarmen-9963
Remeha Avanta kan alleen maar op een manier aangesloten worden. Het is dezelfde klemblok voor a/u en OT.
Het verlagen van de pompsnelheid lijkt mij ook een goed plan, indien het mogelijk is. Als het goed is heb je een schakelaar met 3 standen op de pomp zelf.
Remeha Avanta kan alleen maar op een manier aangesloten worden. Het is dezelfde klemblok voor a/u en OT.

Oké, goed dat je even reageert, dan is de die aansluitfout uitgesloten!!
Reputatie 7
Badge +8
Ik zou het niet bij je ketel zoeken maar bij de vloerverwarming.
En ik doel niet op de pompsnelheid maar dat deze 24/7 loopt dat is naar mijn mening totaal niet nodig en heeft een negatief effect.

Zo'n pomp schakelaar heeft een sensor, wanneer de aanvoer warm word gaat deze pompen. Als deze afkoelt stopt deze.
In de zomermaanden gaat deze ongeveer een keer per maand aan zodat je pomp lekker soepel blijft.

Verdiep je daar ook even in. Als je het niet kan vinden zoek ik het nog even voor je op.
Heeft je Remeha Avanta 28c een warmhoud functie?
Ik bedoel dat deze continu op een vooraf ingestelde temperatuur staat om zo snel warm tapwater te kunnen geven. Als deze dat heeft wat ik niet geheel uit de documentatie naar voren kan halen dan zou je pomp van de vloerverwarming deze temp uit de ketel kunnen pompen. Je pomp werkt zoals je zegt 24/7 en pompt dan rustig het koude water in je net verwarmde ketel in welke op zijn beurt weer dat water gaat verwarmen en dat gezellig de hele dag volhoud. Met een niet zo fijn resultaat een hoog gas verbruik.
Dit heb ik gezien bij mijn zwager met een Vallian VHR 28c.

Een mogelijke oplossing is een pompschakelaar.
https://www.vloerverwarming-direct.nl/products/zoeken-1-0-/p-230-vloerverwarming-direct+pompschakelaar+hy-02?selected=618&gclid=Cj0KEQiAz5y1BRDZ4Z_K_eGa84cBEiQAtQkeaLPBaWnemToDatr3rMP03xYQbmq6bp2uATqPI15b4c8aAlpe8P8HAQ

Even snel eentje gezocht.
Succes m,et het oplossen!

Maar dan staat de driewegklep in de ketel op warmwaterstand voor de warmhoudfunctie, als de driewegklep niet defect is dan kan nooit de cv circuit warmte uit de ketel weg pompen.

Muradonna, is jouw vloerverwarming gescheiden van de radiatoren circuit? Via een warmtewisselaar, pomp, verdeler, thermostaatkraan. Heb je het al geprobeerd jouw vloer gedeelte te ontluchten?

Ik denk dat een nieuwe ketel jouw probleem niet oplost, als het problemen ergens in de circuit zit.
Ik bedoel dat deze continu op een vooraf ingestelde temperatuur staat om zo snel warm tapwater te kunnen geven. Als deze dat heeft wat ik niet geheel uit de documentatie naar voren kan halen dan zou je pomp van de vloerverwarming deze temp uit de ketel kunnen pompen. Je pomp werkt zoals je zegt 24/7 en pompt dan rustig het koude water in je net verwarmde ketel in welke op zijn beurt weer dat water gaat verwarmen en dat gezellig de hele dag volhoud. Met een niet zo fijn resultaat een hoog gas verbruik.

https://www.vloerverwarming-direct.nl/products/zoeken-1-0-/p-230-vloerverwarming-direct+pompschakelaar+hy-02?selected=618&gclid=Cj0KEQiAz5y1BRDZ4Z_K_eGa84cBEiQAtQkeaLPBaWnemToDatr3rMP03xYQbmq6bp2uATqPI15b4c8aAlpe8P8HAQ

Maar dan staat de driewegklep in de ketel op warmwaterstand voor de warmhoudfunctie, als de driewegklep niet defect is dan kan nooit de cv circuit warmte uit de ketel weg pompen.

Muradonna, is jouw vloerverwarming gescheiden van de radiatoren circuit? Via een warmtewisselaar, pomp, verdeler, thermostaatkraan. Heb je het al geprobeerd jouw vloer gedeelte te ontluchten?

Ik denk dat een nieuwe ketel jouw probleem niet oplost, als het problemen ergens in de circuit zit.

Heel goed Berny, vandaar dat ik die link even bijvoegde, waar ook de drieweg klep ook ter sprake komt.
Gezien zijn fout analyse, houd ik het voorlopig op een defect thermostaatknop op de vloerunit.
Zou jouw huis door de warmwater warmhoudfunctie verwarmd worden? Het is wel een optie... Jouw cv circuit koelt de ketel steeds af zodanig dat de ketel niet bij kan houden om de warmtapwater op 60 te houden. En voor warmwater bereiding en warmhoudfunctie wordt er meestal 100% vermogen gebruikt, dat zou de hoge gas verbruik kunnen verklaren... Een defecte 3wegklep.
Exact; hij zou de eerste niet zijn door verkalking!
Maar wat vind je van mijn stelling mbt een defecte thermostaat regeling bij de vloerunit?
Dat kan natuurlijk ook Brandje, dat de thermostaatknop wel doet het maar het ventiltje onderin kan dicht blijven hangen. Dat idee had ik al gisteren gesuggereerd om de goed werking van de thermostaatkraan uit te sluiten, maar het schijnt dat er geen goed advies is geweest...
Oké afwachten maar!
Reputatie 4
Badge +1
Hoe staan in toon je instellingen? Als deze op vloerverwarming staat wordt de maximale water temperatuur een stuk lager dan als je kiest voor radiatoren.

Bij ons heb ik hem nu op handmatig (oid) gezet en de max temperatuur iets lager gezet t.o.v. radiatoren. Maar wel stuk hoger dan vloerverwarming.

Dit omdat anders bij ons de vloer en de radiatoren slecht warm werden.
Je bedoelt het tapwater?
Als je die uitschakelt in Toon, dan kan het zo zijn dat je CV daar niet opreageert, dus altijd handmatig nalopen op de CV zelf.
Jammer dat je niet weet od de CV OT werkt, dat is voor besparing gas wel belangrijk.
Of je de laagste stand voor de pomp moet nemen, betwijfel ik nog even. Ik vind de andere zaken veel belangrijker bij het terugdringen van het gasverbruik.
Als je vloerunit bv 60 grd warm water aangeboden krijgt, dan zorgt de thermostaat daar in de unit dat de temperatuur niet boven de 50 grd uitkomt bij het invoeren in de vloer.
Misschien is je thermostaat daar defect??

Ik heb de Vloerthermostaat even losgehaald en dat staafje paar keer teruggetrokken. Hij blijft wel erin hangen als ik de kraan weer vast zet. Hoort het vanzelf naar buiten te komen ? Heb Wd 40 erop gespoten. Hij geeft wel een beetje warmte door in ieder geval, en retour komt iets kouder terug. De driewegklep is volgens mij niet gecontroleerd door de monteur. Dat zou wellicht de hoge verbruik kunnen zijn ?? De Toon werkt OT, ook de tapwater uitschakelen in Toon werkt.
Ik zou het niet bij je ketel zoeken maar bij de vloerverwarming.
En ik doel niet op de pompsnelheid maar dat deze 24/7 loopt dat is naar mijn mening totaal niet nodig en heeft een negatief effect.

Zo'n pomp schakelaar heeft een sensor, wanneer de aanvoer warm word gaat deze pompen. Als deze afkoelt stopt deze.
In de zomermaanden gaat deze ongeveer een keer per maand aan zodat je pomp lekker soepel blijft.

Verdiep je daar ook even in. Als je het niet kan vinden zoek ik het nog even voor je op.

Als ik de vloer weer even warm krijg dan zet ik zo'n pompschakelaar er wel tussen, bedankt voor de tip !
Reputatie 7
Badge +8
De pen van een (thermostaat)kraan dient altijd weer naar buiten te komen.
Oké duidelijk zover.
Ik vermoed dat de sensor van de vloerthermostaat in een huls zit en uit die huls zou je de sensor moeten kunnen halen. Hij moet immers ook vervangen kunnen worden.
Hoe kan jij nu zien met hoeveel graden het water de vloer in gaat? Eerder schreef je van 32 tot 40 grd; vind ik persoonlijk te laag.
Met andere woorden die voeler kan natuurlijk defect zijn.

Ook weet ik nu nog niet wat de aanvoer-temperatuur vanaf je CV is?
Hoeveel gas heb je nu gister verstookt; puur even als richtsnoer?
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb als pompschakelaar een Tercal Pompschakelaar 11E Anti-stop geplaatst bij de vloerverwarming en ben daar tevreden over. Zijn er nog meer gebruikers van deze pompschakelaar?
Hoe is deze bij jullie ingesteld?

Beste Berny, ik heb dat nog niet geprobeerd. Alles werkt via de Toon bij mij. Vloerverwarming zit een pomp tussen en een thermostaatkraan als je dat bedoelt. In de bijkeuken heb ik wel een radiator, die ik niet open zet. Of dat allemaal in hetzelfde circuit zitten weet ik eigelijk niet. Alles deed het gewoon alleen was de verbruik erg hoog. Boven in de kamers wordt het al TE warm op 19 graden..en beneden werkt dus niet meer goed sinds de Toon update. Wel toevallig. Dus denk niet dat er lucht in zit en anders zou niet weten hoe ik dat moet gaan ontluchten 😃. De tapwaterfunctie staat nu dus uit sinds twee dagen. Kan ik de driewegsklep zelf vervangen of is dat te ver gezocht ?
Oké duidelijk zover.
Ik vermoed dat de sensor van de vloerthermostaat in een huls zit en uit die huls zou je de sensor moeten kunnen halen. Hij moet immers ook vervangen kunnen worden.
Hoe kan jij nu zien met hoeveel graden het water de vloer in gaat? Eerder schreef je van 32 tot 40 grd; vind ik persoonlijk te laag.

Aanvoertemperatuur 62 graden. Warmwater 65 graden, wordt OT door Toon geregeld.
Gasverbruik nu 7m3, verwarming stookte alleen in de ochtend tot 01.00 t/m 07.00 uur. Daarna amper aangeslagen omdat de woonkamer te warm is. Ook heb ik de cv nu in eco stand gezet.
Hoe staan in toon je instellingen? Als deze op vloerverwarming staat wordt de maximale water temperatuur een stuk lager dan als je kiest voor radiatoren.

Bij ons heb ik hem nu op handmatig (oid) gezet en de max temperatuur iets lager gezet t.o.v. radiatoren. Maar wel stuk hoger dan vloerverwarming.

Dit omdat anders bij ons de vloer en de radiatoren slecht warm werden.

Ik heb beide geprobeerd maar vloer wordt evengoed niet warm..handmatig heb ik nog niet getest.
Oké een nette aanvoertemperatuur. Ik zou die nu zelfs nog verlagen naar 50grd.
7 m3 vind ik nu veels te hoog.
Dus onderzoek moet nog steeds plaats vinden naar juiste werking 3wegklep en thermostaat vloerverwarming.
Oké duidelijk zover.

De meter naast de vloerverwarming stijgt niet boven de 40 graden. Ik denk dat de sensor wel werkt eigelijk, eerder twijfel ik aan die thermostaat kraan door dat pennetje.
Oké duidelijk zover.

De meter naast de vloerverwarming stijgt niet boven de 40 graden. Ik denk dat de sensor wel werkt eigelijk, eerder twijfel ik aan die thermostaat kraan door dat pennetje.

Pennetje? Je bedoelt de sensor in die huls in de vloer toch?
Oké duidelijk zover.

Pennetje? Je bedoelt de sensor in die huls in de vloer toch?

Nee ik bedoel dat staafje wat onder de thermostaatkraan binnen blijft hangen en niet terugveert als dat nodig is. De sensor zit inderdaad in een zwart plastic hulsje vast tegen de vloerverwarming unit.
Reputatie 7
Badge +8
Mocht nu echt niets meer werken..
Vloerverwarmingverstopt.nl

Toen ik zo'n vijftien jaar geleden in de installatie techniek zat ben ik het wel eens tegen gekomen.
En schrok me toen kapot hoeveel drap er in de installatie zat. We hebben toen de leidingen moeten spoelen.

Tijdens de installatie was er een toevoeging gedaan aan het water. Later tijdens een verbouwing is er weer een toevoeging gedaan en toen was het over.