Wat is nu wijs? Update binnen halen via wiffi of via utp kabel | Eneco Community

Wat is nu wijs? Update binnen halen via wiffi of via utp kabel

  • 13 januari 2014
  • 34 reacties
  • 2622 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Ik merk met regelmaat dat na een update een aantal Toons van slag raken.
Ik heb hier en daar wat naslagwerk gedaan en het zou in theorie mogelijk zijn dat tijdens het binnenhalen van de update via wiffi, de update niet 100% jofel wordt ontvangen door Toon of word overgezonden door de wiffi van de router. Dit kan aan de router of Toon liggen, storing van buitenaf, of wath-ever.

Echter Toon gaat het (licht) verminkte bestand installeren en zo word Toon in een keer onstabiel, terwijl hij altijd stabiel was. ( even bekende bugs uitgesloten ).
Het gevolg is dat de klant een fabrieksreset moet geven en alle instellingen kwijt is.

In de computerwereld wordt het door iedere router fabrikant aangeraden om firmware te instaleren via een vaste kabel en niet via wiffi, vanwege bovenstaand mogelijk bijverschijnsel.

Zou het dan ook niet wijs zijn, als het mogelijk is, om de update via een UTP kabel binnen te halen en niet meer via wiffi? En zou Eneco dit ook niet beter haar Toon gebruikers kunnen adviseren? Ik denk persoonlijk dat het een aantal problemen kan voorkomen. En.......................

Het is heel simpel. Je hebt een UTP kabel nodig die lang genoeg is om de afstand tussen Toon en de router te overbruggen. 1 plug onder in Toon klikken (poort is actief) en de andere kant van de kabel in een poort van de router klikken en update starten. Zo weet je zeker dat de update 100% correct binnengehaald wordt.
Zodra Toon weer is opgestart en aangeeft dat de update is gelukt, kabel los maken en toon is weer gewoon via wiffi verbonden.
Simpeler kan niet en in mijn optiek ook niet veiliger om deze belangrijke updates goed te ontvangen, wat ook de werking van Toon bevorderd.

(ook met het oog op het feit dat er nu een bug is in de wiffi verbinding van Toon. Je zou maar net direct de nieuwe update aan het binnenhalen zijn en de bug komt om de hoek kijken. Hoe gaat Toon daar dan mee om? )

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

34 Reacties

Hoi Marcel,

Dus jij hebt ook gewoon een DUAL router in de lucht?
Bevalt dat goed? Ik stream alles op 5,8 is bij mij ook nog redelijk schoon; op 44 + 48 zit ik zelfs als enige!!
Reputatie 1
Badge +1
Uiteraard is het gratis, maar ze lopen gewoon achter op de realiteit; het aantal gebruikers op 5,8 loopt steeds verder op.
En neem van mij maar aan dat een DUAL modem vrijwel geen extra kosten met zich meebrengt; uiteraard wel enige jaren geleden.
Kijk maar naar de going prijzen in de handel en waarom?
De DUAL modems zijn al weer, als zo vaak, achterhaalt door de nieuwigheden op dit gebied.
Al meer dan 6 maanden is nu het AC-modem/router een noviteit en dan zakken de eerder bedoelde modems/routers snel in prijs.

Ik heb bv de 8100 van Sitecom op het oog!

http://www.sitecom.com/nl/wi-fi-router-x8-ac1750/wlr-8100/p/1621


Ik heb alles op de 5ghz band lopen omdat alles op 2.4 hier bomvol zit. Alleen heb je niets aan 5ghz voor de toon want die bied weliswaar 300mb maar enkelt op de 2.4 band dus die loopt daar ook op.
Reputatie 6
Badge +1
Gelukkig heb ik nog nooit een fabrieksreset hoeven te doen, dus ik weet ook niet ofdat een firmware update gedowngrade wordt bij een fabrieksreset. Ik ga er derhalve vanuit dat sat niet het geval us, omdat er ooit op het forum door een moderator is aangegeven dat het niet mogelijk is om Toon te down grade. Dus de firmware versie zal hetzelfde blijven.

Echter zijn er gevallen bekend, (in het algemeen en niet specifiek Toon ) dat een slecht binnenkomende firmware, schade kan veroorzaken aan andere log bestanden, waardoor een reset noodzakelijk is, om die datalog bestanden opnieuw aan te maken.

voorbeeld: Een sitecom router vraagd om een firmwareupdate. Dit is een one push update. De gebruiker zegt ja. De router gaat update, maar na 1 uur is hij nog niet klaar. Na het ontbreken van de stroom heeft hij ipv een router een goedkope swith. De router wordt opgestuurd, maar is niet meer te repareren omdat de firmware corrupt is daardoor ook andere logbestanden corrupt heeft gemaakt.

In het geval van @RvD zou dit niet kunnen, want de router controleerd, alvoorts hij instaleerd. In dit geval heeft hij idd gecontroleerd, daarna zelf gerepareerd, vervolgens weer intern gecontroleerd, en toen geinstaleerd. Echter heeft de router zijn corrupte ontvangen bestand niet goed gerepareerd, terwijl de router dacht van wel en dit bestand vervolgens geinstaleerd. Het gevolg was einde verhaal.
Sitecom geeft vervolgens aan dat het wijs is om het bestand te downloaden en dan via de kabel te instaleren. De one pusch update werkt normaliter goed, maar het komt een enkele keer voor dat het niet goed gaat en dan gaat het ook goed fout. Wil je geen risico lopen dan is het beter en veiliger  om de eerste aangegeven optie te kiezen. Echter niet iedereen bezit de kennis om die procedure uit te voeren, vandaar dat het vaak is "gemak dient de mens". En het mogelijke risico nemen we op de koop toe.

Belangrijke note ivm bovenstaande text. Het OTA (update via de lucht (wiffi)) gaat vaker goed dan fout en dus per defenitie niet verkeerd hoeft te zijn. Ik ben dit topic gestart, met de vraagstelling, wat het verstandigste of het beste is van de 2 opties. Niet wat het mooiste, makkelijkste is. Ik blijf het update dan toch via de kabel optie doen. Dit is 100% stabiel en niet 95%. Maar het kan allebei.
Dat een fabrieksreset zorgt voor een lagere versie, maar kwalijker is dat je je historie kwijt bent. 
En dat vind ik veel erger. 
En over back-up hebben we het ook uitvoerig gehad, dat zit er niet in. 
Dus is en blijft fabrieksreset een crime. 
Reputatie 1
Badge
Een update installeren kan net zogoed of net zo slecht via Wifi of kabel, dat geldt voor alle apparaten.
De volledige update wordt eerst gedownload, gecontroleerd en dan geinstalleerd.
Een Toon haalt de update zelf direct van een internetserver, een modernere router ook trouwens, en bij een iets oudere router speelt jouw computer voor server en uploadt je zelf de update naar je router, al dan niet draadloos. Ook in het laatste geval wordt de volledige update eerst overgezet, gecontroleerd en dan geinstalleerd.
Het is dus normaal gesproken onmogelijk dat een apparaat kapot gaat door een foute update _DOORDAT_ dit via Wifi gedaan is. Anders gezegd: als er iets mankeert aan het controlemechanisme, kan het dus net zo goed ook foutgaan als je via kabel update. 
Dit geldt ook voor routers. Het advies om wel via kabel te updaten voor routers, heeft er deels ook mee te maken dat een draadloze laptop zijn verbinding met Wifi kwijtraakt als de router gaat resetten, dan kun je de statusinfo van de webpagina kwijtraken om het kort samen te vatten. En ook gaat er bij het updaten van de interne database met instellingen weleens iets mis, waardoor je wifi opeens weer de standaardnaam krijgt, ook dan is het handig al met kabel verbonden te zijn.

Overigens las ik eerder over het moeten doen van een fabrieksreset na een update die half goed is gegaan? Ik neem aan dat daarmee dan niet de softwareversie wordt teruggezet naar versie 1.0 (versie die bij eerste levering erop stond). In dat geval is er dus bij het upgraden van de database iets misgegaan en niet in de update zelf, want dat zou een factory reset niet kunnen oplossen.
Reputatie 2
Badge
@Folkert, wat betreft de stabiliteit is de Toon via een netwerkkabel aansluiten zeker aan te raden.
Ik zou niet weten wat dit aan gebruiksgemak inlevert? Leg dat eens uit, want anders begrijp ik je argument niet.

De Toon is tenslotte niet mobiel te gebruiken, daar hij geen batterijen heeft en dus van de muur te halen en tegelijkertijd te gebruiken is. De WiFi ontvangst wil in nieuwbouwhuizen met dikke betonnen muren en plafonds nog wel eens te wensen overlaten. Dus ik opteer gewoon voor een nette witte netwerkkabel die in de muur achter de Toon verdwijnt. Netjes en altijd een topverbinding.
Uiteraard is het gratis, maar ze lopen gewoon achter op de realiteit; het aantal gebruikers op 5,8 loopt steeds verder op.
En neem van mij maar aan dat een DUAL modem vrijwel geen extra kosten met zich meebrengt; uiteraard wel enige jaren geleden.
Kijk maar naar de going prijzen in de handel en waarom?
De DUAL modems zijn al weer, als zo vaak, achterhaalt door de nieuwigheden op dit gebied.
Al meer dan 6 maanden is nu het AC-modem/router een noviteit en dan zakken de eerder bedoelde modems/routers snel in prijs.

Ik heb bv de 8100 van Sitecom op het oog!

http://www.sitecom.com/nl/wi-fi-router-x8-ac1750/wlr-8100/p/1621
Reputatie 6
Badge +1
Ze geven het modem anex router gratis weg, dus het mag niet veel kosten. Ze bieden ook geen ondersteuning op de routerfunctie, omdat het gratis is.
Ja die melding is me ontschoten. 
Ik kon me al niet voorstellen dat he alleen met dat modempje van Ziggo werkte. 
Want dat is behelpen. 
Overigens is het mij een raadsel waarom ze geen DUAL versies (laten) uitbrengen. 
Ik heb toch het allernieuwste typenr; volgens mij wordt de 2e module standaard gereserveerd voor de hotspot. 
Reputatie 6
Badge +1
Weet ik, maar ik heb ook eerder in dit topic aangegeven dat mijn router N900 defect is geraakt en ter garantie is aangeboden bij de ITC afdeling. Zodra die gemaakt is heb ik weer fatsoenlijk berijk. Voor nu even behelpen 😞
Oké prima. 
Maar je weet het he? Dat is een Ziggo probleem wat ik van meet van aan heb getackeld door een DUAL routertje er aan vast te knopen. 
Voor jou een werkje van lik me vessie en je hebt meteen SSID 2,4 en SSID 5,8 in de lucht. 
Dus een stabielere WiFi met Toon en je kan gelijktijdig ook 5,8 GHz benutten. 
Twee vliegen in één klap!
Reputatie 6
Badge +1
Ja, ik doe dat altijd. Vooral ik nu op het verschrikkelijke ziggo modem zit met een wiffi signaal van lek me vessie. 
Maar wat ik nu belangrijk vind: heb je nu met de netwerkkabel geüpdatet??
Reputatie 6
Badge +1
Oke, maar wat is nu veiliger of het beste. Of mag ik aannemen met dit antwoordt dat het niet uit zou( moeten ) maken?
Reputatie 7
Badge +6
Het overgrote deel zal het via WiFi doen, dit is ook de bedoeling. Via de kabel is mogelijk en zal sneller gaan, qua gebruikersgemak is het minder.
Reputatie 6
Badge +1
Ik vindt het er alleen niet uitzien om een kabel naar toon toe te trekken.

Ik ook niet, en ik denk dat je dat ook niet zou moeten willen. Ik trek ook alleen een kabel voor de update. Dus er ligt hooguit 10 minuten een utp kabel door de kamer. ( die ik ook van ziggo heb gekregen bij het instalatiepakket, maar dat even terzijde. )

Maar nu weten we nog niet wat Eneco nu adviseerd. Via de kabel of via wiffi. Wat geniet nu de voorkeur bij de ontwikkelaars.

Want er zijn altijd voor en tegens. Vandaar dat ik ook dit topic ben begonnen. 
🆒Even off topic en bijna toch on topic



Als je kijkt naar de nieuwe jailbreak ios7 dan adviseren de jailbreakers ook om de ios versie geupdate via OTA ( on to air ) te vervangen voor een update via itunes. ( dus de kabel )
en waarom? Omdat het mogelijk is dat het bestand via OTA net iets mist, waardoor de jailbreak niet lukt en hij vast loopt of in een bootloop terecht komt. 

Hier wordt dus ook als voorkeur gegeven aan een kabel update ipv een OTA update.

Maar dat even het off topic gebeuren. Het on topic is hier weer hetzelfde.


Hoi Jürgen,

Klopt dat meldde ik toch als eerst, maar dan heb je het over mobile apparaten, die de ene keer een betere wifi verbinding hebben dan een ander keer, simpel weg omdat mensen zich verplaatsen.
Vandaar dat terechte advies van Apple; ik gebruik dus ook altijd de kabel.
Vergeet niet dat het soms een 30 minuten duurt en dan geldt langer hoe meer kans op storingen.
Kijk Toon heeft een stabiele plek aan de muur en zal nooit gaan installeren als de update (in maximaal 7 minuten) binnen is en gecontroleerd.
Ik kan mij herrinneren dat toon mijn instalateur toon installeerde hij in eerste instanite ook de ethernetkabel gebruikte en hem toen pas in de wifi installeerde. Ik ben zoizo een voorstander van alles via de ethernet kabel om de sipele reden dat het veel stabieler is. Ik vindt het er alleen niet uitzien om een kabel naar toon toe te trekken.
Reputatie 7
Badge +7
oke, maar je moet de update toch handmatig activeren, of gaat dat b jou automatisch? Bij mij niet namelijk. En ja bij mij komt het envelopje later dan de update, maar dat is volgens mij omdat wij iedere keer kijken ofdat de gewilde update klaar staat, terwijl Toon dat 1 of 2 keer per dag, uur doet.

hoi Jurgen,
ik moet zelf ook zoals iedereen de update handmatig activeren.
wat het regelmatig op Toon kijken , heb je helemaal gelijk :D
Reputatie 6
Badge +1
"Ook wordt je wel op de hoogte gesteld wanneer de update klaar staat. Er komt een envelopje in beeld."

Hier komt eerst bij mij de update als ik in het software scherm kijkt Jurgen.
en heb ik dan geupdate , dan komt het envelopje/berichtje pas in beeld .:D


oke, maar je moet de update toch handmatig activeren, of gaat dat b jou automatisch? Bij mij niet namelijk. En ja bij mij komt het envelopje later dan de update, maar dat is volgens mij omdat wij iedere keer kijken ofdat de gewilde update klaar staat, terwijl Toon dat 1 of 2 keer per dag, uur doet.
Reputatie 6
Badge +1
🆒Even off topic en bijna toch on topic

Apple

Als je kijkt naar de nieuwe jailbreak ios7 dan adviseren de jailbreakers ook om de ios versie geupdate via OTA ( on to air ) te vervangen voor een update via itunes. ( dus de kabel )
en waarom? Omdat het mogelijk is dat het bestand via OTA net iets mist, waardoor de jailbreak niet lukt en hij vast loopt of in een bootloop terecht komt. 

Hier wordt dus ook als voorkeur gegeven aan een kabel update ipv een OTA update.

Maar dat even het off topic gebeuren. Het on topic is hier weer hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +7
"Ook wordt je wel op de hoogte gesteld wanneer de update klaar staat. Er komt een envelopje in beeld."

Hier komt eerst bij mij de update als ik in het software scherm kijkt Jurgen.
en heb ik dan geupdate , dan komt het envelopje/berichtje pas in beeld .:D
Reputatie 6
Badge +1

Kijk we moeten nu ook niet doen of updates voor Toon op de nu geëigende weg zo veel problemen oplevert he?
Ik heb nu zo'n 10 updates gehad en nog nimmer een probleem gehad. 
Dus we moeten het ook niet overdrijven. 


Ik zeg toch ook in 98% van de gevallen gaat het goed!. Maar je zou maar eens bij die 2% horen en je moet hem daardoor terug zetten naar fabrieksinstelling en je bent alles kwijt, omdat er (nog) geen bacup optie is. dan word jij ook niet vrolijk van Brandje. En over nieuw beginnen via een fabrieksinstelling kan altijd, maar terug naar een vorige versie kan volgens mij niet. Het wordt dan automatische fabrieksreset.

@ppj
ik heb ook duidelijk gezegd als de situatie het toelaat. Ook wordt je wel op de hoogte gesteld wanneer de update klaar staat. Er komt een envelopje in beeld. Op de homescreen en Je moet zelf de update in werking zetten door de updateknop in het menu software te activeren. Dus tijd zat om even 2 stekkertjes te pluggen. Alleen je moet wel een kabel hebben. Dat klopt.

Maar ook hier helaas geen reactie van wat Eneco prefereerd bij het binnenhalen van de update.

Het kan in allebei de gevallen. De keuze is dus aan de gebruiker en aan de situatie van de woning en de gebruiker samen. Ik zelf prefeer om de komende update aan de kabel uittevoeren en niet via wifi, vooral nu niet, omdat ik op het slechte ziggo modem anex router zit ( mijn router is kapot en retour  voor garantie) en omdat de verbindingsmodule in toon ( al dan niet door de bug ) onterechte fout meldingen geeft. Ik wil zeker nu even veiligheid boven gemak hebben.  Maar iedereen mag het doen zoals hij dat wil.
Reputatie 4
Badge +4


Wanneer kan het fout gaan? Bij het downloaden van de update via WiFi. Toon controleert immers of de download goed en compleet is, slaat het op en dan pas wordt geïnstalleerd en opnieuw opgestart uiteraard zonder dat WiFi dan nog van belang is, laat staan nog voor storing kan zorgen. 


Inderdaad zoals Brandje stelt:: er zijn voldoende "controle-punten" ingebouwd, die voorkomen dat er bij het binnenhalen en installeren van een update problemen ontstaan. 

Een ander probleem met updaten via de utp-aansluiting zou zijn dat je van te voren moet weten wanneer de update gaat komen. Dan moet immers een netwerkkabel worden aangesloten en in niet iedere situatie is dat makkelijk te realiseren ( afstand plaats Toon - plaats modem). Vooral bij vrouwen ontvang je geen "bonuspunten" als je kabels dwars door de (woon)kamer(s) gaat trekken!🆒.

Alternatief zou zijn dat Eneco de update gaat mailen en je zelf het moment kunt gaan bepalen, maar dat kan nu niet en Eneco wil communicatie van computer naar Toon niet vrijgeven, omdat er dan ook mogelijkheden gaan bestaan om zelf te gaan hobbyen met de Toon!

Peter-Paul
Daarom had ik het ook over Apple die dat ook adviseert. 
De andere merken die jij noemt die liggen standaard al aan de kabel, zoals routes/modems. 
Kijk we moeten nu ook niet doen of updates voor Toon op de nu geëigende weg zo veel problemen oplevert he?
Ik heb nu zo'n 10 updates gehad en nog nimmer een probleem gehad. 
Dus we moeten het ook niet overdrijven. 
Komt nog bij dat op de klantenavond ook verzekerd werd dat bij een probleempje altijd overnieuw begonnen kan worden. 
Toon zal altijd in de oude situatie terugkomen. 

Wanneer kan het fout gaan? Bij het downloaden van de update via WiFi. Toon controleert immers of de download goed en compleet is, slaat het op en dan pas wordt geïnstalleerd en opnieuw opgestart uiteraard zonder dat WiFi dan nog van belang is, laat staan nog voor storing kan zorgen.