Wat is nu wijs? Update binnen halen via wiffi of via utp kabel | Eneco Community

Wat is nu wijs? Update binnen halen via wiffi of via utp kabel

• 13 januari 2014
  • 34 reacties
  • 2608 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
  • Expert
  • 3389 reacties
Ik merk met regelmaat dat na een update een aantal Toons van slag raken.
Ik heb hier en daar wat naslagwerk gedaan en het zou in theorie mogelijk zijn dat tijdens het binnenhalen van de update via wiffi, de update niet 100% jofel wordt ontvangen door Toon of word overgezonden door de wiffi van de router. Dit kan aan de router of Toon liggen, storing van buitenaf, of wath-ever.

Echter Toon gaat het (licht) verminkte bestand installeren en zo word Toon in een keer onstabiel, terwijl hij altijd stabiel was. ( even bekende bugs uitgesloten ).
Het gevolg is dat de klant een fabrieksreset moet geven en alle instellingen kwijt is.

In de computerwereld wordt het door iedere router fabrikant aangeraden om firmware te instaleren via een vaste kabel en niet via wiffi, vanwege bovenstaand mogelijk bijverschijnsel.

Zou het dan ook niet wijs zijn, als het mogelijk is, om de update via een UTP kabel binnen te halen en niet meer via wiffi? En zou Eneco dit ook niet beter haar Toon gebruikers kunnen adviseren? Ik denk persoonlijk dat het een aantal problemen kan voorkomen. En.......................

Het is heel simpel. Je hebt een UTP kabel nodig die lang genoeg is om de afstand tussen Toon en de router te overbruggen. 1 plug onder in Toon klikken (poort is actief) en de andere kant van de kabel in een poort van de router klikken en update starten. Zo weet je zeker dat de update 100% correct binnengehaald wordt.
Zodra Toon weer is opgestart en aangeeft dat de update is gelukt, kabel los maken en toon is weer gewoon via wiffi verbonden.
Simpeler kan niet en in mijn optiek ook niet veiliger om deze belangrijke updates goed te ontvangen, wat ook de werking van Toon bevorderd.

(ook met het oog op het feit dat er nu een bug is in de wiffi verbinding van Toon. Je zou maar net direct de nieuwe update aan het binnenhalen zijn en de bug komt om de hoek kijken. Hoe gaat Toon daar dan mee om? )

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

34 Reacties

Reputatie 4
Badge +4
In de huidige versie zal dat niet kunnen. Het bestand moet dan via je eigen computer naar de Toon worden gestuurd en er zal dan dus een funktie moeten zijn op de Toon zelf om het bestand vanaf je computer te selecteren ( voor upload). V.z.i.w.  zit die nu niet in de Toon.

Ik denk ook dat Eneco zelf dat proces wil blijven besturen.

Zou overigens wel handig zijn, want als het een "brakke" update is, kun je weer terug naar de (oude) stabielere versie.

Peter-Paul
Reputatie 7
Badge +7
goed idee Jurgen ,
als ze Toon kunnen activeren via een netwerk kabel ( wilde niet via wifi bij mij )
dan moet een update toch ook mogelijk zijn .?
Ik merk met regelmaat dat na een update een aantal Toons van slag raken.
Ik heb hier en daar wat naslagwerk gedaan en het zou in theorie mogelijk zijn dat tijdens het binnenhalen van de update via wiffi, de update niet 100% jofel wordt ontvangen door Toon of word overgezonden door de wiffi van de router. Dit kan aan de router of Toon liggen, storing van buitenaf, of wath-ever.

Echter Toon gaat het (licht) verminkte bestand installeren en zo word Toon in een keer onstabiel, terwijl hij altijd stabiel was. ( even bekende bugs uitgesloten ).
Het gevolg is dat de klant een fabrieksreset moet geven en alle instellingen kwijt is.

In de computerwereld wordt het door iedere router fabrikant aangeraden om firmware te instaleren via een vaste kabel en niet via wiffi, vanwege bovenstaand mogelijk bijverschijnsel.

Zou het dan ook niet wijs zijn, als het mogelijk is, om de update via een UTP kabel binnen te halen en niet meer via wiffi? En zou Eneco dit ook niet beter haar Toon gebruikers kunnen adviseren? Ik denk persoonlijk dat het een aantal problemen kan voorkomen. En.......................

Het is heel simpel. Je hebt een UTP kabel nodig die lang genoeg is om de afstand tussen Toon en de router te overbruggen. 1 plug onder in Toon klikken (poort is actief) en de andere kant van de kabel in een poort van de router klikken en update starten. Zo weet je zeker dat de update 100% correct binnengehaald wordt.
Zodra Toon weer is opgestart en aangeeft dat de update is gelukt, kabel los maken en toon is weer gewoon via wiffi verbonden.
Simpeler kan niet en in mijn optiek ook niet veiliger om deze belangrijke updates goed te ontvangen, wat ook de werking van Toon bevorderd.

(ook met het oog op het feit dat er nu een bug is in de wiffi verbinding van Toon. Je zou maar net direct de nieuwe update aan het binnenhalen zijn en de bug komt om de hoek kijken. Hoe gaat Toon daar dan mee om? )

Hoi Jürgen,

Ben jij je al aan het voorbereiden voor morgen om 15:00 uur?:p
In theorie zou dat uiteraard kunnen, den k maar aan wat je via je PC of laptop doet.
Maar Toon is eigenwijs en zodra jij de update knop hebt ingedrukt, maakt Toon de dienst uit en die zal en moet een WiFi verbinding moeten hebben.
Vergeet niet dat via die zelfde wiFi verbinding eneige heen en weer verkeer plaatsvindt voordat de server goedkeuring verleend de update naar jouw Toon te sturen............

De aanwezige ethernet-aansluiting op Toon is wel is waar actief en bruikbaar maar niet voor een update.
Toon zal nooit het internetverkeer omleiden naar de ethernet-aansluiting, zo is ie nou eenmaal niet geprogrameerd.

Op de klantenavond is ook bevestigd dat als het fout gaat tijdens Wifi Toon altijd terug komt in de laatste versie.
Jammer genoeg weten we nu zo'n 4 gevallen dat tijdens of na een update een Toon toch crashdde, tja.....................

En ik ben met je eens hoor een netwerkkabel geeft meer zekerheid, niet voor niets dat Apple ook adviseert met z'n updates om dat draadgebonden te doen.
Reputatie 6
Badge +1
Wat jij zegt Ton, klopt niet helemaal. toon prefereerd zijn UTP verbinding voor de wiffi verbinding. Ik leg hieronderr uit waarom:
Ik update eigenlijk al altijd via een utp kabel. Dit was destijds al het advies van de instalateur. Zodra ik deze verbinding tot stand heb gebracht zie  in de router (dhcp schema) dat het draadloze macadres is verlopen en niet actief is en dat het interne  macadress van Toon actief is. Daaruit is af te lijden dat Toon dus ook utp voor wiffi preffereerd. Zodra ik de verbinding ontkoppel is het weer omgekeérd. Wiffi heeft een ipadres en het interne mac is verlopen.

Dus tijdens een update, zal toon zijn update binnenhalen via zijn interne kaart, als deze verbinding er is en niet via wiffi.
Reputatie 6
Badge +1

Ben jij je al aan het voorbereiden voor morgen om 15:00 uur?:p

.

ik zit (kan niet anders :)hihi ) er al helemaal klaar voor. In de ene hand heb ik de UTP kabel en in de andere hand koffie. Nu maar wachten ofdat de Eneco snoepkraam open wil gaan om de lolly (update) te proeven. Zal het gaan gebeuren 😕.......... We weten het over 10 uur. Dan is het 18:00 uur geweest en weet je zeker dat er geen update komt vandaag. We wachten af.

Echter zou ik in deze discussie ook graag het standpunt (advies) van Eneco willen horen. Wat wijzer en veiliger is. Dat het allebi kan is bekend, maar waar geeft men of de produktontwikkelaars de voorkeur aan.
Reputatie 1
Zouden we er niet gewoon van uit mogen gaan dat Toon het update bestand na het downloaden checkt of het integer is? Dat is tegenwoordig toch een vrij gangbare check? Dus downloaden > controleren > installeren?
Zouden we er niet gewoon van uit mogen gaan dat Toon het update bestand na het downloaden checkt of het integer is? Dat is tegenwoordig toch een vrij gangbare check? Dus downloaden > controleren > installeren?

Precies dat is wat ik in m'n eerste reactie ook stelde. 
Wat jij zegt Ton, klopt niet helemaal. toon prefereerd zijn UTP verbinding voor de wiffi verbinding. Ik leg hieronderr uit waarom:
Ik update eigenlijk al altijd via een utp kabel. Dit was destijds al het advies van de instalateur. Zodra ik deze verbinding tot stand heb gebracht zie  in de router (dhcp schema) dat het draadloze macadres is verlopen en niet actief is en dat het interne  macadress van Toon actief is. Daaruit is af te lijden dat Toon dus ook utp voor wiffi preffereerd. Zodra ik de verbinding ontkoppel is het weer omgekeérd. Wiffi heeft een ipadres en het interne mac is verlopen.

Dus tijdens een update, zal toon zijn update binnenhalen via zijn interne kaart, als deze verbinding er is en niet via wiffi.

Ik denk dat ik nog steeds gelijk heb en dat de update via de netwerkaansluiting niet werkt.  
Ik weet dat de monteur soms een Toon installeert mbv de netwerkkabel omdat er WiFi problemen zijn. 
Dat is wat anders dan een update ophalen. 

Maar goed jij zit klaar met de netwerkkabel met de lollie in de hand en ik ben dus razend nieuwsgierig naar jouw test. 
Red je dat wel met 1 lollie?
Reputatie 6
Badge +1
Dat doet hij ook, maar het is in de IT zo dat alle hele kleine foutjes gecorrigeerd worden door het apparaat zelf. Dit gaat in 98% van de gevallen goed, maar is geen 100% garantie. Worden de gezonden fouten te groot, dan zal Toon het firmware bestand niet instaleren. Maar een gezonden binaire 1 voor een binaire 0 aanzien, kan tot grote gevolgen leiden. Dat is ook de reden dat alle fabrikanten die firmware updates geven eigenlijk roepen dat je een update aan een vaste kabel moet doen en het liefst niet via wiffi.

Wiffi is en blijft mijns inziens risicovol. Toon zou het eerste apparaat ter wereld zijn waar dit standpunt dan niet bij zou gelden. Maar ik geloof niet in sprookjes.

en laten we eerlijk zijn.....waarom verzoeken andere fabrikanten ( sitecom, linksys, eminent etc) om een firmware update via een kabel uit te voeren en niet via wiffi, ook al is het via wiffi mogelijk? Dat is niet zomaar toch?
Daarom had ik het ook over Apple die dat ook adviseert. 
De andere merken die jij noemt die liggen standaard al aan de kabel, zoals routes/modems. 
Kijk we moeten nu ook niet doen of updates voor Toon op de nu geëigende weg zo veel problemen oplevert he?
Ik heb nu zo'n 10 updates gehad en nog nimmer een probleem gehad. 
Dus we moeten het ook niet overdrijven. 
Komt nog bij dat op de klantenavond ook verzekerd werd dat bij een probleempje altijd overnieuw begonnen kan worden. 
Toon zal altijd in de oude situatie terugkomen. 

Wanneer kan het fout gaan? Bij het downloaden van de update via WiFi. Toon controleert immers of de download goed en compleet is, slaat het op en dan pas wordt geïnstalleerd en opnieuw opgestart uiteraard zonder dat WiFi dan nog van belang is, laat staan nog voor storing kan zorgen. 
Reputatie 4
Badge +4

Wanneer kan het fout gaan? Bij het downloaden van de update via WiFi. Toon controleert immers of de download goed en compleet is, slaat het op en dan pas wordt geïnstalleerd en opnieuw opgestart uiteraard zonder dat WiFi dan nog van belang is, laat staan nog voor storing kan zorgen. 

Inderdaad zoals Brandje stelt:: er zijn voldoende "controle-punten" ingebouwd, die voorkomen dat er bij het binnenhalen en installeren van een update problemen ontstaan. 

Een ander probleem met updaten via de utp-aansluiting zou zijn dat je van te voren moet weten wanneer de update gaat komen. Dan moet immers een netwerkkabel worden aangesloten en in niet iedere situatie is dat makkelijk te realiseren ( afstand plaats Toon - plaats modem). Vooral bij vrouwen ontvang je geen "bonuspunten" als je kabels dwars door de (woon)kamer(s) gaat trekken!🆒.

Alternatief zou zijn dat Eneco de update gaat mailen en je zelf het moment kunt gaan bepalen, maar dat kan nu niet en Eneco wil communicatie van computer naar Toon niet vrijgeven, omdat er dan ook mogelijkheden gaan bestaan om zelf te gaan hobbyen met de Toon!

Peter-Paul
Reputatie 6
Badge +1

Kijk we moeten nu ook niet doen of updates voor Toon op de nu geëigende weg zo veel problemen oplevert he?
Ik heb nu zo'n 10 updates gehad en nog nimmer een probleem gehad. 
Dus we moeten het ook niet overdrijven. 

Ik zeg toch ook in 98% van de gevallen gaat het goed!. Maar je zou maar eens bij die 2% horen en je moet hem daardoor terug zetten naar fabrieksinstelling en je bent alles kwijt, omdat er (nog) geen bacup optie is. dan word jij ook niet vrolijk van Brandje. En over nieuw beginnen via een fabrieksinstelling kan altijd, maar terug naar een vorige versie kan volgens mij niet. Het wordt dan automatische fabrieksreset.

@ppj
ik heb ook duidelijk gezegd als de situatie het toelaat. Ook wordt je wel op de hoogte gesteld wanneer de update klaar staat. Er komt een envelopje in beeld. Op de homescreen en Je moet zelf de update in werking zetten door de updateknop in het menu software te activeren. Dus tijd zat om even 2 stekkertjes te pluggen. Alleen je moet wel een kabel hebben. Dat klopt.

Maar ook hier helaas geen reactie van wat Eneco prefereerd bij het binnenhalen van de update.

Het kan in allebei de gevallen. De keuze is dus aan de gebruiker en aan de situatie van de woning en de gebruiker samen. Ik zelf prefeer om de komende update aan de kabel uittevoeren en niet via wifi, vooral nu niet, omdat ik op het slechte ziggo modem anex router zit ( mijn router is kapot en retour  voor garantie) en omdat de verbindingsmodule in toon ( al dan niet door de bug ) onterechte fout meldingen geeft. Ik wil zeker nu even veiligheid boven gemak hebben.  Maar iedereen mag het doen zoals hij dat wil.
Reputatie 7
Badge +7
"Ook wordt je wel op de hoogte gesteld wanneer de update klaar staat. Er komt een envelopje in beeld."

Hier komt eerst bij mij de update als ik in het software scherm kijkt Jurgen.
en heb ik dan geupdate , dan komt het envelopje/berichtje pas in beeld .:D
Reputatie 6
Badge +1
🆒Even off topic en bijna toch on topic

Apple

Als je kijkt naar de nieuwe jailbreak ios7 dan adviseren de jailbreakers ook om de ios versie geupdate via OTA ( on to air ) te vervangen voor een update via itunes. ( dus de kabel )
en waarom? Omdat het mogelijk is dat het bestand via OTA net iets mist, waardoor de jailbreak niet lukt en hij vast loopt of in een bootloop terecht komt. 

Hier wordt dus ook als voorkeur gegeven aan een kabel update ipv een OTA update.

Maar dat even het off topic gebeuren. Het on topic is hier weer hetzelfde.
Reputatie 6
Badge +1
"Ook wordt je wel op de hoogte gesteld wanneer de update klaar staat. Er komt een envelopje in beeld."

Hier komt eerst bij mij de update als ik in het software scherm kijkt Jurgen.
en heb ik dan geupdate , dan komt het envelopje/berichtje pas in beeld .:D

oke, maar je moet de update toch handmatig activeren, of gaat dat b jou automatisch? Bij mij niet namelijk. En ja bij mij komt het envelopje later dan de update, maar dat is volgens mij omdat wij iedere keer kijken ofdat de gewilde update klaar staat, terwijl Toon dat 1 of 2 keer per dag, uur doet.
Reputatie 7
Badge +7
oke, maar je moet de update toch handmatig activeren, of gaat dat b jou automatisch? Bij mij niet namelijk. En ja bij mij komt het envelopje later dan de update, maar dat is volgens mij omdat wij iedere keer kijken ofdat de gewilde update klaar staat, terwijl Toon dat 1 of 2 keer per dag, uur doet.

hoi Jurgen,
ik moet zelf ook zoals iedereen de update handmatig activeren.
wat het regelmatig op Toon kijken , heb je helemaal gelijk :D
Ik kan mij herrinneren dat toon mijn instalateur toon installeerde hij in eerste instanite ook de ethernetkabel gebruikte en hem toen pas in de wifi installeerde. Ik ben zoizo een voorstander van alles via de ethernet kabel om de sipele reden dat het veel stabieler is. Ik vindt het er alleen niet uitzien om een kabel naar toon toe te trekken.
🆒Even off topic en bijna toch on topic

Als je kijkt naar de nieuwe jailbreak ios7 dan adviseren de jailbreakers ook om de ios versie geupdate via OTA ( on to air ) te vervangen voor een update via itunes. ( dus de kabel )
en waarom? Omdat het mogelijk is dat het bestand via OTA net iets mist, waardoor de jailbreak niet lukt en hij vast loopt of in een bootloop terecht komt. 

Hier wordt dus ook als voorkeur gegeven aan een kabel update ipv een OTA update.

Maar dat even het off topic gebeuren. Het on topic is hier weer hetzelfde.

Hoi Jürgen,

Klopt dat meldde ik toch als eerst, maar dan heb je het over mobile apparaten, die de ene keer een betere wifi verbinding hebben dan een ander keer, simpel weg omdat mensen zich verplaatsen.
Vandaar dat terechte advies van Apple; ik gebruik dus ook altijd de kabel.
Vergeet niet dat het soms een 30 minuten duurt en dan geldt langer hoe meer kans op storingen.
Kijk Toon heeft een stabiele plek aan de muur en zal nooit gaan installeren als de update (in maximaal 7 minuten) binnen is en gecontroleerd.
Reputatie 6
Badge +1
Ik vindt het er alleen niet uitzien om een kabel naar toon toe te trekken.

Ik ook niet, en ik denk dat je dat ook niet zou moeten willen. Ik trek ook alleen een kabel voor de update. Dus er ligt hooguit 10 minuten een utp kabel door de kamer. ( die ik ook van ziggo heb gekregen bij het instalatiepakket, maar dat even terzijde. )

Maar nu weten we nog niet wat Eneco nu adviseerd. Via de kabel of via wiffi. Wat geniet nu de voorkeur bij de ontwikkelaars.

Want er zijn altijd voor en tegens. Vandaar dat ik ook dit topic ben begonnen. 
Reputatie 7
Badge +6
Het overgrote deel zal het via WiFi doen, dit is ook de bedoeling. Via de kabel is mogelijk en zal sneller gaan, qua gebruikersgemak is het minder.
Reputatie 6
Badge +1
Oke, maar wat is nu veiliger of het beste. Of mag ik aannemen met dit antwoordt dat het niet uit zou( moeten ) maken?
Maar wat ik nu belangrijk vind: heb je nu met de netwerkkabel geüpdatet??
Reputatie 6
Badge +1
Ja, ik doe dat altijd. Vooral ik nu op het verschrikkelijke ziggo modem zit met een wiffi signaal van lek me vessie. 
Oké prima. 
Maar je weet het he? Dat is een Ziggo probleem wat ik van meet van aan heb getackeld door een DUAL routertje er aan vast te knopen. 
Voor jou een werkje van lik me vessie en je hebt meteen SSID 2,4 en SSID 5,8 in de lucht. 
Dus een stabielere WiFi met Toon en je kan gelijktijdig ook 5,8 GHz benutten. 
Twee vliegen in één klap!
Reputatie 6
Badge +1
Weet ik, maar ik heb ook eerder in dit topic aangegeven dat mijn router N900 defect is geraakt en ter garantie is aangeboden bij de ITC afdeling. Zodra die gemaakt is heb ik weer fatsoenlijk berijk. Voor nu even behelpen 😞