Wat is nu wijs? Update binnen halen via wiffi of via utp kabel | Eneco Community

Wat is nu wijs? Update binnen halen via wiffi of via utp kabel

• 13 januari 2014
  • 34 reacties
  • 2622 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

34 Reacties

Ja die melding is me ontschoten. 
Ik kon me al niet voorstellen dat he alleen met dat modempje van Ziggo werkte. 
Want dat is behelpen. 
Overigens is het mij een raadsel waarom ze geen DUAL versies (laten) uitbrengen. 
Ik heb toch het allernieuwste typenr; volgens mij wordt de 2e module standaard gereserveerd voor de hotspot. 
Reputatie 6
Badge +1
Ze geven het modem anex router gratis weg, dus het mag niet veel kosten. Ze bieden ook geen ondersteuning op de routerfunctie, omdat het gratis is.
Uiteraard is het gratis, maar ze lopen gewoon achter op de realiteit; het aantal gebruikers op 5,8 loopt steeds verder op.
En neem van mij maar aan dat een DUAL modem vrijwel geen extra kosten met zich meebrengt; uiteraard wel enige jaren geleden.
Kijk maar naar de going prijzen in de handel en waarom?
De DUAL modems zijn al weer, als zo vaak, achterhaalt door de nieuwigheden op dit gebied.
Al meer dan 6 maanden is nu het AC-modem/router een noviteit en dan zakken de eerder bedoelde modems/routers snel in prijs.

Ik heb bv de 8100 van Sitecom op het oog!

http://www.sitecom.com/nl/wi-fi-router-x8-ac1750/wlr-8100/p/1621
Reputatie 2
Badge
@Folkert, wat betreft de stabiliteit is de Toon via een netwerkkabel aansluiten zeker aan te raden.
Ik zou niet weten wat dit aan gebruiksgemak inlevert? Leg dat eens uit, want anders begrijp ik je argument niet.

De Toon is tenslotte niet mobiel te gebruiken, daar hij geen batterijen heeft en dus van de muur te halen en tegelijkertijd te gebruiken is. De WiFi ontvangst wil in nieuwbouwhuizen met dikke betonnen muren en plafonds nog wel eens te wensen overlaten. Dus ik opteer gewoon voor een nette witte netwerkkabel die in de muur achter de Toon verdwijnt. Netjes en altijd een topverbinding.
Reputatie 1
Badge
Een update installeren kan net zogoed of net zo slecht via Wifi of kabel, dat geldt voor alle apparaten.
De volledige update wordt eerst gedownload, gecontroleerd en dan geinstalleerd.
Een Toon haalt de update zelf direct van een internetserver, een modernere router ook trouwens, en bij een iets oudere router speelt jouw computer voor server en uploadt je zelf de update naar je router, al dan niet draadloos. Ook in het laatste geval wordt de volledige update eerst overgezet, gecontroleerd en dan geinstalleerd.
Het is dus normaal gesproken onmogelijk dat een apparaat kapot gaat door een foute update _DOORDAT_ dit via Wifi gedaan is. Anders gezegd: als er iets mankeert aan het controlemechanisme, kan het dus net zo goed ook foutgaan als je via kabel update. 
Dit geldt ook voor routers. Het advies om wel via kabel te updaten voor routers, heeft er deels ook mee te maken dat een draadloze laptop zijn verbinding met Wifi kwijtraakt als de router gaat resetten, dan kun je de statusinfo van de webpagina kwijtraken om het kort samen te vatten. En ook gaat er bij het updaten van de interne database met instellingen weleens iets mis, waardoor je wifi opeens weer de standaardnaam krijgt, ook dan is het handig al met kabel verbonden te zijn.

Overigens las ik eerder over het moeten doen van een fabrieksreset na een update die half goed is gegaan? Ik neem aan dat daarmee dan niet de softwareversie wordt teruggezet naar versie 1.0 (versie die bij eerste levering erop stond). In dat geval is er dus bij het upgraden van de database iets misgegaan en niet in de update zelf, want dat zou een factory reset niet kunnen oplossen.
Dat een fabrieksreset zorgt voor een lagere versie, maar kwalijker is dat je je historie kwijt bent. 
En dat vind ik veel erger. 
En over back-up hebben we het ook uitvoerig gehad, dat zit er niet in. 
Dus is en blijft fabrieksreset een crime. 
Reputatie 6
Badge +1
Gelukkig heb ik nog nooit een fabrieksreset hoeven te doen, dus ik weet ook niet ofdat een firmware update gedowngrade wordt bij een fabrieksreset. Ik ga er derhalve vanuit dat sat niet het geval us, omdat er ooit op het forum door een moderator is aangegeven dat het niet mogelijk is om Toon te down grade. Dus de firmware versie zal hetzelfde blijven.

Echter zijn er gevallen bekend, (in het algemeen en niet specifiek Toon ) dat een slecht binnenkomende firmware, schade kan veroorzaken aan andere log bestanden, waardoor een reset noodzakelijk is, om die datalog bestanden opnieuw aan te maken.

voorbeeld: Een sitecom router vraagd om een firmwareupdate. Dit is een one push update. De gebruiker zegt ja. De router gaat update, maar na 1 uur is hij nog niet klaar. Na het ontbreken van de stroom heeft hij ipv een router een goedkope swith. De router wordt opgestuurd, maar is niet meer te repareren omdat de firmware corrupt is daardoor ook andere logbestanden corrupt heeft gemaakt.

In het geval van @RvD zou dit niet kunnen, want de router controleerd, alvoorts hij instaleerd. In dit geval heeft hij idd gecontroleerd, daarna zelf gerepareerd, vervolgens weer intern gecontroleerd, en toen geinstaleerd. Echter heeft de router zijn corrupte ontvangen bestand niet goed gerepareerd, terwijl de router dacht van wel en dit bestand vervolgens geinstaleerd. Het gevolg was einde verhaal.
Sitecom geeft vervolgens aan dat het wijs is om het bestand te downloaden en dan via de kabel te instaleren. De one pusch update werkt normaliter goed, maar het komt een enkele keer voor dat het niet goed gaat en dan gaat het ook goed fout. Wil je geen risico lopen dan is het beter en veiliger  om de eerste aangegeven optie te kiezen. Echter niet iedereen bezit de kennis om die procedure uit te voeren, vandaar dat het vaak is "gemak dient de mens". En het mogelijke risico nemen we op de koop toe.

Belangrijke note ivm bovenstaande text. Het OTA (update via de lucht (wiffi)) gaat vaker goed dan fout en dus per defenitie niet verkeerd hoeft te zijn. Ik ben dit topic gestart, met de vraagstelling, wat het verstandigste of het beste is van de 2 opties. Niet wat het mooiste, makkelijkste is. Ik blijf het update dan toch via de kabel optie doen. Dit is 100% stabiel en niet 95%. Maar het kan allebei.
Reputatie 1
Badge +1
Uiteraard is het gratis, maar ze lopen gewoon achter op de realiteit; het aantal gebruikers op 5,8 loopt steeds verder op.
En neem van mij maar aan dat een DUAL modem vrijwel geen extra kosten met zich meebrengt; uiteraard wel enige jaren geleden.
Kijk maar naar de going prijzen in de handel en waarom?
De DUAL modems zijn al weer, als zo vaak, achterhaalt door de nieuwigheden op dit gebied.
Al meer dan 6 maanden is nu het AC-modem/router een noviteit en dan zakken de eerder bedoelde modems/routers snel in prijs.

Ik heb bv de 8100 van Sitecom op het oog!

http://www.sitecom.com/nl/wi-fi-router-x8-ac1750/wlr-8100/p/1621

Ik heb alles op de 5ghz band lopen omdat alles op 2.4 hier bomvol zit. Alleen heb je niets aan 5ghz voor de toon want die bied weliswaar 300mb maar enkelt op de 2.4 band dus die loopt daar ook op.
Hoi Marcel,

Dus jij hebt ook gewoon een DUAL router in de lucht?
Bevalt dat goed? Ik stream alles op 5,8 is bij mij ook nog redelijk schoon; op 44 + 48 zit ik zelfs als enige!!