Extreem hoog warmteverbruik | Eneco Community

Extreem hoog warmteverbruik

• 18 augustus 2019
  • 0 reacties
  • 155 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 0 reacties
Aangezien hier meerdere vragen zijn over hoog warmtegebruik bijgaand mijn ervaringen. In 2017 had ik een warmtegebruik van 46 GJ (ik reken met een huishouden van 2,2 persoon, waarbij 80 % warmte 32 GJ en 20 % warm water 10 GJ, dus max 42GJ). Al hoog voor een tussenwoning, maar nog geen alarm. In 2018 ging dit plotseling naar 99 GJ. Ik had al eerder meldingen gemaakt van lekkage aan de stadsverwarmingsunit (deze stamde uit 2001) bij Eneco, waarvoor men langs was geweest. Aan mijn binnenhuisinstallatie was in de tussentijd niets veranderd. Eneco begint daar als eerste over, ik heb 2 binnenhuisinstallateurs langs laten komen, beiden zeiden ze iets anders, en ze verwezen naar Eneco.

Na een lange discussie is de stadsverwarmingsunit en de meter vervangen. Als dit ook bij jou gebeurt, let er dan op op welke datum de meter staat en laat dit noteren en ondertekenen. Bij mij stond de meter op een heel ander jaar volgens de monteur, maar dat stond later nergens op papier. Na vervangen van de meter heb ik de stand weer zeer regelmatig bijgehouden en na een jaar verbruik zit ik op nog geen 17 GJ (wij stoken heel zuinig, douchen niet elke dag)! Overigens heb ik wel eens ergens gelezen dat er een sluipverbruik is bij stadsverwarming van 1,5 GJ per maand. Dit heb ik inderdaad, want bij vakantie zet ik de verwarmingskraan dicht (beide dicht mag niet) en blijk ik inderdaad alsnog 1,5 GJ verbruik per maand te hebben.

Na wederom een lange discussie met Eneco had ik een afspraak gemaakt met welk bedrag voor mijn rekening en welk bedrag voor rekening Eneco zou zijn. Na enige tijd bleek ik een nieuwe servicemedewerker te hebben en die kwam gewoon terug op de afspraken (die nadelig voor Eneco waren) en moest ik dus weer nieuwe afspraken maken.

Na vervanging van mijn unit en mijn meter is in de hele wijk controle geweest van het stadsverwarmingsnet door in de kruipruimtes te controleren op lekkages. Bij navraag bij deze mannen bleken in de wijk op diverse plekken inderdaad lekkages te zijn. En waar lekkages zijn, is een hoger verbruik.

Mijn tip:
  • bij oudere verwarmingsunits en meters: deze laten vervangen
  • erop staan dat Eneco gaat controleren in de wijk op lekkages
  • regelmatig je verbruik opnemen (liefst wekelijks, minstens maandelijks)
  • bij hoog verbruik meteen contact opnemen met Eneco en alles registreren (mail, of ouderwets, brief)
Succes!

0 reacties

Nog geen reacties, wees de eerste die reageert!

Reageer